Hlavní navigace

Názory k článku Péter Kováts (Barion): Místo vybírání poplatků za transakce sbíráme uživatelská data

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 4. 4. 2019 8:52

    bez přezdívky

    Tak to doufám, že tam před provedením platby bude veliký disclaimer a varování. Protože bez mého souhlasu nebo alespoň informace o tom to bude na pěknou soudní tahanici. Nic proti ale takový platby bych z principu nepoužíval. (nedělám si iluze že banky nezajímá co kde a kolik platím ale tohle je moc)

  • 4. 4. 2019 12:17

    bez přezdívky

    Jojo, z pohledu ochrany osobních údajů je toto oříšek.

    Chápu, že z pohledu e-shopů to je výhodné - dám méně za transakci a naoplátku se podělím o obsah košíku nakupujícího.

    Z pohledu e-shopu dokonce ani nemusí docházet k předání osobních údajů, on předá pouze informace o obsahu košíku a požadované ceně. E-shop vás tedy o předávání osobních údajů nemusí informovat, protože tam k tomu nedochází.

    Barion si pak informace od e-shopu může spojit s tím, kdo platil. A tomu přisoudit onen nákup. Tam pak dochází ke střádání osobních údajů. Samozřejmě to budou mít podchyceno ve smlouvě. Bude pouze vaší volbou, zda takovou službu chcete využívat či nikoliv - zda smlouvu uzavřete se vším co s ní souvisí.

    Je však otázkou, jakou má taková služba výhodu pro fyzickou osobou. Chápu, že pro obchodníka tam výhoda je, pro Braion určitě taky. Ale kde je ta výhoda pro ten subjekt, kolem nejž se to točí? Prý mu toto umožní činit relevantní nákupy... jako, že když si chci koupit tolaletní papír, oni poradí, kde koupit ten nejlepší/nejlev­nější? To se mi nezdá jako velký benefit za to, že se vzdám svého soukromí v oblasti co nakupuji...

  • 4. 4. 2019 13:44

    Pavel Dohnálek

    Žádná výhoda pro zákazníka z tohoto neplyne, jde jen a pouze o zisk konkrétních subjektů, v tomto případě vskutku i bez jakéhokoli přínosu pro toho, jehož údaje se (nebojím se použít ten výraz) kradou, bez jeho souhlasu, či snad dokonce vědomí.

    Analogie s reálným světem: Jdete do obchodu. Vstoupíte do dveří a hned je vám přidělena osoba, kterou v tom obchodě neuvidíte, třeba ani nevíte, že vám byla přidělena, ale ona z vás nespustí oči. Neustále sleduje každý váš krok - kam jdete, jaké zboží si prohlížíte v regálu, jak dlouho u toho zboží strávíte, dívá se vám přes rameno, co si o tom zboží čtete na etiketě, co vložíte do košíku, co se nakonec rozhodnete z košíku vyjmout a vrátit, kudy jdete k pokladně, kolik za to zaplatíte. Zároveň sleduje, co máte v tu chvíli na sobě, jaký máte účes, jak jste vysocí, kolik asi vážíte, co nosíte za šperky. Toto vše si zapisuje a následně předá nejen svým nadřízeným v obchodě, ale ještě i třetí straně.

    V čem spočívá analogie? Chování v obchodě je totéž jako chování na webu, které se sleduje, a fyzické vlastnosti jsou totéž jako údaje, které se sbírají o počítači, prohlížeči, instalovaných doplňcích atd.

    Je takové chování v kamenném obchodě morálně správné a přijatelné? Pokud ne, proč si autoři těchto šmírovacích služeb myslí, že na internetu je to v pořádku?

  • 5. 4. 2019 11:13

    Arcore

    Tak toto je už fakt za hranou! Celý reklamní průmysl potřebuje brutálně klepnout po prstech a být extrémně regulovaný.

  • 4. 4. 2019 20:27

    L.

    Nejsem zas až takovým odborníkem na GDPR, ale nemělo by GDPR vyžadovat, aby služba nebyla podmíněna souhlasem se zpracováváním osobních údajů (nad míru nutnou pro poskytnutí služby), jinými slovy, Barion by měl provést transakci i bez toho, abyste mu tohle vytěžování osobních údajů umožnil?

  • 4. 4. 2019 22:10

    bez přezdívky

    To, co jste popsal - v reálu již nějakou dobu funguje. Jen na Vás nečumí člověk ale kamera a nad ní software. Umí docela slušně odhadnout věk, pohlaví také sleduje jak dlouho Vás daná věc zajímá. Jen se o tom nemluví. Všimněte si reklamních plazmových, respektive LCD panelů na výšku v obchoďácích. Některé mají kamerku.....tak rozpoznávají xichty, takže když se vrátíte počítání "času zájmu" se přičítá k té samé osobě.

  • 7. 4. 2019 7:23

    bez přezdívky

    No já mám pocit, že ve výsledku to nemusí být až tak výhodné ani pro toho obchodníka. Protože jestli jejich platforma bude na zákazníka cílit i pomocí jiných kanálů (jako ta jejich Barion peněženka), tak se obchodníkovi snadno může stát, že zákazník najednou začne nakupovat u konkurence, která ho v inzerci přeplatila.

  • 5. 4. 2019 8:01

    bez přezdívky

    Zkráceně, kupodivu (del GDPR) není souhlas nutný - existuje velké množství zákonných podkladů pro zpracování osobních údajů - legální požadavek, smlouva, oprávněný zájem, veřejný zájem, životně důležitý zájem, a ano poslední možností je onen souhlas.

    Facebook a Goole prakticky fungují obdobným způsobem jako toto. Příklad FB si najdete zde: https://www.facebook.com/about/privacy/legal_bases; to, že vy tam sypete údaje, a FB je použije pro cílení reklamy je wait-for-it: oprávněným zájmem Facebooku - "Naše legitimní zájmy nebo zájmy třetí strany, kde nejsou převáženy vašimi zájmy nebo základními právy a svobodami: Poskytování přesných a spolehlivých hlášení našim inzerentům, vývojářům a dalším partnerům, zajištění přesných cen a statistik výkonu a demonstrace hodnoty využívání produktů společností Facebook našimi partnery."

    Pokud to přeložím do srozumitelnější řeči.

    Služba je založena na tom, že sbírá osobní údaje a dále je monetizuje, především tak, že umožní inzerentům lépe cílit reklamu. Toto je všobecně známo, pokud to subjekt neví, mohl si to přečít na výše zmíněných stránkách ještě předtím, než se zaregistroval. Vhledem k tomu, že je to takto (všeobecně) známo, měl by subjekt předpokládat, že k tomu bude docházet, subjekt to nijak významně nepoškozuje, a má díky tomu službu zadarmo. Tedy je tam oprávněný zájem Facbooku toto provádět aniž by potřeboval souhlas subjektů.

    Trochu komplikovanější je to pak s činnostmi jinými, jako třeba předávání údajů jiným stranám - v takovém případě se již FB bez souhlasu neobjede, pokud ovšem ony údaje před předáním neanonymizuje.

    Služby Barionu mohou fungovat na obdobné bázi a není tedy nutné, abyste dávali nějaké zvláštní souhlasy. Jednoduše tím, že se do služby zaregistrujete a využíváte ji, dáváte správci právo vaše osobní údaje zpracovávat.
    Více se dá dočíst v: https://secure.barion.com/Contract/GetDocument?key=akt&locale=en_US
    přesněji v sekci 5.4 - "What is our legal basis? Our legitimate interest as per Section 6."