Vlákno názorů k článku Online video hýbe Internetem. Víme proč a jak od Michal Krsek - Asi budu muset mluvit (jeste) mene odborne (a...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 6. 2007 8:53

    Michal Krsek
    Asi budu muset mluvit (jeste) mene odborne (a mozna trochu srozumitelneji). Prece jenom, udelat novinarskou zkratku:
    Na druhou stranu uznal, že kvalitních možností distribuce videa není mnoho a jsou značně finančně náročné.

    ... je pomerne nevystihujici. Predpokladam, ze se nekde na webu objevi slajdy a pripadne i ten natoceny zaznam.

    Nicmene pokud bychom chteli shrnout prednasku do jedne vety, pak zni: Pokud chcete delat video na Internetu pro hodne lidi ve slusne kvalite, s resenim za sto tisic to nezvladnete.

  • 6. 6. 2007 16:58

    Michal Krsek
    Ja bych se nerad poustel do toho, zda je konkretni technologie pro nejaky ucel odpovidajici. Dneska jsou VHS nebo video8/digital8 spise archivni kousky :-)

    Na CIF skutecne staci obycejna home video DV kamera (pokud ji nedrzi v ruce nejake prase) - samozrejme zavisi na podminkach (svetlo, zabery ze stativu).

    Nicmene dulezita je take postprodukce a to nejenom strih a transkodovani, ale i doplnovani metadat. Pokud nevyplnite metadata (embeded, ale i media RSS), tak zustavate v pozici webu a lidi vas maji za portal (podivejte se treba na to, co o vasi televizi vi vyhledavac Jyxo). Co se tyce transkodovani, zvazte navyseni bitrate na 1-1.3 Mb/s a PAL rozliseni. Dnesni pripojky uzivatelu to snesou - a vice zhodnotite A/V zarizeni (o jehoz cene pisete).
  • 6. 6. 2007 17:09

    Michal Krsek
    Predpokladam, ze jste na te konferenci nebyl :-)

    Ja jsem se nezavybal vubec tim, jaky ma mit clovek kamery, ale tim, ze potrebujete konektivitu, abyste to mohl odvysilat. Digibeta ze pulmega je mi k nicemu, kdyz mam 100 Mb/s pripojku na strane pripojeni serveru k Internetu.

    Serveru je cela rada, ale budete davat Vase video do superpidiokna YouTube nebo pidiokna stream.cz nebo n-joy.cz? On ne kazdy format ma stopaz 3 minuty :-)

    A nakonec - ja jsem se fakt nezabyval tim, jak maji video natacet a produkovat amateri (protoze, uprimne receno, to dnes NENI zadna vyzva). Spis mi slo o to, ze i profesionalove maji cesty jak postavit svuj vysilaci system tak, aby si je divaci nepletli s amatery. Rez mezi amatery a profesionaly vedu tak, ze profesionala produkce videa na Internetu zivi.
  • 8. 6. 2007 12:35

    stoural (neregistrovaný)
    "Byl jsem nepřátelskou osobou, určenou do likvidačího tábora NORBERT. Jestli vite, co to bylo a zda si umíte představit pocity totalitou pronásledovaného člověka, kterého posíláte zpátky do těch neblahých dob ? Nepatříte náhodou k těm, co nás tam chtěli likvidovat ? A neminíte se mi náhodou omluvit ? Ne že bych to požadoval a nebo čekal, jen se tak ve veřejné diskusi nesměle ptám..."

    Nezlobte se na me, ale to vam kvuli tomu mame dat nejak specialni vyhody ci se k vam chovat nejak jinak nez k ostatnim? Je to jiste k politovani, ale pozadovat na takove skutecnosti nejake vyhody pro sebe, je skutecne ubohe.
  • 6. 6. 2007 20:09

    anonymní
    Pane Kálale, zařízením za 11 milionů se nijak nechlubím, pouze a jen konstatuji, kolik činí pořizovací hodnota zařízení regionálního studia, aby mohlo tvořit to, co na www.bonustv.cz prezentuje. Řada zařízení je ostatně už odepsána, držíme si např. videomagnetofony několika formátů, abychom mohli přehrávat náš archiv o desítkách tisíc titulů z původních nosičů. Na inventář mi veřejné rozpočty nedaly ani korunu, tvrdě jsem si na vše musel vydělat svou pílí a umem. Vzhledem k tomu, že jsem vytvořil mimo jiné evropsky originální systém mobilních zdravotních screeningů, které již zachránily životy pacientů, považuji inventář za 11 milionů za spíše smutnou záležitost a nevidím ani kapičku důvodů ke chlubení.
  • 6. 6. 2007 21:00

    anonymní
    Špatný obraz a zvuk omluví každý u příspěvku mimořádné důležitosti. V běžné praxi porovnává divák internetové video s klasickým na TV obrazovce.
    Jde mi o to, aby se internetové video dalo sledovat celoobrazovkově nejen na PC monitorech, ale i na klasických televizorech, případně velkoplošně promítat. Tedy o export plného PALu nebo o "odvar", který vyhlíží koukatelně. Někdy to vychází i při 512 či 768 Kbit/s a s polovičním rozlišením.
    Všechny technické záležitosti vnímám, pane Kálale, jako podpůrné ke sdělení. Na www.bonustv.cz visí tituly, kde jde právě o onen exkuzivní obsah. Např. tajemství vojenského prostoru v Milovicích, dokument o likvidačním táboru NORBERT s estébáckým filmem z roku 1985, v němž hrají naše současné herecké hvězdy atd. .
    Milan Brunclík, www.bonustv.cz
  • 7. 6. 2007 17:36

    anonymní
    Milý pane chytrý Zoubku,

    Váš názor o mém vzdělání a mediální praxi na úrovni kuchaře si přikládám ke svému vysokoškolskému diplomu a ke stovkám článků ve Stereu/videu, VIDEOHOBY a jiných časopisech, kde jsem po listopadu 1989 popularizoval video a nové formy televize. Podle redakcí byly objevné, velmi čtené a vždy dobře hodnocené.

    Kolikpak jste Vy napsal odborných článků, kolik autorských titulů máte registrováno, na kolika univerzitách jste učil ? A jakou internetovou televizi provozujete, abych si ji mohl porovnat se svou, podle Vás kuchařskou ?

    Do doby minulé se vracet nechci a nebudu. Byl jsem nepřátelskou osobou, určenou do likvidačího tábora NORBERT. Jestli vite, co to bylo a zda si umíte představit pocity totalitou pronásledovaného člověka, kterého posíláte zpátky do těch neblahých dob ? Nepatříte náhodou k těm, co nás tam chtěli likvidovat ? A neminíte se mi náhodou omluvit ? Ne že bych to požadoval a nebo čekal, jen se tak ve veřejné diskusi nesměle ptám...

    Milan Brunclík, www.bonustv.cz
  • 6. 6. 2007 15:59

    Jan Kálal

    Dovolím si oponovat. Jestli bude o video velký, nebo malý zájem, o tom nerozhodují peníze, ale především obsah - tedy to, co člověk natočí. A je jedno, jestli to natočí DV kamerkou za deset 15 tisíc, nebo na digitální Betu za půl milionu.

    Samozřejmě, když lidé zuřivě zoomují, točí dlouhé záběry bez stativu nebo dělají nepromyšlené střihy, jejich dílo bude vždycky vypadat lacině.

    A co se možností produkce týče, když se člověk smíří s tím, že to nebude jenom jeho server, je jich už dnes celá řada...

    Pro zajímavost to dávám odkaz na svoji dva roky starou reportáž k tématu: Amatéři a digitální technologie [WMV, 300 kbps] a text svojí bakalářky s desítkami let prověřenými zásadami pro dobré natáčení: Internetový videodeník: oči a uši jednotlivce otevřené celému světu [PDF, 805 kB].

  • 6. 6. 2007 16:06

    Jan Kálal
    Pane Brunclíku, při datovém toku 768 kbps bude i video z obyčejného DV vypadat stejně vyhlazeně jako to Vaše. Ale chlubit se zařízením za 11 milionů, získaným pravděpodobně z dotací z veřejných rozpočtů, a dělat takové chyby jako nečitelné žluté titulky (aspoň kdyby byly vystínované, když už nemají žádné pozadí) nebo "vybafnutí" komentáře (standard je dávat na začátek ruch nebo 1-2 sekundy pauzu, aby diváka nešokoval zároveň obraz a zvuk), to není asi úplně ideální.
  • 6. 6. 2007 17:41

    Jan Rylich
    Pravda. Tohle skvěle ukazuje, že všechno má své pro a proti. YouTube má extrémní návštěvnost, obrovské archivy a dominantní podíl na trhu, ale nízké rozlišení a bitrate je velikou nevýhodou. Pan Brunclík má zase mnohamilionovou techniku (a i nějaký ten přenosový vůz se najde) a pokouší se o profesionální zpravodajství, ale postprodukce je zase mnohdy podprůměrná...

    Na technice záleží, ale ne v první řadě. O úspěšnosti opravdu rozhoduje zejména ten obsah. A třeba na takovém YouTube je vizuální kvalita stejná, ať to někdo točí na webkameru, nebo jestli to je ukázka z HD verze nějakého velkofilmu.. Jak se to schroupe na 320x240 a 300 kbps, vypadá to ošklivě všechno. Ale i tak to je #1 v oblasti videa.

    Pro budoucnost je ale zvýšení kvality (videa, techniky, konektivity) nezbytné. Jak jsem uváděl i v článku o YouTube, moc se mi zalíbilo Stage6 - http://stage6.divx.com . Je to o něčem jiném (ale zase tomu chybí ta ohromná uživatelská základna).
  • 6. 6. 2007 11:03

    anonymní
    Jako obvykle s Vámi, pane Krsku, souhlasím. Jen studiová část, na níž tvoříme www.bonustv.cz, čítá v pořizovacích nákladech 11 milionů korun. Základem jsou broadcast kamkordery formátu Betacam a DVCAM. Pokud se na vysílání podíváte,např. na Staročeské trhy v Turnově nebo na DEN MISTR" na sportovním podkanálu FANS TV, uvidíte, že nasazujeme i vlastní přenosový vůz.

    Je nebetečný rozdíl, pokud je příspěvek natočen na amatérskou VHS či video 8 kameru či právě na broadcast stroji. Čistě parametrově by amatérské kamerky měly na poloviční PAL stačit. Ale při subjektivním hodnocení vidí i naprostý laik, který ovšem není excelentním blbem a nenazývá nás, co jsme pro vývoj televize v naší zemi něco nepominutelného udělali, balíky, že rozdíl mezi amatérskou a profesionální akvizicí je nebetyčný.

    Milan Brunclík, www.bonustv.cz
  • 6. 6. 2007 21:21

    anonymní
    Pane Krsku, špičková konektivita mi je k ničemu, pokud nemám technicky špičkový signál do vstupu kodéru. Dřevní doby videa na internetu máme už, bohudíky, za sebou. Teď jde právě také o výrazné zvyšování technické kvality.

    Samozřejmě, že prioritní je exkluzivita sdělení. U té nejvyšší omluvíme jistě technické nedokonalosti. Příkladem může být právě v naší bonustv.cz vytvořený pořad "MOžná přišel i kouztelník" o podivném losování formy SYNER v Karlových Varech.

    V běžném provozu internetového videa však k tomu budeme stále méně ochotni. A stále více naši diváci budou vyžadovat kvalitu minimálně srovnatelnou s klasickým TV PALem. Ostatně, co bych Vám a CESNETu o tom vyprávěl...

    Vemte ovšem, prosím, na vědomí,že je nás více ITV jako bonustv.cz a že naší ambicí je strhnout maximum diváků na naše stránky na několik málo minut ve dni či v týdnu. Lákadel včetně hodinových streamů je jinde dost. Produkujeme tedy a budeme produkovat několik stahovatelných krátkých pořadů VELMI PRAKTICKÝCH OBSAHŮ (naše chráněné autorské know-how) v délce 3 až 5 minut do týdne.

    Na to nám plně stačí současná konektivita a celková kapacita veškerého českého internetového hardware. Jde právě a jen o to, nakódovat co nejkvalitnější signál. Tedy plný PAL přes 1 Mbit/s.

    Milan Brunclík, www.bonustv.cz
  • 7. 6. 2007 8:39

    Milan Zoubek (neregistrovaný)
    Milý pane chlubile,

    jistě jste dokonalý a geniální, ale viditelně o videu na internetu nevíte nic. Soudě dle kvality vašich pořadů a stránek se mi dokonce zdá, že se i vaše další vzdělání omezuje na čtení produktových letáků. Sebevědomým vystupováním a přehledem, které ukazujete v této diskusi, mi připomínáte bývalého šéfa dnes už zkrachovalé kabelovky z mého města, který byl původně vyučený kuchař a celé jeho další vzdělání pocházelo z předrevolučního jednohlasého "dabování" a produkce porna. Jaké vzdělání a začátky máte vy?

    Mimochodem, víte že slovo древний znamená starý? Pravděpodobně pocházíte taky z nějaké té vaší "dřevní" doby, kam se můžete s klidem vrátit, i s vašim skvělým vybavením za miliony.
  • 8. 6. 2007 17:33

    anonymní
    Šťourale,

    kde jste přišel na to, že chci nějaké výhody ? Vystavuji se veřejné diskusi a nechávám se fackovat.

    Totalitní režim byl zločinný a posílání jeho
    rehabilitovaných obětí zpátky do doby nesvobody, při čemž Zoubek ze mne dělá protagonistu totality, je také zločinné. V klasických novinách by to leckdo žaloval na odškodnění.

    V médiu natolik co do anonymních diskusí pokleslém, jako je internet, si to prostě musíme nechat líbit, pokud si už dovolíme ten komfort vstoupit do společenství skvělých lidí i blbů a bláznů.

    Tak jsem se jen diskutérovi Zoubkovi ozval, zda by se nechtěl omluvit a výslovně napsal, že to nečekám a nevymáhám.

    Mimochodem: Vymáhat my, NORBERŤÁCI, budeme ! Výsluhy po těch hovadech estébácích a esenbácích, kteří si na nás vysloužili dnes doživotně každý měsíc pobírané desetitisíce výsluh k důchodům, zatím co nejlepší synové a dcery národa chcípou při důchodových almužnách.

    Jestli požadavek nás, NORBERŤÁKŮ, na ohledy k obětem komunistické perzekuce a odškodnění, Štourale, považujete za honbu po výhododách a ubohost, pak jste obyčejný sráč a takový Magor Jirous by Vám dal s chutí do držky !

    Tím jsem domluvil, dál už nebudu na nic reagovat. Temperament Magorův nemám...

    Milan Brunclík
  • 6. 6. 2007 18:10

    Jan Kálal
    Máte pravdu, bohužel nebyl. Děkuji za dovysvětlení, reagoval jsem jen na Váš zdejší příspěvěk a především na pana z Bonus TV, který se tu oháněl miliony (v jeho případě se předpokládám navíc o ziskovosti nedá hovořit).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).