Bonusy na kreditkách jsou už dlouho vyšší, než příjem banky z poplatků a základ jejich financování jde z úroků od těch, kdo nezvládají bezúročné období. Je samozřejmě pravděpodobné, že pokles transakčních poplatků bonusy sníží, závislost těchto veličin je ale reálně mnohem menší, než by se mohlo zdát na první pohled.
Otázkou ale je, zda se neprojeví zdražení i u běžných debetek, první vlaštovky třeba u mBank moc příjemně pro klienty nevypadají (pokud člověk nějaký měsíc nesplní objem plateb, tak mu za kartu naskočí ne zcela zanedbatelná suma...
Toto není pravda a postačí k tomu prostá matematika. Nejvíc na tomto businessu staví CItibank, jejíž CitiLife vrací 2%, přičemž Interchange fee pro tento typ karty (Mastercard WORLD) je 1.6%. Naopak tedy platí, že plných 80% příjmů na ty jejich bonusy tvoří práve tento poplatek. Jen 20% potřebují vygenerovat na nesplácejících klientech. U dalších kreditních karet typicky vracejících 1% bonus se pak jedná dokonce o 100% pokrytí z Interchange fee neboť pro MC Standard a VISA činí právě cca 1%. Teoreticky tak nepotřebují nesplácející klienty vůbec a nějaký drobný zisk vygenerují případné další poplatky.
Jestli se tato regulace projeví kompenzací zvýšených nákladů u debetek ve formě nějakého poplatku, je to skoro jedno, protože dnes tyto náklady platí zákazník v ceně plateb, ve výsledku to bude totéž, jen více transparentní. A možná taky ubude klientů, co mají 10 zbytečných účtů zdarma, přestože zdarma ve skutečnosti nejsou. Ten systém slouží hlavně k placení a pokud vedle toho musí hradit bonusy a účty typu vše zdarma, zbytečně ho to prodražuje.
Banky nebudou nahrazovat ušlý zisk zvýšením poplatků obchodníkům. Tahle teorie nemá žádnou logiku, protože se jednoduše řečeno jedná o "jiné banky". Snížení Interchange fee znamená, že banka vydávající kartu (banka zákazníka) dostane méně peněz za to, že zákazník nakoupil kartou. Tzn. že Banka provozují terminál (bank obchodníka) musí odvést méně poplatků třetí straně. Z toho vyplývá, že bance obchodníka se buď zvýší zisk, nebo díky nižším nákladům sníží celkový poplatek obchodníkovi za provoz teminálu. Že by tedy měl toto snížení kompenzovat obchodník je nejenom absurdní, ale i technicky nemožné.
Jistá kompenzace může nastat naopak na straně zákazníka, jehož banka může začít účtovat poplatky za použití karty, oseká nenažrané a nesmyslné bonusy na kreditních kartách a tak podobně.