Hlavní navigace

Názory k článku Pavel Tůma: firmy se zatím ENUM nenaučily využívat

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 22. 1. 2008 22:58

    ViR (neregistrovaný)
    Některá v článku uvedená tvrzení jsou velmi zjednodušující a sporná. Například následující výrok:

    "Vezměme dnešní běžnou VoIP službu. V momentu, kdy z vašeho VoIP telefonu vytočíte telefonní číslo volaného, jde hovor část své cesty po Internetu. Pro další část úseku je ovšem předán do veřejné telefonní sítě, kterou je směrován až k volanému. Pokud se takový hovor spojí, začínáte platit minutové hovorné. Tímto způsobem to ale funguje i v případě, že má i volaný VoIP telefon a je, stejně jako vy, připojen k Internetu."

    neplatí pro "běžnou VoIP službu" významné části tuzemských operátorů! Ti totiž mají navzájem uzavřené peeringové dohody, a mezi svými účastníky propojují hovory přímo VoIP-VoIP, bez mezičlánku klasické PSTN sítě. Jde například o všechny operátory sdružené v Asociaci operátorů digitální telefonie, z.s.p.o., ale i o další VoIP TSP (Blíže viz třeba úctyhodný přehled peeringových partnerů největší české sítě 802.VOX). Rozdíl fungování služby v současných peerujících sítích oproti "čistému ENUM" (by CZ.NIC) je pak z hlediska uživatelů zejména ten, že sipproxy kooperujících operátorů běžně umí vyřešit takové "drobnosti", jako nekompatibilitu kodeků (transkódováním) či to, že spojí koncová zařízení i tehdy, když jsou obě za NATem, ukrytá každé v jiné v neveřejné IP síti, připojené k Internetu. To ENUM nezajistí a ani to není jeho úkolem.

    Jinak při zajištění směrování hovorů do partnerských sítí VoIP operátoři samozřejmě používají a zkoušejí různé varianty "směrovacích tabulek", z nichž jednou ze zvažovaných a možných variant je taktéž ENUM, respektive Infrastructure ENUM (pro vzájemné sdílení dat). Aby však byl současný ENUM pro VoIP operátory obecně použitelný a zahrnutelný do konkrétního obchodního modelu, musely by být CZ.NICem zveřejněny a po rozumnou dobu garantovány reálné ceny služeb. A to nikoli způsobem "zatím je e.164 doména za korunu a někdy v budoucnu za cenu, blízkou ceně domény CZ". Na tom se dá postavit obchodní model akorát takový, že to "asi" v budoucnu nebude rentabilní. Dalším předpokladem podpory a využívání "standardního ENUM" VoIP operátory pak je garance ze strany CZ.NICu, že rozštěpení domény pro blok čísel VoIP operátora kýmkoli, kdo má i jen krátkodobý přístup k telefonu s číslem z takového bloku, nebude tak snadné, jako je tomu nyní. CZ.NIC (respektive registrátoři) totiž více méně nerozlišují "dispoziční právo k číslu" a "přístup k zařízení s určitým číslem". Důsledkem je, že když by VoIP operátor měl zaregistrován jako jednu ENUM doménu řekněme blok tisíce čísel, směrovaný na jeho ústřednu, může mu nějaký vtipálek (třeba umývač oken ve firmě) z té jedné domény separátní registrací čísla z bloku rázem "vyrobit" těch domén 109. A to samozřejmě znamená také 109x vyšší náklady, pokud by chtěl operátor všem ostatním zákazníkům ENUM registraci udržet. Dnes to samozřejmě není problém. Ale při ceně "srovnatelné s doménou CZ"???
  • 22. 1. 2008 18:29

    bez přezdívky
    Máme ústřednu co podporuje ENUM. Chceme ENUM. Jsem ochotný za to zaplatit. Tak v čem je problém?

    V tom, že při registraci ENUM domény (např. přes www.domena.cz/domain/x_enum.html ) je po mně vyžadována sip adresa ústředny, kterou nenáme/neznáme (narozdíl od sip adresy jednotlivých účastníků/linek).

    Pak taky v tom, že vlastně nikde nejsou (nenašel jsem) rozumně dostupné nějaké case studies, ukázky řešení, abych si o tom mohl během 5 min přečíst, vytisknout a odprezentovat kolegům.

    Že nevím o nikom, komu můžu zavolat-napsat a zaúkolovat ho tím, aby to zprovoznil.

    Prostě musím jako zákazník/uživatel vykonat hodně moc vlastní aktivity pro to, abych tu službu mohl začít využívat.
  • 22. 1. 2008 19:56

    Rudolf Musil
    Souhlasim, pokud by CZ.NIC vydala pripadove studie nasazeni, konfiguracni pruvodce pro rozsirene systemy IP telefonie (treba pro Cisco Unified Communications, Asterisk apod.), tak by se mozna pridala i firemni sfera. Ne kazdy ma cas hrat si s nastavovanim a venovat se experimentovani, i kdyz vetsina by si to prala....
  • 23. 1. 2008 16:52

    ViR (neregistrovaný)
    Ad: "A pokud chteji opravdu konkurovat fixnim operatorum, bude to muset byt neco, co je od nich zasadne odlisi. O 10 haleru levnejsi minutove hovorne do mobilni site mimo spicku a o korunu levnejsi volani na Ukrajinu to urcite nebude a zakazniky velkych operatoru to nepretahne."

    Všichni významní čeští VoIP operátoři se odlišují od těch tradičních fixních z pohledu uživatele poměrně dost. A to zejména zpravidla nulovým paušálem, bezplatným voláním ve vlastní síti a v peerovaných VoIP sítích, hovorným do PSTN nižším nikoli "o desetník", ale zpravidla o desítky procent a s plně sekundovou tarifikací 1+1. To vše za podmínek zcela odpovídajících (či velmi blízkých) parametrům závazným pro "veřejnou telefonní službu", kterých lze dosáhnout v současném Internetu zpravidla pouze tehdy, je-li celá hovorová trasa průběžně monitorována (tj. i tehdy, když zrovna neprobíhá hovor). To technologie, kdy je hovorová trasa celá sestavována "ad hoc" až v okamžiku požadavku na hovor, zrovna moc nezajišťují. Mezi ně patři i směrování hovoru dle ENUM, což je třeba vzít v úvahu.

    Jinak nějaký "drobný" paušál za využívání ENUM by byl samozřejmě možný. Otázkou je, jak drobný. Operátoři by patrně potřebovali při zavedení plné podpory ENUM zvednout svůj paušál "na číslo" z 0,- Kč na 10 - 20 Kč vč. DPH a k tomu by patrně přibyla ještě jednou taková částka za poplatky pro CZ.NIC a registrátory. Takže průměrný VoIP uživatel by již neměl měsíční telefonní účet někde kolem 80 Kč (s tím že když nevolá, tak nic neplatí), jak je běžné nyní, ale vyšší o 20 - 40 Kč paušálních poplatků. Nejsem si zcela jist, zda zrovna o toto uživatelé VoIP operátorů stojí. A VoIP operátoři si tím jistí samozřejmě nejsou také. Takže se vůbec nedivím, že s podporou ENUM v té současné podobě poněkud váhají, zvláště když ani po roce "komerčního provozu" není jasné, co budou do budoucna ENUM domény stát.
  • 22. 1. 2008 19:45

    a (neregistrovaný)
    nechtěl jste říci miliony?:-) pro ty kdo nemají voip?

    v seriozním nasazení potřebujete garantované linky (nejlépe zálohu), zařízení za několik set 1000 až milionu), nedejbože když máte x-poboček
  • 22. 1. 2008 23:53

    tomfi (neregistrovaný)
    očividně pan Tůma počítá ve švýcarských korunách... nebo je úplně mimo realitu. Zavést samotný voip ve firmě... s takovými parametry aby byl schopen nahradit standardní telefonii určitě není otázkou desítek tisíc korun českých.... to možná samotná instalace zařízení se do takové sumy vejde.

    Problém tedy není samotný enum ale samozřejmě i to zajistit stejnou kvalitu hovoru při využití ENUMu. Nevím jestli se to dá ovlivnit, ale představa, že firemní hovory půjdou trasami které se "automatiky" vyberou mě děsí... to by si takový administrátor v mnoha firmách taky mohl pomalu začít balit kufry :D.
  • 23. 1. 2008 9:16

    Pet (neregistrovaný)
    Taky mám ten dojem. Jediný, co se občas objeví, je občas oslavný článek na ENUM, přitom to není technicky a organizačně moc dořešený, VoIP operátoři to tiše a ostatní otevřeně bojkotují. Mobilů, které by uměly se připojit k wifi a fungovat jako SIP je jako šafránu a i to zprovoznit je dost složitý (už měsíc zkouším s přestávkami nastavit E51, ani ťuk).
  • 23. 1. 2008 10:47

    malySkeptik (neregistrovaný)
    Operatori si zatim nechavaji vyvijet reseni - ono neni zcela
    be problemu prejit na tuto technologii. A jak jsem psal v komentari k nejakemu starsimu clanku na lupe - ENUM neni az tolik o koncovych uzivatelich, jako o postupnem prechodu z ss7 (sigtran) na TCPIP.
  • 23. 1. 2008 11:44

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Pripadove studie najdete na http://enum.nic.cz/page/428/zkusenosti-firem-se-systemem-enum/

    Pripravujeme novy web o ENUM, kde bude vysvetleni, co vsechno je potreba udelat vcetne prave pripadovych studii, srozumitelnejsi a lepe dostupne nez ted.
  • 23. 1. 2008 11:51

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Jestlize ma firma dobrou telefonni infrastrukturu neni pro zavedeni nutne vse vymenit. Staci ke stavajicimu reseni pridat nejakou VoIP branu, ktera se postara o routing hovoru po IP. A v takovem pripade se v radu desitek tisic korun urcite pohybujeme.

    Samozrejme ze v pripade, kdy firma vymeni vse (ustredny, telefony, ...), to bude mnohem drazsi. Ale pro vyuziti ENUM to neni nezbytne nutne.
  • 23. 1. 2008 12:08

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Nastaveni Nokii vskutku neni zrovna prochazka ruzovym sadem :) Navic zmeny ve firmwarech apod. Zkuste http://podpora.nic.cz/ Je tam popis nastaveni pro ucet na Asterisku, treba vam to pomuze.
  • 23. 1. 2008 12:27

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Zmena obchodniho modelu ceka operatory tak jako tak - stavajici obchodni model umira. Minutove hovorne je nizsi a nizsi. Uz dnes se pohybujeme v radech haleru. Kolik hovoru musi prumerny zakaznik mesicne udelat, aby mohl operator na konci mesice vytisknout vyuctovani a poslat jej postou? Kolik hovoru musi provest, aby operator byl schopen zaplatit billingovy system a lidi, kteri se o nej budou starat ?

    A pokud chteji opravdu konkurovat fixnim operatorum, bude to muset byt neco, co je od nich zasadne odlisi. O 10 haleru levnejsi minutove hovorne do mobilni site mimo spicku a o korunu levnejsi volani na Ukrajinu to urcite nebude a zakazniky velkych operatoru to nepretahne.

    Jinak proc myslite, ze neni model s pausalem realny? V ruznych podobach se pouziva bezne - treba v mobilnich sitich, u pripojeni na internet, u technicke podpory apod.
  • 23. 1. 2008 13:16

    a (neregistrovaný)
    prosím, ukažte mi nějakou ústřednu za "pár desítek tisíc" (nebo už jedete v eurech?)

    máme cca 40 linek, rozvody a telefony jsou - inetová linka celkem kvalitní, výpadek 1-2x mesíčně max par minut, neboť nesedíme na páteři optice v praze nebo brně....

    (a to neřeším malé pobočky o 3-7 lidech, někde pouze ADSL, navíc co ušestřím na centrále to dám za hovory z poboček na centrálu) - jelikož jsme "větší" máme lepší ceny u o2 atd....
  • 23. 1. 2008 15:25

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Treba Asterisk. Bud tak, ze si zprovoznite sami open source edici, nebo si muzete koupit software pod komercni licenci (http://www.digium.com/en/products/software/) a nebo si muzete poridit reseni obsahujici hardware+software+podporu (treba http://www.switchvox.com/catalog/smb_bundles.php). Pro mensi firmy ci pobocky mohou stacit treba boxy od Inovaphone (http://www.innovaphone.com/index.php?id=112)

    Nebo:
    http://secure2.pingtel.com/index.php?cPath=22&osCsid=233e8fdbdac1f6576e65a827e3f718fe
    http://techdatapros.com/products.htm

    A je spousta moznosti jak v oblasti software tak kompletnich reseni. Dobry zdroj, kde zacit je treba: http://www.voip-info.org
  • 23. 1. 2008 17:37

    a (neregistrovaný)
    děkuji, zkusil jsem si "naklikat" "switchbox".. možná něco dělám špatně, ale chci-li použít "své staré analog" telefony, tak musím zaplatit x-krat analog lines...

    nebo ne?

    s těmi "ip" telefony jsme zase již cenově někde jinde..
    (např. pro 60 uživatelů ať je rezerva), všude jsou analog telefony ..

    můžete mi prosím hodit "kolik mě to bude stát" ? mě to vychází více než Pár desítek tisíc Kč.. (i když za pár počítám např. 9...)
  • 25. 1. 2008 16:56

    JDe (neregistrovaný)
    Hlavní problém ENUMu je ve zcela naivní představě, že držitel telefonního čísla bude za jeho registraci v ENUM platit, tedy bude platit za to, aby mu jiní mohli telefonovat zadarmo. To nemůže fungovat. I kdyby byla registrace zadarmo, chybí motiv.

    Motivaci něco měnit má volající, ale ENUM předpokládá, že něco pro to udělá volaný. A to je základní chyba a nedomyšlenost. Představa, že si všichni navzájem solidárně pomohou mi silně připomíná budovatelská hesla z dob komunismu.

    Tedy ano, ENUM je mrtvý (a král je nahý).
  • 25. 1. 2008 21:47

    Brooch (neregistrovaný)
    Vidim to presne tak. Chtel jsem ENUM registrovat uz v dobe jeho vzniku, ale za ty penize to proste nedava smysl. Navic kazdy muze vyuzit moznosti ustredny (nejaky predial skript) aby se se zdarma dovolal tem co si to plati, ale sam za to nemusi dat ani kacku. Existuji alternativy zdarma aby i jeho cislo bylo dostupne pres SIP za nula penez a jedine tudy vede cesta k bezplatnemu telefonovani. VOIP operatori to ale budou zkouset za par let zablokovat, nebo vymyslet jiny zdroj prijmu. Ke komunismu je jeste daleko...
  • 28. 1. 2008 12:54

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Proc myslite, ze neni zadna motivace resit to, aby me jako drziteli cisla nekdo jiny volal zadarmo. Asi uplne tim nejjasnejsim je pripad, ze volany je zaroven tim, kdo plati hovory na toto cislo. Zni to dost kostrbate, ale priklad to snad popise lepe ...

    - Firma ma vice pobocek a tak kdyz si volaji mezi nimi, tak stejne nakonec i hovory ktere prichazeji na pobocku B z pobocky A plati stejna firma. A uz tu motivace je.

    - V domacnosti je priklad obdobny. Manzelka Vam vola, ale stejne nakonec ucet platite Vy, takze chcete aby vam volala zadarmo. Opet motivace proc resit prichozi hovory.

    - A co treba firmy provozujici barevne linky. Ty plati za prichozi hovory primo.

    - Pro firmy to muze byt i marketingovy nastroj. Mohou svym zakaznikum rict: "K nam muzete volat zdarma."
  • 28. 1. 2008 13:06

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    ENUM neni jen pro operatory, naopak je to nastroj, ktery umoznuje vetsi nezavislost koncovych uzivatelu na operatorech. Hovor pres ENUM si mohou zaridit sami a nemuseji cekat az jim jejich operator laskave umozni volat zdarma do te a te site. A tak z jisteho pohledu je uplne jedno jestli jej budou pouzivat operatori nebo ne. Dulezite je aby o nem vedeli samotni uzivatele ...
  • 28. 1. 2008 21:21

    ViR (neregistrovaný)
    "- Firma ma vice pobocek a tak kdyz si volaji mezi nimi, tak stejne nakonec i hovory ktere prichazeji na pobocku B z pobocky A plati stejna firma. A uz tu motivace je."

    Správce sítě, řešící přes komerční ENUM routování hovorů mezi pobočkami společnosti, to je snad skoro člověk na propuštění :-). Jde přeci o triviální úlohu pro LCR ústředen jednotlivých poboček, které by měly "VoIP adresy" ostatních firemních destinací znát. A ne si je ad hoc při spojení zjišťovat z NAPTR záznamu ENUM. Jistou logiku by snad mělo jedině to, že směrování přes ENUM budou používat "cesťáci", s méně chytrým zařízením. Nicméně osobně bych to řešil spíš tak, že se mi ten "cesťák" i firemní pobočky přihlásí k jedné sipproxy, a celý systém se bude chovat, jako by všichni seděli v jedné budově.

    "- V domacnosti je priklad obdobny. Manzelka Vam vola, ale stejne nakonec ucet platite Vy, takze chcete aby vam volala zadarmo. Opet motivace proc resit prichozi hovory."

    V domácnosti je to obdobné, jako u firmy - viz výše. ENUM pro komunikaci v uzavřené skupině nic moc nepřinese. V těchto případech je lépe adresovat cíl (zařízení či sipproxy operátora) přímo, protože jej znám, či mohu znát.

    "- A co treba firmy provozujici barevne linky. Ty plati za prichozi hovory primo."

    Ano, zde to může mít význam. Otázkou je kolik volajících na zelené linky bude schopno (a ochotno) prohnat svůj hovor přes ENUM.

    "- Pro firmy to muze byt i marketingovy nastroj. Mohou svym zakaznikum rict: "K nam muzete volat zdarma.""

    To samozřejmě mohou i bez ENUM. Stačí uvést např. SIP adresu ústředny či koncového zařízení. Ale může to být zajímavé tím, že získají image pokrokové a novátorské firmy (problém trochu je, že každý druhý Běžný Franta Uživatel jim stejně vyčte, že blbnou "s nějakým ýnamem", místo aby se jim dalo volat přes Skype :-)).
  • 26. 3. 2009 22:20

    Tomáš (neregistrovaný) ---.viagia.cz
    Že jsi to ty, přikládám nastavení SIPu pro Nokii Symbian S60 (používám vox.802.cz):

    Profil služby: "IETF"
    Veřejné uživatelské jméno: "sip:telefonni-cislo(9-cifer)@ipadresa-sip-serveru např. sip:222111333@1.2.3.4
    Použít kompresi: "ne"
    Použít zabezpečení: "ne"

    > Proxyserver
    Adresa proxy serveru: sip:ip-adresa-proxy-serveru (u 802.cz stejná jako sip server) např. "sip:1.2.3.4"
    Oblast: ip-adresa-proxy-serveru např. "1.2.3.4"
    uzivatelske jmeno: (u 802.cz uživatelske jmeno ktere pouzivam pro prihlaseni do webove administrace)
    Povolit volne smerovani: ne
    Typ prenosu: UDP
    Port: 5060

    > Registracni server
    Adresa reg. serveru: sip:ip-adresa-registracniho serveru (u 802.cz stejna jako sip server) např. "sip:1.2.3.4"
    Oblast: ip-adresa-registracniho serveru (dtto)
    Uzivatelske jmeno: (u 802.cz uživatelske jmeno ktere pouzivam pro prihlaseni do webove administrace)
    Typ prenosu: UDP
    Port: 5060
  • 26. 3. 2009 22:22

    Tomáš (neregistrovaný) ---.viagia.cz
    Kolik jste jich nastavoval? ;-)

    Já jsem měl 2 roky E61 (fw jsem aktualizoval několikrát) a teď mám E71 a nastavení je úplně stejné i přes mnohonásobné aktualizace firmware.
  • 22. 1. 2008 18:10

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Celkove naklady vzdy na zalezi na konkretnim pripadu a mohou se pohybovat od nekolika stovek korun u firem, ktere maji VoIP infrastrukturu, az po desetisice korun v pripade, kdy je nutno VoIP technologie porizovat.

    ENUM pouziva system domenovych jmen (DNS). Zaznam v ENUM tedy znamena registraci takove internetove domeny. A v tomto smeru se ENUM domeny nelisi od jinych domen jako .cz, .com nebo jinych. Sluzba bude fungovat, tak dlouho dokud bude trvat registrace domeny.

    Ale pravdu mate v tom, ze pokud se najde nejaka jina metoda pro identifikaci telefonnich ucastniku nez telefonni cisla, ztrati ENUM smysl. Na to to ovsem minimalne v nasledujicich letech nevypada - na telefonnich pristrojich mame porad ciselnik a zatim ani na obzoru neni zadny jiny zpusob jak na to.
  • 28. 1. 2008 20:19

    ViR (neregistrovaný)
    Samozřejmě, že "zákaznický ENUM" primárně není určen pro operátory, ale jde o nástroj pro uživatele, který, jak píšete, "umožňuje větší nezávislost koncových uživatelů na operátorech". Sám ENUM běžně využívám, a tento fakt je mi jasný.

    Pak ovšem nemá smysl vyčítat VoIP operátorům, že ENUM nepodporují, když to vlastně běží mimo ně, že? A nebo je to jinak? Není to náhodou tak, že drtivá většina potenciálních retailových uživatelů, respektive jejich zařízení, není v současnosti schopna bez využití infrastruktury (ústředny) nějakého operátora hovor podle ENUM směrovat a další desetitisíce možných českých uživatelů, kteří mají dynamicky přidělovanou IP či jsou za NATem, opět nemohou bez využití infrastruktury operátora přímý IP hovor (tedy i ten s využitím ENUM) přijmout?

    Tedy shrnuto, nejsou náhodou (zatím) ti VoIP operátoři pro rychlejší rozvoj ENUM potřeba? Já myslím, že jsou. Takže by možná nebylo od věci, podle toho se k nim chovat, a jednat s nimi jako s partnery, kteří mají, v zájmu rozvoje ENUM, právo mluvit do jeho podoby. A ne je "nálepkovat" jako škůdce pokroku, či technicky neschopné a současně po nich chtít, aby na své náklady dali svou infrastrukturu do služeb ENUM, nebo opustili osvědčený a vůči tradičním operátorům konkurenceschopný obchodní model.

    (Ono k dohodě patrně stačí u mnoha VoIP operátorů docela málo. V první řadě stanovit rozumnou cenu blokové ENUM domény. A v řadě druhé současně garantovat, že když VoIP operátor zaregistruje blok třeba stovky, tisíce či deseti tisíc čísel jako doménu, a označí jej za "nedělitelný", tak že také nedělitelný zůstane. Ostatní už si myslím dokáží operátoři ošetřit sami...)
  • 22. 1. 2008 15:53

    Kotas (neregistrovaný)
    Proč by firmy měly využívat ENUM? Jaké jsou celkové náklady, jaká je návratnost? Jistě, vypadá to pěkně. Jistě, zdá se to laciné, pokud jde o cenu za minutu hovoru. Stále tu ovšem zůstává dost ALE. Před jakýmykoliv úvahami o výhodnosti je potřebné vědět, jak dlouho bude služba fungovat. V tomto případě ale nerozhoduje to, jak dlouho bude technicky proveditelná, ale jak dlouho bude trvat, než vznikne jiná metoda spojení a začne být významnou skupinou relevantních partnerů používána. Mnohý totiž dokáže vyjmenovat několik podobných služeb, které se zdály svého času velmi perspektivní. Mnohým už nic neřeknou ani pojmenování těch služeb, neřkuli aby si vzpomněli jak je zprovoznit.
  • 23. 1. 2008 0:46

    RaStr (neregistrovaný)
    Pro domaciho uzivatele je ENUM v soucasnosti prakticky nepouzitelny. Vetsinou bude pouzivat VoIP v konfiguraci dodane jim zvolenym operatorem a pokud neni odbornik na ICT tezko si sam podporu ENUM implementuje, problemem je jak samotna podpora ENUM v pouzivanem HW a SW, tak problem s komunikaci "naprimo", zejmena kvuli zminenemu NATu, ruznym pouzivanym kodekum, atd. . Korporatni uzivatele pak narazeji na problemy uvedene vyse, tj. podpora ze strany dodavatele HW a SW, ktery vyuzivaji + problemy se soucasnym stavem fungovani ENUM registraci a samozrejme problem zacarovaneho kruhu, kdy mala rozsirenost vyuzivani ENUM cini jeho nasazeni nerentabilnim. A co se tyce VoIP operatoru tak ti jiz davno museli najit jina reseni a ENUM je ted jiz pro ne prakticky zbytecny. Idea je to sice hezka ale prisla ponekud pozde, mozna pred 5ti lety to melo jeste nejaky vyznam, ale dnes jiz tezko. Pro VoIP operatory (kteri jedini by mohly ten kruh rozetnout) jde navic o technologii kontraproduktivni, smerovani hovoru pres JTS (jak odchozich, tak prichozich)je obvykle jedinym zdrojem jejich prijmu, o ktere by s prechodem veskere komunikace na VoIP trasy prisly a zmena obchodniho modelu (zavedeni pausalu) je pri soucasne velke konkurenci v oboru nerealna.
  • 26. 1. 2008 2:16

    Jack (neregistrovaný)
    ENUM DSL ROUTER PBX ustredna (LCR pro odchozi call i pres ENUM) za par kacek do kazde domacnosti

    http://pbx.kvalitne.cz

    Pro vlastni smery mam nadefinovano LCR a kdo ma nadefinovano ENUM tak tomu volam via ENUM, nicmene ENUM pro prichozi call asi malokdo vyuziva...
  • 26. 1. 2008 2:40

    Jack (neregistrovaný)
    co na zpoplatneni ENUM korenoveho zaznamu rekne NIC?

    me to prijde ponekud pritazene za vlasy, naklady musi byt temer nulove (nejvic bude stat asi billing), anebo ne?
  • 26. 1. 2008 15:17

    ViR (neregistrovaný)
    CZ.NIC by samozřejmě velmi rád dostal "své" peníze (či spíše peníze těch registrovaných), a to nejraději ve výši "srovnatelné s cenou registrace domény CZ". Ale skutečná komerční cena prý "bude teprve upřesněna", po vyhodnocení zkušebního a počátečního komerčního provozu ;-). To již NIC celkem jasně řekl na počátku spuštění testovacího provozu ENUM registru v r. 2006, s tím, že "dočasně" se bude registrovat zdarma, respektive v r. 2007 za 1 Kč.

    (Ovšem právě představa CZ.NICu o cílové ceně registrace ENUM domény, zjevná nechuť říci konkrétní "závazné" číslo, a současně neochota chránit VoIP operátory před rozpady blokových domén na dílčí domény, to je podle mne ten nejdůležitější a hlavní důvod, proč drtivá většina VoIP operátorů současnou formu "zákaznického" ENUM nepodporuje. Mají totiž, patrně oprávněně, dojem, že CZ.NIC si chce dělat svůj business na jejich úkor, respektive bez ohledu na jejich oprávněné zájmy. Navíc, ENUM z jejich pohledu jen jiným způsobem řeší problém směrování hovorů v Internetu, který oni byli nuceni vyřešit mezi sebou navzájem jinými metodami již cca v letech 2004 - 2005,tedy před příchodem "oficiálního" ENUM. A ty "jiné metody" zatím plní požadavky operátorů v cca 90% potřeb výrazně lépe, nežli ENUM.)
  • 27. 1. 2008 11:21

    ViR (neregistrovaný)
    "Ale pravdu mate v tom, ze pokud se najde nejaka jina metoda pro identifikaci telefonnich ucastniku nez telefonni cisla, ztrati ENUM smysl. Na to to ovsem minimalne v nasledujicich letech nevypada - na telefonnich pristrojich mame porad ciselnik a zatim ani na obzoru neni zadny jiny zpusob jak na to.

    Alternativa k ENUM je a dokonce se i používá :-). Podstatou je ISN = "ITAD Subscriber Numbers", kde "ITAD" znamená "Internet Telephony Administrative Domain" dle RFC3219 "Telephony Routing over IP". "ITAD" je internetová doména, vyjádřená v čistě číselné podobě. V některých aspektech je metoda velmi podobná ENUM (zejména tím, že má "pod kapotou DNS"). Na rozdíl od ENUM však neřeší jednoznačné a celosvětové přidělení celého mezinárodního telefonního čísla dle normy E.164 až na konečného uživatele (a proto nepotřebuje pro uživatele ekonomicky náročnou strukturu "národních" správců a registrátorů, obdobných správcům ENUM domén), ale pouze jednoznačné a celosvětové přidělení numericky vyjádřené ITAD správci ústředny, t.j. VoIP operátorovi, či provozovateli PBX. Správu "lokálního" číslovacího plánu v rámci ITAD, tedy vytvoření ISN, pak ponechává plně v režii správce ústředny, obdobně, jako je v režii držitelů domén druhého řádu správa domén třetího řádu atd. Je na volbě správce ústředny, zda použije E.164 čísla, národní čísla, či místní očíslování poboček. Podstatné ale je, že držitel ISN je vždy "celosvětově" jednoznačně určen a že jeho "adresu" lze bez problémů volit na tlačítkové klávesnici telefonního přístroje. Ve srovnání s ENUM má samozřejmě metoda jak klady, tak zápory, ale bez potíží řeší problém číselného adresování telefonních hovorů jen s použitím tlačítkové klávesnice běžného tel. přístroje. Více viz http://freenum.org. Další alternativou k "oficiálnímu" ENUM jsou "privátní" ENUM "stromy". Například velmi známý a rozšířený je e164.org či "operátorský" e164.info, případně též ENUM strom"akademické sféry" nrenum.net. Ukázkou experimentálního "operátorského" ENUMu může být také i-enum.info, který obsahuje údaje o blocích čísel operátorů ha-loo, VoIPEXu, Smartcallu či IPVOXu a některých blocích čísel dalších operátorů. (Mimochodem, vytvoření takového soukromého ENUMu pro skupinu zainteresovaných operátorů a pod. je poměrně snadné a levné, a je bez problémů i v možnostech jednotlivců.)
  • 23. 1. 2008 3:46

    ViR (neregistrovaný)
    ENUM sám o sobě samozřejmě není absolutně schopen zajišťovat nějakou (jakoukoli) kvalitu VoIP spojení. Řeší pouze namapování veřejných (E.164) telefonních čísel na internetové adresy. Čili jde o pouhou "převodní tabulku identit", k jejíž distribuci a údržbě se využívá systému DNS, se všemi klady (jednoduchost) i zápory (až desítky sekund odezvy systému po odeslání dotazu) z toho plynoucími. Zajištění "stejné kvality hovoru", jako je například u "veřejné telefonní služby" je z principu funkce ENUM negarantovatelné, a těžko to řešit nějakým QoS systémem, protože sice můžete mít informace o svém vlastním připojení a vlastnostech např. páteřní sítě, ale obecně vzato neznáte, a ani nemůžete znát, aktuální parametry připojení VOLANÉHO uživatele ENUM, jde-li o první sestavované spojení s ním. Můžete pouze tiše spoléhat na to, že je volaný uživatel gramotný a má vše odladěno. (To pochopitelně neplatí o správně nasazeném Infrastructure ENUM, kde mají operátoři udělané mnohonásobné testy vzájemných spojů. )