Děkuji, že jste mu to vysvětlil, těch situací na facku je více, např. Poštu máte o stanici dále, manželka přijde domů a napíše mi sms, že mám jít na poštu vyzvednout zásilku, ale mi ta sms přijde až člověk vyjede eskalátorama ven. Těch drobných příkladů je mnoho. Člověka to vytočí zejména z toho důvodu, že jde o "blbou" sms a ani ta neproleze.
Další příklad: Jedu v metru a někdo mi volá: Osobně ty telefony nezvedám je to zbytečné, ale ani neodešlu sms, jsem v metru zavolám hned jak to bude možné.
To mi připomíná konferenci, kde se ptali kamaráda, lékaře, nějací lidé podobnou otázkou: "No to by mě zajímalo, co dělali lidi v době dokud takové ptákoviny nebyly?!"
Odpověď: "Nic... ZDECHLI!"
V době, kdy nebyly mobilní telefony, Internet atd. bych jednoduše musel najít na nádraží papírové jízdní řády, takže vlaky, které jedou tak, že bych je těsně stihnul, když bych si pohl z metra, by mi prostě ujely...
Takže bych to asi řešil tak, že bych zavolal předsedovi nějakého výboru KSČ, protože sám bych byl členem KSČ, že je cestování vlakem pro mě moc neoperativní a ohrožuje to reaktivitu strany v boji se západními imperialisty a místními rozvraceči. Proto potřebuji, aby mi schválil nutnost přidělení automobilu s řidičem na náklady strany!
To by mi bylo skutečně jedno, že cesta automobilem na náklady lidu je 10x dražší než vlakem a pomalejší by to taky nebylo, protože bych řidiči poručil jet jako hovado a kdo by zastavoval automobil KSČ? NIKDO!!
:-D
Berete mi slova z pusy.
Opravdu je takový zásadní problém aby byly tunely pokryté wifi? nebo aby souprava měla na palubě AP a signál přenášela spolu s ostatní signalizací která stejně ze soupravy teče? Nikdo asi v podzemí nečeká rychlý broadband, ale na přečtení zpráv nebo IM by se snad těch pár kbps najít mohlo... když to jde z Boingu 10 km na zemí, proč by to nešlo z krtka 100m pod zemí???
Na životě to ohrožuje jenom, když metrem zrovna jede chirurg, který má někoho operovat a z nemocnice ho nemohou sehnat :).
Je to důležité speciálně, když se s někým máte potkat a ještě něco chcete upřesnit - třeba místo setkání nebo ho chcete informovat, že přijdete později.
Vystoupit a počkat na další vlak je sice možné, ale je to nejen nepohodlné, ale i ohromě zdržující. O víkendech nebo později večer je mezi vlaky metra rozestup cca 10 minut. Takže kvůli tomu, abych někomu napsal, že přijdu o 5 minut později, získat zpoždění dalších 10 :-D, to je vážně na facku! :-D
Evidentně nechápeš psaný text a podle tvého "zamyšlení" je vidět, že jsi opravdu technicky postižený! Co to blábolíš o komouších?!?
Internet a mobil máš kdekoliv, jen ne v metru, takže jízdní řád vyřešíš pohodlně kdekoliv. Nekecej, že jsi tak vytížený, že všechno musíš řešit v metru a na poslední chvíli. Jestli jo, tak bys měl zvážit návštěvu nějakého psychiatra.
Ano máte pravdu v 21 století nemusím vlastnit telefon. Konstatoval jsem, že nefungují ani SMS. Smartphone v současné době nevlastním i když v minulosti jsem jej vlastnil. Nejsem ani nekonečný telefonista ( Schválně používám prepaid). Vzhledem k tomu, že se snažím být maximálně s rodinou a dětmi. A tak jak to se ženou máme nastaveno. Přicházíme domů po sobě, je velmi praktické pokud zásilku, či doporučený dopis mohu vyzvednout hned, než kvůli němu chodit zvlášť. V 21 století nemyslím, že mám přehnané nároky. A protože, jsem v oblasti telekomunikací pracoval a i na hlavních částech mobilních sítí jako je HLR atp. , vím, že to jde aby to fungovalo. Sám jsem říkal, že data v díře zakceptuji, že nefungují.
Kapacita přihlášení do sítě v každé stanici je s malou odchylkou i teoreticky stanovitelná a prakticky v naší pidi Praze řešitelné.
Ohrazuji se však vůči Vašemu povyku o frustrantech atp. Konstatoval jsem a myslím, že na současný stav věci oprávněně, že SMS by fungovat mohli. Souhlasím s Vámi, že svět se nezboří, ale proč se nevrátit do staré doby a postát si frontu na toaletní papír, však proč bychom jej potřebovali :-) jiné národy používají vodu a ruku.
BTW: Malý propočet ekonomické "ne významovosti" a "ne rentabilnosti" nákladů.
V roce 2011 cestovalo v pražském metru 531 milionů cestujících. Průměrná doba jedné jízdy může být řekněme 15 minut? Tedy celkem lidé stráví v metru 132 750 000 hodin. Když to tedy vydělíme 24 hodinami abychom dostali kolik by to představovalo "celých" lidí za den, dostaneme číslo 5 531 250. To pak ještě vydělíme 365 a máme tu 15 154 "celých" lidí kteří stráví 24 hodin denně celý rok v metru. Ale to ještě nekončíme. Naši lidé v metru nikdy, až na výjimky, vůbec nespí. Normální člověk ale prospí třetinu dne. A během té doby toho moc asi neproserfuje, nenapíše ani jednu SMS, neuskuteční ani jeden hovor. To znamená v reálu ještě o třetinu větší aktivita. Je to tedy ekvivalent 22 731 skutečných lidí. To už je pěkné město!
Navíc si dovolím tvrdit, že je to 22 tisíc velmi aktivních lidí, kteří dohromady proserfují, proesemeskují a provolají více, než podobně velká Kopřivnice. Může se to pak rovnat podobné poptávce jako ve statutárních městech jako jsou Děčín, Chomutov, Přerov, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav...
Kolik asi stojí pokrýt tak velké město? V metru je 56 zastávek a na jednu BTSku jich připadá hned několik. Takže reálně jich je 30-40?
A kolik myslíte, že je v BTSek v takovém Chomutově? Nevím, ale vzhledem k tomu, že jen T-Mobile má po celé republice celkem 13 tisíc základnových stanic, vychází to po přepočtu na obyvatele celkem úsměvně. I kdyby bylo signálem pokryto 100 % obyvatelstva ČR, vycházelo by to na 50 tisícové město jako je Chomutov cca na 65 základových stanic. Tedy polovina, až dvě třetiny oproti počtu BTS v metru.
Ale nechtějme mít hned signál v tunelu. To lítáme někde v oblacích ale ještě jsme se nenaučili ani chodit (datlovat na zastávkách). Ano náklady na pokrytí tunelů jsou mnohem vyšší. Kolik ale může stát opravdu kvalitně pokrýt stanice? A víme že to není technicky nemožné. Ostatně samotná odpověď operátorů je usvědčuje, když tvrdí, že na jednu BTS připadá hned několik stanic. Což samozřejmě snižuje kapacitu a v běžném (méně nákladném) terénu není obvyklé. Jaké jsou tedy náklady pouze na pokrytí zastávek? Třetina ze zmiňovaných stovek milionů? Čtvrtina? Nezapomínejme, že tam na rozdíl od tunelů nějaké infrastruktura je což jistě sníží o něco náklady.
Myslím, že to tedy není ekonomicky nereálné - ba naopak. Spíš je problém ve slabé poptávce. Jinými slovy málo řveme a jen držíme hubu a krok. A na to si v našich končinách operátoři dávno zvykli.
Se divím kolik technologicky konzervativních lidí se pohybuje na technologickém webu.
Ani se nedivím, že operátoři říkají, že to nejde, když spousta lidí to zjevně považuje za buržoazní manýry. Asi jako právo k svobodným informacím před revolucí, že? Nedivím se proč jsme do nedávna měli jedno z nejdražší volání v Evropě. Lidi jsou tu "hrdí" že jsou tak bohatí, že si můžou dovolit platit tisíce za telefon.
Myslím, že naopak metro je jedno z nejlukrativnějších míst v Česku, s vysokou hustotou zákazníků. Počet cestujících: 531 milionů/rok (2011) Tomu už říkám business! Ale to by se muselo za internet platit jako za hovory a SMS jednotkově, že? Co by z toho operátoři měli, paušál za net přeci zaplatím i bez pokrytí v metru, že?
Kde jinde si přeci přečíst web, než v metru cestou do práce? Může to být klidně hodina z pracovního dne který strávíte v metru. To je 11 dní čistého času za rok! Celý rok života za celý váš život. Tak proč si ho nezpříjemnit koukáním na pohybující se kabely v tunelu, že?! Rady typu kup si knížku, noviny a podobně jsou stejně trefné jako jíst koláče místo chleba a spíš vypovídají o tom, že jsme jen národ hrdejch Pepíků. Jak tady v diskuzi, tak ve vedení našich operátorů, kteří chtějí jen maximalizovat zisky. A proč taky ne, když jim v tom ještě rádi pomůžeme.
Nevím, co tady pyskujete, nemohu odeslat sms, nemohu aktualizovat fc, instagram....panebože, tohle tvrdí závisláci, kteří mají roupy. Z hlediska bezpečnosti bych v metru zakázal používání sítí gsm, amíci sice nás straší terorismem, ale až se objeví první případ dálkově odpálené bomby v metru pomocí mobilu, tak se najednou budou všichni divit....tenhle luxus si fakt dokážu odpustit....
Všude jinde (západní Evropa např.) mají operátoři nižší marže a přesto více investují do infrastruktury oproti českým operátorům. Ale narozdíl od nás lidi tam znají svou cenu. My tady jsme rádi za každý drobek a ještě se operátorů hrdě zastáváme. Trochu mi to připomíná stokholmský syndrom kdy se oběť teroru zastává svého tríznitele. Je to absurdní, ale podle téhle diskuze na tom asi něco bude.
Nefunkčnost je způsobena dílem prostě nárůstem chytrých zařízení a dílem tím, že Android se chová velmi hloupě, po pár sekundách absence signálu sestřelí všechna spojení, takže po vjetí do každé stanice se všechna opět navazují a probíhá tam spousta zbytečné komunikace v jeden okamžik a EDGE síť to zahltí. Když jsem kdysi používal Windows Mobile PDA a k Internetu se připojoval prostřednictvím hloupého mobilu Sony Ericsson připojeného přes Bluetooth, tak např. při načítání stránky v Opeře Mini se po vjezdu do tunelu načítání zastavilo a po vjezdu do další stanice se zase obnovilo a stránka se donačetla, tj. TCP spojení bylo po té např. minutě schopno pokračovat.
No tak zatím to vypadá, že piňdíka si tu měříte hlavně vy. Ostatní musejí více vyzrát, mít více zkušeností...
Kolega když mluvil o Japonsku měl na mysli pokrytí stanic, ne tunelů. Já také ne. Nemusím být zrovna subdodavatel v Sofii ani mít kamaráda co staví autíčka, abych díky svým zkušenostem pochopil jestli je tak technicky nemožné a finančně nereálné pokrýt kvalitním signálem alespoň tu kostku o straně pár stovek metru jakou je běžná zastávka.
Jste možná silný v technice, ale o potřebách uživatelů toho asi moc nevíte. Vlastně dáváte silně najevo jak jimi pohrdáte. Všechno má svou prioritu. Ale záleží hlavně na zákaznících - ne subdodavatelích, jak jí nastaví. Když bude většina chtít kočičí hřbitov v každém městě, tak tam časem zkrátka budou. Internet v metru není jako si vymyslet cestu k nejbližší hvězdě. Je to celkem proveditelné. I vám se to nakonec v té Sofii podařilo, ne? Ostatně jako spoustě jiným městům.
Tak ono by třeba nebylo nutné pokrýt všechny tunely, ale aspoň centrum. Jsou tam kratší tunely a využilo by to víc lidí.
Co to zas v tom T-mobilu plácají? Jako že by to s 3G ve stanicích bylo horší? To bych si aspoň načetl 3 stránky při čekání. Takto zvládnu sotva jednu stránku mobilního webu. Měřil jsem párkrát rychlost na IP Pavlova ve špičce (na nástupišti, ne ve vlaku). Down kolem 20 kbps a ping skoro k sekundě.
"Operátoři to již jednou testovali - ještě před povodněmi v roce 2002 - mezi Muzeem a Můstkem. Zjistili ale, že uvnitř metra se nedá vůbec telefonovat, protože tam je veliký hluk. Jediné, co by šlo, by bylo posílat esemesky, ale to by se zase nevyplatilo mobilním operátorům, protože zavedení signálu do metra je velmi nákladné." (http://mobil.idnes.cz/signal-v-metru-je-jen-hudbou-budoucnosti-ffd-/mob_tech.aspx?c=A060814_132920_mob_tech_brz)
Tak asi ve Vídni nemají takový kravál. :-) Ale je fakt, že ty staré vagóny byly hlučné dost.
Když jsem kdysi používal Windows Mobile PDA a k Internetu se připojoval prostřednictvím hloupého mobilu Sony Ericsson připojeného přes Bluetooth, tak při načítání stránky v Opeře Mini se po vjezdu do tunelu načítání zastavilo a po vjezdu do další stanice se zase obnovilo a stránka se donačetla. Debilní Android po pár sekundách vyhodí, že není signál a všechna spojení shodí, takže stránku je nutno reloadnout, což situaci dost zhoršuje. Každopádně spojení udržet lze, pokud by tam byl timeouty v řádech minut a ne sekund. Podobně se choval ještě o něco dříve i Palm připojený přes infraport a opět mobil SE (jiný typ).
Problém ale není v tom, že by se nedalo pokračovat s navázanými TCP/IP spojeními. Problém je v tom, že ten váš „krátký“ výpadek trvá minuty nebo desítky minut. Protože vlak vjede do tunelu, ztratí GSM spojení, takže se rozpadne EDGE nebo 3G spojení (na linkové vrstvě). Pak vlak vjede do stanice, desítky zařízení zjistí, že mají signál, začnou se připojovat do GSM sítě a navazovat EDGE nebo 3G spojení (na linkové vrstvě). Ovšem to nějakou dobu trvá, a než se to podaří, jak vlak zase v tunelu a bez signálu. TCP/IP spojení může být celou dobu živé, ale během toho pobytu ve stanici se vůbec nenaváže linkové spojení, takže to TCP/IP není po čem přenášet.
To je právě otázka, zda se nestíhá už ve fázi samotného zalogování se do 2G/EDGE sítě nebo nebo až datové přenosy ve fázi, kdy všechna ta smart zařízení začnou obnovovat všechna ta trvalá TCP spojení na servery všemožných služeb.
to co sem popisoval sem používal ještě před třemi lety, první Android mám od prosince 2010 a popsané chování je jedna z věcí, která mě dost štvala.
Za tu dobu sice stoupla penetrace smart zařízení, ale nikoliv.už mobilů obecně, čili není důvod aby se od té doby nějak výrazně zvýšil nápor na síť ve fázi GSM/GPRS attach, Zato právě díky rostoucímu počtu smart zařízení stoupl rázový nápor na data po vjezdu vlaku do stanice. Tomu odpovídá i moje pozorování, ikona aktivních dat se objeví poměrně krátce po vjezdu do stanice, to se za poslední tři roku moc nezměnilo, co se ale změnilo je úspěšnost načtení webové stránky v Opeře Mini, což spíše svědčí pro variantu, kdy k přetížení dojde až ve fázi datových přenosů. A tam by dost pomohlo, kdyby ta TCP spojení mezi stanicemi telefony nezavřely a pak se na každé stanici nelogovaly do všech těch mailových, messagingových a kdoví jakých služeb.
Přečetl jsem si článek ještě jednou, nemám čas vypisovat citace, je tam zmínka o tom, že příjezd vlaku je nápor na signalizace (ale nikoliv, že by ten nápor byl nad možnosti sítě), ale jinak se tam na několika místech píše ve smyslu rostoucích objemů dat a preferenci hovorů, tj. že sítě nestíhají ve fázi přenosu dat, nikoliv při samotném přihlášení do sítě.
Napíšu si SMS při jízdě v tunelu bez signálu, dojedu do stanice, počkám 7 vteřin až naskočí signál a odešlu SMS. Nemusím nikde vystupovat, nemusím na nic čekat pouze 2 minuty než vlak projede tunelem. Když dojedu do další stanice dojde odpověď. Ve všech stanicích metra (linky A, B i C) je 95-100% signál.
Kde je se SMS problém ?
Tady má někdo smysl pro humor. Já ten celkem vtipný příspěvek čtu tak, že nemá cenu se ptát, "jak to lidi dělali dřív". Jasně že to nějak dělali, a fungovali +- normálně v rámci dobových reálií.
Celkem chápu, že nucená nečinnost ať už pracovní, nebo internetově-flákací, může být pro někoho při cestě metrem z Čerňáku na Zličín frustrující. Osobně mi spíš vyhovuje, že půl vagonu netelefonuje. A to bych sám byl asi jedním z těch kecalů...
Vypadá to, že je to věkem. Až v pozdějším věku poznáte, že nejde jenom o surovou pravdu, ale o okolnosti. Chtít v únoru 1945 v Berlíně aby se vyšetřilo domácí násilí v bytě č. 74a s tím, že žena má dvě modřiny je podobná situace.
Pokud nejste s to pochopit, jaká je pokrytí té trubky marginálie, jak je to stupidně vyříznuto skupinou mimoňů jako je JKL, tak to chce nějaké roky si ještě odžít. Takových požadavků vysypu dvě tuny, od toho že požaduji v každém okrsku hřbitov pro kočky, přes požadavek na na parní lázně v každé ulici, po požadavek na pokrytí metra, ale ne pro telefonování, ale pro mimoně, co si chtějí matlat iDnes.
Mimochodem, kamarád modelář staví auta ovládané na vysílačku a na dráhu musí jezdit 30km do jiného města.
Má stokholmský syndrom, protože neskáče před úřadem s papírem na kterém je seznam milovníků RC aut z okolí.
Víte co, kdybych moc prosil, tak ten českej CAPEX/OPEX toho projektu uvidím, je to tak stará věc, že mi to třeba někdo ukáže. Byl jsem u projektu v Sofii jako jeden subdodavatel, pálí tam do vagónů wimax od izraelské firmy, funguje to (obecně) až do 160km/h s rychlostí do cca 50mbit/s. Mám s nějvětší pravěpodobností 100x více zkušeností než vy, ale pindíky si měřte jinde.
Ano. sluníčkoví lidé mají velkou výhodu. Jako Václav. Všechno bude mami. S 50 000 věcí co se musí udělat je pokrytí metra pro veřejnost asi na místě 49250. Něco jiného je pokrytí tubus pro technologické využití, to se dělalo i v té Sofii a jak jsem psal výše, fotil bych ty nakrknutý lumíky, co maj plnej signál ale nepřipojí se a budou muset 8 minut počkat. Tragédie ale bude, až kvůli neodeslanému mailu hlavního chirurga aka JKL někdo umře na operačním sále. To bude fakt špatný.
Ne vsichni. Jenom vy, nikdo jiny tady si socialni hovinka nepousti a JKL na to ma delsi dobu razitko, to je jiny pripad. A kocici hrbitov chce 47x vice lidi (rikam ja, kdyz nekdo muze vypocitat takovou hovadinu jako se pocitala vyse), nez pokryti metra, i kdyz uznavam, ty stanice jsou jina kava nez tubusy, to jsem nepostrehl, ze je to skromnejsi pozadavek.
Jeste mnohem vice lidi chce ovsem kiosky s vodou, víte co to je pitny rezim? Co slunce? Kde koupim klobouk, ja mam narok na prodejnu klobouku na Bezdesu. V Thajsku je na kazdym kroku.
A co wifi v nemocnici? Clovek tam lezi treba mesic. Co skola, co pneuservis.
Neco chtit je jako propiskou pichat do papouska v kleci, umi to kazdej vul, zkuste radeji neco delat, treba tak 10 let.
Vy se skutecne domnivate ze zakladnim poznavacim znakem zapadni evropy je rozcilovat se v diskuzich jakto ze operator to metro jeste nepokryl? To pozoruju uz asi 15 let bez nema to valneho ucinku. Pokud Vam na tom tak zalezi, tak si zalozte nejaky watchdog a medialne tlacte na CTU at pokryti metra vyhlasi jako nutnou podminku tohoto podnikani u nas a da na to nejakou lhutu, ale neurazejte lidi kteri to nevnimaji jako problem.
Těch 2M lidí v tom metru asi nežije neustále, že. Takže srovnávat to s populací nějakého sídla je... Kolik jich tak může být v určitou konkrétní chvíli? Desetitisíce? Kolik z těch desítek tisíc během té cca 15 min. jízdy má potřebu telefonovat? Jednotky tisíc? Opravdu je to teď pro operátory tak zajímavé, mít to tam pokryté? (reálná čísla samozřejmě neznám, klidně mě opravte)
Srovnání s tou Plzní by bylo lepší, pokud by se její obyvatelé mohli (ne museli) třeba 2x denně rozhodnout, že budou na určitou chvíli bez signálu.
Nejsem nepřející, jen se na to dívám z jiného úhlu pohledu. Myslíte, že je tento pohled také možný?
Ja jsem Vam prece prozradil ze hejkanim po diskuzich niceho nedosahnete i poradil jak na to jit. To Vam take prijde jako vychodni pristup? Oni se kabely v podzemi instaluji skutecne o neco hure nez na zemi
Ani ve snu mne nenapadlo, že hřbitov pro kočičky a kiosky na vodu míníte jako námět na komerční projekty. Nebo slunce. Mimochodem - to vše v metru?
Evidentně Vám unikl smysl mého komentáře. Ať už to bylo míněno jako komerční či veřejná aktivita, mluvíte pořád o nových projektech, původní pisatel řešil to, že si platí službu, kterou by rád viděl kvalitní i v rámci metra. Mě to přijde jako legitimní požadavek. A nelíbí se mu, že tu nemá veřejnost sílu na to, aby na operátory zatlačila. Opět v tom nevidím problém, z mého pohledu je to tak.
Osobně mě pokrytí metra nějak zvlášt netrápí, na druhou stranu dovedu pochopit lidi, kterým to fuk není. A nemyslím si, že se jejich hlas dá arogantně shodit ze stolu s tím, že jde o prkotinu a jsou tu mnohem důležtější věci. Operátoři v tom uvidí "business case" ve chvíli, kdy jim to bude brát zákazníky. A hledání rentability není náš problém, ale jejich.
Z hlediska protlačení takové služby je ovšem v nejlepší pozici DP Praha, který by jako příspěvková organizace mohl z pohledu majitele objektů zpřísnit podmínky a operátorům položit nůž na krk - buď všude, nebo nikde. A na to by nějaká občanská iniciativa sílu měla.
Nevím, znam 5 let stare ceny, kdybych drzel budget, tak pokud PR s marketingem nereknou, ze z toho medialne vymlati silene hodnoty a nezaruci se krvi, tak ty penize dam na 1000 jinych mist radeji. Mimochodem, korporace si stanovuji investicni zamery na zaklade navratnosti. Nemaji totiz dost investicnich prostredku, jdou podfinancovane (je jedno proc, treba protoze se vyplaci dividendy, nebo posrali vstup na indicky trh). Coz muze byt pro laika neuveritelne, ale nikdy neschvali investici treba 40 milionu tam kde je navratnost treba 2 roky. Chteji navratnost neco pres rok. Umi otocit penize rychleji a lepe. Proti tomuto je cokoli v metru jina galaxie.
Jinak telefonovat jde, SMS jdou, zbyva mail od JKL na operacni sal jak maji odoperovat kycli. Rozhodne je to aktivita pro nejakeho mistniho ISP, navrhuji 5 minut zdarma s reklamou na captive web portalu, pak 20 Kc/hod pro turistu a 80 Kc/mesic s gigovym fupem pro rezidenty jako JKL.
To asi neprojde co?
Pro velke firmy asi ne, detailne se narozdil od jinych timto nezaobiram, respektive jsem zodpovedny za projekty u mnohem mensi firmy a BC pocitam bezne, jsem pak za to zodpovedny a dokazu v pripade metra vypocitat navratnost. Pokud chce majitel filantropicky udelat modry bod, tak da 30 000 Kc na detsky den (zdravim pani starostku), nikolivek ze postavime za 30 000 Kc opakovac, protoze si hajny preje mit internet nebo dokonce ma narok. Casti businessu a filantropie mame striktne oddelene.
To je stav dnes, nevylucuji ze az budeme za 20 let na zapade, tak uz se nic pocitat nebude a bude se jenom stavet.
Ja tady v te diskuzi mam handicap, ze se tady naznacuje, ze na zapad, kde to bohuzel moc neznam, si zakaznici "vse" vybojuji. Mam velmi silne podzreni ze tomu tak neni.
Nevím, neplul jsem zaoceánským parníkem přes noc ani jednou ;-). Mohl byste určitě požadovat za více peněz větší kajutu :). Ale řekl bych, že tady to asi fungovat bude. Postavíte loď, je moderní, vyděláváte. Za pár let přijde konkurence s větším luxusem, budete muset jít s cenou dolů. A doufat, že vyděláte dost, abyste mohl postavit ještě luxusnější loď a mohl na ní zase nasadit vyšší ceny.
Situaci s operátory bych asi přirovnal k boji za nižší bankovní poplatky v roce 2005. Taky asi banky neviděly moc velký kšeft ve zrušení poplatku za uzavření konta. A stejně to nakonec udělaly.
Ale samozrejme ze na tom muzete Vy sam neco zmenit, spousta aktivnich lidi bez penez uz zmenila vetsi veci nez je pokryti metra signalem. Prestante svou frustraci kanalizovat ve forech, dejte dohromady partu podobne smyslejicich lidi, zalozte OS a zacnete na operatory vyvijet soustavny medialni tlak. Peclive nastudujte jak je to jinde a piste o tom, dokazujte ze to jde. Organizujte zesmesnujici happeningy pred sidly operatoru a CTU (pokud to bude vtipne s nejakymi prevleky a proprietami, ucast TV stabu je temer zarucena. Happening je medialne nesmirne vdecna vec). Zesmesnujte je kde muzete, zjistete si bydliste clenu vedeni ci dozorci rady a vyveste jejich fotky v mistech jejich bydliste s popisem neschopnosti firmy kterou vedou/dozoruji. Takova nastvana manzelka s mistni ostudou jmena rodiny muze byt daleko mocnejsi zbran nez tisic prispevku ve forech....
Moznosti jsou neomezene, uspech sice neni zarucen, ale uz Vam nikdo nikdy nebude moci rict, ze jste jen zvanil.... A to za to stoji, ne :-)
U nás je to neřešitelné jen proto, že se zatím nenašel nikdo, kdo by se na tom uměl nakapsovat. Opové sice s DPP ,,spolupracují" Ale podle mne se spíš dohadují, kdo kolik dostane. A nad vlaky metra kdysi viselo cosi, jako liniová anténa, přes kterou se bezdrátově domlouvali dispečeři se strojvedoucími, takže prostor pro instalaci nějakého liniového zařízení tu je. Pro GSM by se toto řešení použít nedalo, ale wifina by takhle fungovat mohla.
Proč má většina podzemních souprav na světě problém s konektivotou? Návratnosti investice do BTS / WiFi hotspotů je příliš malá. Proto jsme vytvořili reklamní a monetizační platformu Socifi (www.socifi.com), díky které lze tyto problémy elegantně odstranit. Takže neztrácejte naději. Pracujeme.
Tak jezděte autem a máte klid, když je pro Vás tak důležité být na signálu. Prostě a zkrátka mobilní telefon v metru špatně funguje. No a co? Myslím, že většina lidí s tím dokáže bez problémů žít. Chápu, že pro některé to bude katastrofa, že chvíli nebudou na sociálních sítí, ale pro Ty ostatní je to věc, kterou bez problémů překousnou.
Internet ani ne, ale kdyz si nejsem schopen ani zavolat? Pracuji na dtanici metra jiz nekolik let a za ty leta sla kvalita signalu smahem dolu.
Drive jsem se pripojil i na internet, pripadne signal spadl, kdyz prijela souprava. Nyni mame problém se signalem i v hodinach kdy je prerusen provoz metra. Potesi kdyz Vam přijde sms se spozdenim třeba ctyr hodin a to jen proto, ze jsem bez signalu. :-(
Vzhledem k tomu, že technologické řešení problému existuje, začal jsem pátrat, proč se v tomto nehýbeme kupředu.
Nabyl jsem dojmu, že nečinnost operátorů a pasivita dopravního podniku v této oblasti je způsobena částečně také tím, že daná agenda nemá politickou podporu v zastupitelích hlavního města.
Jako rezident na Praze 1 jsem proto s tímto zašel za jediným mně známým volebním leaderem do komunálních voleb, p. Kaslem, kterému se můj nápad na pokrytí tunelů pražského metra 3G signálem a posílení signálu ve stanicích na 3G/LTE zamlouval a ANO ho v podzimních komunálních volbách do zastupitelstva hlavního města zařadí do svého volebního programu jako jednu z priorit. Pilotní provoz by měl proběhnout na trase metra V.A z Dejvic do Motola, kde v současné době jednání mezi Sdružením operátorů a Dopravním podnikem váznou dle vyjádření operátorů právě proto, že nad DPP nikdo ze zastupitelů nedrží pomyslný bič. Vzhledem k tomu, že jsem s nápadem přišel "první", bylo domluveno, že budu garantem tohoto bodu v programu.
Slova jsou jedna věc, druhá jsou činy. Proto již včera proběhla z mojí iniciativy první informativní schůzka o technických možnostech se zástupci firmy Huawei Czech, která je hlavním dodavatelem technologického zabezpečení přenosu signálu pro všechny české mobilní operátory. Schůzky jsem se účastnil já, pan Kasl a za Huawei pan Pardubský. Na schůzce nám bylo potvrzeno, že technologické řešení anténami / signálovod. kabely není problém, ovšem iniciativa naráží na finanční otázky. Tyto schůzky budou dále pokračovat, v plánu je i workshop, kde budou představeny další možnost rozvoje pražského ICT v rámci projektu SMART Praha, do kterého zapadá i pokrytí stanic a tunelů 3G signálem. Dle mého skromného názoru v jednáních chybí hlavně právě onen prvek tlaku na DPP ze strany zastupitelů, který by DPP k dohodě "směřoval".
Financování projektu jsem si představoval primárně ze strany Sdružení operátorů s tím, že DPP by se podílel prostřednictvím barteru reklamních a inzertních ploch / slevou na umístění příslušných zařízení pro šíření signálu v prostorách metra (viz. model New York).
Pokud Vás toto téma stále zajímá, jsem Vám já (a případně i moji kolegové) k dispozici pro další otázky, resp. Vás mohu průběžné informovat o dalším vývoji a jednáních. Pochopitelně výsledek celého projektu tak, jak jsem ho popsal, záleží nakonec mimo jiné na výsledku podzimních voleb. stanek.mic@gmail.com , facebook.com/stanek.mic
GOV? Hrbitov pro kocicky, prodejna klobouku, parni sauna, wifi aj, to je komercni, ne? Podivejte se, korporace maji cela patra lidi co pocitaji. Kdyz pocitaji spatne, tak to spatne dopadne. Kdyz prijdete s zivotaschopnym projektem, tak vam postavi vytah primo do koncelare a na obede vas budou krmit a za penize v Praze dum. Sance, ze je to tento hoch je, ale hrozi i zasah meteoritem do kolena s mnohem vetsi pravdepodobnosti.
Varianta mesiase jako tu predvadi nadseny milovnik zapadniho mysleni se uplatnuje prevazne tam, kde nikdo pocitat nemusi, tedy GOV, coz ale nemusi byt nic spatneho, kdyz na to mam, tak jako v Norsku, at je v kazde obci nad 2000 obyvatel knihovna s tremi zamestnanci. K tomu se ale dopracovava jinak, nez 8 normostranami textu a pozadavky jak od zavodniho vyboru.
Na druhou stranu ma pravdu a je v velmi vyhodne pozici, chtit mir a lasku a pozadovat ji po vsech domacnostech, to zahreje, na to se neda reagovat, i ten Tomio chce vsechno dobre. Chapu ze je to technologickej server, ale proc proboha to metro, to je takova legrace, tady je vsechno ve srackach, tretina HDP se rozkrade, nic nefunguje, GOV IT nakupuje manday za 57 000 Kc, pred koncem roku se koupi vic NTB nez je zamestnancu, 14 L2 switchu obsluhuje jeden muz na fulltime uvazek a my chceme matlat idnes v metru.
Jo a mimochodem, wifi neni o operatorovi, to tam muze dat kde ktery ISP, staci kdyz si to tady precte. Jeste nekdo nalinkuje nejaky plastovy Dlinky za 32 USD, montaz za 240 Kc/hod, celkem 2 hodiny na stanici a projekt je hotovej.
Nepsal jsem, ze telefon je zbytecny. Psal jsem, ze pokud mate logisticky problem si vyzvednout postu, tak ze mate vyuzit kuryrni sluzby. Usetri vam komplikace pri komunikaci s manzelkou a take cas ktery stravite litanim na postu.
Ja bych treba uvital, kdyby DP investoval do informaci pro cestujici. Napr. zobrazeni casu do prijezdu dalsi soupravy-hlavne na prestupnich stanicich mimo spicku. Kdyz mam smulu, tak v nore stravim i vic jak 15min. a to bych jinak dosel treba pesky.
Ja totiz nesnasim cekani asi jako vy nefungujici SMS servis :)
na tohle ve smartphonu nepotrebujes ani net...
http://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/991/20130901/991_linka.pdf
na lince C jsou ve stanicich hodiny s odjezdem posledni soupravy. Interval uz znam, tak neni prilis slozite spocitat, kdy prijede dalsi vlak. Na jinych trasach se nepohybuju, ale predpokladam, ze i tam tyto hodiny jsou.
Je mi lito, ale unika Vam jeden zasadni rozdil ve Vasi argumentaci a argumentaci oponenta. Oponent se zlobi, ze si zde verejnost neni schopna na bohatych firmach prosadit zlepseni sluzeb. Na to mu Vy uvadite priklady z oblasti verejne spravy. Takze pletete dohromady pate pres devate.
Mimochodem, Vase prispevky mi pripominaji vtip od Rencina: "Jiz nedoslycham, mlady muzi, kam ze jste rikal, abych si strcil sve bohate zivotni zkusenosti?".
A na takovéhle znechucení cesty není třeba Internet. Tuhle jsem jel vlakem z Berlína do Prahy, v Drážďanech přistoupily dvě babči a celou cestu do Ústí se bavily o tom, jak si na tržišti koupili jablko a jak bylo dobré. Kam se na to hrabe nějaké domlouvání schůzky po telefonu v MHD.
Ty jsi vážně magor, ty Pepíku! Srovnej si jen náklady na pokrytí metra a uvidíš, že je smysluplnější řešit něco úplně jiného. Já třeba v metru signál nepotřebuju. Na stanicích funguje jak volání, tak i SMS a tu chvíli v tunelu nějak přežiju. Vážně, normálně to přežiju a NIC se mi nestane podobně, jak když jsem bez připojení někde u moře.
Jinak metrem jezdím 2 stanice, takže nebudu dělat pí4oviny a hledat nějaký článek na přečtení, abych musel využít těch 5 minut bez signálu.
Kdybych jel někam dál, tak si můžu vzít kdekoliv noviny nebo mám v batohu knížku. Preferuji ale stejně chvíli klidu bez informací, než abych jako debil musel zase vstřebávat něco nového, což dělám stejně celý den.
Vlastně máte pravdu, řadím nás do východní Evropy. A máte pravdu, ano je to smutné. Bohužel.
"Pepíčku proč jsi neudělal ten domácí úkol?! Vždyť je to tak jednoduchá úloha. Ale mami! Nobelovu cenu stejně nedostanu, tak proč bych měl dodělat alespoň základní školu?!"
Otázka na operátory: "Víme, že pokrýt signálem tunely metra je nákladné a technicky náročné, ale proč jste stále nepokryli signálem alespoň stanice? Proč se prakticky nelze reálně připojit? Vždyť je to jen kostka cca 100 x 35 metrů?"
Odpověď: "No nemůžeme pokrýt zastávky, ač to není neřešitelné, protože pokrýt tunely by bylo velmi nákladné a technicky těžko řešitelné.
Děkujeme za odpověď: "Napadlo nás, že se možná mohly nejprve celkem levně pokrýt zastávky, a pak teprve řešit problémy s pokrytím tunelů, ale jistě máte spoustu odborníků, kteří tomu rozumějí více, než my.
Teď už konečně naši čtenáři chápete, proč máte platit drahý paušál za internet přestože ho nemůžeme moc využívat."
Pepík z davu: "No já stejně internet v metru nepoužívám, takže si NEPŘEJU aby se něco takového dělalo. Ještě by si všichni četli na těch svejch tabletech a co já z toho mám?!"
Řadím vás do východní Evropy pro tu typickou ignoranci, které se s východem spojuje. Když bude internet v metru, nikdo vám nebrání ho nepoužívat. Ale když nebude, tak my, co bychom ho rádi používali nemáme jinou možnost. Ale to vám je jedno, že? Co by se vám stalo, kdyby byl pořádný net alespoň na zastávkách? To není investice ve stovkách miliónů. Většinu z těch zamýšlených stovek milionů by totiž připadalo na případné pokrytí tunelů. Nechápu, proč to v lidech vzbuzuje takovou nevoli.
Metro denně přepraví skoro 2 miliony cestujících! To je už pořádná aglomerace. Ale tohle město je prakticky bez internetu! To není o tom že si přeci 15 minut počkám. Čekám 15 minut denně, každý den, celý rok, celý život! Z těch dvou milionů má třetina internet v mobilu. Čekají 160 tisíc hodin denně!
Co byste říkal na to kdyby se teď operátoři rozhodli ignorovat třeba takovou Plzeň? Mají na to samozřejmě právo. Je to přeci jejich sít, jejich peníze, jejich internet. Bylo by vám to jedno protože v Plzni nežijete, že?
Myslíte, že vám bez internetu v metru operátor sníží ceny, nebo je investuje tak, aby se vám to zrovna hodilo? Nebudete z toho mít vůbec nic! Peníze skončí u matky v Británii, Německu, Španělsku.. Ale hlavně, že z toho nebudeme mít nic my ostatní, že? Těžko takový přístup můžu nepovažovat za nevýchodní.
Z hlediska ekonomické návratnosti (kterou nám tak rádi operátoři předhazují) je jedno jestli bude 50 tisíc lidí volat od rána do večera, nebo 2 miliony lidí jednou za den v metru. Důležitý je jen celkový počet provolaných minut. Pokud bude stejný, operátor vydělá stejné peníze. A tudíž může (měl by) do infrastruktury vrátit zpět stejnou sumu. Podle mě je to jeho povinnost. Pokud si tedy chce zachovat přízeň a peníze svých klientů.
Bohužel do téhle jednoduché matematiky vstupují dva faktory. Psychologie (já bych to nazýval spíše vyčůranost) a způsob účtování. Zákazník totiž může počkat těch patnáct minut a projít si web potom. Zvláště, když mu to správně odůvodníme, sežere to i s navijákem. Což tahle celá diskuze jen potvrzuje. Co na tom, že případná poptávka (a ekonomická návratnost) je v metru podobná jako v té Plzni. Ale u ní si to operátor ze zmiňovaných důvodů dovolit nemůže.
A druhý faktor je způsob účtování internetu. Většina zákazníků platí za připojení paušálem. Takže platí i když se zrovna připojit nemůžou. Tedy operátor má jen malou motivaci investovat zpět do infrastruktury, i přestože je v metru 700 tisíc lidí denně, kteří mu stejně jako lidé v Plzni za službu platí. Ale na rozdíl od Plzně oni za své peníze nedostanou nic zpět.
To je asi také důvod, proč volat můžeme v metru už dávno, ale připojit se je téměř nemožné. Bez pokrytí volání by lidé nic neprovolali a operátor nic nevydělal, ale u internetu (zvláště v metru) má své peníze jisté i bez signálu.
BTW: Přechod trhu k neomezeným tarifům může mít podobně negativní vliv na kvalitu hovorů, jako je tomu u internetu. Proč investovat do hlasu, když nám zákazníci zaplatí i tak. Co jim ostatně zbývá. Odstěhují se do Rakouska?
A teď by mě zajímalo, proč v celém vídeňském metru, které je o oproti pražskému poměrně rozlehlejší, není s tím signálem žádný problém? Drtivá většina lidí tam telefonuje bez problémů a je to hlavní náplň výplně cesty...
O internetu taky není třeba polemizovat. Tam to jde a u nás je to neřešitelný problém??
pokud potřebujete mobilní připojení neustále, a pár minut bez signálu je pro vás intelektuální trýzní - pak prostě nemůžete jezdit metrem mezi sockami. pak potřebujete přepravu úměrnou vašim potřebám a důstojnosti. například většina limuzín má dnes vestavěné počítače v opěrkách a ve střeše, s režimem vzdálené SIM - většina rodinných kombíků má přinejmenším dockingstejšny na běžné typy mobilů a ajpedů.
metro takovým komfortem nedisponuje - ostatně, není to jediný komfort, kterým metro nedisponuje.
Vždycky když čtu o tom, jak něco u nás v ČR nejde, tak mi to nedá a musím srovnávat s Japonskem, kde všechno tak nějak funguje.
Tokijské metro má kolem 300 stanic. Sice jsem neprojel všechny, ale nevšiml jsem si, že by internet nejel, nebo byl nějak extra pomalý. Myslím tedy v samotných stanicích, ne v tunelech.
Argument ve stylu "Jede to pomalu, protože do stanice přijede souprava a všichni se najednou chtějí připojit" mi přijde úsměvná.
V Tokiu jsou stanice ve špičkách narvané lidmi fest, rozestupy mezi jednotlivými vlaky jsou třeba i jen 2min, takže ve stanici nějaká souprava stojí skoro pořád a i když nestojí, tak na ni lidé alespoň čekají. A každý druhý přitom něco datluje do mobilu, případně si hraje něco na NDS či PSP.
Když vidím ten mumraj tady a je očividné že to jde, tak nevím v čem je Pražské metro tak vyjímečné.
Další příklad Sendai. Město, které má milion obyvatel, takové větší Brno a jen jednu linku metra. Přesto ve stanicích internet jede.
Co se týče regulérních vlaků (šinkansen), tak na jih od Tokia internet v tunelech většinou funguje, na sever ne (asi protože je provozuje jiná "firma" japonských drah). A že je tunelů v Japonsku požehnaně může potvrdit každý, kdo tu někdy někam jel (ať už autem nebo vlakem).
Což mě přivádí k další věci - Tunel Blanka. Docela by mě zajímalo, jak by výstavba probíhala a kolik by stála, kdyby stejný tunel stavěli Japonci.
Právě proto :) Neomezené volání dnes dostanete strašně levně... V podstatě kdo trochu víc volá, tak se mu už nevyplatí přemýšlet nad tarifem, ale může si dát normálně No Limit.
Navíc hovory jsou super v tom, že přenáší i nonverbální komunikaci, takže slyším i jakou má protistrana náladu atd. Kromě toho jsou i rychlejší.
Kdysi dávno, ještě jako student, jsem všechno řešil přes IM. Pak jsem přešel na hovory, protože už jsem tak peníze nehrotil. Zjistil jsem, že to, co po telefonu řeším minutu, tak na IM bych řešil alespoň 15 minut i déle.
A to, co po telefonním hovoru řeším 15 minut, tak na IM je absolutně neřešitelné :).
Dnes a denně takhle funguji, metrem jezdím denně, týdně na všech trasách. Funguje to všude a bez problému. Stejně tak když metro přijede do stanice a naskočí signál jde rychle zavolat než metro vjede cca 30m do tunelu kde signál vypadne.
SMS se odešle, dojde příjemci a ten když odpoví tak v další stanici dojde odpověď. Vše bez problému. Hovoříme předpokládám o pražském metru ?
No není to smutný? Asi už chápu proč nás řadí do východní Evropy. Geograficky do ní možná nepatříme, ale myšlením bohužel ano. Už rozumím proč je ve východní Evropě všechno dražší než té západní. Od mobilních služeb, módu, elektro až po hamburgery v mekáči. Dají nám to dvakrát dráž, ale my se jich ještě budeme zastávat a dokonce urážet kohokoliv kdo by chtěl něco levnějšího. Vždyť tě nikdo nenutí používat net v metru. Mysliš, že když ho operátor nepokryje internetem a ušetří ty stovky milionů, že ti z nich něco dá? Že ti zlevní služby, nebo že ušetřené peníze investuje tam kde by se to zrovna tobě líbilo? Nestane se vůbec nic. Ale ty jsi na to hrdý, viď?! Je mi tě líto.
V tom Boeingu mate jednu az dve kabiny (resp. paluby), ktere lze snadno pokryt, a kolem volny prostor az ke hvezdam, takze neni problem s komunikaci pres nejakou druzici. V metru byste musel resit pokryti kazdeho vozu, distribuci signalu tunely a to vsechno dohromady vcetne rychleho roamingu. Ne ze by to neslo, ale na tohle WiFi nebylo staveno. No a je pochopitelne otazka, kdo a jak by to (za)platil. Ze by to bylo zadarmo to asi ne, to by trzne a demokraticky vyspeli Prazane jako relikt totality jiste bojkotovali, Hrebejk by povedel neco o rudych a hnedych prasatech a tak.
Obávám se, že když souprava vjede do tunelu a ztratí GSM signál, spojení nedokáže udržet ani 3G. Takže tahle výhoda se v metru (bez pokrytí tunelů) nevyužije. Naopak při příjezdu metra do stanice by se všechna zařízení pokoušela navázat 3G spojení, a kvůli náročnosti by jich uspělo ještě méně, než dnes.
Zasilku si musite urcite na poste vyzvednout behem deseti minut co tam pristala...co treba kuryr, pokud je to tak strasne dulezite?-da vam nekolik moznosti jak vam ji doruci...pres mailovou app se jiste domluvite i v tunelu mezi Muzeem a Hlavnim nadrazi.
Jestli vam nekdo porad vola kdyz jste v metru, tak jezdete taxikem...pokud si na nej ovsem vydelate...Zatim to vypada, ze jecite jako ostatni frustrati, kteri se nedokazi vyrovnat s nastrahami doby.