Ale ani vztah mezi reálnou sledovaností a přiměřeností reklamy také není to, o co v cenách, délce a zařazení reklamy jde. To by musel fungovat princip on-line dražby vysílacího času vzhledem k okamžité sledovanosti, včetně související zájmové skupiny diváků před obrazovkami a potřebám inzerentů. Čili naprostá fikce. Protože životaschopnost komerční stanice přímo souvisí se ziskem z reklam, nelze ji oddělit od sledovanosti a ta zase zákonitě od atraktivnosti pořadu. Čili bez kvality a přitažlivosti pořadu pro diváky by nebyla sledovanost a tím záruka příjmu z reklam. Proto nelze nevidět souvislost mezi snahou stanice uvádět takový pořad, který přiláká diváky, což ve svém důsledku zvyšuje kvalitu pořadů, minimálně v časech, které lákají inzerenty, kdy se na TV dívá nejpočetnější divácká skupina.
Závada na spojení respondenta na síť peoplemetrové společnosti se schová do obyčejné statistické chyby. V tomto případě se ale nemusí čekat na skončení pořadu, nebo odchodu diváka od obrazovky, data se mohou přenášet průběžně a systém se s tím jistě vyrovná.
Panu Polákovi klidně odpustím případnou novinářskou licenci na termín "skoro", protože nějaké minuty, vteřiny, jsou na celé věci pro každého jiného, než inzerenta, zcela nezajímavé. Nebo by se při znalosti tohoto čísla pro Vás začala Zeměkoule točit přesněji? :-) Nebo snad patříte mezi ty zdejší manipulátory se sledovaností, kteří ve prospěch svých hodnocení operativně mění věkové skupiny, časové úseky, nebo něco dalšího, jen aby měli svojí pravdu?
Co ale mám zdejším redaktorům více za "zlé" je to, že pro naplnění obsahu webu zde vůbec tato, pro "obyčejné" diváky zcela zbytečná čísla sledovanosti uvádí a tím jen podporují žabomyší války mezi příznivce té, či oné, stanice. Nebo Vy snad sledujete jen ty pořady, u kterých se dá předpokládat vyšší sledovanost, nebo Vás dodatečně mrzí, že jste nebyl členem divácké "komunity", která vytvořila ono milionové"stádo"? :-)
A Vy si myslíte, že se sledovanost měří kvůli pořadům? Kdepak. Ta se měří kvůli reklamám. A vrazit podle aktuální sledovanosti té které cílové skupiny do nejbližšího bloku operativně tu nebo onu reklamu, co by za to kdekterý inzerent dal! :-)
Jsem ale hodně skeptický ohledně prezentace těch dat. Jasně, posbírat ta data není problém ani on-line, ale vydání těch dat tak, aby byla kompletní (tj. včetně posledního respondenta, který má třeba zrovna problémy s připojením) a bez chyb (ta data se určitě před vydáním "čistí" od vyložených nesmyslů). Taky si uvědomte, že každá měřená událost, aby byla přenesena do systému, musí nejdřív skončit. Kdo nevypnul ani nepřepnul, ale kouká pořád (tedy úplně ideální cíl pro inzerenty) by tam teda paradoxně nebyl.
Já hlavně nevím jak na tu "skoro reálněčasovou" dostupnost peoplemetrových dat pan Polák vůbec přišel. Pokud to v nabídce Mediaresearch opravdu je, určitě tam není žádné "skoro", ale bude to tam přesněji. Pak ovšem není důvod to se stejnou přesností nesdělit čtenářům. Spíš bych to viděl na nějakou "novinářskou licenci", jejíž objektivní pravdivost se blíží nule :-).
Skutečně se tím myslí téměř v reálném čase. Nepamatuju si, jaké přesně to zpozdění je, ale mám pocit, že to jsou řádově desítky minut.
Nové TV-metry posílají data neustále, ty data se neustále zpracovávají, takže je možné sledovanost zobrazit hned jak je zpracování hotové.
Pokud se nepletu, tak online data neobsahují všechny informace, které jsou v denním souhrnu, ale ty nejdůležitější tam jsou.
Sice nevím, s jakým zpožděním jsou nyní data z peoplemetrů odesílána z domácností, jak rychle je Mediaresearch dokáže zpracovat a jak brzy chtějí mít televize výsledky na stole, ale v dnešní době, kdy má každý doma internetovou přípojku, nebo se to alespoň všeobecně tvrdí, není na co čekat a data mohou být transportována v "téměř reálném čase". Že by ale management TV stanice seděl u počítače a na "koláč sledovanosti" se třásl jak ratlík, hned po skončení sledovaného pořadu, to si opravdu nemyslím.
Stejně to na kvalitě pořadů okamžitě nic nezmění. Nebo by snad TV stanice v polovině filmu s malou sledovaností, film přerušila a nasadila něco zajímavějšího, aby se sledovanost okamžitě zvedla? :-)