Automatické prodlužování smluv na dobu určitou je lumpárna, stačí se zpozdit o den máte ten žernov osličí na krku minimálně další rok. A to, že autorem čehokoli je ,,zasloužilý" poslanec Marek Benda, hovoří za vše. Velice by mne zajímalo, čím a jak by se tonto člověk živil, kdyby musel poslaneckou sněmovnu opustit.
Jaká je podle vás lepší alternativa? Že vám číslo hned druhý den odpojí? Nebo že vás převedou na nějaký „standardní“ tarif, který bude podstatně horší, než ta smlouva na dobu určitou?
Jirsáku, já myslím, že každému (krom notoricky supernatvrdlého jedince jako jsi ty) je jasné, že "alternativa" je zcela normální a standardní pokračování stávající smlouvy, ovšem na dobu neurčitou, bez závazku a se standardní výpovědní lhůtou. Ono to tak v civilizovaných zemích s nespecifickým trhem zcela normálně funguje.
Ale Jirsák jen nechápe, že zákazník ten úvazek nepodepisuje z lásky k operátorovi, ale proto, že za ten úvazek získá výhodnější cenu (a operátor za to zase získá nějaké předvídatelnější cash flow). A za to, že zákazník závazek dodrží, by měl být dle Jirsákova názoru (a úžasné praxe oligopolu na zdejším specifickém trhu) vzápětí potrestán zdražením, pokud si dovolí takovou drzost se nadále na dalšíi určitou dobu neuvazovat. A to vůbec nemluvím o takových perlách, že operátor si může měnit podmínky, kdy ho napadne bez jakýchkoliv sankcí, zatímco když si to náhodou rozmyslí zákazník "výhodně" uvázaný na určitou dobu, tak platí smluvní pokuty jak mourovatej, aby ho operátor milostivě ráčil ze závazku propustit. Tolik k ochraně slabší smluvní strany.
S tím se člověk skutečně setká pouze u zdejší povedené trojky oligopolistů či firem typu UPC (kde se zákazník k normálním cenám nedostane, pokud každoročně nehrozí výpovědí smlouvy). Např. u žádného normálního ISP jsem tohle v životě neviděl, aby trestali zákazníky za loyalitu. Uzavřená smlouva prostě normálně beze změny platí dál po skončení závazku a v životě nikoho z nich nenapadlo mi poslat dopis, že jako odměnu za to, že jsem s nimi rok vydržel, mi zdraží služby.
O tom, jak si oligopolní operátoři a spol. váží věrnosti zákazníků ostatně svědčí to, že veškeré akce pro stávající zákazníky byly zlikvidovány - zlevněné telefony po dvou letech, bodové programy za útratu, prostě všechno. Rovněž slevy a akce zásadně a 100% míří výhradně na nové zákazníky, zatímco ty věrné řádně osolíme - dražší tarify, dražší zařízení, drž hubu a plať a my ti to průběžně budem zdražovat, jak uznáme za vhodné. Tak to je ten český specifický trh.
Jirsáku, my se bavíme o tom, co se má stát po skončení závazku. Ostatně, toto téma jsi tady nastolil ty. Načež se tady hrozně divíš názoru, že by zákazník za loyalitu neměl být potrestán a blábolíš úplně z cesty o tom, proč by se teda vlastně měl zákazník uvazovat, když je to stejné jako bez úvazku. Někoho tak natvrdlého aby fakt pohledal.
P.S. Automatické prodlužování závazku bych zcela zakázal. (A je velkou chybou, že - alespoň pokud vím - tohle zatím nikdo neprotáhl soudy. Protože "upozornění" ve formě noticky nečitelným písmem schovaným mezi reklamy pod fakturou jednoduše nesplňuje ani ty zoufale minimální požadavky, které zákon předepisuje. A mimochodem, "to nemůžete neprodloužit teď, to nám musíte zaslat nejdřív čtrnáct dní a nejpozději týden před ukončením“ je naprosto stejně nezákonný nesmysl nemající žádný zákonný podklad. Ostatně, operátor už takhle projel i kauzu spočívají v tom, že mu nasraný zákazník napsal cosi ve smyslu "pokud mi to ještě jednou znova jednostranně zdražíte, vypovídám smlouvu.")
dokáže to samé nabídnout rovnou.
Aktuální ceníky O2, T-Mobile, Vodafone
Povšimni si rozdílů v cenách "se závazkem" vs. "bez závazku". Pak běž na dvě hodiny mlátit palicí o zeď, přitom hlasitě volej "bože já sem ale blbec", pak vytrhni počítač ze zdi a běž si lehnout.
Dál čas ztrácet s podobným blbcem opravdu nehodlám.
Jenže když smlouvu neprodloužíte za stejných podmínek, máte už jenom dvě možnosti – ukončit jí (tj. hned druhý den deaktivovat SIM), nebo jí prodloužit za jiných podmínek.
Ne. Vysvětleno již na začátku, ale vysvětlovat něco mentálně postiženému je marné, ten má místo toho potřebu tady týden exhibovat svoje postižení.
Automatické prodlužování smluv na dobu určitou je lumpárna
Jaká je podle vás lepší alternativa? Že vám číslo hned druhý den odpojí? Nebo že vás převedou na nějaký „standardní“ tarif, který bude podstatně horší, než ta smlouva na dobu určitou?
Mně připadá jako lumpárna to, že na blížící se konec platnosti neupozorní pořádně, a hlavně to, že k zastavení toho prodloužení je obvykle krátká lhůta („to nemůžete neprodloužit teď, to nám musíte zaslat nejdřív čtrnáct dní a nejpozději týden před ukončením“).
Mně by vyhovovalo, kdybych si mohl kdykoli v průběhu platnosti určit, co se má po skončení stát (a mohl to kdykoli změnit) – jestli se má smlouva automaticky prodloužit za stejných podmínek, nebo jestli se na ní má navázat jinou (předem dohodnutou) smlouvou, nebo jestli se má ukončit. Co bude jako výchozí je mi celkem jedno.
Problém automatické prolongace je, že prodlouží podmínky staré 2 roky, což téměř nikdy není v zájmu zákazníka.
To já chápu. Jenže když smlouvu neprodloužíte za stejných podmínek, máte už jenom dvě možnosti – ukončit jí (tj. hned druhý den deaktivovat SIM), nebo jí prodloužit za jiných podmínek. A já nesdílím optimismus kolegů, že ty „jiné podmínky“ budou pro zákazníka výhodnější, než ty podmínky staré 2 roky. Já jsem realista a vycházím z toho, že v případě našich operátorů by ty jiné podmínky byly výrazně výhodnější pro operátora – a prodloužení za starých podmínek je potom pro zákazníka lepší řešení.
Problém automatického prodlužování je v tom, že o něm zákazník často neví a že je komplikované to změnit. Zákaz automatického prodlužování ten problém neřeší, jenom ho zamete pod koberec (a operátoři ho odsud určitě vytáhnou a transformují na jiný problém). Řešením je to, aby zákazník měl možnost kdykoli během platnosti smlouvy určit, co se má stát po skončení, a aby byl zákazník o blížícím se prodloužení smlouvy včas a jasně informován.
Reaguju na toto diskusní vlákno. Smlouva s delší výpovědní lhůtou je pro pro operátora výhodnější a pro klienta méně výhodná, takže je logické, že taková smlouva nabídne nějakou jinou výhodu zákazníkovi (třeba nižší cenu). Pokud by zákazník dostal na výběr mezi dvěma smlouvami se stejnými nabídkami, které by se lišily jenom výpovědní dobou a tím, zda jsou na dobu určitou nebo neurčitou, vybere si samozřejmě tu s kratší výpovědní dobou – tedy smlouvu na dobu neurčitou. Smlouvy na dobu určitou by pak neměly vůbec žádný význam. Maximálně by místo nich operátoři používali smlouvy na dobu neurčitou, které by měly na začátku období s delší výpovědní lhůtou a slevou. Ostatně tak už to dnes někteří telekomunikační operátoři dělají.
A vy si myslíte, že když operátor bude donucen z těch smluv „se závazkem“ udělat smlouvy „bez závazku“, že ten ceník zůstane stejný? Proč by to operátor dělal?
Vy se tu pořád holedbáte, jak tomu rozumíte, ale nepochopil jste tu základní věc – že když dnes operátor nabízí určitou smlouvu, kde je jedna výhoda pro zákazníka kompenzována jinou nevýhodou, a operátor bude nucen tu nevýhodu zrušit, neponechá tu smlouvu jenom s tou výhodou. Ne, operátor tu smlouvu upraví a odstraní z ní jak tu nevýhodu, tak ale také tu výhodu.
Už to chápete? Pochopil jste, že s případnou novelou zákona nebudou zmraženy všechny smlouvy v dnešním stavu, akorát s vyškrtnutým automatickým opakováním? Pochopil jste, že operátoři na případnou novelu budou reagovat svými změnami? Nenapadlo vás, že se zákazem automatického opakování se operátoři snadno mohou vrátit k dříve (jimi) oblíbeným smlouvám na dobu neurčitou, kde máte první rok slovu třeba 80 %? Lol Phirae by byl spokojen, nebyla by to smlouva na dobu určitou s automatickým opakováním – akorát kdyby prošvihl ten termín pro výpověď po roce, začal by platit 5× víc. Sice by to bylo výrazné zhoršení oproti dnešnímu stavu, ale to už Lol Phirae domyslet neumí.
Pokud operátor dokáže smlouvu na dobu neurčitou s nějakými podmínkami nabídnout po skončení závazku, dokáže to samé nabídnout rovnou. A zákazníci by to po něm také chtěli. Nebo vy, kdybyste od operátora dostal nabídku smlouvy „300 Kč měsíčně, první rok výpovědní lhůta 3 měsíce, po prvním roce jeden měsíc“, byste na to bez mrknutí oka přistoupil, nebo byste se ptal, proč nemůže být ta výpovědní lhůta jeden měsíc už od začátku?