Když mi dáte 3 vyskakovací okna při vstupu na stránky tak vám je zablokuju a s nimi i všechny ostatní reklamy. A pak se s tím svezou i všichni ostatní provozovatelé webů, protože když už mám jednou filtr nastavený a funkční, tak přece nebudu vynakládat tu práci, abych ho pro slušné weby zase vypnul...
Lidi jako vy si pořád ještě neuvědomili, že doba captive audience je pryč. Nemůžete už lidi do něčeho tlačit, a když chcete aby reklama byla úspěšná, musíte se postarat aby pro lidi byla užitečná a neintruzivní (jako se o to snaží třeba Google), aby se sami chtěli na ni koukat, nebo aby jim to aspoň nevadilo (ne dvě minuty čekat až se něco natáhne z gemius.pl).
Blokuju v prohlížeči Flash, protože vytěžuje procesor a zpomaluje mě při práci, aniž by mi blikající flashové reklamy přinesly jakýkoliv užitek. Ale nemám nejmenší důvod blokovat textové reklamy Google, protože jsou poměrně relevantní a občas užitečné - navíc mám pocit že relevance se časem spíše zlepšuje.
A myslíte, že když někoho reklama otravuje natolik, že se namáhal nainstalovat si Ad-Block, tak že bez této možnosti bi byl na reklamu klikal a generoval zisk? Ani náhodou - v uživatelích s pluginy na blokování reklam nic neztrácíte, oni by vám stejně zisk nevynesli, protože je jste ztratili už dřív, a to neschopností poskytnout reklamu neobtěžující a užitečnou (v tom samozřejmě nejste sami, hodně jde na triko těm kdo vám reklamu dodávají).
Kdyby neexistovaly pluginy blokující reklamu, tak máte sice v monitorech vyšší návštěvnost, ale zase by ta vyšší návštěvnost měla menší efektivitu z hlediska zadavatelů reklam, takže jejich ochota platit vám by zůstala z dlouhodobého hlediska stejná.
A mimochodem, vaše nepochopení současného trhu ilustruje např i to, že jste na abclinuxu vyřadili z RSS obsah zpráviček a nechali jen nadpisy. Myslíte že mě donutíte si pro to jít na abclinuxu? Ani náhodou, na to mám dost jiných RSS zdrojů. Dřív jsem chodil na ábíčko (a na reklamy) aspoň když mě něco zaujalo natolik abych to chtěl komentovat, což bylo celkem často, tak obden. Teď jsem si vás prostě vyřadil z RSS čtečky, takže jste zase přišli o jednoho celkem pravidelného návštěvníka.
Zakrněli jste v době captive audience, tak se nedivte že vám klesá návštěvnost.
Je zajímavé, že tzv lifestyle dámské časopisy (ty bazary, cosmopolitany...) se kupují a to za nemalé love, přitom je to z 99% jen reklama, ze 150 stránek je původního textu tak 8 a z těch 8 stran je užitečného textu 1 odstavec. A baby jdou po tom jak slepice po flusu.
Kdyby někdo přišel na to, jak tohle zobecnit a zopakovat na internetu, tak bude v takovým balíku, že si může najmout Warrena Buffeta aby mu dělal pucfleka.
A ještě k tomu vašemu RSS kanálu - dnešní mediální prostor je čím dál méně o tradičních "broadcasting" médiích, které vysílají jednosměrně ke svým divákům/čtenářům, a čím dál víc je to konverzace mezi jednotlivci. Lidi dnes nemají jedno nebo několik málo svých médií, která pravidelně sledují, ale čím dál častěji se k novinkám dostávají tak, že je jejich sociální kontakty odkazují na novinky v podstatně širším spektru médií, než je jednotlivec schopen pravidelně sledovat.
Když chce dnes být médium úspěšné, musí tomu vyjít vstříc. Dostávám se k řadě zajímavých textů, na které mě odkážou kontakty v mách sociálních sítích a na oplátku odkazuji na články, které připadají zajímavé mě. Ale když v Google Readeru odkážu něco, co obsahuje jen nadpis, tak budu za blbce. Takže na vás neodkazuju.
To, co se asi snažíte dělat - omezit "odtékání" informací do kanálů mimo abclinuxu, abyste donutili lidi tam chodit a vidět reklamy - svůj účel neplní (právě naopak, jak jsem popsal výše), a navíc vám to blokuje cestu ke získávání dalších čtenářů, kteří by se k vám dostali přes ten odkaz v Google Readeru a třeba vás začali navštěvovat pravidelně.
já blokuju, co jde a znám desítky lidí, kteří činí totéž, nebo by aspoˇn rádi blokovali, kdyby to uměli. Naprosti tomu neznám nikoho, komu by nevadily hejbací obrázky, jdoucí opřes text. ˇRada provozovatelů webů totiž nezná míru, příp. se vůbec nenamáhá uvažovat o jakési mezi tolerance.
Placený obsah zásadně odmítám a to i u odborných webů, které mě bezprostředně oslovují. A zprávy? Tam už je to jasné předem ... bez šance! Placený obsah nechˇt si vetknou ... víme kam.
co se tyce blokovani, tak to je spise pro technicky zamerene uzivatele. Ale nema smysl se s tim nejak vysilovat. Urcite ne na strane provozovatele webu. Jak pises, tak nejaka "mira" urcite casto chybi. Kde jsou ty doby, kdy clovek koupil casopis a ty reklamy byly pekne a mely napad ?
Ono kdyz to tak vezmes, tak dost cast projdes o nejake procenta z reklamy, ze Ti nejede poradne web. Nezpristupnis obsah. Nebo chces prodat za moc.
\\add placeny obsah
Na to tu zatim nejspise nikdo nemame. Dokud nebudou mit weby kvalitni a vyrovnany obsah, tak jako drive nektere casopisy, tak urcite ne.
Tak nejak mi hodne webu, portalu, ezinu pripada casto jako supermarkety. Mdle zbozi, nizke naklady, vsichni maji to stejne. Dobre tu nekdo podotkl moznost jednoduse a levne pouzivat platebni systemy. A krmit mobilni operatory a banky se mi moc nechce.
Problem je definovan. Ted je otazkou, jak a zda vubec se s nim "popasujeme".
Co trapi vydavatele? Rostouci procento lidi blokujici reklamu a/nebo netmonitor. Podle slozeni ctenaru muze jit o par procent az par desitek procent. Pokud se tyto pluginy dostanou do defaultnich instalaci prohlizecu, pak se trh zhrouti.
To je právě jeden z předpokladů, který je mylný. Americké médium vám nikdy nezodpoví na to, kdy bude dotyčný produkt na českém trhu, o kolik bude dražší, v čem nebude na českém trhu fungovat a jak ho ohackovat na to, aby fungoval alespoň dostatečně. Takže jen fanouškové sledovali přímý přenos představení iPadu někde na Engadget, ostatní se spokojí s tím, přečíst si to ráno v češtině na Živě/Technetu/kdekoliv. Tohle jsou bariéry, které ještě dlouho vydrží. Sám jsem si přečetl americká média a plynule se přesunul na česká.
Tak třeba zmíněný Reflex čtu od 1. čísla a kupuju ho pravidelně, ač má tu a tam slabší období. Ale webové stránky Reflexu nepřinášejí ani zbla tak zajímavého obsahu navíc, abych za ně byl ochoten (znovu) platit, když už si kupuju tištěný časopis.
Obyčejné zprávy (politika, základní ekonomika, hobby) budou vždy v nějaké formě zadarmo a pokud ne, pustím si TV/radio. Platit za to, abych se dozvěděl, že se některý z našich potentátů pohádal s jiným, to je úsměvná představa.
No a opravdu odborné servery už zhusta placené jsou, zdarma je nějaká základní verze. Ostatní to mohou zkusit, uvidí se, jestli je poptávka po jejich obsahu tak velká. Domnívám se, že neplacených zdrojů v angličtině se vždy najde dost.
Mně na reklamách vadí zejména to, že se načítají pomaleji (i na rychlé lince), než se načtou, je stránka kolikrát rozhozená a vetšina mých kliků na reklamu je způsobena tím, že kliknu na odkaz a pikosekundu před klikem se na místo odkazu vecpe reklama.
Velmi kvalitní článek, zpracováním i informační hodnotou.
Zpoplatnění internetového obsahu je dost ožehavé téma. S autorem souhlasím, že pokud je něco unikátní, zaplatit za to. Otevřeně bych ale přidal, že na českém internetu je příliš malé množství takových webů, které opravdu přinášejí již zmíněnou unikátnost a přidanou hodnotu, kterou nezískáme nikde jinde, jen u nich. Zpravodajství, které je paradoxně s tímto spojováno nejvíc, tak úplně vpadává ze hry.
Vstáhnout to na konkrétní příklad, za lupu bych si osobně asi zaplatil (50-100 měsíčně), minimálně kvůli tomu že když si tady nějaký článek přečtu - a třeba právě tento - opravdu získám pocit nějakého rozhledu o daném tématu a rozhodně nemohu tvrdit, že po přečtení jsem o tématu nezjistil více než z přečtení pouhých headlines (zdravím novinky). Unikátní zpoplatnit, ale orpavdu jen to unikátní. Pro základní přehled o světě mi stačí pustit si jednou za hodinu rádio vysílající na internetu nebo českou televizi vysílající na internetu a získam, co potřebuji. Tohle je pro zpravodajské servery až příliš kritická záležitost, i kvalitní informace jsou dostupné velmi snadno a soutěžit s nimi musí znamenat, že dotyční musejí mít nějakou komparativní výhodu. U většin našich serverů to totiž není kvalita, ale právě ona bezplatnost.
Kromě článků p. Peterky o datových schránkách tu nevidím unikátního nic. zive.cz a časem možná i root.cz (když rozšíří působnost témat) a obnovený diit.cz - cdr.cz (když tam budou články od rána, a ne až během dne) to bez problémů zastoupí, a pro běžnou veřejnost třeba poněkud méně odborný technet.cz (a řekněme si na rovinu, že běžná veřejnost za to platit nebude, na druhou stranu nepožaduje zase takovou extra odbornost).
Dokonce vnikají další nové portály o IT, a některé se můžou dostat na slušnou kvalitu časem, když jejich redakce nazaspí...
ze by blokovani uzivatelu trapilo vydavatele, tak to si nemyslim. To, co trapi vydavatele je spise obsah. Kvalitni obsah. Nedelat kopii ČTK. A to, co za ten obsah budeme muset zaplatit. Nebo mit mensi zisk.
Neberu Ti Tvuj nazor. Osobne bych se primlouval o nejakou presnou metodiku, jak zjistit, kolik toho lide blokuji.
A na zaklade toho udelat kalkulaci, kolik uslo na reklame a kolik stala implementace opatreni (sw, sprava, lide, co pak odejdou). Obavam se, ze se to nevyplati.
Jsem sam, komu prijde anketa pod clankem, tak jak je postavena, nesmyslna?
Drtiva vetsina da pochopitelne NE, protoze internet a "veci" na nem zdarma je proste dogma.
Zbytek (logicky) voli NEVIM, protoze se o tom muze akorat dal polemizovat, ale realitu nikdo neodhadne.
Nu, ono je to jednoduché. Vydavatel nenajde model, jak získat peníze za obsah a zanikne. Ochota kohokoliv dělat to dlouhodobě zadarmo je velmi nízká a jiný motivační program, který dlouhodobě funguje, než peníze pro redaktory, zatím nikdo nenašel.
Jinak my články nepřebíráme, natož bez svolení. V tomto případě šlo o citaci bez uvedení zdroje. A pro Lupu platí stejná úměra, jako pro jiná média: nejsou zdroje, nejsou hluboce originální články. Hluboce originální článek je mnoho dní práce, která se mimochodem z reklamy nezaplatí. Proto si většina českých médií může dovolit jen málo opravdu origiálních článků (tady nepočítám převyprávěné články o něčem, u čeho redaktor nebyl a četl to jen jinde, to asi nemyslíme, že...). A ta menšina si nemůže dovolit ani těch několik. Podstatné pro média je, že většině čtenářů to nevadí, protože média nejsou jen o originálních článcích, ale i o jejich výběru. A to především.
Mohl byste mi prosím vysvětlit, co měl tenhle příspěvek znamenat? Smysluplný by mi připadal jenom za předpokladu, že jste osobně zainteresovaný na tom, aby v konkrétní této anketě majoritně vyšla odpověď "ANO". To bych vám ale doporučil spíš nažhavit Google, vyhledat si seznam open proxy a klikat a klikat, než psát nějaké komentáře...
promile vs. procenta - to opravdu nekdo zjistoval, nebo je to jen tvrzeni proti tvrzeni? Existuje nekde nejaky byt maly pruzkum toho, ze by se na vybranych webech sledovalo, kdo ma a kdo nema adblock?
Úplné zazdění prostoru je nesmysl. Pokud by tomu tak mělo být, nikdo nový by si nemohl prohlédnout placený obsah.
Pokud k něčemu dojde, bude to vysypávání odpadu "free" uživatelům a placený obsah s extra fukncemi, obrázky, apod.
Otázkou je, zda li bude nepřeberné množství žump vydávajících se za seriózní média schopné ustát migraci uživatelů za zdroji bez placení. Na rovinu, lidé jsou lakomci, peníze se z vás snaží vysát na každém rohu a pokud bude jediným potřebným krokem záměna návštěv jedné stránky za druhou (obě obsahují stejná data), nevidím jediný důvod proč by tak většina uživatelů neuskutečnila.
Ano je výborným příkladem, ale pro státy s vyšší kupní silou nikoliv pro ČR. Pokud obyvatelé v ČR kupují mobilní obsah , platí v převážné většině formou drahé SMS\MMS zprávy.
Pokud je třeba nejaký univerzální micro platební systém pro většinu v ČR. Viděl bych to spíš spolupráci s mobilními operátory a platbou přes mobiní telefon.
Připomněl jste mi další problém s placením za internetová média: lidi jsou tak nějak ochotní platit za něco, co bylo vždy za peníze, ale když už jednou bylo něco zadarmo, a najednou za to začali chtít peníze, jen velmi zřídkakdy to uspělo.
Ja placeny obsah vnimam jako investici - ocekavam ze za svoje penize neco dostanu. A vtom je problem - zatim neexistuje zpusob jak urcit ze tento obsah bude pro mne prinosem a mam za nej zaplatit.
Lidstvo uz nejaky cas hleda dobry zpusob jak odlisit kvalitni obsah od prazdneho textu. Ve vede se etabloval tzv Impakt faktor o smyslu ktereho se vedou dodnes debaty. V zurnalistice je to o to vetsi bida ze tam nelze jednoznacne urcit co je prinosny obsah a pro koho - kdezto ve vede staci kdyz je to zatim nepublikovane a vedecky to dava smysl. IMO za uspechem bulvaru stoji jasne kriterium uspesnosti.
Ano, souhlasím - to je podle mě polovina úspěchu (druhá je ten monohokrát zmiňovaný obsah). Appstore ukázal, že pohodlné placení umožní obrovské příjmy. Teď všichni dělají své Xstore, aby to dohnali. A právě tohle v Čechách nemáme - mikroplatební systém (PayPal apod. je mezi BFU rozšířen minimálně). Že POHODLNÝ platební nástroj je mimořádně důležitý, potvrzuje i poslední zkušenost (již několikátá) s pomocí Haiti - využíváme DMS zprávy, které jinde nemají. V důsledku toho Češi přispěli relativně vysokou částkou, ačkoliv jsou spíš skrblíci (si myslím)...
Odkud víte že jinde DMS zprávy nemají? Soudě dle technologické vyspělosti českých operátorů pochybuji že by sami od sebe něco zavedli. Tudíž bych si tipl, že i kopnutí do Čechů je zbytečné
>Pane Kysilko, nejsem si úplně jistý jak vám mám odpovědět, >protože nevidím téměř žádnou souvislost mezi tím co jsem >se snažil sdělit a vaší reakcí.
Navrhnu Vam diskuzi pres email. Mate prehled a i postreh.
Ono v tomto smeru je vice "akademickych" otazek, ktere ani zde v diskuzi nebyly zodpovezeny. Mate -li zajem se pobavit rekneme o "obecnych" kalkulacich ohledne reklamy a obsahu, tak mi poslete email na goldenfish at linuxsoft dot cz .
Takové průzkumy existují - velké zpravodajské portály si je čas od času dělají. Jen pro interní potřebu a jsou nepřenosné jinam, týkají se konkrétních čtenářů konkrétního portálu. U všeobceného zpravodajství jsou to skutečně ani ne promile. U IT zpravodajství to může být jinak, taková data jsem neviděl, ale u všeobecných zpráv to není problém.
>Pokud budete lidem cpát něco co nechcou a apelovat na to, že by to měli dělat protože je to tak správné, tak ztratíte čtenáře a skončíte... a pak můžete lamentovat jak to je nespravedlivé.
toto plati v zivote obecne uplne vsude, nejen v reklame.
Ano, klikat můžete, ale vliv to nebude mít žádný. Stále to bude stejnou reklamu hrnout dokola. A vy můžete třeba 10x říct že nechcete reklamu na provařený Deredes, podvodné aukce, či cokoliv dalšího pochybného. Stejně je budete dostávat.
Ale jako psychologický moment to jistě funguje. Dobrý pocit ano, realita už ne.
jméno není podstatné (neregistrovaný) ---.medical-tribune.cz
Už hodně dlouho se mi honí hlavou idea, která navazuje i na váš příspěvek.
Za co bych byl ochoten na inetu zaplatit? Pomiňme teď skutečně odborný obsah, který cíleně vyhledám, jde spíše o obsah obecný, o kterém dosud netuším, ale který by mne nejspíše zaujal.
Sám bych byl ochoten drobnou částkou platit někomu, kdo mi ušije všeobecné zpravodajství přesně na míru - udělá mi souhrn v podobě nějakých smysluplných anotací k článkům, komentářům, analýzám etc., které mne velmi pravděpodobně budou zajímat. Nedá se přitom říct, že bych měl zájem jen o jediný obor, ale když to tak vezmu prakticky, co jsem dnes dosud četl:
Z běžných webů jsem mrknul na situaci na silnicích se sněhem, protože zvažuju, jestli o víkendu vyrazím za příbuznými.
Přehlédnul jsem titulky kolem dění v politice. Stačí mi jen krátký přehled, abych tušil, co se aktuálně děje. Někdy si přečtu něco konkrétnějšího ohledně daňových změn apod.
Podíval jsem se na zprávy z Prahy, z nichž konkrétně jsem otevřel článek o stavebních změnách kolem Václaváku.
Na Lupě jsem kouknul na komentář od Hlavy (i pobavení občas vítám ;)), jinak mne nezaujalo nic, prolezl jsem IT magazíny, ale pro dnešek ztráta času - o iPadu mi stačila zmínka o uvedení a specifikacích, dál už neřeším, totéž i jiné "novinky".
Projel jsem si auto-moto s podobným pocitem jako u IT. Totéž grafika.
Celkově jsem u zpravodajství strávil za dnešek tak hodinu, ovšem více než třetina bylo listování, jestli je tam něco zajímavého a z toho zbytku bylo také pár minut zbytečných, protože článek (zase) neodpovídal titulku. Přitom o spoustě věcí netuším, protože nemám z daných médií ani RSS, ani jim tam nelezu na web.
Pokud by mi někdo připravoval souhrn, který by byl skutečně šitý na míru, a byl by za nějaké rozumné předplatné, šel bych do toho. Tohle je pro mne asi jediná přijatelná cesta, jak platit všeobecné zpravodajství.
to, ze portal je vetsinou pridruzena vyroba souhlasim.
podle me se jeden z problemu jmenuje cena za obsah. Vcelku hodne uvazuju o tom vice platit za obsah autorum.
Co to ale prinese ?
Dobre, zvysi se cena za clanek o par stovek. Bude to stacit ?
Ono celkove jako vydavatel bojujes s ruznymi naklady. Do toho Ti lidi vlastne berou firmy (zamestnavatele autoru). Nebo lide pisi spise knihy a asi za vetsi penize.
"Probiti nejake technologie" stoji cas a penize. A treba den prace Ti to nezabere.
Jenomze, ceho se obavam je jedna vec. Autoru je omezeny pocet. Kvalitnich autoru je jeste vice omezeny pocet. Nejhorsi je podle me to, ze cesky clovek si nejak odvykl cokoli delat navic. Doslova mu "nevoni" penize. Mozna tak 1500-2000 za clanek by se nechal ukecat....
Osobne nejak nevidim vychodisko v tom, ze tu bude komunita (linuxova selhava uz delsi dobu a mozna vubec neexistuje). Nebo, ze clovek bude lidem hrat na city a oni budou tvorit. Nebo, ze se bude lidi doprosovat a neustale je presvedcovat.
Nevidim take moc vychodisko v nejakem nadsenectvi. To plati pro par lidi. Ale to podle me trhu s clanky na portalech zdaleka nepostacuje. Spise bych to videl, ze lide regulerne a placene + kvalitne pisi clanky.
A ted je otazka, zda je mozne mit na ceske pomery americke ceny ?
>Pokud budete lidem cpát něco co nechcou a apelovat na to, že by to měli dělat protože je to tak správné, tak ztratíte čtenáře a skončíte... a pak můžete lamentovat jak to je nespravedlivé.
moje slova...
a jen bych doplnil - nekde vyse jste mluvil o zpusobu podani reklamy uzivateli. Napriklad facebook toto ma vyresene velice paradne. a) mate moznost reklamu killnout s oduvodnenim proc. Tak se vicemene jako uzivatel profilujete co vas zajima. b) mate moznost kliknout na To se mi líbí, což reklamu více zosobňuje a navíc když ostatní vaši kamarádi uvidí, že "to se vám líbí", je velká pravděpodobnost, že se jim to bude líbit také. Tohle je IMHO vyborny reklamni model.
Já se obávám že celkem jednoduše. Alespoň Google. ale i další nasmlouvané vyhledávače se k těm informacím určeným kanálem dostanou a naindexují si je s prefixem že jsou placené.
V seznamu nalezených odkazů se pak uživateli ukáže nadpis, perex článku a cena.Když si ho bude chtít otevřít, tak ho to hodí na stránku pro zaplacení. ..
Samozřejmě že mohou. Je jen na nich, zda na konkrétní dílo nebo veškerou svou tvorbu na X let dopředu podepíšou někomu exkluzivni vydavatelskou smlouvu – pak pochopitelně nemohou. Nebo že nevytvoří původní dílo, ale ztvární existující cizí dílo, k němuž dosud trvají majetková autorská práva – pak taky nemohou. Ve všech ostatních případech mohou a taky to někteří dělají.
bývalý předplatitel Týdne (neregistrovaný) ---.bluetone.cz
Tak Týden už určitě na dobré úrovni není. Bohužel.
Měl jsem ho předplacený několik let a byl jsem velmi spokojen. Byla čísla občas slabší, ale vždy jsem si našel ke čtení dost zajímavých článků, komentářů, poznámek...
Zhruba koncem roku 2008 začala kvalita citelně klesat a po odchodu Balšínka už to šlo do háje úplně. Posledních zhruba sedm, osm čísel jsem v podstatě jen prolistoval, začal jsem číst několik článků, ale po pár odstavcích jsem zhuseně otočil list. Je hodně znát, že část redakce odešla, ale to není hlavní důvod. Úplně se změnil obsah - výběr témat, styl vedení rozhovorů, styl psaní. Jako bych četl společenský magazín a ne zpravodajský týdeník. Fakt strašné. Když mi přišla faktura na další rok, nezaplacenou jsem ji vrátil a ukončil předplatné. Je mi to líto, protože Týden skutečně byl dobrý časopis. Bohužel byl, dnes je to jen další zaměnitelný magazín bez vlastní tváře. Ach jo.
Úprimne nevidím dôvod, pre ktorý by som bol ochotný platiť za všeobecný spravodajský obsah.
A čudujem sa, že takúto vec zvažujú aj spravodajské weby. Na Slovenskom webe ma ihneď napadnú dva portály, ktoré ponúkajú spravodajský obsah. Fungujú výlučne online a dokážu vyžiť z reklamy.
Na získanie prehľadu, čo sa deje vo svete to stačí a na hlbší pohľad (komentáre) mi stačia aktuálne blogy a web jednej mimovládky ktorá rieši ekonomiku. (aj keď sú to názory, ktoré sa nehrajú na vyváženosť, dokážem posúdiť, z ktorej strany sa na to autor pozerá a primerane sa k tomu postaviť).
Naopak vedel by som si predstaviť spoplatnenie webov typu webtrh.cz, porada.sk a mnoho blogov, ktoré čítam. Lenže to sa nestane, pretože prvé sa dajú skopírovať ak máš odborníka v danom odvetví a blogy fungujú bezplatne už teraz.
Postihl nejen současný stav, ale i hlavní důvody. Ergo za 35 klientů za 3 měsíce by se styděl okresní pojištovák, a zpytoval své svědomí jestli dělá svou práci dobře.
Je to tak, nejde o to zda platit a jak platit ale za co platit. Pokud budou internetová média publikovat natolik unikátní a žádaný obsah, své platící čtenáře si najdou. Spisovatel může (třeba na pokračování) publikovat své romány, zpěváci své písně, filmaři své filmy. Á nemůžou. Protože tady už nejsme v oblasti článečků a článků, ale přeprodávaných autorských práv, a distribučních firem, kterým by se asi nelíbilo, kdyby jim autoři prodávali jejich majetek v ceně 0,50-2$ za přečtění když se chystají je celosvětově prodávat na médiích za ceny desetkrát i mnohokrát větší....
No a pokud weby unikátní a žádaný obsah publikovat nebudou, tak za informaci kterou si člověk může přečíst o web dál jim nikdo platit nebude....
to je konecna pravda. kdyz jsem mel sve windows obdobi tak jsem nemel prakticky zadnou aplikaci a zadnou sluzbu zaplacenou. po te co jsem se po par letech opet vratil na mac tak zase caluju za kazdou blbost par dolaru a vlastne mi to ani nevadi. tak nejak to beru jako normalni.
Domnívám se, že naše publikace neplní potřebné parametry kvality. Konkrétně citovaný Reflex je podle mého v současnosti na prudkém sešupu a i ve svém okolí vidím, že málo lidí kupuje tištěný Reflex, i ti co dříve jej četli brzy. Příklad dobré úrovně listu je Týden.
Ad netmonitor a reklamy: můj názor je znám. Když se vám server líbí, plaťte za jeho používání zobrazováním reklamy. Aktivně blokovat reklamu je špatné.
nebudou.. mozna 10x to zkusi, ale oni si tu databazi nebuduji jen tak, tomu verte. Dle me marketingove oddeleni FB velmi dobre vi co dela, a velmi dobre vi, ze kdyz lide klikaji a oduvodnuji to jako Zavadejici, Urazlive, Irelevantni, tak je neco v neporadku a dany uzivatel asi neni dobry cil pro tuto reklamu. Pak je logicky nesmysl takovou reklamu uzivateli cpat, protoze by ho tim FB postupne odradil. Ja mam naopak pocit ze ty reklamy se na me z FB vazne casem hrnou zajimavejsi a na nektere opravdu kliknu protoze me zajimaji a vubec je uz nechapu jako reklamu, spise jako dobry TIP.
nechci byt arogantni, jako ze to tak obcas vypada.
Ale lidi, co neco blokuji je minimum. Me taky prekvapuje, jak se porad omila to, ze lidem porad brani to ci ono a stejne na dany portal chodi. Flash, javascript, reklama, html.
Lide, co neco blokuji jsou v procentech. Bohuzel provozovatele zivi ty zbyla procenta.
A duvod proc k nam potom nechodite, je predevsim obsah. Proc ? Kdyz Vam dam 3 vyskakovaci okna pri vstupu na stranky a budu mit (=velmi) kvalitni obsah zdarma, tak ty 3 okna stejne odklikate.....
Problém je, že ochota platit je podmíněna nutností poskytovat unikátní obsah, přičemž zkušenost ze světa je taková, že zavedením paywall schopnost takový obsah poskytovat spíše klesá.
Např. zmiňovaný Newsday.com - zavedli paywall, návštěvost klesla, a jejich uznávaný sloupkař odešel, protože prostě chtěl psát pro lidi a věděl, že psát články zamčené za paywall není dobré pro jeho kariéru (http://www.techdirt.com/articles/20091101/1842486752.shtml)
Další důvod - ještě důležitejší - spočívá v tom, že hodnota média dnes spočívá do značné míry v komunitě, která je s ním spojená. Články na lupě často až tak unikátní nejsou, mnohé je převzato odjinud (někdy dokonce bez udání zdroje - viz pan Malý a http://www.lupa.cz/clanky/internetove-propadaky-roku-2009/), v případě p. Bednáře to jsou většinou naprosto bezcenné bláboly. Ale komentáře pod články bývají užitečné a diskuse zábavná - a je jasné, že řada z diskutujících by po zavedení odešla, a možná ani vás by pak už nebavilo platit 50-100 měsíčně, kdybyste si mohl podiskutovat s podstatně méně lidmi než dnes.
>>>V tomto případě šlo o citaci bez uvedení zdroje.
Ne že bych s vámi souhlasil - podle mě v tom článku je až příliš věcí shodných s článkem na ReadWriteWeb, než aby se to dalo označit za citaci bez uvedení zdroje - ale o tom mi nešlo, nejsem žádný citační purista a tohle není akademické prostředí (i když uvedení zdroje by jistě potěšilo) - problém na který jsem chtěl upozornit není nedostatek v přiznávání citací ale nedostatek unikátnosti.
Snažím se jen vysvětlit, že unikátnost je v ČR větší problém než jinde právě proto, že je to tak malý trh - vlastních novinek máme málo, a novinky ze světa už byly popsány jinde dříve. Čím dál víc lidí umí anglicky a čím dál méně tudíž potřebují zahraniční obsah v češtině - a co jim místo toho nabídnout? A jak to zaplatit, když máme řádově méně potenciálních čtenářů než angloamerická média (jen asi 12 mil. lidí vůbec umí česky?), a na tak malém prostoru se moc médií neuživí.
Žijeme v ČR, musíme tedy vycházet z gramotnosti a kupní síly návštěvníka. A také toho, že my co to tu čteme, nejsme běžní uživatelé.
Stále se střetávám s tím, že běžní lidé nemají zařízené jakékoliv Internetové platby, nemají dostatečnou znalost cizího jazyka a ještě ani dostatečnou internetovou konektivitu. A to je právě ta trhlina. Kolik nás kteří čtou Lupu a pracují v oboru je? A kolik je lidí, kteří by podle zadavatele byli konzumenti toho obsahu?
Pokud se vrátím k dopadu reklamy na sebe.
Reklama je pro mne přímo blokuje se dostat k obsahu. Nedávno jsem se chtěl podívat například pomocí smartphonu na server Mobilmania. Ta kvalitní velká reklama způsobila nepoužitelnost stránky v třech různých prohlížečích. Bohužel žádný schůdný mobilní adblock pro to není. Blokování reklamy je tedy i o použitelnosti daného WEBu. A to nemluvím ani o oblíbených flash reklamách něco.pl které rádi shazují prohlížeč.
Dál blokování reklamy, protože mně ta reklama nezajímá. Protože mne neinformuje o službách a zboží, které bych chtěl konzumovat. Podle mne z jednoduché analýzy by šlo zjistit, že napříkla příznivcem Metalu. Tak mě pak vyskakují reklama na některých stránkách s „freekoolin vyhiphopvaným“ oblečením rozpaluje k nepříčetnosti. Pokud podle analýzy lze zjistit, že navštěvuji stránky značkových výrobců výpočetní tehniky, tak mě asi reklama na nějaký „onmanshow echop“ s nabídkou odpadních notebooku asi nechytne. Celé to pokud „optimalizovaný“ banner má nějakých několik mega a něco, je opravdu zážitek.
Pokud to shrnu za sebe, za zmíněný Reflexe platit bych klidně chtěl, o třeba Idnesu bych už pochyboval a pro mne odpadní informační medium jako Blesk&Aha bych nekonzumoval ani zadarmo.
Je to dost začarovaný kruh a myslím, že tím bludným kamenem je nízká kupní síla , kvalita obsahu , špatné modely financování (prostě po bance v ČR radši nic nechtít) a kvalitní personalizace reklamy.
Uf, to ze Ringier chce zpoplatnit webovy Reflex (nebo zatim aspon pristup do archivu) mi prijde vtipne vzhledem k tomu, ze nedokazi ani upoutat pouzitelnym RSS (ve kterych maji jen nazvy clanku). Chvili jsem si je v ctecce nechal, ale pak musel pryc, protoze jsem zjistil, ze clanecky bez perexu proste nectu.
IMHO Daniel nakousnul zajimavy napad - trh, na ktery by se "papirovi" vydavatele meli soustredit, neni placeny obsah, ktery je online, ale offline - stahovatelne ebooky meho oblibeneho casopisu, tak abych si ho mohl cist i ve vlaku, autobusu nebo na zachode :)
ad Cena - velmi podobne to bylo (je) s pribalovymi DVD - osobne jsem si nikdy nekoupil ani jedine "drahe" DVD (v krabicce, za 350Kc a vys), ale od te doby, co vychazeji pribaly jsem jich zakoupil nekolik stovek (!)
Ono se Vam v diskuzich ozyva hodne lidi, co a jak by chteli a predevsim, co jim vadi. Ted mam na mysli blokovani reklamy. Nejakou dobu to jako provozovatel bastite a snazite se pro tuto skupinu delat prvni posledni.
Je to z vetsiny omyl. Staci sednout k databasi a zjistit, kdo Vam prispiva. A taktez kdo treba prispiva placene. Jak byl obsah vytvoren.
Zjistite take, ze blokovani reklamy nebo nejake rozumne otravne veci uzivatelum zase tolik nevadi.
Ano, mate pravdu. Vsechno se musi delat nejak s citem. Uzivatele nesmite uplne ignorovat. Nebo take nesmite delat uplne zcela, co chteji.
Jeden z omylu je take si myslet, ze vetsina ctenaru je technicky zbehlych a nedela nic jineho nez ladi prohlizece a soft. Ne. Oni chteji cist obsah. A dostanou se k nemu.
To, co castecne popisujete, pak vede k tomu, ze provozovatel nedela nic noveho, ale pouze ladi portal k obrazu par lidi, co se prihlasili v diskusich. Obcas znacne chybne. Osobne ladim spise obsah podle lidi, s kterymi si emailuji na podstatne vyssi technicke urovni nez jsou diskutujici na webu. Ano, take dame na lidi, co napisi neco v diskuzi. Pokud je to dobry a presvedcujici nazor, tak proc ne.
A co se tyce reklamy: je tu problem s jeji drahotou v Cechach. A ceny snizuje vesele google a jini. Ale to je asi na jine povidani.
Navstevniky respektuji. Bohuzel s nejakou praxi, proinvestovanymi statisici a drobnymi zkusenosti zjistuju, ze ne vzdy se vyplati se jimi zcela ridit. Vim, je to trochu smutne.
1. Netvrdil jsem, že by česká média nenabízela *žádný* specificky český obsah, jen myslím, že je otázka, jestli je ho vždy dost, jestli je ta přidaná vždy hodnota dostatečná - pokud ne, tak můj předpoklad není tak zcela mylný.
Navíc, neměl jsem přece na mysli jen články o produktech - třeba v článcích o zemětřesení na Haiti je specificky česká přidaná hodnota prakticky nula, což platí pro skoro všechny světové zprávy. Jistě, vy v Lupě se můžete soustředit na specificky české prvky produktů apod. - good for you - ale média obecně?
2. Když už mluvíme o těch produktech - opět nemluvím o Lupě, takže si to prosím neberte osobně - dle mé zkušenosti česká média informující o nových produktech často přinášejí stejně informací o jejich českých specificích jako americká média - 0.
A samozřejmě že pořád ještě dost lidí umí jen česky atd. - nikdy jsem přece netvrdil, že tady není žádný prostor pro česká média, jen jsem se snažil vysvětlit že se IMO zužuje - chctete-li myslet na budoucnost, musíte sledovat trendy.
A mimochodem, je tady i hrozba selekce - odlivu právě těch vzdělanějších, co umí anglicky, na zahraniční weby, a růst koncentrace méně vzdělaných na našich domácích. Další sněhová koule valící se proti vám.
Podle mě také kapku záleží na tom co od novin očekáváte.
Já osobně od nich očekávám funkci, nejlépe bych to popsal, velkoobchodu. Tj. noviny mají shromáždit zprávy ze všech koutů světa a ze všech možných zdrojů (ČTK a Reuters jsou nástrojem jak snížit náklady na toto shromažďování, takže nemám vůbec nic proti jejich doslovnému přebírání) a dát mi je v přehledné formě.
Samozřejmě, pokud dostanu nějakou přidanou hodnotu bez přímého placení, velice rád jí akceptuji. Vezmu-li vybrané příklady novin, Metro má nulovou přidanou hodnotu, Blesk má vysokou přidanou hodnotu (nicméně, v oblasti která mě nezajímá), Dnes má (i přes svou bulvarizaci) přidanou hodnotu v oblastech které mě zajímají. Nicméně, nemá tak vysokou abych byl za ní ochoten na netu platit (ale zaplatím si papírovou verzi kterou si můžu přečíst u snídaně).
Vydavatelství Ringier mne nepřitahuje, ani na neplaceném internetu. Žádná škoda, že tito vydavatelé budou chtít platit. Ode mne je ujišťuji, že jim budu šetřit administrativu.
Asi nebudu sám, kdo ani nemusí mit nainstalovaný adblock, stačí, že reklamní okénka ještě pořád mají ten křížek. To je to, na co klikám při každé reklamě, dříve, než mi její obsah pronikne do vědomí.
Z pohledu čtenáře a uživatele je pro mě hlavní:
1. Neobtěžující způsob platby
2. Rozumná cena
Všechny tyto parametry splňuje například Apple Appstore. Jednou jsem se zaregistroval a mohu si stahovat co chci za rozumnou cenu v řádu desítek korun. Velmi jsem se divil, když jsem po půl roce zjistil, že jsem za obsah zaplatil přes 4000 Kč. To už musí vydavatele obsahu (programátoři) i platební autoritu (Apple) uživit.
Řešením je podle mě Platební autorita (virtuální novinový stánek), kde si do svého počítače, mobilu, čtečky stáhnu libovolný časopis, noviny a pod. v ceně nižší než na stánku. Mít MF DNES za 4-5 Kč je pro vydavatele cca stejné jako zisk z tištěné verze. Jen teda zase zkrachují tiskárny.
Já mám adblock, ale blokuju jen blikající reklamy, případně reklamu na vrchu stránky, abych nemusel pokaždý hned rolovat dolů. Ostatní raklamy nechávám.
Celá koncepce zpoplatnění obsahu je přímo cestou do pekel...
Zpoplatnění si mohou dovolit weby (média, ale chci hovořit více obsáhle), které nabízejí specializovaný a odborný obsah a jejichž zákazníky (čtenáři) jsou lidé, kteří potřebují mít tento obsah dostupný a vědí, že jej jinde nenajdou tj. vědci, odborníci v různých oborech apod.
Co se stane, když někdo zpoplatní něco, co se dá najít i jinde? Jednoduchá věc, přijde konkurence, co to samé bude nabízet zadarmo a jako uživatel si řeknu logicky, proč platit za to samé, co jinde platit nemusím? Výsledek? Průkopníci zpoplatnění skončí v zapomnění a na internet se dostanou nové weby a nová média, co budou dále poskytovat vše ZDARMA.
Řeknu to takto. Jsem internetový podnikatel, naše portály porazily konkurenci tím, že jsme přinesly mnohem větší kvalitu webů, poskytovaných služeb atd. a hlavně, naše služby jsou ve STANDARDU zadarmo. V současné chvíli jsme těžce porazitelní konkurencí, někdo by musel nabídnou více než my (myslím si, že to bude obtížná věc), a kdyby ten někdo nabídnul to samé, co nyní poskytujeme my, klienti nemají důvod přejít. Také proč by měli, však u nás to funguje, proč jít jinam, kde dostanou to samé co u nás již mají a jen budou riskovat, že ta zkouška něčeho nového nedopadne, ale jakmile bychom služby zpoplatnili, začne problém. Najednou je na světe konkurenční výhoda. My zpoplatníme obsah, část uživatelů zaplatí a pak přijde někdo, kdo nabídne stejné služby, stejnou kvalitu atd. ZADARMO a rázem má obrovskou konkurenční výhodu a uživatelé nám poutíkají k této nové konkurenci, budou to chtít v ten moment zkusit, u nás musí platit, tam je to ZADARMO:
Jak jsem zmínil v příspěvku, u nás je STANDARD zadarmo, živý nás nadstandard, ten je individuální, chceš-li více, zaplať si to, ale základ je ZDARMA a takto by se podle mě měl internetový trh vyvíjet. Ne zpoplatněním jako celku, ale přijít s nadstandardními důvody, u kterých si uživatel internetu řekne, že mu stojí za to platit a rád si za to zaplatí. U nás to funguje, tak nevím, proč jinde by to mělo být jiné, jen se musí najít a vyhranit ten pojem NADSTANDARD….
Úspěšný placený obsah bych si uměl představit leda v případě, že by existovaly minimálně desítky zajímavých serverů sdružených pod jednu měsíční platbu. A sami by si z ní mezi sebou přerozdělovaly.
Jejich záběr by ale musel být tak obrovský, aby neexistovala žádná kvalitní konkurence. Například v ČR by se muselo pro toto spojit všechny hlavní vydavatelé Mafra, Seznam, Centrum... A stejně si myslím, že by na rozdílu reklama/platby díky poklesu návštěvnosti prodělali. Takže desítky nestačí.
Když se na to podívám z jiného pohledu: většina zpravodajství je povrchní, přebírané agenturní zprávy plus trocha vlastního komentáře. I zadarmo je to drahé, noviny by měly být rády za návštěvnost a možnost prodat reklamu. Kradení obsahu bych nezmiňoval, většinou ani není co.
Kvalitní články obvykle nacházím na blozích, kde si autoři sami zveřejňují hodnotnější věci, např. motejlek.com nebo oborové blogy v IT, někdy i firemní (v jiném pojetí než jen reklamní, jako je to povětšinou u nás).
Skocim Vam trochu do diskuze. Jedna vec me zajima.
Pisete o socialnich sitich a jak z nich prichazeji lide.
V tomto jsem velmi skepticky. Zajedno nikdo poradne neukazal, co to komu prinese. A za druhe to je tak dobre na odliv lidi. Lidi venuji spise svuj cas necemu jinemu nez tvorbe obsahu.
Velmi rad si vyslechnu, jak komu twitter a facebook a podobne pomohly? A o kolik zvysili navstevnost ? Vcelku by me ted zajimaly nejaka velka cisla (25% a vice) ohledne zvyseni nasvtevnosti.
Pane Kysilko, nejsem si úplně jistý jak vám mám odpovědět, protože nevidím téměř žádnou souvislost mezi tím co jsem se snažil sdělit a vaší reakcí.
Nikdy jsem netvrdil že takových lidí není minimum, a navíc, vzhledem k tomu co jsem se snažil vysvětlit, počet vůbec není podstatný.
>>>Lide, co neco blokuji jsou v procentech. Bohuzel provozovatele zivi ty zbyla procenta.
Proč bohužel? Nemělo by tam být spíš bohudík?
>>>A duvod proc k nam potom nechodite, je predevsim obsah. Proc ? Kdyz Vam dam 3 vyskakovaci okna pri vstupu na stranky a budu mit (=velmi) kvalitni obsah zdarma, tak ty 3 okna stejne odklikate...
Ano? A jak to víte? Vy víte lépe než já co já chci? Tohle přece není černobílé: kvalitní obsah => lidi budou stejně klikat. Hodnocení kvality článků je subjektivní a funguje to statisticky, ne na základě nějakých absolutních hodnot. Čím více bude reklama otravná, tím méně lidí si řekne, že to za ty články stojí.
Kvalitní články - já bych spíše řekl články, které dostatečné množství čtenářů subjektivně hodnotí jako hodnotné - jsou samozřejmě podmínka úspěchu, ale musíte se soustředit na *oba* faktory, protože i u kvalitních článků vám bude intruzivní reklama snižovat výnosnost - je snad vaším cílem psát co nejlepší články s co nejmenšími zisky? Chcete vydělávat, nebo si dokazovat, že vaše články jsou tak kvalitní že i navzdory otravnosti reklamy vyšroubované na max je někdo přečte?
Dovolil bych si nesouhlasit, s tím že platí přímá úměra mezi zdroji a kvalitním obsahem. Za papírové noviny se platí a skutečnost je následující: každý den se dočkám jen přepisu agenturních zpráv z ČTK/Reuter atd., pár sloupků naprosto mizerné kvality (často na naprosto banální téma) a komentářů, které jsou politicky korektnější než výroky politiků. Plus 1/3 plochy pokryta reklamou.
Uznávám, že se na webu dají nalézt opravdu hodnotné informace za které se oplatí zaplatit, ale rozhodně to nejsou české zpravodajské servery ani média typu Reflex/Týden. Jediné informace které mají hodnotu jsou vysoce odborné servery, které jsou většinou placené od počátku svého působení na internetu.
Nicméně vlnu placení vítám. Oddělí totiž zrno od plev. Ti co ho zavedou a budou pokračovat v současném trendu budou brzo na odpis a buď je někdo koupí nebo prostě zkrachují. Trh se pročistí a pár přeživších dokáže lépe využít reklamního potenciálu.
Jeste doplnim. Mam doma O2 Internet Express. Od Te doby vice chapu blokovani reklam. I jako provozovatel. Doba (kamenna) modemu jeste zdaleka neskoncila.
>>>Když se vám server líbí, plaťte za jeho používání zobrazováním reklamy. Aktivně blokovat reklamu je špatné.
Ano? A vy jste nikdy nešel na záchod během reklamní přestávky v televizi? Váš názor považuju jednak za silně přehnaný až nesmyslný i z hlediska etického, a druhak nechápete podstatu byznysu. Když chcete vydělávat, motivujte lidi aby vám platili (třeba nepřímo, tím že reklama bude neintruzivní a užitečná). Pokud budete lidem cpát něco co nechcou a apelovat na to, že by to měli dělat protože je to tak správné, tak ztratíte čtenáře a skončíte... a pak můžete lamentovat jak to je nespravedlivé.
A "konspirační teorie"? WOW, tím myslíte co? Copak jsem někde psal o nějaké konspiraci? Myslel jsem že je to prostě špatné manažerské rozhodnutí, místo toho je to bug, ale v každém případě jsem vám chtěl pomoct - jestli jsem se vás tím dotknul, tak se omouvám, samozřejmě že si to příště odpustím. Na ábíčku jste se ptal na názor na dramatický pokles návštěvnosti. Když ho nechcete slyšet, tak se neptejte.
Snad nejsem příliš náročný, ale neznám český web, za jehož obsah bych byl ochoten platit. Stejně tak je mi šuma fuk, jestli to ten či onen vydavatel odpíská. Své informace si najdu a v češtině je opravdu nepotřebuju. Jinak jsem skeptik i v tom, že lidé, ochotní platit pokutu za své jazykové neznalosti, někoho vytrhnou.
Střízlivý odhad velikosti českého trhu a jeho reklamního potenciálu viditelně chybí spoustě subjektů na českém internetu. Lék bude asi jediný - nedělat jen web, ale zaměřit se na jinou, lukrativnější činnost. Web pak může být free a jen dokumentovat "jak jsem dobrej". Mohl bych uvést desítky příkladů z USA, kde to provozovatelům webů došlo a také desítky příkladů z Evropy, kde provozovatelé webu přešli na placený obsah a velice rychle na to dojeli.
Budou to vydavatelé konkurenčních médií, které jsou ještě zdarma a bloggeři. Budou za obsah platit, aby to mohli předestilovat na své vlastní free články.
Diskuze o placeném zpravodajství je sice fajn, ale měla být uzavřená před 15ti lety. Ten vlak už ujel a je to naprostá ztráta času a peněz se tomu věnovat. Místo toho by se měli vydavatelé soustředit na technologie pro ochranu svých výtvorů (např. automatizovaný robot, který bude systematicky hledat vykradače) a zlepšení obchodního oddělení.
Článek byl zajímavý, ale upřímně řečeno, kdybych byl za nějakou platební bránou, asi bych jej nikdy nečetl. Ne snad, že by nestál za pár korun (to asi jo), ale je tolik konkurenčních textů, které si můžu u snídaně pustit do hlavy, že .....