Hlavní navigace

Petr Horák: Zastavíme nelegální šíření našich stanic

9. 8. 2016
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Jak probíhají jednání se slovenskými operátory, kdy se diváci dočkají vysílání v Ultra HD a jaké novinky chystá skupina Nova, prozradil Petr Horák, ředitel sekce nových projektů.

Kdo nepřestane neoprávněně šířit vysílání našich stanic, bude čelit právním následkům, říká nekompromisně Petr Horák. Jako ředitel nových projektů má na starosti také internetové vysílání a přípravu hybridní aplikace.

Naposled jsme spolu mluvili krátce po spuštění kanálů Nova a Markíza International. Kde všude už vysílají?

Ohledně šíření stanice Nova International jednáme na Slovensku se všemi velkými operátory. Uzavřeli jsme dohodu se Slovenskou asociací pro kabelové telekomunikace. Týká se způsobu zařazení všech nebo vybraných stanic skupiny Nova určených pro slovenský trh do nabídky členů asociace, tj. slovenských provozovatelů kabelového vysílání.

To jdou jednání o vyřazení Novy a dalších vašich programů z nabídky slovenských operátorů opravdu tak hladce?

Vedle dohody se Slovenskou asociací pro kabelové telekomunikace jsme se dohodli i se Skylinkem. Operátoři, kteří nepřistoupí na naše požadavky, budou čelit právním krokům. Někteří z operátorů argumentovali, že obdrželi oprávnění k šíření stanic skupiny Nova skrze kyperské společnosti. My jsme teď uspěli se žalobou proti této společnosti na Kypru a očekáváme, že slovenští operátoři, kteří na tuto společnost spoléhali, teď dodrží právní rozhodnutí.

A jak postupují jednání s velkými operátory?

Máme uzavřenou smlouvu se Skylinkem, který už na Slovensku program Nova International šíří. Jsme optimističtí a věříme, že ostatní se brzy přidají.


Autor: Karel Choc

Petr Horák

Co vysílání Markízy International pro české diváky?

Na rozdíl od Slovenska, kde jsme se domluvili s asociací kabelových operátorů, jednáme v rámci českého trhu s každým operátorem zvlášť. Domluvili jsme se se Skylinkem a s velkou většinou malých a středních tuzemských operátorů. Očekáváme, že ostatní budou následovat. Skupina Markíza teď uspěla s návrhem na předběžné opatření ve věci neoprávněného šíření slovenské stanice TV Markíza na území České republiky. Soud vyhověl všem jejím argumentům.

Je to tedy tak, že když operátor zařadí Markízu International, musí zároveň vypnout slovenský originál?

V tuto chvíli se spíše snažíme domluvit na určitém konsenzu, že slovenské kanály vypnou všichni operátoři k předem domluvenému termínu. Osobně považuji současný stav za jakési přechodné období, kdy operátoři vysvětlují svým zákazníkům, že dojde k vypnutí kanálů Markízy, a my jim z pozice vysílatele pomáháme propagovat jejich náhradu v podobě vysílání Markízy International. Mezitím chceme vyřešit situaci týkající se těch operátorů, kteří s námi nechtějí, nebo dokonce odmítají jednat o vypnutí slovenských kanálů a jejich nahrazení Markízou International.

Takže dojde na další předběžná opatření?

Doufáme, že to nebude zapotřebí, ale když budeme muset, budeme pokračovat v naší strategii.

Jak se na vypnutí slovenských kanálů tváří sami diváci?

Ke spuštění mezinárodních stanic jsme připravili kampaň, která probíhala v České republice i na Slovensku. Zatím jsou reakce diváků převážně neutrální, protože k reálnému vypnutí původních kanálů ještě nedošlo. V souvislosti s vyřazením slovenských programů plánujeme spustit ještě intenzivnější komunikační a edukační kampaň.

Už je stanoven termín vypnutí?

Ještě není, ale bude to v nejbližší době.

A bude se týkat všech kanálů Markízy?

Našim cílem je zabránit neoprávněnému přeshraničnímu šíření všech našich kanálů.

V pozemním vysílání se diváci vysílání Markízy International asi nedočkají, že?

Ne, Markíza International není distribuována přes pozemní vysílání, protože tato forma distribuce je příliš nákladná, aby se finančně vyplatila.

Ani ve formě placeného vysílání v rámci chystaného přechodu na standard DVB-T2? Třeba kanály Nova Sport by se do podobné platformy vyloženě hodily…

Až za námi přijde operátor a nabídne nám obchodní spolupráci pro placené TV služby v DVB-T2 síti, rádi se s ním o tom pobavíme. Sportovní kanály jsou určitě ideálním tahákem pro placené vysílání, stejně jako Markíza International nebo HD verze všech našich kanálů, které jinak v rámci terestrické platformy nedistribuujeme.


Autor: Karel Choc

Petr Horák

V rámci experimentálního vysílání ve standardu DVB-T2, které provozují České Radiokomunikace, začala nedávno v HD vysílat Prima. Neplánujete se tohoto testu také zúčastnit?

Ne, nemáme to v plánu.

Jaký horizont odhadujete pro reálné nasazení Ultra HD vysílání?

Z mého pohledu jde určitě o podstatně perspektivnější technologii, než jakou představovala 3D televize – tu považuji za slepou větev vývoje. Na trhu ale reálně existuje poptávka po lepší kvalitě obrazu, takže rozlišení Ultra HD bezesporu patří budoucnost. Ale s nasazením Ultra HD jsou spojeny neuvěřitelné náklady, hlavně pokud se bavíme o infrastruktuře stanice. O Ultra HD v tuto chvíli sice uvažujeme, ale konkrétnější časovou perspektivu nejsem schopen říct.

Největší objem investic by se stejně jako v případě přechodu na HD vysílání týkal zpravodajství?

Ano, ale znamená to opět kompletně přestavět celou distribuční síť studia. Dnes využíváme jako koncová zařízení ve studiu Ultra HD obrazovky, ale případný přechod na tuto technologii by znamenal postavit znova úplně celou infrastrukturu a patřičně posílit její kapacity.

O jakou investici by se řádově jednalo?

To neumím říct, to je otázka spíše na našeho technického ředitele.


Autor: Karel Choc

Petr Horák

Co tedy chystá vaše sekce nových projektů?

Chceme dále posilovat videoobsah v rámci zpravodajství a webu TN. Nedávno jsme spustili novou mobilní aplikaci pro TN, během pár týdnů představíme její další upgrade, který bude akcentovat živé videozpravodajství. A pohrát si chceme i s kustomizací aplikace, protože i v rámci naší divácké skupiny vnímáme jistou poptávku po okamžitém informačním servisu a aktuálních zpravodajských tématech. Sledujeme, jak často uživatelé otevírají notifikace na podobné události a jak se dále rozšiřují aktivity lidí, kteří si TN aplikaci stáhli.

Třeba ve formě občanské žurnalistiky?

Ne. Tento koncept jsme zkoušeli, ale moc nefungoval.

Jaký je zájem o internetové vysílání Novy a její videoarchiv?

Voyo má okolo 30 tisíc zákazníků. Vedle videoarchivu diváci na Voyo oceňují jeho dostupnost na smart zařízeních. Skoro šedesát procent přístupů na Voyo je realizováno buď prostřednictvím smart televize, mobilů, nebo tabletů.

Podobný trend sledujete i v sousedních zemích?

Ve srovnání s podobnými trhy, na kterých působíme, jako je Slovensko, Rumunsko nebo Slovinsko, u nás velkou roli hrají zmiňované smart televize, které generují kolem pětatřiceti procent všech zhlédnutí. A diváky nepřitahuje jen nabízený lokální obsah, ale velmi dobře nám na smart televizích funguje i filmová VoD nabídka.

Jak se v této souvislosti mění divácké chování?

Obecně na velké obrazovce vykazují vyšší sledovanost delší videa. A proporčně je ještě daleko větší sledovanost dlouhých videí o víkendech. Jasně se tak ukazuje, že divák si na film potřebuje udělat čas, který má většinou o víkendu.


Autor: Karel Choc

Petr Horák

Co čeká portál Nova Plus?

Nedávno jsme předělali design webu a zaměřujeme se na vytváření relevantního videoobsahu, konkrétně krátká videa. Na podzim chceme představit nové videoformáty, stejně jako existující pořady typu Trendy trendy nebo Hravě zdravě. Na prázdniny připravujeme střihové speciály toho nejlepšího z Ulice nebo Ordinace v růžové zahradě 2. V této souvislosti musím zmínit vynikající výsledky zábavní show Tvoje tvář má známý hlas.

Dočká se Tvoje tvář druhé řady?

Ano, druhou řadu show Tvoje tvář má známý hlas plánujeme nasadit na podzim.

Zmínil jste nové videoformáty, o co půjde?

Zatím nemohu být konkrétnější.

Prodáváte prostřednictvím RTB aukcí i videoreklamu na vašich webech?

Programatický prodej videoreklamy v těchto dnech zrovna testujeme, na pilotním provozu spolupracujeme se zaběhnutou společností a její R2B2 divizí.

Kolik z návštěvníků vašich webu má zapnutý Adblock?

Podíl uživatelů Adblocku je na našich stránkách velmi malý.

Chystáte se přijmout nějaká aktivní opatření?

Ty už jsme přijali, třeba video si na našich stránkách se zapnutým Adblockem nepřehrajete.

Jak na to uživatelé reagují?

Občas nám přicházejí dotazy, proč divákům nejdou videa přehrát, na které pravidelně odpovídáme a vše vysvětlujeme. Je to součástí vzdělávání trhu.


Autor: Karel Choc

Petr Horák

Dá se v této souvislosti zmínit oněch třicet tisíc uživatelů Voyo – jde podle vás o diváky, kteří si připlatí, aby se vyhnuli reklamě?

Absence reklamy na naší Voyo platformě je jen jedním z mnoha důvodů, proč si lidé Voyo předplácejí. Dalším je nabídka filmů – kvůli kterým sice diváci na Voyo primárně nechodí, ale rychle si jejich sledování oblíbí, hlavně když disponují obrazovkou s dostatečně širokou úhlopříčkou. Klíčovým benefitem je velká nabídka lokálního obsahu.

Jak moc exkluzivní filmy nabízí Voyo ve své videotéce?

Ustálený distribuční cyklus filmů se zatím nijak zásadně neproměnil ani výrazně nezkrátil. SVoD tituly bývají na platformách typu Voyo nabízeny nějaké dva až tři roky po premiéře v kinech. Po kinu přijde na řadu premium TV a VOD služby, během pár týdnů po kinopremiéře pak film vyjde na DVD nebo Blu-ray disku. Následuje několikaměsíční pauza, po které je film uveden v rámci placených televizí, a pak teprve začnou jednání o uvolnění daného titulu do digitální distribuce.

Nic bych za to nedal, že mezikrok s vydáním DVD a Blu-raye už jako VoD služba brzy přeskočíte…

Trh s pevnými nosiči konstantně slábne.

Jaké jsou vaše priority na druhé pololetí letošního roku?

V rámci našich online aktivit chceme dále posilovat význam second screenu jako doplňku klasického televizního vysílání. Tento koncept už jsme si vyzkoušeli během loňské SuperStar, kdy jsme divákům nabídli ke stažení mobilní aplikaci SuperStar, která jim umožňovala během vysílání třeba lajkovat nebo komentovat jednotlivá vystoupení. Ověřili jsme si, že lidi tyto možnosti využívají, během vysílání jsme dosáhli vysoké míry odezvy i penetrace mezi uživateli, kteří si aplikaci stáhli. Díky možnosti hlasování jsme dokázali SuperStar aplikaci propojit i s výsledky přímo na obrazovce.

Co je cílem podobných projektů?

Umožňují nám oslovit i mladší generaci diváků, která ocení možnosti interakce a spojení online prostředí s televizním vysíláním.


Autor: Karel Choc

Petr Horák

O podobnou second screen aktivitu si vyloženě říká i zmiňovaný pořad Tvoje tvář má známý hlas…

Určitě. Proto také aktuálně hledáme formou výběrového řízení technického partnera pro dodávku podobného řešení.

Kdy bude toto řízení uzavřené?

Doufám, že se rozhodneme ještě do konce prázdnin. Problém je, že nehledáme pouhého vývojáře aplikací. Dodavatel musí být schopen propojit data z online prostředí s výrobními a produkčními systémy uvnitř televize.

A není nikdo, kdo by dokázal podobné řešení postavit?

Potřebujeme už vyzkoušené a stoprocentně funkční řešení, které bude bez problémů spolupracovat s našimi interními systémy, jaké používají třeba kolegové z kreativního oddělení.

Takže chcete koupit už hotový systém?

Hledáme dodavatele, který má s podobnými nástroji dostatečné zkušenosti a může nabídnout už hotové řešení, které se následně přizpůsobí našim potřebám.

ebf - partner 1

Podobné možnosti by ale mohla nabízet aplikace pro HbbTV. Kdy se jí diváci TV Nova dočkají?

Hybridní aplikaci plánujeme. Začali jsme ji testovat a připravujeme její grafickou podobu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).