Přečetl jsem si článek ještě jednou, nemám čas vypisovat citace, je tam zmínka o tom, že příjezd vlaku je nápor na signalizace (ale nikoliv, že by ten nápor byl nad možnosti sítě), ale jinak se tam na několika místech píše ve smyslu rostoucích objemů dat a preferenci hovorů, tj. že sítě nestíhají ve fázi přenosu dat, nikoliv při samotném přihlášení do sítě.
To je právě otázka, zda se nestíhá už ve fázi samotného zalogování se do 2G/EDGE sítě nebo nebo až datové přenosy ve fázi, kdy všechna ta smart zařízení začnou obnovovat všechna ta trvalá TCP spojení na servery všemožných služeb.
to co sem popisoval sem používal ještě před třemi lety, první Android mám od prosince 2010 a popsané chování je jedna z věcí, která mě dost štvala.
Za tu dobu sice stoupla penetrace smart zařízení, ale nikoliv.už mobilů obecně, čili není důvod aby se od té doby nějak výrazně zvýšil nápor na síť ve fázi GSM/GPRS attach, Zato právě díky rostoucímu počtu smart zařízení stoupl rázový nápor na data po vjezdu vlaku do stanice. Tomu odpovídá i moje pozorování, ikona aktivních dat se objeví poměrně krátce po vjezdu do stanice, to se za poslední tři roku moc nezměnilo, co se ale změnilo je úspěšnost načtení webové stránky v Opeře Mini, což spíše svědčí pro variantu, kdy k přetížení dojde až ve fázi datových přenosů. A tam by dost pomohlo, kdyby ta TCP spojení mezi stanicemi telefony nezavřely a pak se na každé stanici nelogovaly do všech těch mailových, messagingových a kdoví jakých služeb.
Problém ale není v tom, že by se nedalo pokračovat s navázanými TCP/IP spojeními. Problém je v tom, že ten váš „krátký“ výpadek trvá minuty nebo desítky minut. Protože vlak vjede do tunelu, ztratí GSM spojení, takže se rozpadne EDGE nebo 3G spojení (na linkové vrstvě). Pak vlak vjede do stanice, desítky zařízení zjistí, že mají signál, začnou se připojovat do GSM sítě a navazovat EDGE nebo 3G spojení (na linkové vrstvě). Ovšem to nějakou dobu trvá, a než se to podaří, jak vlak zase v tunelu a bez signálu. TCP/IP spojení může být celou dobu živé, ale během toho pobytu ve stanici se vůbec nenaváže linkové spojení, takže to TCP/IP není po čem přenášet.
Když jsem kdysi používal Windows Mobile PDA a k Internetu se připojoval prostřednictvím hloupého mobilu Sony Ericsson připojeného přes Bluetooth, tak při načítání stránky v Opeře Mini se po vjezdu do tunelu načítání zastavilo a po vjezdu do další stanice se zase obnovilo a stránka se donačetla. Debilní Android po pár sekundách vyhodí, že není signál a všechna spojení shodí, takže stránku je nutno reloadnout, což situaci dost zhoršuje. Každopádně spojení udržet lze, pokud by tam byl timeouty v řádech minut a ne sekund. Podobně se choval ještě o něco dříve i Palm připojený přes infraport a opět mobil SE (jiný typ).
Obávám se, že když souprava vjede do tunelu a ztratí GSM signál, spojení nedokáže udržet ani 3G. Takže tahle výhoda se v metru (bez pokrytí tunelů) nevyužije. Naopak při příjezdu metra do stanice by se všechna zařízení pokoušela navázat 3G spojení, a kvůli náročnosti by jich uspělo ještě méně, než dnes.
Tak ono by třeba nebylo nutné pokrýt všechny tunely, ale aspoň centrum. Jsou tam kratší tunely a využilo by to víc lidí.
Co to zas v tom T-mobilu plácají? Jako že by to s 3G ve stanicích bylo horší? To bych si aspoň načetl 3 stránky při čekání. Takto zvládnu sotva jednu stránku mobilního webu. Měřil jsem párkrát rychlost na IP Pavlova ve špičce (na nástupišti, ne ve vlaku). Down kolem 20 kbps a ping skoro k sekundě.