Přestože to tak možná na první pohled nevypadá, většina velkých českých hráčů zatím přepravu zboží k zákazníkovi nějakým způsobem dotuje. Cena, kterou zákazníci za transport zboží zaplatí, by tedy neměla odpovídat skutečným tržním cenám, které si účtují přepravní služby.
Zmizí doprava zdarma?
Pro některé obchody doposud používaný model přestává být únosný, každý dům se s ním ale vypořádává po svém. Náklady na dopravu pochopitelně částečně dotujeme, jinak to ani nejde. Letos jsme postupně zrušili všechny hranice nákupů, od kterých jsme zboží zákazníkovi dovezli zadarmo. Na druhou stranu jsme ale zboží zlevnili a nesnažíme se do jeho ceny schovat náklady na dopravu,
tvrdí Petr Král, marketingový ředitel společnosti Internet Mall.
Lehce odlišný model používá konkurenční Kasa.cz: Běžně dotujeme dopravu 35 % z ceny. Dopravu zdarma nabízíme v akčních týdnech a u některého atraktivního zboží i dlouhodobě. Přepravu vždy kalkulujeme zvlášť, tak aby zákazník viděl, kolik platí za zboží a kolik za přepravu. Nechceme znevýhodňovat zákazníky, kteří volí osobní odběr a proto nerozpouštíme cenu dopravy do ceny zboží, tak jak to dělají některé e-shopy. Snažíme se být po všech stránkách transparentní,
prohlašuje ředitel společnosti Martin Kasa.
Společnost Electro World, která má situaci trochu usnadněnou aktivní spoluprací s kamennou sítí obchodů, zatím také o změně neuvažuje. Plně dotované dopravy využívá společnost zejména jako motivačního faktoru k využívání pro internetový obchod méně rizikových způsobů plateb. Od 1500 korun platíme za zákazníka dopravu jen při platbě předem, tj. platbou platební kartou nebo bankovním převodem. To platí pro celou Českou republiku od Aše až po Jablunkov,
prohlašuje manažer internetového obchodu Electro World František Peterka, který zároveň dodává: ať už to v budoucnu bude jakkoliv, je zřejmé, že dopravu vždy někdo zaplatí
.
Vývoj ceny ropy a pohonných hmot v korunách za litr v ČR za poslední rok. (Zdroj: Petrol.cz)
Náklady na dopravu vs. cena zboží
Někteří kritikové velkých internetových obchodních domů čas od času přicházejí s nařčením, že tyto řetězce rozpouštějí náklady na dopravu do ceny zboží. Je tomu tak ovšem skutečně a mohou se alespoň vyšší logistické náklady do ceny promítnout v budoucnosti?
Dopravní náklady by se rozhodně do ceny promítnout neměly, cenu za dopravu vždy uvádíme zvlášť, do ceny zboží ji zásadně nezahrnujeme,
tvrdí Král. Jinak vnímá situaci Kasa: pochopitelně se ceny nafty do cen přepravy promítají. V současné době má většina přepravních společností tzv. palivové příplatky. Zatím zvýšené náklady na dopravu bereme na sebe a snižujeme tak naše zisky. Pokud však palivové příplatky i nadále porostou, je možné, že lehce zvýšíme cenu přepravy,
prohlašuje Martin Kasa a pro jistotu ještě dodává: Zatím takový krok neplánujeme. Základní přepravné stojí na Kasa.cz včetně dobírečného 99 Kč s DPH. Což je cena, kterou dotujeme (běžně ceník přepravy PPL u 5kg balíku je 108 Kč za dopravu a 40 Kč za doběrečné bez DPH).
Obdobný pohled mají i v Electro Worldu. Přepravní náklady spojené s pořízením zboží mají zákonitý dopad na cenu zboží, ale protože veškeré zboží je importováno, rostoucí česká koruna možné změny kompenzovala. Musím jen připomenout, že inovace jsou v naší branži (prodejci elektra) opravdu obrovské. Díky tomu mohou být zatím zákazníci s vývojem cen spokojeni. Například 82palcový televizor SONY, který loni stál 30 tisíc, dnes koupíte za 15 tisíc,
je přesvědčen Peterka.
Preferují internetové obchody vlastní dopravu?
Určitou cestou, jak mít pod kontrolou kvalitu služeb i přesné náklady na dopravu, je provoz vlastního dopravního systému. Využívá v Česku někdo tento model?
Naše společnost na vlastní dopravě vyrostla a i nadále ji provozuje v Praze a okolí. Výhodou je lepší kontrola nad chováním řidiče směrem k zákazníkovi, nevýhodou jsou vyšší pochopitelně náklady,
komentuje moji otázku Král. Konkurenční Kasa na tuto možnost ovšem rezignovala: Jsme si vědomi, že pokud chceme dělat naší práci odpovědně a kvalitně, musíme se věnovat pouze tomu, čemu rozumíme a co umíme. Proto využíváme služeb externích společností, které se na logistiku specializují a my se věnujeme naplno obchodu. V současnosti využíváme služeb PPL (DHL), České pošty, Toptransu a pražské kurýrní společnosti Messenger,
vysvětluje Kasa.
Stejný přístup zvolil přes veškeré své zázemí i výše citovaný Electro World. Veškerou přepravu nám zajišťují spediční firmy, tedy třetí strany. Pro nás jako podnikatele a pro zákazníka je to výhodný model, protože dopravu zajišťuje někdo, kdo se na ni specializuje,
tvrdí Peterka.
Společnost | příplatek |
---|---|
PPL | 6% |
Geis | 6% |
UPS | 8% |
DPD | 9% |
DHL | 11% |
Top Trans | zatím neúčtuje |
Palivové příplatky – nutné zlo, nebo cesta do pekel?
Palivové příplatky jsou fenoménem poslední doby, kterým přepravní společnosti kompenzují vyšší cenu za pohonné hmoty. Mají jednu zvláštní vlastnost: ačkoli jejich posláním je přesně kopírovat a vyrovnávat aktuální ceny benzínu, výrazně klesají jen zřídkakdy.
Chápeme je jako adekvátní odezvu rostoucích nákladů, je jen otázkou, zda ceny ropy můžou mít stále tendenci klesat, jako je tomu teď,
komentuje to Peterka. Celkově se postoj internetových obchodníků k palivovým příplatkům různí. Přijde nám, že palivové příplatky jsou férovější vůči zákazníkům. Reagují na aktuální situaci a mohou cenu za dopravu upravovat také směrem dolů, pokud by nafta zlevnila,
prohlašuje Král.
Kasa ovšem vidí situaci trochu odlišně. Palivové příplatky jsou logický krok přepravců a pokud je jejich výše férově nastavena, přesně zohledňují rostoucí náklady. Vnímáme je jako vhodný nástroj pro business sféru. V žádném případě je však nelze přenášet stejnou matematikou na zákazníka. Ten musí znát jasně danou částku za přepravu i za cenu dotování dopravy naší společností,
vysvětluje.
Poslední slovo má vždycky zákazník
Tedy, alespoň by tomu tak být mělo. Otázkou je podle čeho, kromě ceny, vlastně zákazníci dopravu mohou vybírat, řada e-shopů výběr společností, se kterými na přepravě spolupracuje, dramaticky zredukovala.
Spolupracujeme se společnostmi PPL, DPD, Toptrans a Hellmann-PKZ. V minulosti jsme vyzkoušeli snad všechny dostupné dopravce v ČR. Je škoda, že se nikdo neodváží rozjet specializovanou přepravu pro internetové a zásilkové prodejce, prostor na trhu určitě je,
je přesvědčen Král, ten však zároveň upozorňuje, že zákazníci stále nejvíce preferují Českou poštu, důvodem je prý zejména všeobecné povědomí o službě a nejlepší dostupnosti jednotlivých poboček.
Ředitel Kasa.cz službám České pošty příliš nefandí: v současné době využíváme pouze služby obchodní balík. Ostatní služby jsou pro naši společnost nevhodné. I tak preferujeme díky mnohaletým zkušenostem jiné přepravce,
komentuje můj dotaz Martin Kasa. Na vysvětlenou pak ještě dodává: Vždy se díváme na svět očima zákazníka a ten má jedinou preferenci. Obdržet zboží rychle, kvalitně a za rozumnou cenu. Těmto třem parametrům podřizujeme vše ve výběru partnerů a nastavení logistických procesů. Cena je ve výběru až na posledním místě, zejména se soustřeďujeme na rychlost a kvalitu.
František Peterka je přesvědčen, že český zákazník na výběr moc nemá. O preferencích nemůže být ani řeč, protože na rozdíl od oblasti ‚business to business‘ (B2B) poskytuje v oblasti ‚business to customer‘ (B2C) tento servis na celorepublikové platformě pouze několik málo společností, a je velmi obtížné si mezi nimi vybrat,
vysvětluje. Čeští zákazníci podle něj preferují hlavně bezplatný komfortní servis, tj. doručení večer, o víkendu nebo donášku na místo.
A závěr? Přestože se nějaké dramatické změny v cenách za přepravu zboží z e-shopu zákazníkům zatím nechystají, není vůbec vyloučeno, že nějaké to zdražení sem tam pocítíme.
Možná právě proto, že internetové nakupování stále vyjde nejlevněji díky nižším maržím, jsou obchody na výkyvy v ceně za dopravu o to citlivější.