Hlavní navigace

Operátoři a dopravní podnik stále jednají o pokrytí tunelů metra

Autor: Hochtief
Martin Vyleťal

Pražský dopravní podnik a mobilní operátoři zatím nenašli shodu ohledně pokrytí tunelů metra mobilním signálem na nově budované části trasy A do Motola.

Zhotovitelé pomalu finišují s výstavbou nové části pražského metra z Dejvic do Motola tak, aby prodloužený úsek trasy A mohl být uveden do provozu na jaře příštího roku. Pražský dopravní podnik ale stále nenašel shodu s mobilními operátory ohledně pokrytí tunelů na nově budovaném úseku mobilním signálem.

Trasa V.A přitom má být pilotním projektem, kde se pokrytí mezistaničních úseků metra v Praze ozkouší.

„Půjde o "pilotní projekt“, a pokud se setká s úspěchem, zváží vedení DPP případné rozšíření signálu i na všechny ostatní úseky metra. Současný management DPP pod vedením generálního ředitele Jaroslava Ďuriše má jednoznačný zájem na zvyšování úrovně cestování MHD v Praze," slibuje Jiří Štábl, tiskový mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Z technického hlediska přitom pokrytí tunelů nepředstavuje žádný velký problém. Operátoři zastoupení Asociací provozovatelů mobilních sítí (APMS) a zástupci pražského dopravního podniku ale zatím nenašli kompromis ohledně ceny. Zjednodušeně řečeno jde o to, kdo zasíťování tunelů zaplatí, a kolik případně budou operátoři muset dopravnímu podniku pravidelně posílat peněz za „pronájem místa v tunelech“.

Mezistaniční úsek na budovaném úsek trasy metra A z Dejvic do Motola. Vyzařovací kabely, které zajistí pokrytí mobilním signálem, ale zatím chybí.
Autor: HOCHTIEF CZ a.s.

Mezistaniční úsek na budovaném úseku trasy metra A z Dejvic do Motola. Vyzařovací kabely, které zajistí pokrytí mobilním signálem, ale zatím chybí.

„Dopravní podnik pokračuje v jednáních se zástupci mobilních operátorů o chystaném pokrytí tunelů metra mobilním signálem. DPP se snaží během jednání nalézt kompromisní řešení a jednoznačně postupovat s péčí řádného hospodáře. Doposud však nedošlo ke konečné dohodě a jednání o umístění i cenových podmínkách stále probíhají,“ potvrdil Štábl s tím, že dopravce stále předpokládá, že v novém úseku trasy A budou signálem pokryty i tunely.

Obě strany ale začíná vzhledem k blížícímu se zprovoznění nového úseku tlačit čas. AMPS už dříve oznámila, že pokud se nestihnou tunely pokrýt před zahájením provozu, bude to znamenat výrazné zvýšení nákladů.

CIF17_Rabaino_Lupa

„Pokud nyní jednání rychle nepokročí, nebudou tunely mezi stanicemi pokryty mobilním signálem současně s uvedením nových stanic metra do provozu. Dodatečná instalace by pak byla zbytečně technologicky složitější a také téměř 2× dražší. Z těchto důvodů by byla ohrožena její realizace,“ uvedli v březnu zástupci AMPS.

V koncové stanici Nemocnice Motol již probíhá výstavba vysílačů.
Autor: HOCHTIEF CZ a.s.

V koncové stanici Nemocnice Motol již probíhá výstavba vysílačů.

Dá se tak předpokládat, že o osudu pokrytí tunelů metra do Motola by se mělo definitivně rozhodnout v dohledné době. Prozatím, jak nám potvrdil tiskový mluvčí T-Mobilu Lukáš Hrabal, operátoři instalují potřebné technologie pouze ve čtveřici nových stanic.

Našli jste v článku chybu?