Já bych vás trochu poopravil: je to naprosto logické v dnešní nelogické době, která toto vyžaduje. Všechno musí být okamžitě, je třeba neustále spěchat, konkurence nespí. Zrychli čtení, přečti knihu za hodinu, zrychli život, žiješ pomalu, všechno prožij teď hned a vypadni, další čekají, je vás moc... O tempora, o mores. Na vojně jsem dostal rozkaz "Urýchlitě činnosť" a před pár dny od známého radu: "Uč se Být"... Víc mě láká to druhé.
Vážený pane Zvedavej,
velice si cením Vaší konstruktivní kritiky a rád bych se proto sám vyjádřil, bez potřeby schovávat se za anonymní přezdívky.
Pokud se Vás osobně nějak dotýká, že díky našemu týmu vznikla možnost jak dostat rychlé čtení a jeho výhody mezi širší veřejnost, to celé efektivně ve formě interaktivní výuky a za přijatelnou cenu, je mi to osobně velmi líto. Mám zato, že vzdělání a poznání je lidem ku prospěchu.
No a pokud máte pocit, že by určitou dovednost měl v každé zemi učit jen jeden a právě jeden člověk, takové země by se asi daleko v rozvoji svých lidí nedostaly.(i když to je můj subjektivní názor)
Nyní bych Vám velmi rád navrhnul, abyste se upřímně a hluboce styděl za Vaše osočení o kopírování. Je to nejen urážka mě samotného, ale také celého našeho týmu a našich spolupracovníků. My všichni pracujeme velmi tvrdě na tom, abychom zpřístupnili staletími ověřené metody výuky rychlého čtení široké veřejnosti.
Rád bych Vám také navrhnul, abyste nezkoušel někoho osočit ze lži bez toho, abyste o dané věci měl hlubší povědomí (nebo ho neskrýval). Lidé z oboru a širším povědomím v této záležitosti vědí, že rychlé čtení se poprvé začalo vyučovat v roce 1925 v New Yorku. Již skoro o 15 let dříve ale byly jeho principy využity k přípravě letců na boj v první světové válce.
Nyní, když máme jasno v tom, odkud plynou námi využiváné metody, možná je čas znovu se zamyslet nad tím, co znamentá, když říkáte "Velmi nápadně mi to Grubera připomíná" - něco k zamyšlení.
S ohledem na zamezení možných nedorozumění si však dovolím i explicitní vyjádření předchozího odstavce - není potřeba "se Gruberem inspirovat", jelikož on není autorem ani jedné z námi využívaných metod výuky.
K tomu se také úzce pojí skutečnost, že stejně jako pro výuku hry na housle není třeba žádat o licenci, není pro výuku rychlého čtení potřeba žádat o licenci. (jen pro úplnost dodávám, že tato licence není zapotřebí ani pro výuku čtení pomalého)
Souhlasím s Vámi, že by nikdo neměl kopírovat kurzy pana Grubera, které jsou jeho vlastní ochrannou známkou odlišeny od jiných kurzů rychlého čtení a podotýkám, že toto jsme nikdy neměli v úmyslu a o nic podobného se ani nepokusili. Jeho právo na vlastní metodiku i označení plně respektujeme. K tomuto jsem se však již v článku přesně vyjádřil a platí tedy, že já osobně jsem nikdy žádný jeho materiál neviděl a nečetl.(a z žádného takového nevycházíme)
A nakonec jen velmi krátce k originální myšlence - její originalitu nechť rozsoudí skutečnost, že před naší aplikací nebyla v České republice k dispozici žádná ucelená online interkativní výuka rychlého čtení obsahující jak teorii, tak praktická cvičení.
Budu se těšit na Vaši reakci,
s pozdravem,
Michal Zwinger
Zajímavý projekt, všiml jsem si ho už na jednom z minulých Edufór. Měl bych jen malinkatou výtku, a to, že na netbooku se některá cvičení nevejdou do jedné stránky, podobný problém by (možná) mohl nastat i na tabletu. Také bych uvítal malinko doslovnější pokyny k jednotlivým úkolům (tuším hned v první lekci se měla zaškrtnout slova, jež se objevila na obrazovce, ale po soustředění se na objevující slova jsem si nebyl jistý, zda mám zaškrtnout slova zobrazená či nezobrazená, zde by pomohlo zobrazit instrukce ještě jednou). Ale to je opravdu jen hnidopišství. Hodně úspěchů do budoucna!
Hmm, zarazilo mě, že jsem dosáhl jen 43%. Je to ale dáno tím, že autoři používají chybnou terminologii - na pochopení textu byla jen jedna otázka, ostatní byly na zapamatování si co nejvíce faktografických podrobností (kde/kdy - o což jsem se nesnažil a v tématu, které mi předložili, se ani snažit nebudu - nemám k tomu motivaci).
Krom toho se s autory rozcházím ohledně názoru na správné odpovědi u té jediné otázky, která skutečně testuje pochopení textu (jakým způsobem oko čte): odpověď, že čte trhaně, je podle mě nepřesná a tudíž je správné/možné ji označit jako chybnou. Proč? Trhaně se totiž oko po textu jen *pohybuje*; čte ale *přerušovaně*.
Přijde mi paradoxní, že někdo, kdo tvrdí, že dokáže zlepšit porozumění textu, má sám s porozuměním takovéto potíže. Nicméně z ukázky je zřejmé, že cílem je spíš biflování než porozumění - a v tomto směru bude kurz nejspíš odvádět dobrou práci.
Budu stručný, má první reakce byl pouze údiv. Nikoliv kritika.
Zbytek Vašeho příspěvku přeskočím a jen stručně odpovím. Chcete po mé osobě omluvu, jak píšete za osočení. Tímto jsem Vám tedy omlouvám, že jsem se Vás a Vašich kolegů dotknul.
P.S.: Zajisté pro Vás nebude tedy také problém kontaktovat pana Grubera a dát sem jeho vyjádření k celé věci.
Opravdu nechápu, v čem je rychločtení přínosné. Pokud chci text pochopit, tak přece naopak musím zpomalit a začít o věcech přemýšlet. Rychločtení mi tudíž přijde odpovídající rčení "práce kvapná, málo platná". A jaký je asi čtenářský požitek z takového rychlého skenování textu? Osobně si myslím, že jestli něco současná doba potřebuje, tak je to spíše kurz na udržení pozornosti a soustředění při čtení, protože například čtení webových stránek silně narušuje schopnost číst delší souvislé texty, navíc třeba z papíru.
Čím to že mi to připomíná Grubera? Kurzy a školení od roku 1983 ...
http://www.gruber.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=77
Myslíte knihu "Naučte se číst ! " ?
doc. Papík to skutečně nemá zapotřebí ... sám uvádí Grubera jako základní literaturu:
http://web.ff.cuni.cz/cernmaff/osnovy/102.htm
a ještě je možné kouknout zde:
http://www.rozhlas.cz/cajovna/aktualne/_zprava/jak-cist-rychle--1089328
kde doc. Papík říká: "Na konci 80. let jsem si také zkusil kurz rychlého čtení Ing. Davida Grubera. V mé profesi se to stalo jakýmsi vedlejším, ale oblíbeným zájmem, spíše koníčkem. "
V kontrastu s tím je tvrzení pana Zwinglera: " Já osobně jsem nikdy žádný jeho materiál neviděl, nečetl." přinejmenším zvláštní.
Vyzkoušejte, uvidíte. Ano bez vyzkoušení mi to taky nedávalo smysl, ale můžete zkusit návod např. v knize "Ovládněte svůj mozek".
Je to podobné, jestli pojedete cestu Brno-Praha 20km/h nebo 130km/h. Pomalejší jízdou nezvýšíte bezpečnost jízdy, ale naopak.
Navíc rychločtení není jen o "rychlém čtení", ale o využívání obsahu, rejstříku a stanování cílů čtení, tj. odfiltrovat co nejvíce textu k přečtení dřív než začnu vůbec číst. Také je to o tom si nejdřív udělat obrázek o tom, o čem je text (vytvořit si místo na informace) a pak už jen hledané informace ukládat na správné místo.
Srovnání se Samsungem je irelevantní. Jde o vzdělání, ne o produkty.
Na vzdělání není možné získat monopol, nehledě na to jak nemorální by to bylo. Jak by se Vám líbilo, kdyby mohl existovat jen jeden člověk, který Vás může učit rychle běhat, rychle mluvit nebo např. rychle psát na počítači? Stejně tak není možné být jediný v ČR, kdo bude učit rychle číst.
Rychlé čtení vzniklo desítky let před panem Gruberem a daleko přesahuje jeho i hranice ČR. Jediné co pan Gruber podle všeho má je výhradní právo nazývat svůj kurz názvem "Rychločtení", a to navíc jen v ČR. A to kluci z Rozečti.se očividně dodržují.
Projekt se mi velmi líbí a fandím mu. Nenechte se rozhodit!
Inspirovalo mě to zkusit si změřit počet slov, které zvládám přečíst za minutu a v opakovaných měřeních se pohybuji průměrně kolem 900 slov za minutu a to bez jakéhokoli speciálního tréninku. Je ale fakt, že již na základní škole jsem obvykle míval přečteno ze všech nejrychleji :-)
No autor, píše: "... Já osobně jsem nikdy žádný jeho materiál neviděl, nečetl... "
Takže ano. Vadí mi to. Velmi nápadně mi to Grubera připomíná a nebál bych se říct, že kopíruje. V infografice navíc velmi přesně uvádí cenu Gruberových kurzů. Pokud by bylo v článku uvedeno, že se Gruberem inspirovali a mají od něj koupenou licenci, tak neřeknu ani půl slova.
Gruber sám na stránkách uvádí: "Pozor na nelegální padělky kurzu rychločtení ®" a osobně si myslím že to ® lecos vysvětluje. Gruber k tomu má nějaké zápisy na Úřadu průmyslového vlastnictví.
Takže žádné karate, žádná hra na housle. A bohužel taky žádný nápad a originální myšlenka.
Hezký den přeji.