Nevím, neplul jsem zaoceánským parníkem přes noc ani jednou ;-). Mohl byste určitě požadovat za více peněz větší kajutu :). Ale řekl bych, že tady to asi fungovat bude. Postavíte loď, je moderní, vyděláváte. Za pár let přijde konkurence s větším luxusem, budete muset jít s cenou dolů. A doufat, že vyděláte dost, abyste mohl postavit ještě luxusnější loď a mohl na ní zase nasadit vyšší ceny.
Situaci s operátory bych asi přirovnal k boji za nižší bankovní poplatky v roce 2005. Taky asi banky neviděly moc velký kšeft ve zrušení poplatku za uzavření konta. A stejně to nakonec udělaly.
Pro velke firmy asi ne, detailne se narozdil od jinych timto nezaobiram, respektive jsem zodpovedny za projekty u mnohem mensi firmy a BC pocitam bezne, jsem pak za to zodpovedny a dokazu v pripade metra vypocitat navratnost. Pokud chce majitel filantropicky udelat modry bod, tak da 30 000 Kc na detsky den (zdravim pani starostku), nikolivek ze postavime za 30 000 Kc opakovac, protoze si hajny preje mit internet nebo dokonce ma narok. Casti businessu a filantropie mame striktne oddelene.
To je stav dnes, nevylucuji ze az budeme za 20 let na zapade, tak uz se nic pocitat nebude a bude se jenom stavet.
Ja tady v te diskuzi mam handicap, ze se tady naznacuje, ze na zapad, kde to bohuzel moc neznam, si zakaznici "vse" vybojuji. Mam velmi silne podzreni ze tomu tak neni.
Nevím, znam 5 let stare ceny, kdybych drzel budget, tak pokud PR s marketingem nereknou, ze z toho medialne vymlati silene hodnoty a nezaruci se krvi, tak ty penize dam na 1000 jinych mist radeji. Mimochodem, korporace si stanovuji investicni zamery na zaklade navratnosti. Nemaji totiz dost investicnich prostredku, jdou podfinancovane (je jedno proc, treba protoze se vyplaci dividendy, nebo posrali vstup na indicky trh). Coz muze byt pro laika neuveritelne, ale nikdy neschvali investici treba 40 milionu tam kde je navratnost treba 2 roky. Chteji navratnost neco pres rok. Umi otocit penize rychleji a lepe. Proti tomuto je cokoli v metru jina galaxie.
Jinak telefonovat jde, SMS jdou, zbyva mail od JKL na operacni sal jak maji odoperovat kycli. Rozhodne je to aktivita pro nejakeho mistniho ISP, navrhuji 5 minut zdarma s reklamou na captive web portalu, pak 20 Kc/hod pro turistu a 80 Kc/mesic s gigovym fupem pro rezidenty jako JKL.
To asi neprojde co?
Ani ve snu mne nenapadlo, že hřbitov pro kočičky a kiosky na vodu míníte jako námět na komerční projekty. Nebo slunce. Mimochodem - to vše v metru?
Evidentně Vám unikl smysl mého komentáře. Ať už to bylo míněno jako komerční či veřejná aktivita, mluvíte pořád o nových projektech, původní pisatel řešil to, že si platí službu, kterou by rád viděl kvalitní i v rámci metra. Mě to přijde jako legitimní požadavek. A nelíbí se mu, že tu nemá veřejnost sílu na to, aby na operátory zatlačila. Opět v tom nevidím problém, z mého pohledu je to tak.
Osobně mě pokrytí metra nějak zvlášt netrápí, na druhou stranu dovedu pochopit lidi, kterým to fuk není. A nemyslím si, že se jejich hlas dá arogantně shodit ze stolu s tím, že jde o prkotinu a jsou tu mnohem důležtější věci. Operátoři v tom uvidí "business case" ve chvíli, kdy jim to bude brát zákazníky. A hledání rentability není náš problém, ale jejich.
Z hlediska protlačení takové služby je ovšem v nejlepší pozici DP Praha, který by jako příspěvková organizace mohl z pohledu majitele objektů zpřísnit podmínky a operátorům položit nůž na krk - buď všude, nebo nikde. A na to by nějaká občanská iniciativa sílu měla.
GOV? Hrbitov pro kocicky, prodejna klobouku, parni sauna, wifi aj, to je komercni, ne? Podivejte se, korporace maji cela patra lidi co pocitaji. Kdyz pocitaji spatne, tak to spatne dopadne. Kdyz prijdete s zivotaschopnym projektem, tak vam postavi vytah primo do koncelare a na obede vas budou krmit a za penize v Praze dum. Sance, ze je to tento hoch je, ale hrozi i zasah meteoritem do kolena s mnohem vetsi pravdepodobnosti.
Varianta mesiase jako tu predvadi nadseny milovnik zapadniho mysleni se uplatnuje prevazne tam, kde nikdo pocitat nemusi, tedy GOV, coz ale nemusi byt nic spatneho, kdyz na to mam, tak jako v Norsku, at je v kazde obci nad 2000 obyvatel knihovna s tremi zamestnanci. K tomu se ale dopracovava jinak, nez 8 normostranami textu a pozadavky jak od zavodniho vyboru.
Na druhou stranu ma pravdu a je v velmi vyhodne pozici, chtit mir a lasku a pozadovat ji po vsech domacnostech, to zahreje, na to se neda reagovat, i ten Tomio chce vsechno dobre. Chapu ze je to technologickej server, ale proc proboha to metro, to je takova legrace, tady je vsechno ve srackach, tretina HDP se rozkrade, nic nefunguje, GOV IT nakupuje manday za 57 000 Kc, pred koncem roku se koupi vic NTB nez je zamestnancu, 14 L2 switchu obsluhuje jeden muz na fulltime uvazek a my chceme matlat idnes v metru.
Jo a mimochodem, wifi neni o operatorovi, to tam muze dat kde ktery ISP, staci kdyz si to tady precte. Jeste nekdo nalinkuje nejaky plastovy Dlinky za 32 USD, montaz za 240 Kc/hod, celkem 2 hodiny na stanici a projekt je hotovej.
Je mi lito, ale unika Vam jeden zasadni rozdil ve Vasi argumentaci a argumentaci oponenta. Oponent se zlobi, ze si zde verejnost neni schopna na bohatych firmach prosadit zlepseni sluzeb. Na to mu Vy uvadite priklady z oblasti verejne spravy. Takze pletete dohromady pate pres devate.
Mimochodem, Vase prispevky mi pripominaji vtip od Rencina: "Jiz nedoslycham, mlady muzi, kam ze jste rikal, abych si strcil sve bohate zivotni zkusenosti?".
Ne vsichni. Jenom vy, nikdo jiny tady si socialni hovinka nepousti a JKL na to ma delsi dobu razitko, to je jiny pripad. A kocici hrbitov chce 47x vice lidi (rikam ja, kdyz nekdo muze vypocitat takovou hovadinu jako se pocitala vyse), nez pokryti metra, i kdyz uznavam, ty stanice jsou jina kava nez tubusy, to jsem nepostrehl, ze je to skromnejsi pozadavek.
Jeste mnohem vice lidi chce ovsem kiosky s vodou, víte co to je pitny rezim? Co slunce? Kde koupim klobouk, ja mam narok na prodejnu klobouku na Bezdesu. V Thajsku je na kazdym kroku.
A co wifi v nemocnici? Clovek tam lezi treba mesic. Co skola, co pneuservis.
Neco chtit je jako propiskou pichat do papouska v kleci, umi to kazdej vul, zkuste radeji neco delat, treba tak 10 let.
No tak zatím to vypadá, že piňdíka si tu měříte hlavně vy. Ostatní musejí více vyzrát, mít více zkušeností...
Kolega když mluvil o Japonsku měl na mysli pokrytí stanic, ne tunelů. Já také ne. Nemusím být zrovna subdodavatel v Sofii ani mít kamaráda co staví autíčka, abych díky svým zkušenostem pochopil jestli je tak technicky nemožné a finančně nereálné pokrýt kvalitním signálem alespoň tu kostku o straně pár stovek metru jakou je běžná zastávka.
Jste možná silný v technice, ale o potřebách uživatelů toho asi moc nevíte. Vlastně dáváte silně najevo jak jimi pohrdáte. Všechno má svou prioritu. Ale záleží hlavně na zákaznících - ne subdodavatelích, jak jí nastaví. Když bude většina chtít kočičí hřbitov v každém městě, tak tam časem zkrátka budou. Internet v metru není jako si vymyslet cestu k nejbližší hvězdě. Je to celkem proveditelné. I vám se to nakonec v té Sofii podařilo, ne? Ostatně jako spoustě jiným městům.
Víte co, kdybych moc prosil, tak ten českej CAPEX/OPEX toho projektu uvidím, je to tak stará věc, že mi to třeba někdo ukáže. Byl jsem u projektu v Sofii jako jeden subdodavatel, pálí tam do vagónů wimax od izraelské firmy, funguje to (obecně) až do 160km/h s rychlostí do cca 50mbit/s. Mám s nějvětší pravěpodobností 100x více zkušeností než vy, ale pindíky si měřte jinde.
Ano. sluníčkoví lidé mají velkou výhodu. Jako Václav. Všechno bude mami. S 50 000 věcí co se musí udělat je pokrytí metra pro veřejnost asi na místě 49250. Něco jiného je pokrytí tubus pro technologické využití, to se dělalo i v té Sofii a jak jsem psal výše, fotil bych ty nakrknutý lumíky, co maj plnej signál ale nepřipojí se a budou muset 8 minut počkat. Tragédie ale bude, až kvůli neodeslanému mailu hlavního chirurga aka JKL někdo umře na operačním sále. To bude fakt špatný.
Vypadá to, že je to věkem. Až v pozdějším věku poznáte, že nejde jenom o surovou pravdu, ale o okolnosti. Chtít v únoru 1945 v Berlíně aby se vyšetřilo domácí násilí v bytě č. 74a s tím, že žena má dvě modřiny je podobná situace.
Pokud nejste s to pochopit, jaká je pokrytí té trubky marginálie, jak je to stupidně vyříznuto skupinou mimoňů jako je JKL, tak to chce nějaké roky si ještě odžít. Takových požadavků vysypu dvě tuny, od toho že požaduji v každém okrsku hřbitov pro kočky, přes požadavek na na parní lázně v každé ulici, po požadavek na pokrytí metra, ale ne pro telefonování, ale pro mimoně, co si chtějí matlat iDnes.
Mimochodem, kamarád modelář staví auta ovládané na vysílačku a na dráhu musí jezdit 30km do jiného města.
Má stokholmský syndrom, protože neskáče před úřadem s papírem na kterém je seznam milovníků RC aut z okolí.
Všude jinde (západní Evropa např.) mají operátoři nižší marže a přesto více investují do infrastruktury oproti českým operátorům. Ale narozdíl od nás lidi tam znají svou cenu. My tady jsme rádi za každý drobek a ještě se operátorů hrdě zastáváme. Trochu mi to připomíná stokholmský syndrom kdy se oběť teroru zastává svého tríznitele. Je to absurdní, ale podle téhle diskuze na tom asi něco bude.