Vlákno názorů k článku Pavel Vopařil: Jak velkého Černého Petra drží Centrum.cz od Ondřej Kučera - Je to už taková tradiční česká cesta. Malé...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 11. 2012 9:20

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    Je to už taková tradiční česká cesta. Malé pískoviště, na kterém se děti hašteří, šlapou si po bábovičkách a chlubí se hrady z písku.

    Jenže kvůli tomu přehlédnou, že všude kolem se staví mrakodrapy a výkonné buldozery se pomalu blíží k jejich malému pískovišti.

    Ovšem můžete si za to sami. Tak dlouho jste masturbovali nad Excelovými tabulkami a přesýpali "visitors" z jedné hromádky na druhou, až jste zapomněli na to hlavní, co se za těmi čísly skrývá - uživatele!

    Pořád se spoléháte na to, že jsou blbí a budou se vás držet až do hořkého konce. Kdepak! Tak dlouho jste si s nimi vytírali zadky, až se uživatelé rozkoukali a zmizeli k nějaké lepší zahraniční službě.

    Proč například spoluzaci nebo xchat není "český Facebook"? A takových příkladů by se dalo najít mnoho.

  • 26. 11. 2012 9:40

    Appel na konci (neregistrovaný)

    Proc třeba Centrum spolupracuje v reklamně s partnerem Google a dělí se o příjmy?

  • 26. 11. 2012 9:58

    Martin P.

    V něčem souhlas ale ....

    Naprostá většina zahraničních služeb nemůže nahradit xchat ani spolužáky atd... Protože xchat a spolužáci jsou úzkoprofilové a regionální. Zahraniční služby nerespektují zvyklosti a nemají regionální personalizaci. Ono opravdu nestačí to jen přeložit do jiného jazyka.

  • 26. 11. 2012 10:21

    Martin P.

    Výsledky naznačují segmentaci trhu . Nikoliv přímo jak moc daná služba byla nahrazena, nebo je nahraditelná.

    Rozdělení zákazníků bude úměrné, věkové skupině a třeba dosaženému vzdělaní. FB byl původně cílen do studentského prostředí. Tedy relativně homogenní prostředí co se týká názorů, vzdělání, zázemím atd... ...proto tím že byl vypuštěn do širého světa naráží na omezení, že všichni nejsou friends.

    Stejně tématické okruhy xchatu a zahraničního chatovacího serveru asi nebudou vždy stejné.

    Myslím že malé regionální servery mají stále co nabídnout. Globalizace v mezilidských vztazích a různorodost sociálních a ekonomických podmínek tomu nahrává.

  • 26. 11. 2012 14:20

    Kybernet (neregistrovaný)

    Segmentace? Leda tak na segment, kde jsou skoro vsichni a segment, kde uz neni skoro nikdo.

  • 26. 11. 2012 15:28

    Martin P.

    Nerozumímě si. Já jsem upozorňoval na zástupnost služeb. Centrum bez debat ztrácí.
    Někdo tu naťukl Seznam, Spolužáky, xchat a Facebook. Jsou snad to zástupné služby? Nebo mají vždy všechny zástupné služby? Podle mně nemají.

    Ztráta Seznamu a Centra na FB možná je právě tím jak se snaží pokrýt všechny služby, nebo skoro všechny. Místo toho aby aktivita a prostředky byly cílené na to co zahraniční a globální hráč nemůže postihnout. Mužou to být dobří regionální hráči. Je spousta oblastí, která jsou relativně nepokrytá nějakou službou.

  • 26. 11. 2012 15:59

    Kybernet (neregistrovaný)

    Napsal jste "Naprostá většina zahraničních služeb nemůže nahradit xchat ani spolužáky atd". Daniel Docekal a ja vas pouze upozornujeme, ze co se tyce spoluzaku a FB, tak jsou podle cisel pro ceske uzivatele zastupne vice nez dobre. A to same plati i pro ostatni ceske "socialni site".

  • 26. 11. 2012 16:31

    Martin P.

    Třeba protože FB nemá žádnou funkci která by nahradila xchat. Tedy nemá žádnou část pro mutli-chat s možností pokročilé moderace.

    Jak FB může nahradit spolužáky? Opět nijak, protože on tu funkcionalitu nemá. FB je příkladem obecné sociální sítě, spolužáci jsou sociální síť která směřuje a cílí víc na konkrétní uživatele. Nebo funkci, kterou pro ně má vykonávat. to je o funkci jestli ta věc vůbec je nástrojem který požaduji.

    A zamyslel jste se nad tím jak to je obsahově? Proč když máme .xda-developers stránky tak stále vznikají další a další stránky o mobilech na regionální úrovni? A nejen tam, auta,lodě, letadla, vaření atd.... Protože i když ty lidi na první pohled spojuje nějaká věc, ve spoustě jiných věcí si nemají co říci. A než by si dali práci s filtrací takových informací je lepší jak se říká změnit lokál. Tedy půjdou tam kde dostanou lepší nástroj.

    Malé sociální sítě mají rozhodně možnost přežít FB. Ale jen pokud se budou specializovat, zaměřovat na konkrétní podmnožiny uživatelů. Takže očekávám že pokud na straně Sez. nebo Cen. nenastane ještě něco negativního. Tak se odliv zastaví. Pokud vsadí na specializaci může i počet uživatelů růst.
    Ale to je můj názor jen na část která se týká sociální sítě, chatu, diskuze atd... ...na zpravodajské portály, které jsou pod nima nemám názor.

  • 26. 11. 2012 18:09

    pojke (neregistrovaný)

    podle mého ale došlo ke změně prostředí jako takového ... FB technicky není (nemá funkcionalitu) spoluzaci.cz, ale dostatečnou funkčností je nahradil .... jinak řečeno lidi "spoluzaky" fakticky přesunuli na FB ... a nijak jim nevadí ono omezení ... i když - co konkrétně FB nemá a "spoluzaci" mají?

    kolik lidí ve skutečnosti chce multichat s možností pokročilé moderace? je potřeba si uvědomit, že většina lidí chce to, co nabízí apple - maximálně jednoduché a fungující služby co nejméně otravující s nějakým nastavením, správou .... a klidně ty lidí i oželí funkce - jak ukázal úspěch prvních iOS .....

    nikomu se nechce zakládat další a další profily, když tu je jedna služba, která dostatečně (byť třebas ne ideálně) dostačuje

  • 26. 11. 2012 19:34

    Martin P.

    Ano tak by to mohlo nějak být. Takže je otázka než to úplně zabalit jestli té skupiny, která chce multichat s možností pokročilé moderace nevyužít a nespojit to s OpenID,FB id , Google id atd....

  • 28. 11. 2012 22:19

    R. (neregistrovaný)

    Ti spoluzaci byl velmi spatny priklad z hlediska prostoru na trhu. Spoluzaci je presne ta skupina, pro kterou byl FB vytvoren. Nicmene pravdu mate s tou specializaci, ale zaroven rikam, ze znam pouze jeden server, ktery stoji za to a to je mimibazar. Zbytek jsou totalni paberky s "187" lidmi on line. FB pokryje neuveritne siroke spektrum zajmu. Bavim se o zajmove socialnich tematech, ne o bazarech a realitnich serverech.
    Nejsem primo z oboru, ale segment lidi, kteri se v roce 2013 budou chtit bavit na necem jako byl Xchat se mi jevi jako znacne nebonitni a jako investor bych do toho nesel, protoze tomu neverim. To uz radeji verim na 45 leté kavky, co chteji seznamit a radi si priplati za nevestu co ma v poradku zuby.

  • 29. 11. 2012 10:38

    Martin P.

    Ono se nám to tady smotalo dohromady víc.
    Už tu padlo FB, není diskuzní forum, není to chat a není to seznamka. Záběr má široký, jen pro konkrétní daný účel je nanic. FB by pro daný účel šel využít jako komponentu. Né jako základ na čem stavět.

    FB nemá možnost řazení témata, vyhledávání témat, řízení práv k tématům, otevřený multi-user chat, vyhledání konkrétního uživatele podle parametrů atd… Postavte na FB forum majitelů vozu Ford Fiesta. Zkuste diskutovat > problémy s motorem > doporučte servis v Severních Čechách > najděte uživatel který má modelovou řadu 2005. Nebylo by to nemožné, bylo by to ale mizerné. To jde převést i na vaření atd… Stejně tam nemůžete na tom postavit seznamku. Nemáte tam ty data, nejsou kam vyplnit a nemáte je jak vyhledat. Ani solidně blog na FB nejde vést.

    On ten sektor v ČR celý není bonitní. Ani na těch kavkách nic nevyděláte, zrovna oni jsou skupinou, která si nechá pro koleno vrtat a je dost technologicky pozadu a jejich zoufale málo.

    Aby se chytalo, potřebujete skupinu která je solventní, zná dostatečně anglický jazyk, používá smartphon s datovým paušálem a cestuje. Takže už asi chápete, proč obsah televizních stanic v ČR vypadá tak jak vypadá. Protože takových lidí tu není dostatek. Internetové stránky cílící na lidi v ČR jsou toho zase jen zrcadlem.

    Pokud budeme pesimisté musíme čekat na generační obměnu. Protože na té skupině, která je teď ekonomicky činná, se to postavit nedá.

  • 26. 11. 2012 22:24

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    Rozvinuli jste pěknou diskusi, ale já to původně myslel trošku jinak. Velcí hráči sice dělali různé akvizice, ale kašlali na uživatele. Jen honili čísla v Excelech.

    Například Seznam převzal spoluzaci.cz a jedinou reálnou úpravu, kterou udělal, bylo, že překopal přihlašování na svůj email. Díky tomu získal další papírové uživatele e-mailu do svého Excelu a mohl se tím chlubit.

    Že si uživatelé stěžovali na desítky problémů a možných vylepšení? Nezájem! Na službu se léta nesáhlo. Služby na českém internetu se totiž kontinuálně nerozvíjí - léta se na ně kašle a pak se po letech udělá nějaký hurá redesign, nakrknou se uživatelé a pak se zase hnije dalších pár let.

    A co udělali uživatelé? Nechali si to líbit? Kdepak. Utekli.

    Já neříkám, že spoluzaci a facebook jsou plně srovnatelné služby. Spoluzaci tu byli daleko před Facebookem. Kdyby na ně Seznam nekašlal a agilně testoval různá vylepšení, mohl tu obrovskou komunitu udržet a kde mohl ten web dnes být?

    Kdo na českém trhu průběžně inovuje své služby, plní uživatelům nevyslovená přání a vyhýbá se hurá redesignům? Kdo naopak jen své portfolio suší v nezměněném stavu a uživatelé jsou pro něj jen anonymní čísla v tabulce?

  • 27. 11. 2012 12:26

    Martin P.

    Ano s těmi čísly to známe. Už jen v tom jaká je neochota mazat fake a spamové účty. Čísla a čísla a zase čísla. Takže i nějakých xx% falešných účtů se hrozně hodí. Často různé servery blokonou účet jen pod pohrůžkou, že budete informovat vlastníka autorských práv. Protože ten Excel si nechtějí pošpatnit.

    Běžní uživatelé se rozutekli mezi jiné sítě a služby. Můj odhad je, že jednotlivé sítě nevyužívají plnohodnotně. Ale jednoúčelově. Množina prvků z jedné množiny se nám nepřesunula úplně, ale došlo k průniku množin.
    Běžný uživatel v ČR vytváří jakýsi guláš mnoha služeb. Který se z pohledu zahraniční pozorovatele, nebo geeka může se zdát nelogický. Má opět ekonomické a společenské základy. Tedy opět tam nějaká šance je.

    V čem jsem pesimista je ekonomická síla uživatelů. Nemám představu, jak by šlo některé služby při zachování jisté kvality, provozovat levně. Ale mám dost jasnou představu, že z uživatelů dostat Korunu je problém.

    Ohledně redesignů marně vzpomínám, který se opravdu povedl. Naopak mě napadají ty kde došlo ke třeba i ke ztrátě dat. Taková ta inovace za každou cenu. Hrozně by mě zajímalo kolik lidí, kteří se puštění do nějakého redesignu. Mají nějaké podklady nebo studie jak se budou chovat jejich zákazníci jaké mají potřeby atd...

    Pokud by pod redesingem byla opravdu snaha o zeštíhlení, funkční optimalizaci tak to ještě šanci má. Tedy ještě to bude chtít propagaci a života schopným obchodním modelem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).