To je právě jeden z předpokladů, který je mylný. Americké médium vám nikdy nezodpoví na to, kdy bude dotyčný produkt na českém trhu, o kolik bude dražší, v čem nebude na českém trhu fungovat a jak ho ohackovat na to, aby fungoval alespoň dostatečně. Takže jen fanouškové sledovali přímý přenos představení iPadu někde na Engadget, ostatní se spokojí s tím, přečíst si to ráno v češtině na Živě/Technetu/kdekoliv. Tohle jsou bariéry, které ještě dlouho vydrží. Sám jsem si přečetl americká média a plynule se přesunul na česká.
Velmi kvalitní článek, zpracováním i informační hodnotou.
Zpoplatnění internetového obsahu je dost ožehavé téma. S autorem souhlasím, že pokud je něco unikátní, zaplatit za to. Otevřeně bych ale přidal, že na českém internetu je příliš malé množství takových webů, které opravdu přinášejí již zmíněnou unikátnost a přidanou hodnotu, kterou nezískáme nikde jinde, jen u nich. Zpravodajství, které je paradoxně s tímto spojováno nejvíc, tak úplně vpadává ze hry.
Vstáhnout to na konkrétní příklad, za lupu bych si osobně asi zaplatil (50-100 měsíčně), minimálně kvůli tomu že když si tady nějaký článek přečtu - a třeba právě tento - opravdu získám pocit nějakého rozhledu o daném tématu a rozhodně nemohu tvrdit, že po přečtení jsem o tématu nezjistil více než z přečtení pouhých headlines (zdravím novinky). Unikátní zpoplatnit, ale orpavdu jen to unikátní. Pro základní přehled o světě mi stačí pustit si jednou za hodinu rádio vysílající na internetu nebo českou televizi vysílající na internetu a získam, co potřebuji. Tohle je pro zpravodajské servery až příliš kritická záležitost, i kvalitní informace jsou dostupné velmi snadno a soutěžit s nimi musí znamenat, že dotyční musejí mít nějakou komparativní výhodu. U většin našich serverů to totiž není kvalita, ale právě ona bezplatnost.
Kromě článků p. Peterky o datových schránkách tu nevidím unikátního nic. zive.cz a časem možná i root.cz (když rozšíří působnost témat) a obnovený diit.cz - cdr.cz (když tam budou články od rána, a ne až během dne) to bez problémů zastoupí, a pro běžnou veřejnost třeba poněkud méně odborný technet.cz (a řekněme si na rovinu, že běžná veřejnost za to platit nebude, na druhou stranu nepožaduje zase takovou extra odbornost).
Dokonce vnikají další nové portály o IT, a některé se můžou dostat na slušnou kvalitu časem, když jejich redakce nazaspí...
Nu, ono je to jednoduché. Vydavatel nenajde model, jak získat peníze za obsah a zanikne. Ochota kohokoliv dělat to dlouhodobě zadarmo je velmi nízká a jiný motivační program, který dlouhodobě funguje, než peníze pro redaktory, zatím nikdo nenašel.
Jinak my články nepřebíráme, natož bez svolení. V tomto případě šlo o citaci bez uvedení zdroje. A pro Lupu platí stejná úměra, jako pro jiná média: nejsou zdroje, nejsou hluboce originální články. Hluboce originální článek je mnoho dní práce, která se mimochodem z reklamy nezaplatí. Proto si většina českých médií může dovolit jen málo opravdu origiálních článků (tady nepočítám převyprávěné články o něčem, u čeho redaktor nebyl a četl to jen jinde, to asi nemyslíme, že...). A ta menšina si nemůže dovolit ani těch několik. Podstatné pro média je, že většině čtenářů to nevadí, protože média nejsou jen o originálních článcích, ale i o jejich výběru. A to především.
Úplné zazdění prostoru je nesmysl. Pokud by tomu tak mělo být, nikdo nový by si nemohl prohlédnout placený obsah.
Pokud k něčemu dojde, bude to vysypávání odpadu "free" uživatelům a placený obsah s extra fukncemi, obrázky, apod.
Otázkou je, zda li bude nepřeberné množství žump vydávajících se za seriózní média schopné ustát migraci uživatelů za zdroji bez placení. Na rovinu, lidé jsou lakomci, peníze se z vás snaží vysát na každém rohu a pokud bude jediným potřebným krokem záměna návštěv jedné stránky za druhou (obě obsahují stejná data), nevidím jediný důvod proč by tak většina uživatelů neuskutečnila.
to, ze portal je vetsinou pridruzena vyroba souhlasim.
podle me se jeden z problemu jmenuje cena za obsah. Vcelku hodne uvazuju o tom vice platit za obsah autorum.
Co to ale prinese ?
Dobre, zvysi se cena za clanek o par stovek. Bude to stacit ?
Ono celkove jako vydavatel bojujes s ruznymi naklady. Do toho Ti lidi vlastne berou firmy (zamestnavatele autoru). Nebo lide pisi spise knihy a asi za vetsi penize.
"Probiti nejake technologie" stoji cas a penize. A treba den prace Ti to nezabere.
Jenomze, ceho se obavam je jedna vec. Autoru je omezeny pocet. Kvalitnich autoru je jeste vice omezeny pocet. Nejhorsi je podle me to, ze cesky clovek si nejak odvykl cokoli delat navic. Doslova mu "nevoni" penize. Mozna tak 1500-2000 za clanek by se nechal ukecat....
Osobne nejak nevidim vychodisko v tom, ze tu bude komunita (linuxova selhava uz delsi dobu a mozna vubec neexistuje). Nebo, ze clovek bude lidem hrat na city a oni budou tvorit. Nebo, ze se bude lidi doprosovat a neustale je presvedcovat.
Nevidim take moc vychodisko v nejakem nadsenectvi. To plati pro par lidi. Ale to podle me trhu s clanky na portalech zdaleka nepostacuje. Spise bych to videl, ze lide regulerne a placene + kvalitne pisi clanky.
A ted je otazka, zda je mozne mit na ceske pomery americke ceny ?
Problém je, že ochota platit je podmíněna nutností poskytovat unikátní obsah, přičemž zkušenost ze světa je taková, že zavedením paywall schopnost takový obsah poskytovat spíše klesá.
Např. zmiňovaný Newsday.com - zavedli paywall, návštěvost klesla, a jejich uznávaný sloupkař odešel, protože prostě chtěl psát pro lidi a věděl, že psát články zamčené za paywall není dobré pro jeho kariéru (http://www.techdirt.com/articles/20091101/1842486752.shtml)
Další důvod - ještě důležitejší - spočívá v tom, že hodnota média dnes spočívá do značné míry v komunitě, která je s ním spojená. Články na lupě často až tak unikátní nejsou, mnohé je převzato odjinud (někdy dokonce bez udání zdroje - viz pan Malý a http://www.lupa.cz/clanky/internetove-propadaky-roku-2009/), v případě p. Bednáře to jsou většinou naprosto bezcenné bláboly. Ale komentáře pod články bývají užitečné a diskuse zábavná - a je jasné, že řada z diskutujících by po zavedení odešla, a možná ani vás by pak už nebavilo platit 50-100 měsíčně, kdybyste si mohl podiskutovat s podstatně méně lidmi než dnes.
>>>V tomto případě šlo o citaci bez uvedení zdroje.
Ne že bych s vámi souhlasil - podle mě v tom článku je až příliš věcí shodných s článkem na ReadWriteWeb, než aby se to dalo označit za citaci bez uvedení zdroje - ale o tom mi nešlo, nejsem žádný citační purista a tohle není akademické prostředí (i když uvedení zdroje by jistě potěšilo) - problém na který jsem chtěl upozornit není nedostatek v přiznávání citací ale nedostatek unikátnosti.
Snažím se jen vysvětlit, že unikátnost je v ČR větší problém než jinde právě proto, že je to tak malý trh - vlastních novinek máme málo, a novinky ze světa už byly popsány jinde dříve. Čím dál víc lidí umí anglicky a čím dál méně tudíž potřebují zahraniční obsah v češtině - a co jim místo toho nabídnout? A jak to zaplatit, když máme řádově méně potenciálních čtenářů než angloamerická média (jen asi 12 mil. lidí vůbec umí česky?), a na tak malém prostoru se moc médií neuživí.
1. Netvrdil jsem, že by česká média nenabízela *žádný* specificky český obsah, jen myslím, že je otázka, jestli je ho vždy dost, jestli je ta přidaná vždy hodnota dostatečná - pokud ne, tak můj předpoklad není tak zcela mylný.
Navíc, neměl jsem přece na mysli jen články o produktech - třeba v článcích o zemětřesení na Haiti je specificky česká přidaná hodnota prakticky nula, což platí pro skoro všechny světové zprávy. Jistě, vy v Lupě se můžete soustředit na specificky české prvky produktů apod. - good for you - ale média obecně?
2. Když už mluvíme o těch produktech - opět nemluvím o Lupě, takže si to prosím neberte osobně - dle mé zkušenosti česká média informující o nových produktech často přinášejí stejně informací o jejich českých specificích jako americká média - 0.
A samozřejmě že pořád ještě dost lidí umí jen česky atd. - nikdy jsem přece netvrdil, že tady není žádný prostor pro česká média, jen jsem se snažil vysvětlit že se IMO zužuje - chctete-li myslet na budoucnost, musíte sledovat trendy.
A mimochodem, je tady i hrozba selekce - odlivu právě těch vzdělanějších, co umí anglicky, na zahraniční weby, a růst koncentrace méně vzdělaných na našich domácích. Další sněhová koule valící se proti vám.
Podle mě také kapku záleží na tom co od novin očekáváte.
Já osobně od nich očekávám funkci, nejlépe bych to popsal, velkoobchodu. Tj. noviny mají shromáždit zprávy ze všech koutů světa a ze všech možných zdrojů (ČTK a Reuters jsou nástrojem jak snížit náklady na toto shromažďování, takže nemám vůbec nic proti jejich doslovnému přebírání) a dát mi je v přehledné formě.
Samozřejmě, pokud dostanu nějakou přidanou hodnotu bez přímého placení, velice rád jí akceptuji. Vezmu-li vybrané příklady novin, Metro má nulovou přidanou hodnotu, Blesk má vysokou přidanou hodnotu (nicméně, v oblasti která mě nezajímá), Dnes má (i přes svou bulvarizaci) přidanou hodnotu v oblastech které mě zajímají. Nicméně, nemá tak vysokou abych byl za ní ochoten na netu platit (ale zaplatím si papírovou verzi kterou si můžu přečíst u snídaně).
Dovolil bych si nesouhlasit, s tím že platí přímá úměra mezi zdroji a kvalitním obsahem. Za papírové noviny se platí a skutečnost je následující: každý den se dočkám jen přepisu agenturních zpráv z ČTK/Reuter atd., pár sloupků naprosto mizerné kvality (často na naprosto banální téma) a komentářů, které jsou politicky korektnější než výroky politiků. Plus 1/3 plochy pokryta reklamou.
Uznávám, že se na webu dají nalézt opravdu hodnotné informace za které se oplatí zaplatit, ale rozhodně to nejsou české zpravodajské servery ani média typu Reflex/Týden. Jediné informace které mají hodnotu jsou vysoce odborné servery, které jsou většinou placené od počátku svého působení na internetu.
Nicméně vlnu placení vítám. Oddělí totiž zrno od plev. Ti co ho zavedou a budou pokračovat v současném trendu budou brzo na odpis a buď je někdo koupí nebo prostě zkrachují. Trh se pročistí a pár přeživších dokáže lépe využít reklamního potenciálu.
Snad nejsem příliš náročný, ale neznám český web, za jehož obsah bych byl ochoten platit. Stejně tak je mi šuma fuk, jestli to ten či onen vydavatel odpíská. Své informace si najdu a v češtině je opravdu nepotřebuju. Jinak jsem skeptik i v tom, že lidé, ochotní platit pokutu za své jazykové neznalosti, někoho vytrhnou.
Střízlivý odhad velikosti českého trhu a jeho reklamního potenciálu viditelně chybí spoustě subjektů na českém internetu. Lék bude asi jediný - nedělat jen web, ale zaměřit se na jinou, lukrativnější činnost. Web pak může být free a jen dokumentovat "jak jsem dobrej". Mohl bych uvést desítky příkladů z USA, kde to provozovatelům webů došlo a také desítky příkladů z Evropy, kde provozovatelé webu přešli na placený obsah a velice rychle na to dojeli.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).