Hlavní navigace

Peoplemetrové měření v Česku oslavilo o víkendu patnáct let

Lukáš Polák

O uplynulém víkendu tomu bylo přesně patnáct let od doby, kdy se k českým televizím dostala první peoplemetrová data. Jejich přesnost se postupem času zvyšovala.

Doba čtení: 1 minuta

V sobotu 2. června tomu bylo přesně patnáct let, kdy se k českým televizím dostala první data z peoplemetrů, tehdy ještě na disketách a poštovním kurýrem. Asociace televizních organízací (ATO), pro kterou společnost Mediaresearch nyní průzkum realizuje, připomněla, že před peoplemetry existovalo několik způsobů výzkumů – multimediální Mediaprojekt, dále výzkum Střediska analýz programu a auditoria ČT (SAPA) a výzkum agentury DEMA. Data se ovšem od sebe někdy dost podstatně lišila.

Zadavatelem výzkumu takzvaného peoplemetrového měření byla právě ATO, která vznikla 1. března 1997 a u jejího zrodu tehdy stály ČNTS Nova, TV Premiéra a pochopitelně i Česká televize. Další člen, Asociace komunikačních agentur  (AKA), do tohoto uskupení vstoupila v srpnu 2001. Historicky prvním realizátorem měření byla společnost Taylor Nelson AGB Media Facts. Ta měla podepsanou smlouvu ještě s předchůdcem ATO, Sdružením komunikačních a mediálních organizací (SKMO), z nějž se ATO následně vyčlenilo.

PR Summit tip Šilerová

Mezi lety 1997 až 2002 byla dodávána společností Taylor Nelson AGB Media Facts takzvaná minutová data. Výzkumný panel měl tehdy 660 domácností. V druhém projektu však už tato firma svou pozici neobhájila a ve výběrovém řízení zvítězila společnost Mediaresearch. Jedním z prvních kroků bylo navýšení panelu na 1333 domácností a data se začala měřit v sekundových intervalech. Dodávka dat se následně zrychlila. Od roku 2007 už je mají k dispozici televize každý den, a to včetně nedělí. Mezi lety 2007 až 2012 byl opět navýšený počet domácností, a to na 1833.

Zvětšení vzorku přineslo větší přesnost pro analýzy sledovanosti menších cílových skupin a televizních stanic s neceloplošnou penetrací. V roce 2011 organizovala ATO výběrové řízení na nového realizátora měření pro období 2013–2017. Tendr probíhal poprvé formou veřejné zakázky a zvítězila v něm znovu společnost Mediaresearch. Data by nyní měla být ještě přístupnější, protože je slibuje poskytnout téměř v reálném čase. Počítá se i s měřením živé i odložené sledovanosti a pokryty budou už i různé způsoby distribuce.

Našli jste v článku chybu?