Internetová aukční síň a porovnávač cen zboží v internetových obchodech, neboli servery Aukro.cz a Heureka.cz, začínají spolupracovat. Silnějším a známějším je v tomto případě prvně jmenovaný server polské společnosti Allegro Group. Ten také do Heuréky vstoupil. Heuréku bude nadále řídit firma Miton, strategická rozhodnutí ale budou obě firmy konzultovat společně.
Zajímavé je, že v Polsku také provozuje internetový srovnávač cen Ceneo.pl.Aukro.cz je dlouhodobě nejnavštěvovanějším online aukčním prostorem na českém internetu. V květnu jej podle NetMonitoru navštívilo 1,191 milionů reálných návštěvníků.
Pro nás je spojení s Aukro.cz tím nejlogičtějším krokem,
uvedl v tiskové zprávě Michal Jirák, marketingový ředitel společnosti Miton, která Heuréku od loňského podzimu provozuje. Na Heuréka.cz zavítalo v květnu 152 tisíc reálných uživatelů.
V této kategorii tak patří Heuréce ve srovnání s konkurencí nižší pozice. Podle květnových čísel jsou navštěvovanější než Heuréka Akčníceny.cz (zaměřené hlavně na kamenné obchodní domy), Hledejceny.cz a samozřejmě Zboží.cz Seznamu. Další server Srovnánícen.cz, který Miton koupil, je mnohem méně úspěšný (38.914).
Server | Reální uživatelé za měsíc |
---|---|
Zboží.cz | 1 428 812 |
Akčníceny.cz | 183 337 |
Hledejceny.cz | 153 517 |
Heureka.cz | 152 004 |
Srovnáme.cz | 68 735 |
Monitor.cz | 39 628 |
Srovnánícen.cz | 38 914 |
Zdroj: Netmonitor, květen 2008
Michal Jirák má velká očekávání: Na hlavní konkurenty jsme se již dotáhli, a připočítáme-li k tomu i SrovnaniCen.cz, tak jsme je i předhonili. Samozřejmě Zboží.cz s masivní podporou Seznamu je o řád výše. Ptáte-li se, kdy budeme spokojenější, tak až budeme první.
Heuréka a Aukro
Heuréka.cz společně s Aukrem dokáže nabídnout českým a slovenským uživatelům kompletní služby v oblasti online nakupování. Aukro nabízí uživatelům skvělé místo pro vzájemné obchodování, Heuréka.cz zase uživatelům poskytne kompletní informace o produktech, poradí, jak je vybírat a kde je koupit v online obchodech,
pokračoval Michal Jirák.
Pro Heureku jsme hledali dlouhodobého a strategického partnera, který nám pomůže s rychlým růstem na trhu e-commerce v ČR a do budoucna dá možnosti další zahraniční expanze. Jednali jsme s několika partnery,
prozradil pro server Lupa.cz Michal Jirák. Aukro prý vyhrálo zejména proto, že oba servery mají podobnou cílovou skupinu. Spolupráce s Aukrem prý Mitonu zaručuje i nezávislost.
Český internetový trh je vysoce konkurenční, a pokud bychom se rozhodli pro spolupráci s některým z obchodních domů nebo portálů, ztratili bychom punc nezávislosti a zavřeli bychom si cestu k další spolupráci.
V tiskové zprávě nebylo napsáno, čeho konkrétně se tato spolupráce týká a ani další podrobnosti okolo vztahů obou serverů, jejichž koncepty nejsou na první pohled příliš podobné – vždyť Aukro je v podstatě tržištěm a bazarem, zatímco Heuréka porovnává ceny a produkty e-shopů. Podle majitelů se ale tyto koncepty budou slučovat. A možná tak, že Heuréka bude vyhledávat nejlepší aukce, podobně jako třeba server Hledej-aukce.cz.
Zástupce Mitonu také přiznává, že obchodní prospěch ze spolupráce je spíše nepřímý. V první fázi chce Heuréka získat nové uživatele, do budoucna se plánuje užší propojení komunit kvůli sdílení recenzí, hodnocení, diskusí a podobně.
Na Aukru by se měly objevovat odkazy na Heureku, v kategoriích se budou zobrazovat produkty z Heureky s cenovým rozmezím. Dále bychom rádi prodávajícím na Aukru nabídli možnost načítat informace o produktech z Heureky a nakupujícím tak poskytli více informací o draženém předmětu. Logické je také celkové propojení obou komunit,
dodává Michal Jirák.
Podle něj je úspěch Aukra důkazem jakési přesycenosti a velké konkurenčnosti internetových obchodů. Aukro začínalo jako místo pro nákup a prodej drobného a použitého zboží sběratelů, dnes se tam prodá více jak 50 % nového zboží a patří do prvních desítek největších webů v ČR.
Heuréka, která má mnohem menší podíl a na službu Zboží.cz Seznamu výrazně ztrácí, věří, že cenové porovnávače budou hrát větší úlohu než je tomu nyní. Je to tím, že u nás jako první vznikly vyhledávače zboží jako SrovnaniCen.cz nebo Zbozi.cz, které si u lidí nevybudovaly důvěru a uživatelé se je nenaučili používat před tím, než začnou nakupovat. Pokud se někdo pokusil o něco víc, skončilo to pouze katalogem zboží. Uživatelé chtějí poradit, zjednodušit vybrání produktů i obchodů a ušetřit čas tráveného nakupováním,
říká Michal Jirák s tím, že prostor na českém trhu nezabraly samy internetové obchody – místo toho, aby expandovaly doma, vydávají se do zahraničí.
Amazon dospěl tak daleko, že přes své stránky prodává i zboží konkurence, vlastně předvybírá tu nejlepší nabídku i za cenu toho, že neprodá vlastní zboží, nabízí kompletní informace o produktech, recenze, hodnocení, diskuse, uživatelé to mají na jednom místě a nákup se stává o to jednodušším.
To celé dává prostor Heurece na to, aby se stala nákupním rádcem, který dokáže poradit, co a kde nakoupit nejlépe. A pokud takový nákup bude pro uživatele nejvýhodnější přes aukční systém, tak mohou nakupovat tam. Aukro zatím dokazuje, že pro spoustu lidí takový nákup opravdu výhodný je,
přeje si Michal Jirák.
Aukro se vzpamatovává z podvodů
Ještě dnes si Aukro líže rány z podvodů, které přichystali chmatáci uživatelům serveru v květnu. Škody se tehdy blížily k milionu. Uživatelé si vydražili zboží, zaplatili za něj předem, ale žádné zboží neobdrželi. Prodávající přitom vypadali důvěryhodně. Bohužel několik „uživatelů“ hodnotilo sebe navzájem, takže kladná reputace z několika transakcí byla ve skutečnosti klamem. Nabytou důvěru lidí pak zloděj či zloději zneužili.
Také proto se Aukro stalo garantem transakcí a proplácí až tři tisíce korun těm, kdo se v aukci spálí. Pro vyplacení náhrady je nutné oznámení od Policie o učiněných opatřeních. Centrum pro bezpečnost by mělo na Aukru mít preventivní a osvětovou funkci – obsahuje praktické rady a tipy pro bezpečnější obchodování na Internetu. Kromě toho Aukro pracuje na inovaci, která by měla zvýšit důvěryhodnost uživatelů. Nově mohou Uživatelé na Aukru využít platební bránu Pay MUZO, která jim umožňuje platit s podporou zabezpečení 3-D Secure, čímž poskytuje všem zúčastněným stranám podstatně vyšší záruky než je běžné u neautentizovaných plateb,
věří Pavlína Zábojníková z Aukra.
Případ stále vyšetřuje Policie ČR, které Aukro předalo veškeré informace. Věc nyní řeší specializovaný útvar Policie České republiky, Skupina kriminální policie a vyšetřování, odbor hospodářské kriminality. Heuréku pošramocená pověst Aukra nerozhodila: I přestože je Aukro pouze prostředník a obchod probíhá mezi dvěma uživateli, dělá vše pro to, aby takovým podvodům zabránil. Aukro je tedy stále nejbezpečnějším místem, kde si koupit cokoliv od jiného neznámého člověka,
míní Michal Jirák.