Dopravní podnik hl. m. Prahy je někdy docela dost "nenapapaný". Pracoval jsem ve firmě, co si od nich pronajímala prostory a snažil se nás pořádně "odrbat" za každou maličkost. Třeba telefonní linku jsme si nemohli zavést vlastní, ale pouze od nich s vysokohorskou (nebo spíše "důlní" :D ) přirážkou.
Dneska, kdy operátoři masivně prodávají neomezené tarify, tak se jim nedivím, že se nechtějí zavazovat k vysokým paušálním platbám, které jim nepřinesou tolik co dříve. Dopravní podnik to na ně už jednou zkoušel při otevření posledního úseku Cčka do Letňan, kdy jim skokově zvýšil poplatky nejen za tento nový úsek, ale chtěl na stejnou částku zdražit pronájem místa pro BTSky i ve starších stanicích. Jenže k jeho smůle se ukázalo, že v nových nadzemních stanicích je signál i tak a operátoři dobře udělali, že se nenechali vydírat.
Bohužel tohle je takové ode zdi ke zdi. Když pronajímá komerční prostory, tak ať si za ně řekne, co je jen někdo ochoten dát (jejich plocha je omezená), aby ale vybíral výpalné i za telefonní linku?
Zkrátka DPP neumí prodat za normální ceny. Buď udělá nějakou kulišárnu "pod cenou", nebo se to naopak snaží nesmyslně napálit.
DPP ma vnitrni telco sit a teoreticky vam mohl poskytovat sve sluzby jako telekomunikacni operator. Jenomze jako jeden z nekolika moznych...
DPP vam sve telekomunikacni sluzby vnutit spolecne s najmem nemuze a nema pravo vam vnutit sluzby sve. Vy mate pravo vybrat si jakeho poskytovatele chcete. Pokud vybirali vypalne napriklad za pevnou linku O2 , tak nejen ze by to zajimalo samotne O2, ale take CTU, nebot toto je regulovany segment trhu. Souvisi to i s tzv. univerzalni sluzbou.
A co takhle WiFi do stanic? Přijedu jako turista do Prahy, chci si na internetu ověřit spoj nebo sesynchronizovat poštu a nemám kde. Datový tarif nemám a tak jsem odkázaný na fast-foody, které najdu po cestě.
Nebylo by lepší, kdyby každá zastávka metra byla zároveň jistotou toho, že se tam zdarma připojím k internetu? Router se směrovou anténou, 11Mb/s, na menší stanici by snad mohly stačit dva na protějších stranách.
Kdyby byl k dispozici seznam spojující MAC adresy routerů a stanice metra, tak by se uživatel mohl i podívat kde přesně je. Přes hluk ve vagonu běžně není slyšet název zastávky, na světelnou tabuli taky nevidí každý a stanici podle designu poznají jen zkušení.
Detekci polohy podle MAC adres by mohla samozřejmě využít například aplikace pubtran a na WiFi ve stanicích aktualizovat informace.
Oni na to taky jdou tímhle způsobem.
Nabídnou svoji linku a zároveň znemožní natažení kabelu pro použití jiného operátora. Potíž je v tom, že jejich linka prochází jejich ústřednou a je pouze hlasová. Data na ní provozovat nelze. A vzhledem k tomu, že v podzemí nefungují ani mobilní data (nebo nefungují použitelně), mnohdy to je důvod k neuskutečnění pronájmu prostoru.
Mnohé trafiky v metru nemají třeba sazka terminál právě z těchto důvodů, obchody tam nemají platební terminály na platby kartou atd.
DP (metro) prostě data sám poskytnout neumí ale brání tomu aby si je případný pronajímatel zajistil jinak.
Vyjma ojedinelych pripadu jako vojaci, rozvedky, urady atp., nikdo u nas nema pravo vam narizovat jakou telefonni linku si mate nechat zridit. Pouze potrebujete souhlas majitele nemovitosti pokud to vyzaduje stavebni upravy. A ten to drive nebo pozdeji musi zacit resit jinak ho ceka opatreni od stavebniho uradu. A to nemusi byt uplne levne.
Podobne cachry na mne zkousel jeden pronajimatel bytu ktery mi chtel vmest do tvare ze jsem si bez jeho povoleni v jeho byte zridil telefonni linku (vedeni jiz v byte existovalo).
Pokrytí metra mobilním signálem už je vyzkoušené. Učebna se asi nenaplní tisícovkou lidí za 15 sekund. Navíc si představte, že se stovky mobilů připojí k WiFi a začnou se pokoušet stahovat aktualizace programů, notifikace apod. (U Eduroamu se připojí jen ti přihlášení, vy byste chtěl mít otevřenou WiFi.) Aby to vůbec k něčemu bylo, musel by být provoz stejně omezen jen na pár webů města. To je myslím lepší, když ten, kdo chce, může používat datový tarif, kde má limity podle své smlouvy s operátorem.
Jinak problém v metru s datovým spojením (ať už WiFi nebo GSM) je v tom, že pobyty ve stanicích jsou krátké a režie potřebná na navázání spojení zabírá nezanedbatelnou část doby, kde je dostupný signál. A navíc se na připojování do sítě vrhnou všechna zařízení najednou. Proto je důležité, aby byly pokryté i tunely, aby nedocházelo k tomu neustálému odpojování a připojování.