At si rika kdo chce, co chce: za pocitacovou gramotnost se jinymi slovy dnes povazuje schopnost ovladat 2 nejpouzivanejsi produkty Microsoftu tj. MS Windows a MS Office.
Ja se vzdy snazim byt realistou: uzivatel, ktery dovede ovladat pouze 2 nejrozsirenejsi produkty podle meho meritka _neni_ gramotny uzivatel a pokud si mysli ze je, nikdy se jim nestane, protoze uz se nebude dal samovzdelavat.
Kolik ta "sranda" daňové poplatníky stála?! Je to výtvor ala "Kolik se vejde andělů na špičku jehly?"! Vypovídací hodnota obdobná, jen ještě co nejvíce zředěná často krkolomnými formulacemi!
"Kolik uzivatelu (BFU) ma Internet Explorer + kolik jich ma OS Windows ? Drtivou vetsinu, cili s naprostou jistotou mohu tvrdit, ze drtiva vetsina uzivatelu Windows jsou BFU."
Logicky gramotný príliš nie si, že? Zaujímalo by ma, odkiaľ berieš tú "naprostou jistotu".
Extrémny príklad:
Nech je 1 BFU a nech je 9 non-BFU. Nech všetkých 10 osôb používa Windows. Drtivá väšina (dokonca všetci) BFU používa Windows, ale určite neplatí, že drtivá väčšina užívateľov Windows sú BFU (iba 10%).
že místo subjektivního hodnocení, které samozřejmě není díky zákonu velkých čísel očištěno od možné systematické chyby, lze vytvořit poměrně jednoduchý test. Něco na způsob:
Máte před sebou počítač s připojenou tiskárnou, který je připojen i k internetu. Uveďte jej do provozu a přihlašte se jako uživatel "novak" s heslem "a356@". V osobním adresáři máte soubor "google.com" - vytiskněte jeho obsah jako prostý text. Najděte všechny obrázky, které jsou kdekoliv v adresářové struktuře pod osobním adresářem uživatele novak, vytvořte z nich jediný zkomprimovaný soubor a tento soubor odešlete na "testnovak@gmail.com". Na internetu vyhledejte osobní blog pana René Remigia Nováka.
Neznám kvalitu současných kurzů, ale vpodstatě s Vámi souhlasím. Učinil jsem zkušenost, že záleží na míře abstrakce, které je uživatel schopen bez většího úsilí. Dokud si bude psát poznámky typu "a teď stisknu mezerník", zůstane obětí konkrétních aplikací.
Je to trochu podobné jako v matematice. Každý by měl vědět, co to je např. bit, byte, soubor, souborový systém a jak se s tím pracuje - stejně jako by měl každý gramotný člověk znát desítkovou soustavu, desetinná čísla a aritmetické operace, a nespoléhat se na to, že na té jeho kalkulačce se to udělá tak a tak.
Psychiatři tomu myslím říkají "slovní salát". :-) Možná, že nafouknout text bylo potřeba, aby ten text nacpali do chřtánu těm, co zadali ten grant. Prosím. Ale jinak jste uhodil hřebíček na hlavičku - je to plýtvání časem čtenářů...
Třeba pan Peterka (kterého si jinak jako odborného publicisty cením) má obvykle taky strašně dlouhé články, ale je fakt, že informační hustota je přeci jenom o řád vyšší... Od jisté doby v nich čtu víc "mezi řádky", abych neměl pocit, že u nich trávím zbytečně moc času... :-)
Uzivani Windows je dan za pocitacovou negramotnost. Kolik uzivatelu (BFU) ma Internet Explorer + kolik jich ma OS Windows ? Drtivou vetsinu, cili s naprostou jistotou mohu tvrdit, ze drtiva vetsina uzivatelu Windows jsou BFU. Mnoho BFU si nikdy neprizna, ze jsou BFU.
omlouvam se za zbytecnou chybu, melo to byt drtiva vetsina. Statistika, ktera je nad mym prispevkem nevyvratitelne potvrzuje to, co pisi a zrovna zjistovani PC gramotnosti z roku 2004 si jeste trochu pamatuji (vsude se o tom psalo) a moc dobre vim, ze jedinec uznan za gramotneho muze ve skutecnosti umet jen a pouze naproste zaklady.
27% useru splnilo nejnizsi predpoklady, potrebne k uzivani PC, pokud by byly realnejsi podminky, pak by dle meho nazoru bylo uznano pouze okolo 12% gramotnych useru, nebo jeste mene. A kolik % lidi nepouziva Windows? Cisla se v podstate shoduji =)
yo yo, operating system = Windows Vista, it goes up, it goes down, it goes...
Tak já například sestavím PC, programoji v Pythonu, dělám webové stránky,...
Na druhou stranu ovšem mám drobný problém vždy, když musím něco napsat v MS Wordu nebo Excelu.
Že bych nebyl počítačové gramotný?
To je klidne mozne. Cela rada geniu v minulosti dokazala z hlavy pocitat kde co, ale s gramotnosti byli na stiru... Ve vasem priklade bych vyjadril pochybnosti o tom, jak mohou vypadat vase programy, pokud neumite ani zaklady ovladani bezneho kancelarskeho software.
Neřekl jsem, že mám potíže se základy, ale běžně používám Portable OpenOffice.org, takže mám trošku problém někde něco najít (například jsem celé dvě minuty hledal, jak vložit obrázek). On ostatně může být problém na straně výrobce a nenavyklý uživatel prostě musí proklikávat nabídky, aby našel, co chce.
We all know the bitter, secluded system administrator that is so sick of people pestering him that he would all too eagerly delete all your accounts, just because he can. BOFHs are usually operators long enough in the business to have lost all sense of respect for the maggots that keep calling him about their broken computers.
No jestli chcete byt pysny na to, ze neco neumite, prosim. Ja si ovsem myslim, ze aspon uplne zaklady zdaleka nejpouzivanejsiho kancelarskeho software by mel znat kazdy a jejich neznalost neni znakem vyspelosti.
My máme licence legální a psal jsem produkty AUTODESKU což jak jistě víš, protože uživalelé Linuxu vědí všechno, je jen jeden z mnoha jejich produktů a neznamená to jen AutoCad.
Jak už jsem psal mě je jedno jak se ten OS jmenuje, je to pouze pracovní prostředek a ne cíl mé práce a pořád nedokážu pochopit proč je tak důležitý co na té mašině má člověk za OS.
souhlas... Zatímco počítačovou gramotností oplývám, rozhodně neoplývám schopností pochopit tento text hned napoprvé. Možná je to tím, že ti, kdo mne učili s počítačem pracovat a využívat ho, mluvili normálně a srozumitelně, což se o autorovi textu říci nedá.
Dobrý den,
dovolím si nabídnout také trochu odlišný pohled na celou problematiku. Touto problematikou se zabývalo Ministerstvo informatiky ČR a společnost STEM/MARK již v roce 2004.
Jo, a ty jsi jiste velky guru, coz :) ?
Jestli povazujes pocitacovou gramotnost za ovladani 100 nejcastejsich prikazu v BASHi, schopnost nainstalovat Ubuntu a zaklady C++, jak se tak trochu da z tveho prispevku vytusit, jsi ponekud na omylu.
Pocitacovou gramotnosti se dnes mysli predevsim shopnost zapnout pocitac, vytvorit dokument, stahnout si fotky, cist a posilat emaily, nakreslit si jednoduchy obrazek v editoru ci si vypalit hudbu na CD. To v soucasnosti oceni vetsina "uzivatelu". To, ze se schopnost ovladat Linux muze expertum hodit, to je uplne jine tema...
Pocitacove gramotny mozna jste (i kdyz o tom mam, na zaklade vasich prispevku, sve pochybnosti), ale rozhodne byste si predtim, nez zacnete argumentovat, mel zopakovat zaklady logiky. Tedy co je to predpoklad a co nasledek, co z ceho vyplyva a nevyplyva a tak. A kdyz budete mit cas, priberte i zaklady statistiky, at nepisete blbosti jako "statistika nevyvratitelne potvrzuje".
Smula je, ze takto gramotne uzivatele zadny kurz neprodukuje, protoze na to neni cas nebo penize. To co leze ze skoleni jsou vetsinou cvicene opice.
Aby uzivatel dokazal ovladat pocitac (a ne obracene), musel by znat principy, na kterych funguji dane sluzby. Pak snadno nahledne, ze napr. vsechny postovni klienty jsou vlastne stejne, protoze delaji stejnou vec. Ve vysledku by byl gramotny a po lehkem pruzkumu by dokazal pracovat s jakymkoliv pocitacem.
Dnesni opice maji problem splnit ukol, kdyz se zmeni vzhled ikon nebo poradi tlacitek. Nadlidskym ukolem se stava vysvetlit jim, k cemu slouzi adresni radek weboveho prohlizece nebo proc se mailem neposila nekolik desitek MB velke video z rodinne oslavy.
Hele člověče, mě je uplně jedno jak se ten OS jmenuje, podle mě by o sobě OS neměl dávat vůbec vědět, měl by být zalezlej někde v koutku a dělat to co dělat ve zkutečnosti má. Jediný co mě v počítači zajímá jsou APLIKACE se kterýma pracuju a ne samotný operační systém. Podotýkám, že se počítači jako takovýma neživím, slouží mě jako pracovní nástroj tak nechápu proč bych měl do detailu znát vůbec nějaký OS. Linux (SUSE,MANDRIVA) jsem na disku měl taky, jo pro internet a e-mail, nebo v kanclu je to dobrý, ale mě osobně se to nehodí. Produkty Autodesku na něm prostě nerozjedu, proto má u mě Linux smůlu. Na internet taky nelezu pomocí IE. V železe se taky trochu vyznám , pár mašinek jsem si taky postavil a kupodivu šlapaly bez chyb, ale pro tebe jsem pořád BFU = povl a lama, protože jako OS používám Widle a nevrtám se pořád v nějakým Linuxu. Pořád čekám,kdy vy linuxáři pochopíte, že to kdo má jaký operační systém není vůbec podstatný, podstatný jsou výstupy, výsledky práce, kterou pomocí počíteče děláte, protože podle vaší logiky je most vyprojektovanej na Linuxu asi tak 100x lepší než na Woknech.
Ohledně počítačově gramotných uživatelů Wordu a Excelu jsem velmi skeptický.
Schválně, kdo umí Wordem opravit WWW-stránka?
A teď jedna otázka z Microsfotího supertestu: "Jak se k Wordu nebo Excelu přikofiguruje proxy-serveru?"
P.S.
Správná odpověď ale, je že to testu počítačové gramotnosti nepatří, neboť odpovědi vyžadují omezené samostatné myšlení uživatele.
Docela hezký článake, ale tohle:
"Pochopitelně hlavní slabinou této techniky je subjektivita takového hodnocení. Co je pro jednoho profesionální úroveň, je pro druhého průměrná úroveň. Na druhou stranu zákon velkých čísel má tendenci odchylky zprůměrovat a v rámci celého souboru (1818 respondentů) výpovědi objektivizovat."
mi připomíná výzkum délky císařova nosu tím, že se ptáme lidí a zprůměrujeme to. Nikdo ovšem nikdy císaře neviděl....
Je to silně off-topic, ale nedá mi to... Proč sociologové místo "lidé čtou", musí napsat "jednotlivý člen sociální skupiny často přijímá informace cestou vizuálních symbolických kanálů"? Mají pocit, že zašmodrchané konstatování banalit přestane být konstatováním banalit?
pár náhodně vybraných perel:
.........................................
při komparaci a hodnocení vyspělosti
vysoká dynamika nových technologií nepřeje dogmatům a rigidním definicím
Flexibilta a redefinování patří k reflexi počítačové reality
...se necítí komputerově handicapován...
Počítačovou gramotnost lze operacionalizovat jednoduše či víceméně sofistikovaně, používat více či méně validní indikátory.
V našem výzkumu, především z důvodu úspornosti, jsme zvolili techniku sebeevaluace, kdy respondent sám vyhodnotil své dovednosti ovládat osobní počítač a využívat jeho funkce.
Těmto skutečnostem odpovídá, že diletantské zmocňování se počítačových dovedností a znalostí je v české společnosti nejčastější cestou k získání počítačové gramotnosti.
..........................................
Nevážení autoři - z hlediska úspornosti (tedy hlavně z hlediska šetření časem čtenářů tohoto článku) jste neměli
operacionalizovat, evaluovat ani komparovat. Kdybyste do něj necpali podobný hnůj, nakonec by se ukázalo, že článek mohl být čtvrtinový (to by ale byl malý honorář, co?)
Z vašeho "výzkumu" možná vyplynulo, že u nás se získávají počítačové znalosti diletantským způsobem, mě ale z něj vyplývá něco jiného - vy sami jste diletanti, kteří každou druhou větu musí nafouknout na dvojnásobek pomocí nesmyslů, kterými jen zakrýváte to, že jste vlastně nic neřekli.
Moje hodnocení? rádobyučeně vypadající tlachání o ničem.