Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Petr Slováček (O2): Vectoring už umíme, xDSL můžeme příští rok zrychlit o 80 % od . - Zadne terabajty po infrastrukture operatora netecou odnikud nikam,...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 30. 5. 2014 11:22

    . (neregistrovaný) 193.29.76.---

    Zadne terabajty po infrastrukture operatora netecou odnikud nikam, vzdy konci/zacina patricna cast u nejakeho jeho konkretniho zakaznika, tak at si ho oprator zkasiruje.

  • 30. 5. 2014 13:55

    . (neregistrovaný) 193.29.76.---

    Doplneni pro upresneni - at si ale operator kasiruje svoje zakazniky (ti. ti co maji s nim smlouvu a svymi zarizenimi se pripojuji do jeho site). Ne zakazniky nejakych tranzitnich operatru (Facobook Google a jini poskytovatele obsahu).

  • 1. 6. 2014 7:07

    ... (neregistrovaný) 193.29.76.---

    Kdyz mate zakazniku vice jak par tisicovek, zacne fungovat statistika. Tj. da se z dlohododobych trendu vycist jak zatezuji sit nyni a jak to bude v blizkem budoucnu a podle toho platnovat rozvoj site, kalkulovat naklady a to promitat do ceny.

    Extremy na jedne strane (male vyuziti site) se neresi a pripadne se jim da o to vetsi sleva, kdyz chteji odejit, pro extremy na druhe strane tzv. heavy users (coz popisujete) exituji ruzne formy FUPky, ktere jsou nedilnou soucasti ceny a udaju o rychlosti pripojeni, ktere si zakaznik kupuje.

    Heavy users co neznaji meze jsou z hlediska provozovatele nechteny mor. Zvalst u nejake bezdratove stie se sdilenym mediem (fekvenci). Byl jsem svedkem kdy na jiste komunitni Wifi siti jednomu takovemu vytecnikovi po nekolika upozornenich proste vratili penize a odpojili ho :-)

  • 1. 6. 2014 18:57

    Unknown (neregistrovaný) 78.108.103.---

    Dodavatelsko-odberateske vztahy obcas nelze redukovat na: Zaplatil jsem za sluzbu s nejakymi parametry a tak ji chci za kazde situace takovou dostavat.

  • 1. 6. 2014 19:30

    xxxxx (neregistrovaný) 88.103.39.---

    Ano, přiznávám se že jsem "potrefená husa se ozvala". Přiznávám, že v ČR u ISP závidím, jak obecně zvládly PR. A že bych to rád měl i v mém oboru (a že je celkem příbuzný).

    Mluvím o situaci, kdy "nesplnění dodavatelsko-odberateske vztahy" ze strany dodavatele je celkem běžně a automaticky považováno za normální a přirozené, navíc vehementně obhajované ostatními zákazníky dodavatele a širokou veřejností (alespoň to tak budí zdání, z mého okolí v RL i na netu).

    Závidím až na půdu, že v mém oboru se zatím nic takového nepovedlo. ... Ale zase jsem rád, že v jiných oborech (ne ten, kde jsem dodavatelem, ale odběratelem), krom ISP, to normální není, resp. nevzpomínám, že by to tak bylo (pozor, nemluvím o politice, ale firma-zákazník či firma-firma)

  • 1. 6. 2014 20:17

    xxxxx (neregistrovaný) 88.103.39.---

    Nerozumíme si.

    Je naprosto v pořádku, že lze smlouvu vypovědět když nevyhovuje. Oboustranně. A je v pořádku, že nemusí vyhovovat každý zákazník.

    A mimochodem i FUP považuji za věc v pořádku - pokud je jasně řečena, předem viditelně, jako hlavní součást. ... Ne vyvěšena někde ve sklepě, na zrušeném záchodě, který má na dveřích napsáno: "Pozor lev!"


    Jen, jak říkám, závidím ISP jak si zvládli ochočit zákazníky, že když ISP něco uvádí, tak už zákazník apriori uvažuje, že to nemůže být (plně) využíváno.

    Prostě závist, že Vás (v mém oboru) nemohu oškubat a napálit stejně, aby mne přitom ostatní zákazníci bránili, že to je normální. Ještě jsme to tak daleko nedotáhli. Ale třeba přijdou lepší časy a budu moci prodat i vzdušné zámky. ;-)

  • 1. 6. 2014 21:57

    Ten z… (neregistrovaný) 188.120.195.---

    Ale?! To je mi novinka! Takže podle vás pokud si objednám připojení k internetu deklarované jako neomezené na rychlosti 30 Mbit/s, tak mám správně očekávat, že je to nesmysl a považovat občasné výpadky a rychlost kolem 1 MBit/s jako v pořádku? No, nechtěl bych být váš odběratel :).

    Přitom je to jednoduché jak červené tlačítko. V nabídce nechť operátor správně definuje parametry služby a cenu. Následně ať takové parametry služby poskytuje.

    Sdružení, kam jsem připojen já, deklaruje nějakou rychlost s tím, že je tam v mém případě dvojí FUP: překročím-li během 2 hodin 15 GB, zpomalí se mi připojení na na následující dvě hodiny na 1Mbit. Překročím-li během jednoho dne 30 GB, zpomalí se mi připojení do půlnoci na 512 kbit. A světe div se, ono to tak opravdu funguje a pokud je mi známo, nikoho z vedení sdružení by ani nenapadlo chtít peníze ještě i po druhé straně za to, že si dovoluje poskytovat data, dokonce hromadu dat.

  • 1. 6. 2014 22:14

    M.Motyčka (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Platba za využití internetu podle vytížení dává smysl,pokud mám možnost toto vytížení jako uživatel ovlivnit. Ano, nemusím koukat na filmy (ani na ty hambaté :-) ) ale když se jen připojím na stránky jakýchkoliv novin, magazínu a vlastně kamkoliv, valí se na mne kvanta multimediální a obrazové reklamy, která zabere v objemu stahovaných dat mnohem více, než informace samotné.
    Čili, pokud se podívám kamkoliv (myslím jakékoliv www stránky), tak:
    a) automaticky akceptuji (jako průměrný uživatel) onu reklamu abych se dostal k obsahu který chci, ale nikdo mi nenahradí to množství vynuceně stažených dat,za které tak v podstatě "platím" 2x. Jendou provozovateli www stránek a podruhé ISP který si je započítá do datového tarifu.
    Tady ale pokulhává to srovnání s telefonem,protože pokud mi někdo zavolá s nabídkou toho nejbáječnějšího čehokoliv tak ten hovor mohu odmítnout,ale i když ne, tak jej neplatím.

  • 2. 6. 2014 17:55

    Unknown (neregistrovaný) 78.108.103.---

    Cece, neplacate nahodou Vy? U vodaren platite za kazdej litr odebrany vody, to je pak jasny ze Vam vodarny prodaj ty vody co nejvic..... A kazdej rok je drazsi a drazsi...

  • 3. 6. 2014 8:32

    . (neregistrovaný) 193.29.76.---

    Pokud se pripojuje nejaky velkoodberatel k sitim (voda, elektrika, plyn). Tak to neni jen tak ze se pripoji trubka a odebiratel si odebira jak ho napadne. Odbery se planuji, stanovuji se pasma behem dne, stanovuji se minimalni odbery a pod. A pripadne mimoradnosti (napr. odstavka vyroby) odberatel dodavateli musi hlasit. Pokud se odberatel dostane mimo nasmlouvana pasma, byvaji za to citelne sankce.

    Takze to opravdu neni tak, ze si odberatel pusti vodu naplno podle toho co ma za trubku a necha to tak treba cely den.

    Proc takova "buzerace" ? Protoze odberatel potrebuje odhadovat prenasene mnozstvi, aby mohl dimezovat sit a planovat zdroje.

    U domacnosti to osetrene nebyva, pocita se s tim, ze jich je hodne a pak nejake odhady potrebne kapacity site zajisti statistika. Neda se predpokaldat, ze by sit ustala, kdyby vsichni najednou otevreli kouhoutek naplno a nechali to tak cely den (vodovod by nejspise vyschl). Kapacita domovni pripojky je tam od toho aby se vam vana napustila v rozumnem case. Ne aby jste si delal doma Niagaru.

    S Internetem je to podobne.

  • 3. 6. 2014 9:01

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Opet spatne ...

    Pokud bude 90% vodovodnich pripojek otevreno naplno cely den, tak bude sit dimenzovana presne na takovy provoz. Jelikoz neni ... tak se jaksi dimenzuje na nejaky statisticky provoz. Ovsem pokud sit prestane dostacovat .. je to zcela jednoznacna chyba toho, kdo ty rozvody realizuje.

    A to plati presne stejne i pro internet, rozvody elektriny ... a vsechny ostatni - vcetne dimenzovani silnicni site ... atd.

    Mno a jelikoz a protoze 100% provideru propaguje sve site s tim, ze lide maji sledovat multimedia ... tak si zaslouzi neda prokopnout rit, pokud nasledne brecej, ze by jim ti, kteri ta multimedia, ktera oni svym oveckam slibuji, meli platit ... protoze jejich site to nezvladaji.

    A prave proto, ze se tu bavime predevim o domacnostech, tak ty nema smysl z prave presne toho duvodu regulovat, protoze jich je mnoho, a nejaky exces se v celkovem provozu doslova ztrati.

    BTW: Trebas tzv Batovi domky nemaji vodomery a vodu plati pausalne - tusim neco kolem 4kubiku/osobu a mesic. Pokud spotrebuji min, maji vodu drazsi, pokud vic, usetri ...

  • 3. 6. 2014 9:50

    .. (neregistrovaný) 193.29.76.---

    Pokud bude 90% vodovodnich pripoje otevreno naplno cely den, tak s nejvetsi pravdepodobnosti nebude kde brat vodu. Fyzikalni omezeni. A i kdyby voda nedosla, bude cena za pripojeni k vodovodu mnohem vyssi, nebot se z neceho musi zaplatit investice do rozsireni site.

    > Mno a jelikoz a protoze 100% provideru propaguje sve site
    > s tim, ze lide maji sledovat multimedia ... tak si zaslouzi neda
    > prokopnout rit, pokud nasledne brecej, ze by jim ti, kteri ta
    > multimedia, ktera oni svym oveckam slibuji, meli platit ...
    > protoze jejich site to nezvladaji.

    a pan uveril reklamne, tak v tom je ten problem :-)

    > A prave proto, ze se tu bavime predevim o domacnostech, tak ty
    > nema smysl z prave presne toho duvodu regulovat, protoze jich je
    > mnoho, a nejaky exces se v celkovem provozu doslova ztrati.

    Excesy se ztrati, pokud jich bude statisiticky malo. Kazda sit ma nejake rezervy a pripadni cerni pasazeri se do nich schovaji. Pokud provoz narustat a rezervy prestanou stacit, tak se racionalne uvazujici provozovatel zameri nejprve na hledani cernych pasazeru. Nez se pusti do financne nakladneho zvysovani kapacity site. Protoze z penez co od techo vykutalenych heavy useru dostane by se mu tyto investice nikdy nevratili.

    Uzivejte si svych hromad dat a doufekte ze zustanete pod rozlisovaci schopnosti vaseho poskytovatele pripojeni co nejdele.

  • 4. 6. 2014 8:42

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Pan neni pitomec jako 80% ostatnich, a spoleha se presne na to, co ma napsano ve smlouve. A pokud v te smlouve bude napsano 100Mbit, tak si pan bude pouzivat 100mbit klidne na 100%.

  • 14. 6. 2014 9:34

    Trident (neregistrovaný) ---.skvelynet.cz

    Co vodarny, to jina politika a jine podminky. Srovnavacka s operatory celkem pokulhava. V CR se to celkem dost lisi vak od vaku. Ceny skacou i +-100% na kubik. Kazda spolecnost ma jine technicke i obchodni podminky.
    Nekde se skutecne plati i pausalem. Vetsinou se ale tak deje v pripade uzitkove vody nebo zhorsene kvality vody.

    Asi jinak budou vodarny chtit zaplatit za kubik pokud si objednate cisternu 14 dni predem, a jinak pokud budete pomalu plnit bazen z bezne pripojky.
    Nehlede na to ze vodomery/redukcni ventily funguji jako limitery prutoku. Podle specky ve smlouve je osazen vodomer se specifikovanym maximalnim prutokem, takze nemuzete jet na plny knedlik jako z hasicskeho hydrantu. To by udelalo bordel ve vodovodni siti a jini zakaznici by se nemohli ani osprchovat kdyz vy byste plnil bazen.

    Mimochodem poplatek za stocne muzete platit i nekomu jinemu nez vodarnam za zcela jinych podminek. Muzete platit zvlast stocne za destovou kanalizaci a zvlast za splaskovou.
    Muzete si nechat osadit vodomer pro vodu kterou nevypoustite do kanalizace (napr.zalevani) a fakturace stocneho se udela odectenim stavu. Studna nikoho neopravnuje jen tak vam fakturovat stocne. To je presumpce viny a uz bych se hadal. No pokud jste se prasknul ze mate studnu tak vase chyba;)
    Pokud skutecne vypoustite ze studny do kanalizace, tak bych trval na spravedlivem mereni a osazeni meridla za studnu

    Ja treba platil zvlast vodarnam a zvlast obci ktera provozuje COV. Nyni jsem na obci hlasen pobytem a tak mam stocne zadarmo (mozna budu mit i vodne gratis).

  • 30. 5. 2014 7:51

    a. dlouhy (neregistrovaný) 193.29.76.---

    Pokud poskytovatel obsahu produkuje obsah v objemu, ktery zpusobuje problemy/naklady poskytovatelum pripojeni, tak at to poskytovatel pripojeni resi se svym zakaznikem - tj. koncovym uzivatelem. Jak? Zvedne mu cenu a odstupnuje to podle nakladu ktere s tim ma, t.j. dle mnoztvi prenesenych dat.

    Zajimaji te filmy a vesela videa v HD? Priplat si.

    Pokud prinasi koukani na vesela videa (s reklamama) nekomu zisk, tak at zaplati konkretnimu koncovemu zakaznikovi prispevek na lepsi FUPku.

    Kdyz si nekdo po telefonu dohodne kseft ktery mu vydela furu penez, tak z nich taky neplati operatorovi provize.

    Jinak z grafu a cisel pana reditele je videt, ze moderni trendy na tema sledovani chovani zakaznika operatori take zvladaji. Vedi kam se kouka a co ma za telefon. Tipuji, ze todle je jeden z duvodu, proc velci poskytovatele obsahu jiz nejakou dobu sifruji (davaji vsude https). Aby jim ciste teoreticky nekdo nesebral jejich vynosne zbozi (chovani uzivatele sluzeb "zdarma").

    P.S. PPF naprosto vazne chystala 4. operatora a mela na to nekolik let team mnoha lidi z oboru, z nichz rada pred tim mimo jine zachranovala Ufouna (ti co ho "budovali" se po svem vyhozeni vratili povetsinou zpatky do firem typu O2). To je pane prekvapeni, ze lide z PPF vedi o cem je rec :-)

  • 30. 5. 2014 16:43

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Me prijde vcelku logicky, ze kdyz mi nekdo proda 100Mbit ... tak ze ma spocitano, ze se mu vyplati mi prodat 100Mbit => nejakych 12MB kazdou sekundu, 720MB kazdou minutu, 1TB kazdy den ...

    Pokud ma prodejce pocit, ze mu za prenos presne takoveho objemu dat platim malo, tak je asi padlej na hlavu, kdyz mi to takto prodava.

  • 1. 6. 2014 18:13

    xxxxx (neregistrovaný) 88.103.39.---

    Toto vyjádření nějak nechápu. "takovemu vytecnikovi po nekolika upozornenich proste vratili penize a odpojili ho"
    ...
    Tedy, zřejmě firma naslibovala něco, co nedokázala splnit a reklamaci řešila ukončením smlouvy. Jestli rozumím. Pak veškerá odpovědnost padá na firmu a může být ráda, že tam nebylo penále (bez legrace, bez přehánění).

    To co nechápu, je, proč je dotyčný nazýván "výtečníkem". Já /jsem SW firma/, pokud naslibuji výrobu SW s určitými parametry, ale pak nezvládám, jsem špatný já /pochopitelně, správně/. A to i v případě, pokud "vyčíhnu", že většinu slibů zákazníci nepotřebují a tak si je mohu dovolit dokud stíhám. Pokud nestíhám, stále je to MOJE chyba.


    Nějak nechápu, proč by ISP měly být výjimkou a mělo by to tam být opačně. Že mohou slibovat i to co nesplní, ale pokud nesplní, že je to chápáno jako chyba zákazníka - "vykuk", "výtečník" a podobně.

    Pokud bych byl paranoidní, řeknu si, že v diskuzích takto trolí podplacení /či zástupci/ z ISP. Škoda že nejsem. Druhá možnost - že zákazník už takové podrazy u ISP přijal jako normální a očekává je - je mnohem horší.

  • 2. 6. 2014 10:50

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Cece co to placate .. vy mi prodavate linku nejakych parametru => vy ste ten pitomec co ty parametry nedokaze dodrzet.

    A opravdu nevim proc bych si mel porizovat 100Mbit ... pokud ani zdaleka nepotrebuju prenaset odpovidajici objemy dat. To bych byl za pitomce prozmenu ja. To je asi tak stejny, jako kdyby si nechal privest od vodarny trubku metroveho prumeru ... abych si na to pripojil dvoulitrovy akvarko.

  • 2. 6. 2014 19:11

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Vodarny mi uplne klidne prodaj na vodu pausal. Mimochodem... mr placal, vime ze takove stocne se plati ... i kdyz ma dotycny vlastni studnu? A vime jak se pocita? Nj, cece, to je prekvapko ... pausalem. Skutecne vypustenou vodu nikdo nemeri ... divny co ... asi by meli kanalizatori zacit rvat, ze nekteri vypoustej vic nez kolik zaplatili ...

  • 2. 6. 2014 10:55

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Cece ... co to placate ... je uplne jedno pro jake pouziti ... kdyz si koupim trubku s vodou, tak je vodarne zcela uprdele jestli na tu vodu pripojim domacnost ... nebo fabriku zamestnavajici 10 000 lidi. Oni mi proste dodali trubku s nejakyma parametrama. Tecka

    Dtto kdyz si koupim linku, o ktery jeji dodavatel deklaruje ze je 100Mbit, tak zcela v souladu s tim ocekavam, ze bude 100Mbit 24/7 a ze pres ni tudiz lze prenest odpovidajici objem dat - presne stejne jako u te vodarny pres trubku daneho prurezu lze protlacit jasne dany objem vody.

  • 30. 5. 2014 10:28

    Lukáš Kasík (neregistrovaný) ---.tmcz.cz

    Ono je ta analogie infrastruktury trochu jinak. Když si člověk dohodne byznys přes telefon, nezatěžuje linku jinak než kterýkoliv jiný zákazník. Porovnal bych to spíš se situací, kde si člověk připojí k 10 vagónovému vlaku 5 vagónů vlastních, přičemž si na kase koupí jeden běžný lístek.

    Myslím že dává smysl když se využití internetu bude platit podle vytížení sítě. Tj. člověk který si jen prochází maily zaplatí jinak než firma která denně přenáší TB dat.

  • 1. 6. 2014 19:24

    JKL (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Tak každému je jasné, že jedná-li se o DOMÁCÍ připojení a má například linku s maximální rychlostí 100 Mbit/s, tak že tu linku může používat pro běžné domácí použití.

    Přece jenom, jak tady někdo psal, tak využít 100 Mbit/s linku na 100% její kapacity full-time - tj. cca 500 GB denně a cca 15 TB měsíčně je prostě nemožné na normální použití, protože dotyčný by ani ta data neměl jak konzumovat...

    Pokud někdo má takový traffic, tak to znamená, že službu využívá nikoliv na domácí použití, ale má na tom připojený server a na tom se s poskytovatelem určitě nedohodl za cenu pětistovky měsíčně.

    Navíc jakákoliv smlouva je OBOUSTRANNÁ!!! Takže zrovna tak, jako se zákazník může rozhodnout, že mu to nevyhovuje a přechází k jinému poskytovateli (což se děje často), tak ale stejné právo má i poskytovatel a kdykoliv může zákazníkovi smlouvu, za podmínek daných smlouvou a zákonem, vypovědět.

    A není žádným tajemstvím, naopak je to, zvláště na západ od nás běžné už mnoho desítek let, že ono "Náš zákazník, náš pán" platí do jisté míry a že každá firma má cca 5% zákazníků, které se jí vyplatí přenechat konkurenci a má je co nejelegantněji vykopat, protože tihle lidé dělají jenom problémy a udržovat je jako aktivní zákazníky vyjde mnohem dráž, než co firmě přinesou.