Sice nevím, s jakým zpožděním jsou nyní data z peoplemetrů odesílána z domácností, jak rychle je Mediaresearch dokáže zpracovat a jak brzy chtějí mít televize výsledky na stole, ale v dnešní době, kdy má každý doma internetovou přípojku, nebo se to alespoň všeobecně tvrdí, není na co čekat a data mohou být transportována v "téměř reálném čase". Že by ale management TV stanice seděl u počítače a na "koláč sledovanosti" se třásl jak ratlík, hned po skončení sledovaného pořadu, to si opravdu nemyslím.
Stejně to na kvalitě pořadů okamžitě nic nezmění. Nebo by snad TV stanice v polovině filmu s malou sledovaností, film přerušila a nasadila něco zajímavějšího, aby se sledovanost okamžitě zvedla? :-)
A Vy si myslíte, že se sledovanost měří kvůli pořadům? Kdepak. Ta se měří kvůli reklamám. A vrazit podle aktuální sledovanosti té které cílové skupiny do nejbližšího bloku operativně tu nebo onu reklamu, co by za to kdekterý inzerent dal! :-)
Jsem ale hodně skeptický ohledně prezentace těch dat. Jasně, posbírat ta data není problém ani on-line, ale vydání těch dat tak, aby byla kompletní (tj. včetně posledního respondenta, který má třeba zrovna problémy s připojením) a bez chyb (ta data se určitě před vydáním "čistí" od vyložených nesmyslů). Taky si uvědomte, že každá měřená událost, aby byla přenesena do systému, musí nejdřív skončit. Kdo nevypnul ani nepřepnul, ale kouká pořád (tedy úplně ideální cíl pro inzerenty) by tam teda paradoxně nebyl.
Já hlavně nevím jak na tu "skoro reálněčasovou" dostupnost peoplemetrových dat pan Polák vůbec přišel. Pokud to v nabídce Mediaresearch opravdu je, určitě tam není žádné "skoro", ale bude to tam přesněji. Pak ovšem není důvod to se stejnou přesností nesdělit čtenářům. Spíš bych to viděl na nějakou "novinářskou licenci", jejíž objektivní pravdivost se blíží nule :-).
Ale ani vztah mezi reálnou sledovaností a přiměřeností reklamy také není to, o co v cenách, délce a zařazení reklamy jde. To by musel fungovat princip on-line dražby vysílacího času vzhledem k okamžité sledovanosti, včetně související zájmové skupiny diváků před obrazovkami a potřebám inzerentů. Čili naprostá fikce. Protože životaschopnost komerční stanice přímo souvisí se ziskem z reklam, nelze ji oddělit od sledovanosti a ta zase zákonitě od atraktivnosti pořadu. Čili bez kvality a přitažlivosti pořadu pro diváky by nebyla sledovanost a tím záruka příjmu z reklam. Proto nelze nevidět souvislost mezi snahou stanice uvádět takový pořad, který přiláká diváky, což ve svém důsledku zvyšuje kvalitu pořadů, minimálně v časech, které lákají inzerenty, kdy se na TV dívá nejpočetnější divácká skupina.
Závada na spojení respondenta na síť peoplemetrové společnosti se schová do obyčejné statistické chyby. V tomto případě se ale nemusí čekat na skončení pořadu, nebo odchodu diváka od obrazovky, data se mohou přenášet průběžně a systém se s tím jistě vyrovná.
Panu Polákovi klidně odpustím případnou novinářskou licenci na termín "skoro", protože nějaké minuty, vteřiny, jsou na celé věci pro každého jiného, než inzerenta, zcela nezajímavé. Nebo by se při znalosti tohoto čísla pro Vás začala Zeměkoule točit přesněji? :-) Nebo snad patříte mezi ty zdejší manipulátory se sledovaností, kteří ve prospěch svých hodnocení operativně mění věkové skupiny, časové úseky, nebo něco dalšího, jen aby měli svojí pravdu?
Co ale mám zdejším redaktorům více za "zlé" je to, že pro naplnění obsahu webu zde vůbec tato, pro "obyčejné" diváky zcela zbytečná čísla sledovanosti uvádí a tím jen podporují žabomyší války mezi příznivce té, či oné, stanice. Nebo Vy snad sledujete jen ty pořady, u kterých se dá předpokládat vyšší sledovanost, nebo Vás dodatečně mrzí, že jste nebyl členem divácké "komunity", která vytvořila ono milionové"stádo"? :-)
Skutečně se tím myslí téměř v reálném čase. Nepamatuju si, jaké přesně to zpozdění je, ale mám pocit, že to jsou řádově desítky minut.
Nové TV-metry posílají data neustále, ty data se neustále zpracovávají, takže je možné sledovanost zobrazit hned jak je zpracování hotové.
Pokud se nepletu, tak online data neobsahují všechny informace, které jsou v denním souhrnu, ale ty nejdůležitější tam jsou.
Vemte si, ze Mediaresearch sice ma presne vyprofilovane skupiny obyvatel dle ruznych kriterii a snazi se je pokryt peoplemetry, ale ftip je v odmene. Kdo z Vas by si nechal vykuchat televizi, pri kazdym spusteni televize mackal knoflik, ze je pritomen v mistnosti i za deti a psa (online skenery osob v mistnosti zatim pokud vim nemaji) a jako odmenu by si nechal dat jednou (nebo dvakrat) rocne treba mixer?? Je tam urcity aspekt, ze zrovna Vase volba programu ovlivni "kolac", ale ruku na srdce... Timto cele mereni deklasuji a je to pouze presna veda o nepresnych cisel... Podle mne je spatne, ze na to maji monopol...
Ale to není žádný monopol. Jakákoliv firma si může začít svůj vlastní výzkum, v tom jí nic nebrání. Jenom by asi měla docela problém se tím uživit.
Pokud by ATO chtěla dva, nebo třeba deset výzkumů od různých firem, klidně může, jenom by je musela zaplatit. A nebo by se musel najít někdo jiný (třeba Nova, pokud by se rozhodla pro vlastní výzkum) kdo by druhý výzkum zaplatil.
A o tom, jak přesná ta čísla jsou, se samozřejmě dá diskutovat. Ale jde o to, jak konkrétně by je šlo zpřesnit, o kolik přesnější by byly a kolik by to stálo. Za současné situace to podle mě o moc líp nejde.
Pokud víte o nějakém geniálním přesném způsobu měření za rozumné peníze, který by ATO akceptovala, jsem si jistý, že by s Vámi Mediaresearch (nebo jejich konkurence) s radostí spolupracoval.
jen v bodech:
- je to monopol: je totiz uplne jedno jaky argument pouzijete, abyste obhajil jednostranny vyber (v CR je argument penez oblibeny)
- pokud o cislech mohu diskutovat (resp. o tom jak presna jsou), je to postavene na vode, timto to v podstate priznavate ;)
- nabidku prace bych od teto "firmy" neprijal...
To by mě zajímalo, na jakém principu to vlastně funguje. Jak vybírají ty domácnosti? Za 15 let třeba nás doma nikdo nikdy neoslovil. Taky dnes existuje spousta možností nějaký pořad si nahrát a pak se podívat později. Jak jako řeší tohle? Počítají i to, když si nahrávku pustím třeba až za měsíc? Jak řeší tv tuner v počítači, a k tomu ještě duální?
No nevím, mne prostě tenhle projekt nepřesvědčil a těžko tomu bude kdy jinak...
Odborníci na statistiku jistě ví, jak velký je potřebný vzorek diváků, aby byly s výsledky spokojeny samotné TV stanice. A právě o to jde a to je zaplaceno. Čili se nejedná o něčí pocit, či osobní přesvědčení. Když něco nevím, neznamená to hned, že to neexistuje.
Moje domácnost byla v širším kole výběru, ale protože jsem o tom něco málo technického věděl, samozřejmě bych si žádného špiona našich zvyků do bytu nepustil. Mé soukromí je mi milejší, než dělat pěšáka za nějaké dárečky, nebo si myslet, že zrovna naše divácké zvyky budou mít kladný vliv na programovou skladbu nejsledovanějších TV.
V současnosti se zpožděné sledování neeviduje, ale tato funkce byla nabídnuta v posledním výběrovém řízení, jak je uvedeno v článku. Statisticky není tuner v PC důležitý. Ale, samozřejmě v domácnosti s peoplemetrem by to nemělo existovat. Ostatně, jaký zlomek promile diváků asi sleduje živé TV vysílání na monitoru PC/NB?
Tak je sice samozřejmě hezké, že mají to měření dokonalejší a dokonalejší a přesnější a přesnějěí a rychlejší, tedy v téměř reálném čase atd. atd.
Když je to ve své podstatě zcela obyčejný a velice sprostý podvod,
Tedy jednoduchá věc. Ptal jsem se zda ty rodiny, co se to na nich měří mají k dispozici zcela všechny stanice, které jsou u nás dostupné přes DVB-S/S2 a DV-C a obsahují české audio nebo české titulky. Bylo mi řečeno, že nemají,. Nemají je k dispozici. Mají k dispozici jen několik vybraných stanic.
Tedy porovnávají jen navzájem Novu a Barrandov a Primu apod. To nejsou výsledky, které by mne zajímaly a stanice, které bych sledoval.
Čili napřed už někdo určil nějaký seznam kanálů, které se budou sledovat a seznam kanálů, které se nebudou sledovat. Nejspíše dle toho zda je ochoten si ten kanál to sledování zaplatit.
Ovšem pak to není objektivní. A je to tedy jakési komerční měření dle platiče a neplatiče. Ale není to objektivní statistika a má to do ní sakra daleko.
Je to totéž, jako bych měřil politické strany, ale půlku jich z měření vynechal.
Nebo to samé, co se kritizuje na radnicích, že se udělá výběrové řízení o nějakou zakázku, ale pak se tam pozve jen několik vyvolených.
Tak toto je zcela totéž.
Jen naprosto obyčejný podvod s naprosto nulovou vypovídající hodnotnou.
Ano, to je další aspekt, který jsem opominul. U nás třeba kousek od Polska chytáme v DVB-T polskou veřejnoprávní i komerční televize, ale jejich sledování by asi neměřili, což. U jedné televize v ložnici je pro změnu satelit, takže třeba brácha často sleduje STV... Prostě to měření sledovanosti je fakt o ničem, pokud nebere v úvahu všechny okolnosti.