Vlákno názorů k článku Ovlivní zvedající se přepravní náklady ceny v českých e-shopech? od Mára - ahoj, jelikož pracuji v tomto byznysu nějaký čas,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 8. 2008 15:24

    Mára (neregistrovaný)
    ahoj, jelikož pracuji v tomto byznysu nějaký čas, tak bych myslím mohl přidat názor.

    Jelikož jsem sám zařizoval nebo jsem se podílel na smlouvách s přepravními společnostmi, tak vím, že většina velkých shopů opravdu dopravné dotuje. Nepojmenoval bych to "dopravné" ale "náklady na dopravu". Samozřejmě, že mohu na dopravném i něco málo vydělat, ale sami prosím zvažte dvě varianty počítání dopravného:

    a) jednotná cena za balík, at posílám utěrku na lcdčko nebo monitor

    b) cena dopravného by byla stanovena jednotlivě dle daného kusu zboží, tedy za utěrku např. 80 Kč, za monitor 120 Kč

    Problémem ovšem je, že prodejci nemají možnost počítat náklady na dopravu pro každou položku, jelikož jejich dodavatelé nedodávají informace jako váha a rozměry pro výpočet dopravného. Můžete mi namítnout, aby si prodejce nalezltakového dodavatele, který to poskytuje, ale to je celkem problém. Proto a samozřejmě ještě z mnoha dalších důvodů vybrala většina prodejců možnost A.

    Pokud tedy budu uvažovat v možnosti A, tak vězte, že pro internetový obchod je toto náklad na dopravu a ne "dopravné". Do tohoto se mohou započítávat i např. rezerva na neproplacené poškozené zásilky od dopravních společností (i takové věci existují) nebo náklady na tisk štítků, částečně rezerva na nevyzvednuté zboží zákazníkem (tuto dopravu prodejci také platí).

    V konečné fázi opravdu obchody dotují zákazníky v nákladech na dopravu.

    Započítávat do ceny nebo nezapočítávat? Tímto by se dalo zabývat asi dlouho, ovšem nakonec bychom možná zjistili, že polovina zákazníků by chtěla mít cenu konečnou vč dopravného a druhá polovina by chtěla vědět, kolik platí za zboží a kolik za dopravné. Všichni by samozřejmě chtěli, aby dopravné bylo zadarmo, což je typická "česká povaha" :)

    Co se týká společnosti Datart, dovolil bych si ji nesrovnávat s ostatními, jelikož se jedná o jiný druh prodeje i nákupu. Zejména má tato společnost jednu vyjímečnou vlastnost a to kapitál ze zahraničí, který leckdy nějaký ten propad prodejů může zachránit. To je u českých prodejců velmi ojedinělé.

    Tím neříkám, že bych u nich nenakupoval. Pokud si u nich koupíte lednici a Datart zmizí z českého trhu, tak lednici vyreklamujete v jakémkoliv autorizovaném servisu :)

    Určitě jsem ochoten rozebrat takovéto téma někdy na lupa.cz podrobněji, ale přiznám se, nevím, jak se stát občasným autorem a ani nevím, zda by o to byl vůbec zájem.


    Určitě budu rád za reakce, Mára
  • 7. 8. 2008 21:05

    pepak (neregistrovaný)
    Chápu, že obchodník s těmihle náklady musí počítat. Ale nezlobte se na mě, teď už náklady na dopravu dosáhly takových hodnot, že pro lehké (nikoli nutně malé!) zásilky mě vyjde levněji i doprava z USA, a to nemluvím o tom, že tam zboží dostanu za poloviční cenu. Dodací lhůty s taky obvykle moc neliší (a když, tak ve prospěch USA). Může si obchodník za této situace dovolit zdražovat, přestože objektivně vlastně jen přesouvá růst nákladů na zákazníka?
  • 7. 8. 2008 21:38

    Jiří Navrátil (neregistrovaný)
    Jsem manažerem eShopu v DATARTu a musím s Vámi trochu polemizovat...

    To že máme kapitál ze zahraničí automaticky neznamená, že můžeme jen tak prodělávat :-)) To prostě u každé firmy, která je komerční, nejde.

    Služby jsou ale standarně součástí naší strategie, takže celá síť DATARTu umožňuje dopravu zdarma. Naše výhoda je v tom, že máme vybudouvanou vlastní síť a u velkých věcí nemusíme spoléhat na to, co nám XY nabídne. Myslíme si, že zákazník nechce např. "pračku před první dveře", ale "instalovaný odaretovaný přístroj schopný okamžitého provozu" (prosím berte s rezervou).

    Pokud chcete ledničku od DATARTu, prostě Vám ji dovezeme a když nebudte spokojen s dopravou ,přímo řídíme lidi, kteří něco zapomněli/zkazili ... U malých věcí je to malinkato složitější, ale princip je stejný.

    Z čeho to platíme ? Samozřejmě z větší efektivity a rozsahu věcí/služeb, které děláme. Pro dodavatele je samozřejmě důležitější velký specializovaný řetězec, který je vidět a prodává, než no-name obchod ve virtuálním prostředí
  • 8. 8. 2008 10:00

    Mára (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    velice mne těší, že tu máme opravdu zástupce Datartu. Ano, možná jsem upustil uzdu své fantazii, k číslům nemám přístup. Pravdou ale je, že nejsem členem jen tak nějakého no name shopu, ale velkého internetového prodejce, který má kamenné pobočky. Jelikož jsem jednal i se zástupci značek, vím, za kolik se určité zboží dá a nedá nakoupit a u některých položek je opravdu otázkou, zda Datart na nich vydělává nebo ne. Samozřejmě se dá nakupovat i ze zahraničí, netvrdím, že vše co Datart prodává, musí nutně pocházet od českého zastoupení.

    Do diskuze se mi dva prakticky ani pouštět nemůžeme, jelikož já můžu tvrdit něco, k čemu nemám podklady a Vy budete vždy tvrdit něco, jako zástupce firmy. Absolutně neprůhledná diskuze :) Uznejte ovšem, že náklady na dopravu nejsou zanedbatelné a že je prakticky dotována.

    Mimochodem sám jsem v příspěvku psal, že sám bych si zboží od Datartu zakoupil, jelikož vím, že servis mi zboží v případě stáhnutí se z českého trhu, jistě opraví.

    Zatím díky, Mára - marekcerny@atlas.cz
  • 8. 8. 2008 10:11

    Mára (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    se vším, co jste napsal celkem souhlasím.
    a) náklady na dopravu rostou
    b) doprava z USA může opravdu být někdy levnější
    c) ceny v USA jsou v důsledku kurzu dolaru velice příznivé
    d) dodací lhůty se neliší
    (zde vidím velký problém u českých eshopů, dle mého názoru mají velice špatnou logistiku,, není ovšem tajemstvím, že české dopravní společnosti tomu také moc nepřispívají)

    Vaše otázka: "Může si obchodník dovolit zdražovat, přestože přesouvá růst nákladů na zákazníka?"
    Chápu to tak, že zdražuje cenu za dopravné.

    Odpověď: "Pokud se budeme dívat na to pohledem "co je správné", tak budeme mít oba nejspíš rozdílný názor. Osobně si myslím, že pokud si zákazník chce nechat něco poslat k sobě domů, měl by nést náklady na dopravné. Pokud si chce vyzvednout zboží v prodejně, dopravné platit nebude.

    Pokud se podívám z pohledu obchodníka:
    Proč by on měl vlastně rostoucí náklady na dopravu nést na svých bedrech? Dopravné se řídí ceníkem dopravních společností a věřte mi, inetové obchody opravdu už v této době tuto dopravu dotují z části ze svého.

    Odpovědí může být také věta "Zdražujme dokud kupuje tolik zákazníků, abychom zvyšovali obrat i zisk" :)))

    Zatím díky, Mára - marekcerny@atlas.cz
  • 8. 8. 2008 11:48

    pepak (neregistrovaný)
    Ta moje otázka ("Může si obchodník dovolit zdražovat") nesměřovala ani tak na to, co je správné (souhlasím, že když obchodníkovi rostou náklady, je naprosto v pořádku, aby zvyšoval cenu), ale co je rozumné: Už dnes je velice na hraně, jestli se mi vůbec vyplatí něco u něj koupit. Když zdraží, tak už se výhodnost jednoznačně přesune na stranu zahraničního obchodu. Jak mě chce místní obchodník přesvědčit, abych u něj přeci jenom zůstal?

    - Cena - není o čem se bavit, i při započítání poštovného

    - Rychlost - teď se obchodníkům trochu ulevilo s tím, kolik chodí zásilek ze zahraničí, takže není problém, aby balíček seděl dva týdny na celnici, ale od nového roku, až začnou platit zvýšené bezcelní limity, už to zase bude srovnatelné, nebo bude dokonce zahraničí rychlejší (například jakákoliv pošta z EU mi chodí tak, že to třetí den mám doma; jakou mám motivaci, kupovat to v obchodu, který to možná třetí den dostane od svého dodavatele a den na to to možná pošle mě?).

    - Nabídka - není o čem se bavit

    - Záruka - tady je sice výhoda na straně místního obchodníka (pokud nezkrachuje, tak ty dva roky jsou hodně a dva týdny na vyzkoušení také je dobrá nabídka), ale je otázka, jak dlouho, pokud je cenová disproporce velká - za současného stavu se často dostávám do pozice, že "když to přestane fungovat, tak to koupím ještě jednou a pořád to budu mít levnější, než kdybych to koupil v ČR se zárukou")

    - Podpora - není se o čem bavit, místní obchodníci sice teoreticky mají jazykovou výhodu (přestože "neumím anglicky" lze v dnešní době považovat za výmluvu, času i příležitostí na naučení se měl každý dost), ale co je to platné, když vesměs nereagují vůbec?

    Zapoměl jsem na něco?

    Můj soukromý názor je, že teď jsme v určité rovnováze a že místní obchodníci mají jen dvě možnosti: Buď nechají ceny tak, jak jsou, a budou doufat, že vnější faktory (rostoucí koruna, rostoucí dostupnost platebních karet apod.) nepřekloní rovnováhu na stranu zahraničních obchodů, nebo výrazně zlepší svoje služby (termín dodání specielně je katastrofa, určitě by se něco dalo udělat i s tou podporou) a pak si budou moci dovolit navýšit cenu o rostoucí náklady. Pokud to budou dělat tak, jako vždycky, totiž že navýší cenu ale nezlepší služby, mohli by se velice snadno dostat do situace, kdy už nenajdou zákazníky.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).