Jsem na dovolené v kempu bez internetu nebo někde na služební cestě a potřebuji si vyhrát s fotkou. Budu běhat po cizím městě a shánět hotspot? Nebo fotku edituji v normální desktopové aplikaci a až narazím na hotspot , tak ji teprve odešlu? Online aplikace se silně přeceňují. Dokud nebude 100% mobilní pokrytí dostupné pro většinu, je to jen humbuk. Situace ze života: domácí internet klekne (porucha poskytovatele) a neudělám nic ani offline, protože nemám přístup k oblíbené internetové službě? Šílená představa.
Pokud by aplikace fungovala i offline, pak už to není webová online aplikace a člověk rovnou může používat jakoukoli jinou "standardní" aplikaci...
Mimo jiné online editory obrázků jsem jaksi nepochopil. To na web nahraji 20MB obrázek. Ten pak edituji ovšem abych změny viděl, pak musejí být zpět stahovány. Když udělám malou změnu, stáhnu málo dat. Upravím-li obrázek celý ( např. gama korekce, šum a jiné), pak stahuji skoro celý obraz zpět. Provádět toto přes nějaké bezdrátové řešení extrémě pak třeba přes "mobil", pak to musí být nejen časový, ale i finanční opruz. Navíc webové aplikace neumí to klasické. Může mě někdo vysvětlit, kde má být nějaká výhoda?
Každá webová aplikace se může snadno upravit, aby fungovala i offline (Flash i HTML5 na to mají prostředky) a pak převládnou výhody oproti klasickému řešení, kdy má uživatel neustále v hlavě hranici mezi online a offline světem, ručně se stará o synchronizace, atd. Jediným skutečným problémem webových aplikací je dnes slabý výkon.
Ano, k té vizi se dá dostat i z opačného směru - že klasické aplikace budou přidávat tu integraci s cloudem. Mě spíš jde o uživatelskou jednoduchost, která je přímo převzatá z webu jako platformy, i když čistě techicky můžou být ty aplikace nativní (viz "native client", jako alternativa, která bude v Chrome OS vedle HTML a Flashe) - když mi notebook odnese voda, koupím si nový, zadám jméno+heslo a pokračuju, kde jsem skončil, včetně toho že se mi doinstalují aplikace, které mám zakoupené (viz chystaný Chrome Store).
No dobře, ale k čemu je to pak dobré? V momentu, kdy edituji offline už musím mít na PC plnohodnotný výkon a proč pak nepoužít rovnou něco na něm s pravděpodobně daleko lepšími parametry...
Já se focení věnuji opravdu hodně a daleko podstatnější je podle mě trochu jiný trend, tedy editace v řekněme "normálním" softu, ale v tom SW opravdu těsná integrace se službami pro online publikování, ať už galérie typu Picasa či Zenfolio, tak ale i "sociálnosti" jako Facebook. Člověk pak edituje fotky řekněme normálně, ale u publikaci je naprosto odstíněn od FTP, adresářů, atd., prostě si jen vybírá, kde se má fotka ukázat.
K tomu, že dnes je pro hodně lidí počítač už jen terminálem pro Internet a toto jim dává další možnost jak zahodit nainstalovaný SW a používat editor na webu...
V některých oblastech se už z PC fakt stávají jen internetové terminály.
Ale v grafice to zatím smysl nemá, časem ano. Stejně jako to teď nemá smysl u videa. Jde jen o velikost dat, která se musí přenášet a rychlost linky. Kdysi se přenášely jen texty, pak obrázky a za pár let budeme mít na webu i střižny videa (ovšem to by se muselo zvednout zastoupení přípojení k Internetu se symetrickým poměrem download/upload). Ono dnes uploadovat něco většího je doslova porod, a přitom takový obrázek je směšně malý a stejně jsou s tím problémy.
Webová aplikace v offline režimu se pořád zásadně liší od klasické desktopové aplikace. Odstiňuje uživatele od starostí s instalací, údržbou a aktualizací aplikací, odstiňuje ho dokonce úplně od souborového systému a nechá ho soustředit se čistě jen na data. Podle mě je to ten správný krok, aby se počítače zase o krok přiblížili normálním lidem - aby běžný uživatel nemusel mít kamaráda, kterému se volá, když Outlook spadne uprostřed komprimování složek a při dalším spuštění se ztratí maily...
No tak představa, že mám počítač s velikým monitorem třeba 1920x1200 a k tomu budu editovat fotky v online editoru je asi trochu úsměvná.
Smysl je fakt síš pro různé netbooky, ale třeba i mobily, tablety, atd., tam si docela umím alespoň příležitosné užití představit docela dobře. Případně se to může hodit i v nějaké internet kavárně atd.
"Pokud by aplikace fungovala i offline, pak už to není webová online aplikace a člověk rovnou může používat jakoukoli jinou "standardní" aplikaci..."
Ale to je hloupost. Pripojim se ke svemu uctu na nejakem serveru. V prohlizeci se mi stahnout vsechny nastroje a upravim foto u sebe offline na PC (bez posilani dat), kliknu na odeslat, a upravena fotka je na webu. Odhlasim se.
Přesněji řečeno, v ideální "occasionally connected" aplikaci se to tlačítko nejmenuje "Odeslat", ale jednoduše "OK" - uživatel je co nejvíce ušetřen toho, aby musel sám vnímat, kdy je online a kdy offline a že má někam něco posílat.
Lze to řešit i tak, že máte lokální cache s původním obrázkem, na kterém zobrazujete změny a na server putují jen informace o použitém filtru, nástroji apod. Taková aplikace je schopna fungovat ve velké míře i off-line s občasnou synchronizací se serverem.
Tohle je imho budoucnost podobobného typu aplikací. Jste pochopitelně omezen konkrétním zařízením (jiné možnosti bude mít smarphone, jiné netbook, jiný velký notebook...), ale je technicky možné optimalizovat aplikaci i pro takové použití. Výhodou by byla možnost editace kdekoli i možnost využití aktuálního dostupného výkonu zařízení.
Má křišťálová koule i čajové lístky tvrdí cosi o tom, že to bude přímo podporovat budoucí OS a člověk tak dostane své prostředí, svá data kdekoli. A kněžna Libuše mi k tomu šeptá do ouška, že přestože to bude on-line, nemusí to být ani zdaleka centralizované, ale budou se více prosazovat domácí servery s takovým OS. Svá data tedy budete mít pod kontrolou vy, ale přesto to bude řešení on-line. Ještě říká něco o možnostech IPv6, ale to jsem ji už plácl přes ústa, protože to sem nepatří. ;)
Tohle zas tak docela pravda není - tahám jen data pro zobrazení, což bude reálně maximálně nějaké okno 800x600 px, je fuk jestli v něm vidím celý 20MB obrázek zmenšený anebo výřez. Jistě, nároky na data tu jsou, ale ani náhodou to není tak, že by se po každé úpravě stahovaly řády MB.
Jinak osobně taky moc smysl v online editorech nevidím, ale zase jejich problémy nepřehánějme, při dobrém řešení to nemusí být až tak zlé,