Hlavní navigace

Máme jinou možnost než platit na Internetu dobírkou?

28. 3. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
Česká e-komerce dlouhodobě trpí nedostatečně rozvinutým trhem s platebními nástroji. Na českém Internetu se platí dobírkou nebo převodem z účtu, rychlejší platba kartou, mobilem nebo online peněženkou je spíše minoritní záležitost. V zahraničí je trend opačný.

Zatímco internetové obchody na českém Internetu prošly za více než deset let dlouhou cestou a vývojem, platební metody jsou pořád stejné. Jakkoli je Internet interaktivní a rychlé prostředí, stále v jeho české části platíme hlavně dobírkou, tedy způsobem nikterak novým.

Podle neveřejné studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která mezi svými členy prováděla na konci loňského roku průzkum, dobírku nenabízí jen tři obchody ze sta a zákazníci tuto formu využívají v 70–80 procentech nákupů. V západním světě je u kupujících dobírka až na třetím místě (kolem 12 procent), preferovaným platebním metodám vévodí platební karty (kolem 80 procent). Už v dřívějších článcích jsme se zamýšleli nad tím, proč tomu tak je.

Hlavní důvody jsou dva. Přestože dobírka má pro leckoho celkem rozumné zdůvodnění, nemůžeme nevidět to, že její rozšířenost není dána její výhodností, ale tím, že něco jiného funguje v ČR špatně nebo vůbec.

Za prvé, platby kartou jsou pro obchodníky finančně náročné, protože banky si strhávají vysoké poplatky. Klientům banky často ani automaticky nenabízely karty využitelné na Internetu. Instituce k rozvoji e-komerce v Čechách vůbec příliš neprospěly – kvůli restriktivním podmínkám tu dosud neměl šanci žádný tuzemský ryze online platební systém, mikroplatby se neprosadily a na český PayPal pořád čekáme. Uživatele tedy ke změně nic moc netlačí.

Druhým důvodem je mentalita zákazníků a jejich obava z nerozšířené platby online. Dobírka, tedy platba při převzetí zboží v hotovosti, má u nás zkrátka tradici, punc spolehlivosti a jistoty (zaplatím až když zboží dostanu). Platbu kartou provází pravý opak.

APEK

Spolu s dobírkou nabízejí obchodníci nejčastěji ještě možnost převodu peněz na účet. Troufám si říci, že nabídka platebních metod na většině e-shopů na českém Internetu tímto končí.

Další metody placení už si totiž mohou dovolit větší prodejci. APEK ve svém průzkumu rozdělil e-shopy na malé, střední a velké podle výše ročního obratu (do 50 mil., 200 mil., nad 200 mil.). U středních a velkých obchodníků je samozřejmostí kamenná prodejna, kde si lze zboží vyzvednout a zaplatit hotově. S velikostí internetového obchodu se zvyšuje i pravděpodobnost zavedení jiných druhů plateb.

Oblíbená je také platební brána, která je ovšem přístupná omezenému počtu uživatelů – příčinou může být fakt, že se většinou jedná o systém eBanky, u které má mnoho obchodníků vedené své podnikatelské účty. Rozšířenost platebních terminálů (POS) je vázána na výdejní místa. Mnoho obchodníků zatím volí pouze akceptaci hotovosti s ohledem na poplatky a složitost implementace terminálu.

Naopak nulové zastoupení mezi respondenty APEKu mají mobilní platby a elektronická peněženka. Platby přes mobil rovněž nejsou pro obchodníky nijak výhodné, navíc se hodí spíše pro platbu za obsah (a to ještě nejlépe za obsah do mobilů), než za zboží. Neúspěšnost online peněženkových systémů jsme už zmínili. Ze čtyřky největších prodejců používá systém PayPay snad jen Allmusic.cz (prodej hudby bez fyzických nosičů) od Vltavy.

Preference českých zákazníků

Když členové APEKu odpovídali na nejčastější využití způsobů plateb, s až 80 procenty to vyhrála dobírka. Se ztrátou následoval převod na účet (57 procent) a hotovost při osobním odběru (26 procent).

Ve srovnání se zahraničím jsou velké rozdíly a pokud bychom přijali tezi, že stejné trendy v zahraničí se časem projeví i na českém Internetu, pak je mezera několika internetových roků propastná. Již před třemi lety lidé ve světě pro agenturu ACNielsen uváděli, že nejvíce používají a preferují pro online nákup kreditní kartu. S velkou ztrátou následoval převod na účet a dobírka. Na čtvrtém místě byl již tehdy rozšířený systém PayPal, který sice mohou využívat od roku 2006 i Češi, ovšem v angličtině, což brání jeho rozšíření v českých luzích a hájích.

Jaké mají možnosti zákazníci a obchodníci?

Pojďme se podrobněji podívat na možnosti, které na českém Internetu mají provozovatelé e-shopů a jejich zákazníci, co se týče placení. Způsoby platby lze rozdělit na offline a online (podle rychlosti odezvy), mikro a makro (podle výše placené částky) a podle využití.

Dobírka / platba při osobním odběru (převzetí): zákazník platí za zboží v okamžiku převzetí zboží nebo služby od distributorů pošty a balíčků (Česká pošta, PPL, DHL, RAVI Expres, DPD, vlastní doprava obchodníka). Novým trendem je bezhotovostní platba řidiči (dopravci), který je vybaven terminálem POS pro příjem platebních karet. Dobírku i platbu v hotovosti řadíme do makroplateb a odehrává se v offline prostředí. Na dobírku se většinou neplatí zboží v hodnotě statisíců.

Převody mezi bankovními účty: běžná a velmi nenáročná forma bezhotovostních plateb. Kromě klasického převodu z účtu zákazníka na účet obchodníka APEK řadí do této kategorie také internetové platební brány, jež jsou nadstavbou internetového bankovnictví a umožňují pohodlnější a hlavně rychlejší platbu. Převody řadíme do makroplateb a kvůli časové náročnosti v horizontu dnů do offline plateb.

Platební karty (nebo jiný druh karet): zákazník vkládá údaje o své platební kartě do zabezpečeného formuláře na internetových stránkách. Úvěrové nákupní karty z hlediska procesu platby na Internetu fungují velice podobně. Platby kartou řadíme do makroplateb a online plateb.

Zákazník musí vlastnit kartu, která má povoleny platby na Internetu (VISA a MasterCard, kromě některých neembosovaných karet naopak nejde platit kartami American Express a JCB). Některé banky a úvěrové společnosti vedle 3D Secure nabízejí speciální virtuální/inter­netové karty, které neexistují v plastové podobě a jsou určeny výhradně pro platby na Internetu. Rozsah plateb je neomezen, e-shopy ale musejí strávit poplatky z každé transakce (obvykle 1,5–3 procenta), implementace, měsíčního vedení apod. Akceptaci nabízejí Česká spořitelna, ČSOB, eBanka a Komerční banka. V ČR je dostupný systém 3D Secure, který by měl být na rozdíl od starších řešení bezpečnější. Česká spořitelna má své vlastní řešení, ostatní banky (KB, ČSOB, eBanka) využívají systém Pay MUZO od společnosti Global Payments.

Platba přes platební bránu: platba prostřednictvím speciální brány propojené s internetovým bankovnictvím. Řadíme ji do makroplateb a online plateb. Zákazník musí mít internetový účet u dané banky. V e-shopu vybere platbu přes platební bránu a je přesměrován do prostředí své banky. Zde zadá přihlašovací údaje, stejně jako při transakci prostřednictvím internetového bankovnictví. Na základě údajů o platbě a zboží od obchodníka je předvyplněn platební příkaz, který zákazník pouze potvrdí. Na rozdíl od běžného převodu z účtu na účet dostává obchodník informaci o platbě okamžitě, prostřednictvím komunikačního rozhraní. Pokud má obchodník účet u banky, která systém poskytuje (některé toto požadují), jsou peníze připsány na jeho účet během pár hodin.

Možnost platební brány nabízejí eBanka, Raiffeisenbank, ČSOB, Poštovní spořitelna a Živnostenská banka. Obchodníci platí poplatky z transakcí, rozsah plateb je neomezený.

Princip placení na pomocí úvěrových karet je podobný platbám klasickými platebními kartami. Rozdíl je v tom, že zákazník čerpá úverový rámec a platební bránu zajištuje úvěrová společnost (Cetelem, Multiservis, Home Credit), na jejíž stránky je při platbě zákazník přesměrován. Platba je potvrzena také online. Úverový rámec se obvykle pohybuje od 10 000 do 100 000 Kč.

Mobilní platby: platby prostřednictvím mobilního telefonu a zároveň se nejedná o GSM banking – ovládání běžného účtu mobilem. U mobilních plateb jsou částky strhávány ze zákazníkova kreditu nebo připočítávány k pravidelnému vyúčtování. V ČR se jedná o Premium SMS (nabízejí všichni operátoři) a m-platbu (pouze T-Mobile). Mobilní platby řadíme do mikroplateb a online plateb.

Premium Rate SMS (PR SMS) je název pro speciálně tarifikované textové zprávy, které slouží k platbě za určité druhy zboží a služeb pomocí mobilního telefonu. Tuto metodu nabízejí všichni mobilní operátoři prostřednictvím partnerů. Částka, kterou lze zaplatit pomocí PR SMS, je omezena v intervalu od 1 do 99 korun (včetně DPH) po předem daných hodnotách. Z této částky, kterou zaplatí zákazník, si agregátor a mobilní operátor strhne poplatek za zprostředkování služby. Obchodník může obdržet jen 30 – 40 % z celé částky.

M-platba se týká jen zákazníků operátora T-Mobile. Platit můžete za zboží ve výši 700 korun. Při placení je zákazník přesměrován na platební bránu společnosti T-Mobile, kde se identifikuje pomocí přihlašovacích údajů k portálu T-zones.

Elektronické peněženky: v ČR nejsou rozšířeny. V zahraničí je nejznámějším systémem PayPal, dále PayPay nebo MoneyBookers. Jde o virtuální účet, kam zákazník nejdříve převede peněžní prostředky, s nimiž následně platí v e-shopech. Elektronické peněženky řadíme do mikroplateb a online plateb.

Splátky: Jedná se o rozšíření nabídky splátkového prodeje i do e-obchodu. Proces platby se muže lišit v závislosti na poskytovateli splátek (Cetelem, GE Money Multiservis, HomeCredit, Tringl), s nímž má e-shop dohodu. Při výběru platby na splátky je zákazník přesměrován na stránky splátkové společnosti, kde zadá údaje potřebné pro předběžné odsouhlasení úvěru. Úvěrová společnost sdělí zákazníkovi i obchodníkovi, zda byl úvěr odsouhlasen, do několika hodin. Při kladné odpovědi většinou obchodník dodá zboží zákazníkovi vlastní dopravou, náležitosti úvěrové smlouvy vyřídí třeba řidič.

Splátky samozřejmě řadíme do makroplateb a offline plateb. Obchodník v tomto případě získává provizi za sjednaný úvěr.

Jaký vhodný systém zvolit pro váš e-shop?

Je jasné, že ne všechny platební systémy jsou ideální pro obchodníky bez výjimky. Na trhu, jak už bylo zmíněno, existuje několik nabídek bankovních institucí, jejich srovnání by se mohl věnovat samostatný článek. Platit za obsah do mobilu bankovním převodem asi nebude to pravé ořechové, dobírku zde vůbec nevyužijeme.

Obecně lze říci, že za digitální obsah, který většinou kupující vyžadují hned, se nejlépe platí mobilem (PR SMS) nebo online peněženkou, případně kartou. Mikroplatební nástroje jsou vhodné i při kupování drobného zboží, například vstupenek.

U nákupu a prodeje dražšího zboží, ať už elektroniky nebo zájezdů, se hodí platební karta, převod z účtu nebo splátkový prodej.

UX DAy - tip 2

Dobírka, která by podle teorie měla být spíše doplňkovou službou k efektivnějším způsobům placení, je ale v praxi stejně nejoblíbenější. Platební karty limitují poplatky, platební brány bank zase užší okruhy klientů.

Zatímco ve světě podíl plateb pomocí platebních karet dosahuje 70 procent, u nás se horko těžko uskuteční kartou každý desátý nákup online. Je asi jen otázkou času, kdy i tento trend dorazí k nám. České e-komerci by nemálo prospěl i funkční mikroplatební systém a přívětivější situace s poplatky na poli mobilních plateb

.

Jak nejčastěji platíte na Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).