Vlákno názorů k článku Pavel Vopařil: Jak velkého Černého Petra drží Centrum.cz od Tomicek - Ty duvody poklesu Centra jsou naprosto jasne -...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 11. 2012 9:30

    Tomicek (neregistrovaný)

    Ty duvody poklesu Centra jsou naprosto jasne - je to totalne spatne, chaoticky a amatersky delany project managment ve vsech segmentech kde se Centrum vyskytuje, nebo chce vyskytovat. Uvedu nekolik pripadu:

    PRIPAD XCHAT
    Prvni priklad vam uvedu koncepci Centra na poli seznamovani. Centrum ziskalo kdysi dominantni komunitni server Xchat (o okolnostech akvizice psat nebudu). Dnes je tento server prakticky mrtvy, jak se to Centru povedlo? Velmi jednoduse - prvne chtelo doplnit Xchat o sluzby jako seznamovani a fotoalba. Misto aby udelali homogenni celek tak uzivatel pokud klikne na jakoukoli fotku tak se dostava na naprosto jiny server: http://fotoalba.centrum.cz ktery ma jiny design, jine rozlozeni poli atd atd... Pokud klikl na profil dostal se na 3 server s naprosto jinym designem (tusim ze se to jmenovalo mojerande.cz, ale tezko rict uz je to vypnute). Vysledek je naprosto neprehledny server ktery je prakticky neovladatelny.Proc to delali? Jak uzivatel surfoval po xchatu tak zapocitaval centru navstevniky i do jinych segmentu ve kterych prodavalo reklamu. Za obet ale padnul cely xchat ktery se pro normalniho uzivatele stal nepouzitelny a jeho navstevnost zacala rapidne klesat. A jak na to reaguji panove z Centra? Normalni smrtelnik by si rekl ze to opravi tim ze udelaji homogenni komunitni server s durazem na chatovani a daji mu maximalni podporu s 3 nejvetsi homepage v CR. Problem je ze Centrum opakuje porad dokolecka ty same chyby.Manageri se opet nepochopili o co jde a misto toho udelali DALSI server - seznamku: jiskreni.cz . Tim vyrobili sami sobe kanibala ktery konkuruje primo xchatu + dali mu max. propagaci. Navic jde o obycejnou seznamku obslehnutou z toho co momentalni trh se seznamkami v CR dal. Vysledek je vyroba nove seznamky o 7000 unikatech a logicky dalsi pokles xchat.cz na nove minimalni hodnoty. Ve finale ma Centrum dve naprosto identicke, nekonkurencni a stagnujici sluzby.

    AKTUALNE
    Puvodne velmi dobry napad s profi novinarskym serverem. Asi byl drahy provoz tohoto uspesneho dila, proto v ramci uspor zde najdete uz jen prakticky vyjezdy z agentur, vse dulezite vyvedenou na placeny insider.cz kteremu aktualne dela prakticky jen reklamu - clanky typu: politik udelal to a to, pokud chcete vedet co udelal kupte si insider. K tomu pridejte kyble reklamy ktere Centrum nacpe az neuveritelne mnozstvi na stranku a vysledkem je opet totalni necitelny brak. Idnes.cz slo jinym smerem, navic ma z tistenych medii daleko kvalitnejsi clanky (tim nerikam kvalitni, ale proti Aktualne kvalitnejsi) a vysledek je rust idnes.cz a stagnace Aktualne

    Tech prikladu by byly desitky ale uz me boli ruka. Jinak homepage Centrum.cz ? Podivejte se ve archive.org jak puvodne vypadala - jednoducha. Na tom centrum rostlo. Pokud na ni prijdu ted tak musim rict ze neprehlednejsi stranku abych dlouho hledal. Vetsina segmentu kam se centrum vyda je ve vysledku uniformni nesexi sed vypadajici vsude stejne a opet velke kyble reklam aby mohli zatopit minusovy rozpocet. Centrum momentalne dela produkty jen proto aby meli obchodnici ve vsech segmentech co prodavat.

    Pominu naproste lety mimo ktere nezminil autor clanku - napr. akvizice Atlasu kdy Centrum koupilo naprosto identicky portal a presmerovalo ho na svoje sluzby. Drazsi a zbytecnejsi financni operaci jsem na ceskem internetu jeste nevidel...

    Co bych delal ja?
    1) opet komplet vyhazet managment amateru
    2) vyrazne snizeni provoznich nakladu velkym zestihlenim firmy ktera ma neadekvatni velikost k tomu co produkuje
    3) naprosto radikalni rezy v produktech - zjednoduseni produktu, dodelani jasnych tvari a jasnych smeru produktu
    4) zruseni duplicitnich produktu a zruseni vynuceneho a nesmyslneho presypavani navstevnosti a navstevniku mezi produkty

    Myslim ze s tim jde jeste porad neco delat, cas se ale krati velmi rychle prave kvuli zahranicni konkurenci. Nastup teto konkurence prestal odpoustet chyby ktere se doposteji byvali velci hraci na CR trhu. Prestante si hrat na neco co nejste a zamerte se na to cim muzete byt....

  • 27. 11. 2012 11:22

    Martin P.

    Jasně že to rozdrobí komunitu uživatelů. Xchat není seznamka, stejně jako seznamka Jiskření není chatem. Xchat je v základu zadarmo a Jiskreni je pouze placená služba.

    Tenhle sektor služeb pokud za sebou nemáte opravdu silného investora se ukazuje jako prodělečný. Lidé tu stále nejsou zvyklí za něco platit, takže obsah bude cenově nenáročný a bude to muset přetékat reklamou která bude dost out. Protože personalizovaná stále je jen sci-fi . Takže zase budou utíkat uživatelé a tak dokola.

    To je furt začarovaný kruh, ale jak zněj ven .

  • 27. 11. 2012 13:27

    tomicek (neregistrovaný)

    tak konkretne v tomto segmentu mam cca 13 letou praxi - puvodne jsem mel stavet i lide.cz pro seznam.cz takze snad o tom neco vim. Ze svoji zkusenosti muzu rict nasledujici:

    1) to ze xchat neni seznamka muze deklarovat tvurce - uzivatelum samozrejme prijde jako seznamka a dulezite je jak tu sluzbu vnimaji uzivatele - ti to vnimaji tak jak to postavi majitel webu

    2) vyrobit si kanibalka naprosto tristi sily firmy. Jiskreni neni jen placena i kdyz platit muzete. Mate tu dva identicke servery - lisi se pouze tim ze u jednoho to seznamovani mate vystavene primarne okolo chatovani a jiskreni se prekryva s tou omackou okolo coz je samozrejme seznamovani. Porad propagujete jeden na ukor druheho a obracene. Lidi si mezi servery prehazujete lopatou tam a zpet.

    3) Vysledek je naprosta devastace navstevnosti xchatu a pidinavstevnost mohutne protlacovaneho jiskreni ktere centrum inzeruje naprosto vsude. Poptavka po serveru tohoto typu je nulova, navic zde mame primou konkurenci v zavedenych navstevovanych seznamkach: lide.cz,libim­seti.cz,rande­.cz,seznamka.cz,sez­namit.cz,stes­ti.cz a nove i nadnarodni edarling.cz

    3) Centrum opakuje jen v oblasti seznamovani a komunit potreti stejnou chybu - za velke penize vyrobi novy server ktery uz ma, misto aby poradne predelalo koncept stareho serveru - koncept xchatu je ze zacatku devadesatych let. Centrum nejprve vyrobilo kopii facebook (vypnuta pred ostrym startem), vyrobilo mojerande.cz (nebo jak se to jmenovalo) a ted jiskreni.

    Tohle konkretne ukazuje naproste diletanstvi rizeni firmy - neumi postavit koncepci. Vsichni se boji prevzit zodpovednost a udelat proste naprosto radikalni rezy ve smerovani serveru a firmy. Je to bud amaterismus lidi kteri maji projekty na starosti nebo problem nerizeni generalnim reditelem / predstavenstvem nebo co tam ta firma ma.

    Resit se da i zdanlive neresitelne - jen jim to konecne musi zacit delat profici kteri vedi co chteji. Je lepsi kdyz budou mit 50 zamestnancu a 10 uspesnych produktu, nez 500 zamestnancu a takovy pelmel bez ladu, skladu a smeru kam to ma jit. Takhle se z mista vubec nepohnou ani o milimetr...

  • 27. 11. 2012 15:16

    Martin P.

    Když to tak čtu, nemají podíl na úpadku Xchatu tedy i vlastní uživatelé?
    To jak to vnímají uživatelé se potvrdí, až jako zpětná vazba z odstupu času. Protože jedna skupina do toho jde s čekávání seznamovacího severu, druhá s očekávání chat serveru.Další čeká Fjesíček A výsledek je ten, že to nefunguje. Protože ani jedna skupina nedokáže vytvořit životaschopnou? Samozřejmě, že pak negativní zkušenosti šíří dál. A jiní nemají chuť to pak zkoušet. Z několika diskuzních fór vím, že samotní uživatelé také mohou za častý rozklad komunitních serverů a jejich působení je až nečekaně silné.

    Možná bych to nevnímal jako vyrobení kanibala, ale tříštění aktivit. Takové pejsek a kočička vařila dort. Od každého kus, nic pořádně a nakonec je z toho někomu špatně.

    To že se tu snaží zahraniční hráči naznačuje, že pole působnosti tu je. Jenže žádný z nich neuspěl a myslím ani neuspěje. Opakuji Lidé v ČR opakuji tyhle služby očekávají zdarma. Všechny ty placené, nikoliv jen ty prémiové, neuspěli, případně paběrkují. eDarling tu nikoho neohrozí, stejně jako se to nepovedlo Badoo a jiným. Stejnak neuspěje ten start-up The Game týmu uLikeIT. Proto placená aktivace účtu u Jiskreni vede k malé neživotaschopné uživatelské základně.

    V ČR je rozhodně pole působnosti pro univerzální diskuzní server, pro univerzální chatovací server a asi i pro nějakou tu seznamku. To jak se toho která firma chopí, je věc druhá. Příkladů kdy to nevyšlo, tu máme dost.

  • 28. 11. 2012 9:24

    Martin P.

    Z pohledu psychologie a sociologie opravdu není.

    Chat je způsob komunikace, zato seznamování je účel komunikace. Chat i diskuze mohou být i na jinačí téma. Chat může být se servisním technikem, s poradcem přes zdravou výživu, finance. Výměna informací mezi pěstiteli, kuchaři, programátory atd..

    Jaký způsob komunikace použijete pro daný účel, je na každém. Jeho je i pak zodpovědnost za špatně zvolený nástroj komunikace. Pokud někdo se snaží použít pro daný účel nevhodný nástroj, je pak moc hezký, že žehrá jak to nefunguje. Komunikační nástroje jsou nám propůjčovány ať zdarma, nebo za peníze, tak jak jsou. S svýma výhodami a nevýhodami. Obrazně klidně si kupte osobní auto a používejte ho jako traktor. Možná Vám to bude vyhovovat. Pokud ne, není to chyba tvůrce.
    Pokud jste nakousl seznamování tak seznamky jsou „jen“ inzerce. Protože informují o poptávce, nabídce a jsou místem pro představení „zboží“.

    Nejasný účel toho projektu v očích uživatelů může být právě ta spousta nabalených funkcí navíc. Možná tohle je chyba spousty projektů, že je snaha vyhovět všem požadavkům ze strany uživatelů. Nebo blud o tom jak stvoří další FB.

  • 28. 11. 2012 10:11

    Michal Kára (neregistrovaný)

    > Možná tohle je chyba spousty projektů, že je snaha vyhovět všem
    > požadavkům ze strany uživatelů.

    Přesně tak, tesat do kamene...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).