Pokud byste měl pravdu, největší účinek by měla reklama na speciálních stanicích pro extra klientelu. A ta se určitě nedívá na nějakou Novu a Primu, které vysílají pouze pro masu. Přitom tam je relativně reklamy nejvíce a zbytečně tedy "chudé" diváky otravuje. A ti si podle Vás stejně nic z inzerce nekoupí... Nebo je opravdu vysílání reklamy na luxusní zboží dražší?
O širokosortimentním prodeji na benzínce s nepřetržitým provozem vím své. Jen asi 20 metrů od nejbližší pumpy pravidelně bivakují bezdomovci. Zda tam ale nakupují krabicové víno, to skutečně nevím. Co ale vím je, že mezi ty, kteří nakupují zboží s přirážkou u pumpy, také patří jeden z mých synů, který nemá auto a dokonce není ani řidič. Ale blízkost této služby mu umožňuje si jít koupit obloženou bagetu třeba v půl třetí v noci, když u počítače dostane hlad. Proč by plánoval a kupoval zboží s rozmyslem předem a za snesitelné ceny? Takhle je to jednodušší a cena u této generace nehraje roli.
reklama na luxusní zboží je cílena na úplně jinou klientelu, nežli na "obyčejného člověka" a netuším proč do toho "běžného zákazníka" taháte.
I když pokud jde utrácení bez ohledu na cenu - mám známého, který provozuje benzínku, kde možno nakoupit i od potravin po kdeco, samozřejmě s příslušnou přirážkou oproti běžným obchodům/nákupním centrům. Říká, že nejvíce k němu chodí nakupovat "obyčejní lidé" často na sociálních dávkách.
Levnější výrobky, hlavně CZ a východní provenience, reklamu zpravidla vůbec nemají, resp. vždycky se dá najít alternativa, která je dostupná i bez reklam. Chodím nakupovat poměrně často, takže si všímám třeba mlékárenských a masných výrobků, kde se dá v pohodě nakupovat i bez toho, že by mně to někdo cpal na Nově, Primě apod.
pane pamětníku, vy zase píšete o něčem jiném. Samozřejmě, že Nova a komerční TV nežijí z ničeho, ale z příjmů z reklamy. Jenže tu reklamu neplatíte Vy, ale zadavatelé. Reklama je jedním z nákladů jejich výrobku/prodeje. A tak jako nemůžete tvrdit, že obecně všichni platí třeba za novou výrobní linku na výrobu Vámi kupovaného PC, tak všichni neplatí za reklamu. A snad pochopíte, že tu výrobní linku si nikdo nekupuje z nějakého plezíru, ale proto, aby vyráběl lepší/levnější zboží, měl nižší náklady. Pokud si tu linku koupí někdo z jiného důvodu, tak je buď pitomec nebo socialistický plánovač nebo příjemce dotací.Stejně je to s reklamou. Jiná věc je jak kdo umí reklamu nebo tu novou linku efektivně využít. Pokud jde o cenu, tak jí určuje trh a konkrétní náklady výrobce trh nezajímají - trh zajímají "společensky nutné náklady" což je abstraktní veličina a právě , aby měl zisk se každý snaží mít náklady nižší nežli ty "společensky nutné". Dnes už jsou dosti přesné marketingové a matematické metody, které vyčíslí, kolik jaký způsob prodeje stojí, jak a kam/na koho a za kolik cílit reklamu atd.
Mimochodem, včera mi pobavil soused, také nepřítel a podceňující reklamu, odmítající letáky. Potkal jsem ho cestou domů s kartonem světového nápoje a říkám mu, že jdu taky koupit, když je v akci za polovinu. No vylezlo z něj, že koupil ve vedlejším obchodě dvakrát dráže - ta informace o akci se k tomu vůči reklamě zabedněnému sousedu nedostala.
Kupující to dobrovolně nedělá. Kvůli udržení podílu na trhu reklamu vysílají prakticky všichni výrobci v daném oboru. Takže když jdu koupit třeba prášek na prádlo, těžko si můžu vybrat, že na reklamu nezaplatím :-) Ano, přesnou částku od jednotlivce nejde zjistit, ale celkově to spočítat jde a je to víc než balík pro ČT.
Ovšem koncesionář nemusí být nutně totožný s tím kupujícím, na kterého cílí reklama na Nově a dalších privátních stanicích. Navíc lze dost těžko vypočítat, jaký "příspěvek" vlastně kupující poskytuje privátním stanicím. Zatímco u ČT je to jasný, 4 programy = 135 kaček měsíčně. A samozřejmě rozdíl v tom, že kupující to dělá dobrovolně, zatímco koncesionářovi platbu pro ČT nařizuje diktát se strany státu.
Netuším ale, proč Váš předchozí příspěvek vyzněl zcela opačně? S touto Vaší poslední "teorií" nemám tentokrát ani já problém a zcela se na ní shodnem. Zde ale píšete o reklamě, jako výdaji zákazníka a ne jen jako zdroji jeho šetření.
Jen bych si troufl pochybovat, zda drahá reklama značkového zboží se nakonec pro běžného zákazníka, který zejména v poslední době musí šetřit za každou cenu, vyplatí právě proto, že reklamní trh a ceny jsou v rovnovážném stavu.
A vy jste zase studoval jiné ekonomické teorie :-) To slovo teorie je to nejdůležitější. Ovšem vždy platí zákon zachování hmoty, energie a také peněz. Má-li tedy TV příjmy z reklamy, musí se odněkud vzít. A samozřejmě, že se přes prodejce a výrobce objeví jako výdaj zákazníka. I když cenu určuje tržní prostředí, těžko může být cena pod výrobními náklady - to by výrobce zkrachoval. Náklady na reklamu jsou v podstatě také jedním z výrobních nákladů. Nakonec se tedy vše ustálí na rovnovážném stavu, kdy u všech subjektů na trhu ve stejném oboru tvoří náklady na reklamu přibližně stejné procento z tržní ceny.
Pane Pepo Nováku, proč si stále myslíte, že všichni ti, kteří nevěří na to, že komerční TV sleduje naprosto zadarmo, bez miliard z reklamy, podle Vás "studovali politickou ekonomii socialismu nebo absolvovali VÚML nebo jiné kvalitní soudružské školení."?
Asi nejsem sám, kdo není slepý a vidí i reklamu typu "nejlevnější ve městě", což není nikdy pravdou, neodolatelnou reklamu "sleva o 40%", kde výsledná cena je ale stejně stále vyšší, než u konkurence? I tato reklama patří mezi ty, které uvádíte jako prospěšné pro zákazníky?
A pochopitelná snaha prodejce, aby měl co nejvyšší zisk, se dá docílit jen násilným stlačením cen od producentů a maximálním reklamním oblbováním zákazníků, jak je nákup pro něho výhodný. Reklama a někdy je opravdu nekřesťansky drahá, zde není primárně proto, aby kupující ušetřil, ale prodejce vydělal.
Možná by Vám také prospělo studovat jinou ekonomii, nebo použít i vlastní mozek. :-)
asi jste studoval politickou ekonomii socialismu nebo absolvoval VÚML nebo jiné kvalitní soudružské školení. Reklama je prodejní metoda, která se používá proto, že je efektivnější/levnější nežli jiné. V důsledku pro zákazníka zboží zlevňuje. Je to asi tak jako kdyby místo inzerátu (reklamy) v novinách lidé prodávali třeba byt tak, že třeba obíhali osobně sámi celé město. Chápání reklamy jako nějaké propagandy nebo manipulace s lidmi - tak to je chápání socialistické, soudruzi koneckonců tak i reklamu provozovali, třeba viz vystavování/reklama věcí, které se na trhu nikdy neobjevili - ano taková "reklama" pak zboží zdražuje, ale takovou si žádný soukromý výrobce nemůže dovolit, zkrachoval by a jen by ho připravovala o zisk. Cenu totiž určuje konkurenční prostředí a každý se v něm snaží náklady mít co nejnižší a nevyhazovat za nesmysly.
Nova je asi tak stejně neplacená, jako ta ČT.
Stejně jako ČT platí koncesionáři, tak Novu platí kupující všech výrobků, jejichž výrobci si zadávají televizní reklamu.
No nevím co tak tématickýho ČT nabízí, např. Otázky VM souběžně na ČT1 a ČT24 (což je naprostej úlet, protože kdo má ČT1, má i ČT24 a opačně), pak sport na ČT4 a cosi těžko identifikovatelnýho na ČT2. V kabelu a na satu sice dostanu nějakej balík programů, ovšem počet programů začíná v řádu několika desítek, což je rozdíl oproti pouhým 4.
Když se to bere na počet kanálů, tak je to jistě pravda. Ovšem tematicky je to zcela jinak. Kabelovka nebo satelit mi klidně v rámci balíčku nabídnou X sportovních, Y filmových a Z hudebních kanálů, ovšem když bych si chtěl za levno z každého vybrat jeden, už to tak jednoduché nebude.
ČT je navíc nejdražším placeným kanálem vůbec, za 135 kaček za měsíc pouhý 4 programy, to je dost žalostná nabídka. Mít toto satelit nebo kabelovka, tak do půl roku přijde na buben, protože by jim nikdo nedal ani floka.
především celá ČT je placeným programem a povinně. Dle mého názoru je sport snad vedle převzatých dokumentů v podstatě jediným kvalitním programem s kvalitním komentářem na ČT srovnatelným s Nova Sportem. Doufejme, že pokud budou OH na ČT, vyhradí pro toto vysílání ČT HD kanál. Jinak by byla lepší NOVA, která v HD vysílá na dvou programech a z toho ten hlavní Nova HD je oproti ČT opravdu neplaceným programem.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).