Se divím kolik technologicky konzervativních lidí se pohybuje na technologickém webu.
Ani se nedivím, že operátoři říkají, že to nejde, když spousta lidí to zjevně považuje za buržoazní manýry. Asi jako právo k svobodným informacím před revolucí, že? Nedivím se proč jsme do nedávna měli jedno z nejdražší volání v Evropě. Lidi jsou tu "hrdí" že jsou tak bohatí, že si můžou dovolit platit tisíce za telefon.
Myslím, že naopak metro je jedno z nejlukrativnějších míst v Česku, s vysokou hustotou zákazníků. Počet cestujících: 531 milionů/rok (2011) Tomu už říkám business! Ale to by se muselo za internet platit jako za hovory a SMS jednotkově, že? Co by z toho operátoři měli, paušál za net přeci zaplatím i bez pokrytí v metru, že?
Kde jinde si přeci přečíst web, než v metru cestou do práce? Může to být klidně hodina z pracovního dne který strávíte v metru. To je 11 dní čistého času za rok! Celý rok života za celý váš život. Tak proč si ho nezpříjemnit koukáním na pohybující se kabely v tunelu, že?! Rady typu kup si knížku, noviny a podobně jsou stejně trefné jako jíst koláče místo chleba a spíš vypovídají o tom, že jsme jen národ hrdejch Pepíků. Jak tady v diskuzi, tak ve vedení našich operátorů, kteří chtějí jen maximalizovat zisky. A proč taky ne, když jim v tom ještě rádi pomůžeme.
BTW: Malý propočet ekonomické "ne významovosti" a "ne rentabilnosti" nákladů.
V roce 2011 cestovalo v pražském metru 531 milionů cestujících. Průměrná doba jedné jízdy může být řekněme 15 minut? Tedy celkem lidé stráví v metru 132 750 000 hodin. Když to tedy vydělíme 24 hodinami abychom dostali kolik by to představovalo "celých" lidí za den, dostaneme číslo 5 531 250. To pak ještě vydělíme 365 a máme tu 15 154 "celých" lidí kteří stráví 24 hodin denně celý rok v metru. Ale to ještě nekončíme. Naši lidé v metru nikdy, až na výjimky, vůbec nespí. Normální člověk ale prospí třetinu dne. A během té doby toho moc asi neproserfuje, nenapíše ani jednu SMS, neuskuteční ani jeden hovor. To znamená v reálu ještě o třetinu větší aktivita. Je to tedy ekvivalent 22 731 skutečných lidí. To už je pěkné město!
Navíc si dovolím tvrdit, že je to 22 tisíc velmi aktivních lidí, kteří dohromady proserfují, proesemeskují a provolají více, než podobně velká Kopřivnice. Může se to pak rovnat podobné poptávce jako ve statutárních městech jako jsou Děčín, Chomutov, Přerov, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav...
Kolik asi stojí pokrýt tak velké město? V metru je 56 zastávek a na jednu BTSku jich připadá hned několik. Takže reálně jich je 30-40?
A kolik myslíte, že je v BTSek v takovém Chomutově? Nevím, ale vzhledem k tomu, že jen T-Mobile má po celé republice celkem 13 tisíc základnových stanic, vychází to po přepočtu na obyvatele celkem úsměvně. I kdyby bylo signálem pokryto 100 % obyvatelstva ČR, vycházelo by to na 50 tisícové město jako je Chomutov cca na 65 základových stanic. Tedy polovina, až dvě třetiny oproti počtu BTS v metru.
Ale nechtějme mít hned signál v tunelu. To lítáme někde v oblacích ale ještě jsme se nenaučili ani chodit (datlovat na zastávkách). Ano náklady na pokrytí tunelů jsou mnohem vyšší. Kolik ale může stát opravdu kvalitně pokrýt stanice? A víme že to není technicky nemožné. Ostatně samotná odpověď operátorů je usvědčuje, když tvrdí, že na jednu BTS připadá hned několik stanic. Což samozřejmě snižuje kapacitu a v běžném (méně nákladném) terénu není obvyklé. Jaké jsou tedy náklady pouze na pokrytí zastávek? Třetina ze zmiňovaných stovek milionů? Čtvrtina? Nezapomínejme, že tam na rozdíl od tunelů nějaké infrastruktura je což jistě sníží o něco náklady.
Myslím, že to tedy není ekonomicky nereálné - ba naopak. Spíš je problém ve slabé poptávce. Jinými slovy málo řveme a jen držíme hubu a krok. A na to si v našich končinách operátoři dávno zvykli.
Ty jsi vážně magor, ty Pepíku! Srovnej si jen náklady na pokrytí metra a uvidíš, že je smysluplnější řešit něco úplně jiného. Já třeba v metru signál nepotřebuju. Na stanicích funguje jak volání, tak i SMS a tu chvíli v tunelu nějak přežiju. Vážně, normálně to přežiju a NIC se mi nestane podobně, jak když jsem bez připojení někde u moře.
Jinak metrem jezdím 2 stanice, takže nebudu dělat pí4oviny a hledat nějaký článek na přečtení, abych musel využít těch 5 minut bez signálu.
Kdybych jel někam dál, tak si můžu vzít kdekoliv noviny nebo mám v batohu knížku. Preferuji ale stejně chvíli klidu bez informací, než abych jako debil musel zase vstřebávat něco nového, což dělám stejně celý den.
No není to smutný? Asi už chápu proč nás řadí do východní Evropy. Geograficky do ní možná nepatříme, ale myšlením bohužel ano. Už rozumím proč je ve východní Evropě všechno dražší než té západní. Od mobilních služeb, módu, elektro až po hamburgery v mekáči. Dají nám to dvakrát dráž, ale my se jich ještě budeme zastávat a dokonce urážet kohokoliv kdo by chtěl něco levnějšího. Vždyť tě nikdo nenutí používat net v metru. Mysliš, že když ho operátor nepokryje internetem a ušetří ty stovky milionů, že ti z nich něco dá? Že ti zlevní služby, nebo že ušetřené peníze investuje tam kde by se to zrovna tobě líbilo? Nestane se vůbec nic. Ale ty jsi na to hrdý, viď?! Je mi tě líto.
Vy se skutecne domnivate ze zakladnim poznavacim znakem zapadni evropy je rozcilovat se v diskuzich jakto ze operator to metro jeste nepokryl? To pozoruju uz asi 15 let bez nema to valneho ucinku. Pokud Vam na tom tak zalezi, tak si zalozte nejaky watchdog a medialne tlacte na CTU at pokryti metra vyhlasi jako nutnou podminku tohoto podnikani u nas a da na to nejakou lhutu, ale neurazejte lidi kteri to nevnimaji jako problem.
Vlastně máte pravdu, řadím nás do východní Evropy. A máte pravdu, ano je to smutné. Bohužel.
"Pepíčku proč jsi neudělal ten domácí úkol?! Vždyť je to tak jednoduchá úloha. Ale mami! Nobelovu cenu stejně nedostanu, tak proč bych měl dodělat alespoň základní školu?!"
Otázka na operátory: "Víme, že pokrýt signálem tunely metra je nákladné a technicky náročné, ale proč jste stále nepokryli signálem alespoň stanice? Proč se prakticky nelze reálně připojit? Vždyť je to jen kostka cca 100 x 35 metrů?"
Odpověď: "No nemůžeme pokrýt zastávky, ač to není neřešitelné, protože pokrýt tunely by bylo velmi nákladné a technicky těžko řešitelné.
Děkujeme za odpověď: "Napadlo nás, že se možná mohly nejprve celkem levně pokrýt zastávky, a pak teprve řešit problémy s pokrytím tunelů, ale jistě máte spoustu odborníků, kteří tomu rozumějí více, než my.
Teď už konečně naši čtenáři chápete, proč máte platit drahý paušál za internet přestože ho nemůžeme moc využívat."
Pepík z davu: "No já stejně internet v metru nepoužívám, takže si NEPŘEJU aby se něco takového dělalo. Ještě by si všichni četli na těch svejch tabletech a co já z toho mám?!"
Řadím vás do východní Evropy pro tu typickou ignoranci, které se s východem spojuje. Když bude internet v metru, nikdo vám nebrání ho nepoužívat. Ale když nebude, tak my, co bychom ho rádi používali nemáme jinou možnost. Ale to vám je jedno, že? Co by se vám stalo, kdyby byl pořádný net alespoň na zastávkách? To není investice ve stovkách miliónů. Většinu z těch zamýšlených stovek milionů by totiž připadalo na případné pokrytí tunelů. Nechápu, proč to v lidech vzbuzuje takovou nevoli.
Metro denně přepraví skoro 2 miliony cestujících! To je už pořádná aglomerace. Ale tohle město je prakticky bez internetu! To není o tom že si přeci 15 minut počkám. Čekám 15 minut denně, každý den, celý rok, celý život! Z těch dvou milionů má třetina internet v mobilu. Čekají 160 tisíc hodin denně!
Co byste říkal na to kdyby se teď operátoři rozhodli ignorovat třeba takovou Plzeň? Mají na to samozřejmě právo. Je to přeci jejich sít, jejich peníze, jejich internet. Bylo by vám to jedno protože v Plzni nežijete, že?
Myslíte, že vám bez internetu v metru operátor sníží ceny, nebo je investuje tak, aby se vám to zrovna hodilo? Nebudete z toho mít vůbec nic! Peníze skončí u matky v Británii, Německu, Španělsku.. Ale hlavně, že z toho nebudeme mít nic my ostatní, že? Těžko takový přístup můžu nepovažovat za nevýchodní.
Těch 2M lidí v tom metru asi nežije neustále, že. Takže srovnávat to s populací nějakého sídla je... Kolik jich tak může být v určitou konkrétní chvíli? Desetitisíce? Kolik z těch desítek tisíc během té cca 15 min. jízdy má potřebu telefonovat? Jednotky tisíc? Opravdu je to teď pro operátory tak zajímavé, mít to tam pokryté? (reálná čísla samozřejmě neznám, klidně mě opravte)
Srovnání s tou Plzní by bylo lepší, pokud by se její obyvatelé mohli (ne museli) třeba 2x denně rozhodnout, že budou na určitou chvíli bez signálu.
Nejsem nepřející, jen se na to dívám z jiného úhlu pohledu. Myslíte, že je tento pohled také možný?
Z hlediska ekonomické návratnosti (kterou nám tak rádi operátoři předhazují) je jedno jestli bude 50 tisíc lidí volat od rána do večera, nebo 2 miliony lidí jednou za den v metru. Důležitý je jen celkový počet provolaných minut. Pokud bude stejný, operátor vydělá stejné peníze. A tudíž může (měl by) do infrastruktury vrátit zpět stejnou sumu. Podle mě je to jeho povinnost. Pokud si tedy chce zachovat přízeň a peníze svých klientů.
Bohužel do téhle jednoduché matematiky vstupují dva faktory. Psychologie (já bych to nazýval spíše vyčůranost) a způsob účtování. Zákazník totiž může počkat těch patnáct minut a projít si web potom. Zvláště, když mu to správně odůvodníme, sežere to i s navijákem. Což tahle celá diskuze jen potvrzuje. Co na tom, že případná poptávka (a ekonomická návratnost) je v metru podobná jako v té Plzni. Ale u ní si to operátor ze zmiňovaných důvodů dovolit nemůže.
A druhý faktor je způsob účtování internetu. Většina zákazníků platí za připojení paušálem. Takže platí i když se zrovna připojit nemůžou. Tedy operátor má jen malou motivaci investovat zpět do infrastruktury, i přestože je v metru 700 tisíc lidí denně, kteří mu stejně jako lidé v Plzni za službu platí. Ale na rozdíl od Plzně oni za své peníze nedostanou nic zpět.
To je asi také důvod, proč volat můžeme v metru už dávno, ale připojit se je téměř nemožné. Bez pokrytí volání by lidé nic neprovolali a operátor nic nevydělal, ale u internetu (zvláště v metru) má své peníze jisté i bez signálu.
BTW: Přechod trhu k neomezeným tarifům může mít podobně negativní vliv na kvalitu hovorů, jako je tomu u internetu. Proč investovat do hlasu, když nám zákazníci zaplatí i tak. Co jim ostatně zbývá. Odstěhují se do Rakouska?
Ja jsem Vam prece prozradil ze hejkanim po diskuzich niceho nedosahnete i poradil jak na to jit. To Vam take prijde jako vychodni pristup? Oni se kabely v podzemi instaluji skutecne o neco hure nez na zemi
Ale samozrejme ze na tom muzete Vy sam neco zmenit, spousta aktivnich lidi bez penez uz zmenila vetsi veci nez je pokryti metra signalem. Prestante svou frustraci kanalizovat ve forech, dejte dohromady partu podobne smyslejicich lidi, zalozte OS a zacnete na operatory vyvijet soustavny medialni tlak. Peclive nastudujte jak je to jinde a piste o tom, dokazujte ze to jde. Organizujte zesmesnujici happeningy pred sidly operatoru a CTU (pokud to bude vtipne s nejakymi prevleky a proprietami, ucast TV stabu je temer zarucena. Happening je medialne nesmirne vdecna vec). Zesmesnujte je kde muzete, zjistete si bydliste clenu vedeni ci dozorci rady a vyveste jejich fotky v mistech jejich bydliste s popisem neschopnosti firmy kterou vedou/dozoruji. Takova nastvana manzelka s mistni ostudou jmena rodiny muze byt daleko mocnejsi zbran nez tisic prispevku ve forech....
Moznosti jsou neomezene, uspech sice neni zarucen, ale uz Vam nikdo nikdy nebude moci rict, ze jste jen zvanil.... A to za to stoji, ne :-)