Hlavní navigace

Jiří Klíčník: roste celý trh, nejen internetové obchody

4. 4. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Velké prodejní řetězce mohou zákazníkům nabídnout výhody, které čistě internetový obchod nemá, říká generální ředitel Electro World ČR. Přesto internetový trh nepodceňuje, e-shop Electro Worldu generuje zhruba pět procent obratu celého řetězce. "Všechno zboží, které na Internetu nabízíme, máme skladem," tvrdí Jiří Klíčník a dodává, že platby kartou se u nich oproti loňskému roku zdvojnásobily.

Jak se vy osobně díváte na trendy prodeje v maloobchodních řetězcích?

V současné době je pro zákazníka samozřejmostí dobrá cena a široký sortiment. Už si vlastně ani nepřipouští, že by to mohlo být jinak. Mnohem víc si ale všimne toho, zda v obchodě najde vstřícného prodavače a odborníka, který je opravdu schopen mu poradit a případně nabídnout plný servis. Odpovědí na tento nový trend v maloobchodě je tedy snaha jednotlivých obchodů odlišit se právě v šíři a kvalitě nabízených služeb. Další snahou je být vždy o krok před konkurencí – nabídnout výrobek nebo službu o něco dříve než konkurence.

Jakožto server o českém Internetu se vás pochopitelně nemůžeme nezeptat na to, jak vidíte vaší konkurenci v podobě internetových obchodů, jejichž prodeje dnes strmě rostou. Jak vnímáte svůj tržní potenciál na tomto poli?

V současné době máme tržní podíl kolem 10 % na celkovém maloobchodním trhu s elektronikou, a to včetně internetových prodejců, což z nás dělá jedničku na trhu s elektrozbožím v České republice. Nárůst obratu internetových prodejen je zcela jistě nepřehlédnutelný, současně ale musím dodat, že celý trh rostl až do podzimu loňského roku výrazným tempem. Z našeho pohledu se tedy zatím nic zvláštního neděje. Navíc, díky tomu, že Electro World má vlastní internetový obchod, jsme schopni nabídnout zákazníkům i „internetový“ styl nakupování. A díky tomu, že jsme největší řetězec s elektrozbožím, dokážeme hodně pracovat také s cenami, zajímavou nabídkou zboží a snadno přístupným poprodejním servisem. To malý internetový obchodník společně se zárukou, servisem a podporou neumí.

Jiří Klíčník
Jiří Klíčník

  • Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.
  • Působil jako kontrolor Svazu spotřebních družstev, vyzkoušel si také pozici vedoucího oddělení nákupu a posléze obchodního ředitele ve společnosti Klenoty Brno, a.s.
  • V roce 1995 nastoupil do české pobočky řetězce Ahold, kde se pro síť prodejen Hypernova zaměřil na non-food (nepotravinové) kategorie zboží.
  • Působil také jako ředitel společnosti Ahold na Slovensku a od roku 2003 jako ředitel sítě hypermarketů Hypernova v České republice.
  • Od roku 2006 působí jako generální ředitel ve společnosti Electro World Česká republika.

Kolik procent obratu tvoří váš internetový obchod ve srovnání s kamennými prodejnami?

Internetový obchod electroworld.cz je na trhu necelé dva roky a v prosinci tvořil téměř 5 procent obratu Electro Worldu, takže se stává naší velmi zajímavou 18. prodejnou.

Jaké výhody by podle vás měly pro zákazníka plynout z prodeje v kamenných pobočkách?

Na to mám jednoduchou odpověď: obrovský výběr zboží přímo na prodejně, značkové zboží, další služby, možnost konzultace, komfortní nakupování, vyzkoušení si zboží a výborné ceny. Zákazník u nás najde služby, které malý obchodník nebo internetový obchodník nemůže zajišťovat,nemá na to ani prostory ani logistické zázemí. Zákazníkům nabízíme pojištění Happy Care, pro případ, kdy jim upadne LCD televizor nebo mobil a zcela se zničí nebo poškodí, máme skutečně komfortní dopravu zboží ve dvou lidech a základní instalaci zboží v místě bydliště, zákazníci si mohou sami přes Internet sestavit počítač, mohou si u nás předplatit servisní službu pro své PC na celý rok s názvem PC Klinika, nabídneme jim finanční služby, atd. atd.

Myslíte, že kamenné prodejny dlouhodobě udržíte?

Odpověď na tuto otázku bych rád doložil výsledky průzkumů z vyspělých trhů na západ od nás. Z nich například vyplývá, že více než 85 % prodejů elektrozboží se realizuje právě prostřednictvím kamenných prodejen. Podle průzkumů GfK se za rok 2007 celých 91 % elektro výrobků u nás prodalo právě prostřednictvím kamenných prodejen.

Chystáte se otevírat další kamenné prodejny, nebo se obchod spíše přesouvá na Internet?

V České republice počítáme s dalším rozšiřováním počtu našich prodejen – v pátek 28. jsme otevřeli prodejnu v Mladé Boleslavi, a na prodejny Electro Worldu se mohou těšit také zákazníci na Slovensku.

Čím se chcete odlišovat od internetových prodejců?

Chceme si zachovat standardní a dnes ověřený přístup k zákazníkům, se všemi výhodami, které jim z návštěvy kamenné prodejny plynou. Tento přístup má pro zákazníka spoustu dalších výhod. Zboží z bohatého sortimentu najde přímo na prodejně, všechno si může vyzkoušet, tak říkajíc živě. Největší přínos ale opravdu vidíme ve schopnostech našich prodavačů nabídnout nejvhodnější zboží podle potřeb zákazníků.

Kamenem úrazu kamenných prodejen někdy bývá prezentace zboží, jak řešíte vystavování velkého množství zboží v menších prodejnách?

Loni jsme například v naší brněnské prodejně vyzkoušeli tzv. Kiosek. Jedná se o zobrazovací terminál, který jsme instalovali na prodejně a zákazníkům jsme formou elektronického katalogu nabídli možnost prohlédnout si celý sortiment zboží, aniž by museli navštěvovat naše velké prodejny. Snadno se tak zorientují v celém rozsahu nabídky a získají přehledné informace o produktech. Tato multimediální forma prezentace obsáhne zboží vystavené fyzicky v našich velkých prodejnách, jaké máme v Praze Čestlicích a na Černém Mostě. Kiosek je vyzkoušená a dobrá cesta, věnujeme jí hodně pozornosti.

Máte všechno zboží nabízené na Internetu také skladem, nebo existuje i část, kterou poptáváte u dodavatelů?

V současnosti všechno zboží, které nabízíme, máme skladem. Protože náš internetový obchod nabývá z hlediska obratu celého Electro Worldu na významu, od března testujeme v pilotním projektu procesy, jež dovolují zákazníkům objednávat i zboží mimo naše sklady.

Máte centrální sklad pro celou republiku, nebo má každá pobočka vlastní? Jak jsou sklady velké?

Electro World má centrální distribuční centrum pro střední Evropu v Brně Modřicích, jeho velikost je 28 000 m2. Navíc každá kamenná prodejna má svůj provozní sklad úměrný velikosti samotné prodejny. U internetového obchodu vyzvedáváme zboží pro zákazníky přímo v centrálním distribučním centru.

Jaké převládají metody plateb v kamenných prodejnách a jaké v e-shopu?

Na internetovém obchodě si zákazníci Electro Worldu volí ze 76 procent dobírku, z 16 procent předplatbu bankovním převodem a z 8 procent platbu kreditní kartou. Podíl plateb platební kartou na Internetu se u nás v porovnání s loňským rokem zdvojnásobil a počítáme s jeho dalším nárůstem.

Jak je to s dopravou, jaké způsoby dopravy zboží lidé preferují? Je zde nějaký znatelný rozdíl mezi e-shopem a kamennými provozovnami?

Při nákupu přes internetový obchod preferují naši zákazníci dopravu domů, malý počet výjimečně do zaměstnání. Část zákazníků stále využívá pošty, protože jsou přes den v zaměstnání a pošta pro ně představuje krátkodobé úložiště. Velké zboží jako pračky nebo ledničky si zákazníci nechávají dovézt a nainstalovat i po nákupu na kamenné prodejně.

Jaké máte procento reklamací?

Procentuální výše reklamací je závislá jednoznačně na jednotlivých typech zboží. Pochopitelně nejvíce se ještě v záruce vrací produkty, které jsou tvořeny mechanickými částmi, například pračky, fény, kávovary apod. V rámci jednotlivých druhů zboží jsou však velké rozdíly mezi jednotlivými výrobci, značkami zboží. I zde většinou platí, že za kvalitu se vyplatí připlatit. Každopádně je potřeba si uvědomit, že záruky se nevztahují na poškození spotřebiče vlivem nešťastné náhody nebo neopatrnou manipulací. Pro pokrytí takovýchto nepříjemných událostí nabízíme kupujícím pojištění Happy Care. Happy Care umí prodloužit také zákonnou dvouletou záruku.

Jak dlouho trvá vyřízení průměrné reklamace? Je doba stejná v kamenném obchodě i na Internetu?

BRAND24

Doba pro vyřízení reklamace je dána zákonem a pokud není vyřízena do 30 dní, spotřebitel má právo na vrácení peněz nebo jiný kus zboží. Platí to pro internetový nákup stejně jako nákup přes tradiční prodejnu. Reklamace můžeme díky velkým skladům řešit rychle. Například, pokud se velký spotřebič po instalaci u zákazníka ani nerozběhne, dovezeme mu ihned náhradní spotřebič a vadný odvezeme nebo se může opravit na místě.

Děkuji za rozhovor.

Jakým obchodům dáváte přednost při nákupu spotřební elektroniky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).