"Pletete si patrně účetnictví a daňovou evidenci. Nemusí vést účetnictví, ale alespoň daňovou evidenci musí každý."
Nemusí. Nastudujte si to :-). Podnikatel (OSVČ) má více možností.
Buď vede účetnictví (dříve tzv. podvojné účetnictví), stejně jako třeba s.r.o. V tom případě účtuje v podstatě o pohledávkách a závazcích.
Nebo vede daňovou evidenci (dříve cca do r 2003 tzv. jednoduché účetnictví) dle § 7b Zákona č. 586/1992 Sb., a vykazuje skutečné příjmy a výdaje na základě této evidence.
A nebo uplatňuje výdajový paušál dle § 7 odst. (7) Zákona č. 586/1992 Sb. (ve výši 30, 40, 60 nebo 80 % příjmů. podle druhu činnosti), kdy eviduje (a přiznává) pouze příjmy, ale již nemůže uplatňovat samostatně žádné výdaje, a tedy ani nevede daňovou evidenci.
A konečně spíše teoretickou možností je tzv. "daň stanovená paušální částkou" dle § 7a Zákona č. 586/1992 Sb., kdy může OSVČ do konce ledna kalendářního roku požádat na základě předpokládaných příjmů a výdajů (a s přihlédnutím předchozím rokům) o její stanovení a do 15 května ji zaplatit :-). Jenže pak může FÚ stejně stanovit povinnost vedení evidence a vypočítat daň podle ní, čili to se zpravidla míjí s rozumným důvodem, proč to dělat...
Defakto je toto nejvetsi kokotina v zatimni hostorii ... a to uz i jen proto, ze dobre 50% zivnostniku nema ani pocitac, vzivote jej nevidelo, a pouzivat takovou zhuverilost je pro ne naprostosto nerealny.
To je jiste uzasna vec, mit DS ... a nemit internet/pc ... (a casto dotycny ani nema, jak by si ten net poridil). Kvuli jedny A4ce rocne ... co A4ce ... kvuli jednomu cislu.
DS mají z principu logiku. Mají lidem ušetřit čas s běháním po úřadech. Nesmyslná je dosavadní praktická realizace, kdy je požité DS povinné jen pro někoho a dále jsou nesmyslné poplatky související se zbytečnými úkony - viz. czech pinty. Z pohledu uživatele DS jde o PRÁVO ZVOLIT SI elektronické doručování jako PRIMÁRNÍ formu komunikace tj. "Jestli mi něco chcete - piště mi sem". Tuto primární doručovací adresu by pak měl RESPEKTOVAT každý kdo mi něco ZÁVAZNÉHO chce. Pokud to respektovat nehodlá fajn - ale ať pak po mě nic nechce. Já přeci nebudu sedět na pérdeli domu u poštovní schránky a čekat jestli mi někdo chce něco doručit. Chci komunikovat elektronicky a mám na to právo. Svázanost osoby s fyzickou doručovací adresou je přežitek hraničící s nevolnictvím.
Doručení úřední obálky do vaších rukou je starost úředníků, ne vás. Tohle aspoň platí v civilizovaných zemích, kde mají úřední doručovatele. Protože jinak dopadneme jako ve Stopařově průvodci, kdy vám zboří barák s tím že, upozornění visí už půl roku na nástěnce stavebního úřadu.
Přerazítkováváte? Nebo si platíte datový trezor? Představte si že kdyby v éře děrných štítků byly datové schránky postavené na tehdejších technologiích. K čemu by dnes byly?
Co se komu vyplatí a nevyplatí nechte na něm. Pokud se někomu vyplatí chodit na poštu, tak mu to neberte.
Pokud vy dnešním elektronickým metodám a kryptografickým algoritmům věříte více než papíru také vám to neberu. Papír může shořet. Šifra může být prololmena. Když shoří papír, je pryč jedna konkrétní listina. Pokud je prolomena šifra, jsou "cárem bajtů" všechny dokumenty jí zabezpečené.
Tady ale nejde jen o pocitac. Zrizeni DS je pravne (zatim) nevratny krok, ktery vam zpusobi nedozirne nasledky ohledne dnes nevyjasnene archivace zprav a jejich casove platnosti. Jedina zarucena cesta je konverze do tistene podoby v cene 30 Kc za jednu stranu. To je opravdu uspora.
Ostatne uz jen ten chaos se dvema DS pro jednu fyzickou osobu naznacuje, ze vysledek bude opet nejasny.
To sem vazne zvedav, jak jim budete za 10let dokazovat, ze ste to podani podal ... a predevsim co na nem bylo ... protoze 10let je lhuta ve ktere muze dojit ke kontrole.
Kdyz mam v ruce orazeny papir, tak je to zhlediska podobnych sporu naprosto neprustrelny - oni by museli dolozit jiny, mnou podepsany, papir.
A jeste vic sem zvedav, s cim prijdete na tu socialku, az budete zadat o duchod, a oni vam reknou, ze nemate dolozenou odpracovanou dobu. A podotykam, ze je zcela standardni stav, ze zamestnanec musi pro duchod dokladat i 50let stare doklady.
Ale jistě, vysvětlím. Jde o držení originálu dokumentu. Jestliže Vám stát začne posílat všechny jeho příkazy, požadavky, rozhodnutí a připomínky do DS a po pěti letech se s ním budete potřebovat soudit, jsem zvědav, jak potom soudu předložíte originály požadovaných dokumentů.
Buď si je budete: 1) přerazítkovávat v el. podobě, nebo 2) každou jednu stránku, co Vám přistane do DS si necháte na Czechpointu vytisknout a ověřit (nevím jestli je to 30,- nebo 50,- Kč/A4, příjemnou zábavu)
....nebo se na to vykašlete a pak se za pár let nedivte, až rupnete spor s FÚ, ČSSZ, MFČR,... (další si doplňte dle libosti)
DS jsou nástrojem buzerace a budoucím průserem směrem od státu ke mě. Raději používám el. podpis a podatelny jednotlivých úřadů - tak jde elektronický dokument ode mě a papírový ke mě !
Malý tip: Na podatelnu (e-mailová adresa konkrétního úřadu takto označená) zašleme podepsaný e-mail s pdf přílohou též opatřenou elektronickým podpisem. (zatím, po třech letech používání 100% úspěšnost) Zpětná reakce úřadu byla zatím vždy papírová - naštěstí.
Tak, tak. DS si může dobrovolně zřídit jen blb. Je to siňárna a tunel největšího kalibru.
A moc se mi líbí ten nápad s naskenovaným formulářem. Takhle kdyby to udělalo víc lidí, tak v ČSSZ z toho budou mít hlavu v pejru a pár měsíců co dělat. Hlavně to prakticky za těch 60 Kč vyjde jako nejlevnější možnost a na to lidi slyší.
Predpoklada kdo? Minimalne 1/3 obyvatel CR PC nema, nikdy nemela a nikdy mit nebude. Proto nesmeji podnikat?
A vazne chci videt, jak sedlak v horni dolni stavi na svym poli 30m stozar ... to aby se dostal k tomu 80% pokrytemu mobilnimu netu ...
Podle webu DS se schránka ruší pouze v případě úmrtí nebo zániku PO nebo ukončení podnikání FO. Na žádost ji lze pouze "znepřístupnit" a to jak u občana tak i u živnostníka a i u schránky PO, pokud byla zřízena na žádost, tj. nelze znepřístupnit pouze DS zřízené ze zákona a to se zatím týká pouze PO
http://www.datoveschranky.info/obcan/
http://www.datoveschranky.info/zivnostnik/
http://www.datoveschranky.info/pravnicka-osoba/
No, já jsem hlavně té ČSSZ i Finančnímu úřadu, jakož i zdravotní pojišťovně, několik let všechno posílal mailem se zaručeným el. podpisem a fungovalo to. Ale letos mi ČSSD sdělila, že mail s elektronicky podepsaným PDF dokumentem již nepovažují za platné podání, a abych jim to poslal buď přes datovou schránku, nebo přes VREP, nebo to VYTISKL, RUČNĚ PŘIPODEPSAL A DODAL NA PODATELNU :-).
Docela Kocourkov.
":))) pokud je OSVČ a chce vycházet s finančákem, měl by vést aspoň daňovou evidenci."
To je samozřejmě naprostý nesmysl, protože právě proto, aby se nemusela vést u "minipodnikatelů" daňová evidence, a minimalizovala se administrativa, bylo zavedeno uplatnění výdajů procentem z příjmu.
Čili dosud stačilo jen sečíst příjmy za rok, odečíst příslušná procenta jako výdaje a vyplnit tři formuláře (daně + 2x pojištění) a poslat je poštou.
Dcera si takto zatím vystačila s blokem propisovacích faktur, účtem u Fio a vytištěným ročním výpisem z účtu (tj. fakticky evidencí příjmů) několik let. (Není to sice o tom, že by neměla počítač, ale zrovna na toto ho vůbec nepotřebuje...)
Však v případě nedohledatelných osob je doručení veřejnou vyhláškou praktikovaná poslední instance. IMO by si každý doručitelnost měl ve vlastním zájmu ohlídat, představa že jakýkoliv lump bude nepostižitelný jen proto že si nepřebírá poštu je pro mě nepřijatelná.
Nikoliv, daňová evidence je bývalé jednoduché účetnictví, vede ji ten, kdo chce uplatňovat skutečné výdaje a není povinen vést účetnictví (dříve podvojné účetnictví). Kdo uplatňuje výdaje paušálem vede pouze evidenci příjmů. Pokud je plátce DPH tak ještě evidenci DPH.
"Opravuji tedy svůj argument, pokud chce mít dobré vztahy s FÚ tak by měl vést aspoň evidenci příjmů a pohledávek :)) V extrémním případě se to dá i bez počítače :)))"
Co je extrémního na tom, že máte v deskách uložené kopie faktur (=> pohledávky), případně na kusu papíru jejich seznam, a u toho výpisy (či i jen jeden jediný roční výpis) z účtu, případně kopie účtenek za hotové?
Je docela dost oborů, kde to takto lze a FÚ s tím nemá žádný problém.
Myslím že se pletete vy, daňovou evidenci rozhodně nemusí vést každý. Pokud není OSVČ plátce DPH a nebo nemusí vést podvojné účetnictví a daní paušálem nemusí vést vůbec nic. Při kontrole FU pouze musí prokázat že příjmy opravdu měl a na to v pohodě stačí kopie faktur, případně výpis z účtu.
Ale chápu že takyprávníci ze ZČU mají občas svérázné výklady práva (to máte za ten švarcsystém!).
Já sem se rozhodl se letos elektronizovat svá podání a dilema s typem DS jsem řešil také, nakonec sem se rozhodl zřídit si obě, neberte to, když je to zadarmo :-) ZEP stojí čtyři kila, ten sem si zřídil jen jako podnikající FO
Pokud jde o jednotlivá podání, s FÚ jedu přes EPO, podepisuji ZEPem + jsem si zřídil Daňovou Informační Schránku, což je velmi užitečná věc, FÚ na rozdíl od SSZ a ZP neposílá pravidelné výpisy se stavem účtu a přehledem plateb a v DIS to vše krásně vidím.
SSZ jsem podával pomocí jejich formuláře ve form filleru, který přímo v sobě obsahuje funkčnost, která vygeneruje datovou větu a pošle přes DS na jejich centrální DS určenou pro e-podání. Použil jsem DS PFO a potvrzení o přijetí obdržel tamtéž. Následnou zprávu s kontrolou přehledu a předpisem záloh pro příští období jsem dostal jako obvykle obyčejnou papírovou poštou. Alternativně lze podat přehled SSZ jako PDF tiskopis, zasílá se na DS příslušného okresního pracoviště nebo form fillerem přes VREP podepsaně ZEPem.
Najít způsob podání u OZP bylo nejméně intuitivní, IMO mají systém nejméně propracovaný. Nakonec jsem vyplnil PDF formulář a ten vytiskl přes přes virtuální tiskárnu PDF generátoru do obyčejného needitovatelného PDF a toto odeslal po přihlášení ZEPem přes jejich webovou podatelnu. Dostal jsem obyčejným e-mailem strojové potvrzení podání. Později přišlo potvrzení o pořízení obyčejným e-mailem od pracovníka OZP a nakonec vyhodnocení přehledu a předpis záloh přišel do DS FO, dříve chodil obyčejnou papírovou poštou.
Pokud jde o ČSSZ, tak tam jdu do klientského centra, ne k referentovi, a úřednice mi na místě ověří jestli je to vypočetno správně a vytiskne rozpis záloh na příští rok. Za tu chvilku mi to stojí, spojím to s jinou cestou "do města". Stejně na zdravotní pojišťovnu. Ne každému to takhle asi vyhovuje, ale pro mne je to příklad jak by měla státní správa jako služba pro mne, vypadat. A rád si to z daní zaplatím.
Asi si to pletete s tím "do vlastních rukou". Nějaké pruhy vhazují naprosto běžně - teď nevím zda modrý nebo zelený, ale normálně takhle hodí i dopis od soudu (aby si ho asi každý nenechavý soused mohl přečíst.
Když jsem se kdysi přestěhoval, tak mi na staré adrese dopis od úřadu s pruhem vystavili nad schránkama!! (A to jsem měl zaplacenou dosílku na novou adresu.)
Tak to se pletete. Posta nevyda zadny doklad o tom, co posilate. Urad odpovi, ze je sice jste neco prokazaltne poslal, ale nevi co. Podani na poste je soudne neprokazatelne.
Razitko z podatelny jedine. Pak je jeste hezke, kdyz se podani ztrati.
Pravda je, že na začátku se to musí taky nějak rozchodit a není to úplně triviální - instalace aktuální Javy, instalace certifikátu atd. Ale na rozdíl od nějakých VREPů jsou tohle standardní věci, které by v prohlížečích měly běžně fungovat. Kromě toho jsou na tom webu ke všemu podrobné návody, podle kterých se mi to podařilo rozchodit, a funguje automatické otestování nastavení systému. Pravda, podporují pouze MSIE.
Pozadavek instalace Javy jako pluginu v prohlizeci je nejlepsi cesta k napadeni takoveho pocitace. JRE je trvale nekolik let derave, pricemz jde o zavazne chyby (buffer overflow - spusteni kodu na zasobniku) na ktere se siri i uspesne exploity: http://secunia.com/advisories/product/37734/?task=statistics
A vzal jste v úvahu to, že všechny datové zprávy automaticky archivuje příslušný úřad? když budete chtít originál nějakého dokumentu, tak si o něj prostě úřadu napíšete a on Vám ho pošle DS znovu, s platností originálu.
Stejně dnešní soudy a úřady "jedou" v kopiích, originály se až na naprosté výjimky (např. směnka) nepoužívají.
Zákon pokud se nemýlím neukládá povinnost uchovávat si komunikaci.. samozřejmě může se hodit to nepopírám.
http://www.finance.cz/zpravy/finance/293499-archivace-a-skartace-ucetnich-dokladu-/
Pletete si patrně účetnictví a daňovou evidenci. Nemusí vést účetnictví, ale alespoň daňovou evidenci musí každý.
Daňová evidence je zjednodušená verze účetnictví zejména pro ty, co si uplatňují výdaje procentem. Ono sice si výdaje uplatníte procentem.. ale alespoň příjmy musíte mít evidované, ty si procentem nevyčarujete :))
Jistě, pokud dcera má např. 12 měsíčních faktur za rok, nemá auto, nemá obrat na DPH, nemá pokladnu, nemá zaměstnance, nemá žádnou faktickou provozovnu nemá žádný podnikatelský majetek, nic neodepisuje atd atd. tak jí skutečně stačí v podstatě jen výpis z účtu a "kniha" faktur. Zejména pro švarcpodnikatele to stačí to jistě.
Ale stačí mít třeba auto nebo dělat řemeslo s vysokými náklady na materiál, či obratem přeskočit hranici DPH a tohle Vám stačit nebude.
přesně na to myslí eds.mfcr.cz, kde podání nahrajete, hned po podání si ze stránek stáhnete kopii podání s certifikátem o podání a doručenkou, takže máte autorizovaný doklad o tom že jste podal, i s obsahem podání.
a během dne či dvou vám mailem přijde potvrzení, že podání bylo akceptováno příslušných finančním úřadem a vyřizuje se.
:))))))))))))))) bože, nemusíte si přece schovávat originál od každého rozhodnutí, stačí Vám aspoň kopie. Existuje rozhodnutí tuším Nejvyššího soudu, že kopie je jako důkaz naprosto dostačující, pokud nikdo nenamítá proti její pravosti (=shodě s originálem). A to za normálních okolností nikdo nedělá, protože k tomu nemá důvod, v dnešní době, kdy si kdokoliv může okamžitě cokoliv např. vyfotit telefonem.
Lepší obyčejná kopie, než nic. Ještě lepší "originál" s prošlým elektronickým podpisem, než obyčejná kopie nebo než vůbec nic. Pokud chcete být ultra pečlivý, tak si to přerazítkovávejte nebo konvertujte, ale za posledních 10 let jsem u soudu viděl originálů, že bych to na prstech spočítal :)
Když úřad doklady nemá a já mám aspoň kopii, mám víc než oni a tedy jsem ve výhodě. Nevím jak který úřad, ale např. soudy sice mají elektronické spisy, ale stejně vše tisknou i papírově a vedou i papírový spis.
V Anglii ale mají jiný právní systém. V ČR jsou pro vás údaje, které vyplníte na daňovém přiznání, právně závazné, takže by se vám asi nelíbilo, kdyby si někdo jen tak vaším jménem vyplnil daňovém přiznání, a vy byste pak podle toho musel zaplatit daň nebo penále.
To, že Oracle s Javou 1.7 pospíchal a vykašlal se na zabezpečení, a teď to půl roku opravoval, těžko mohl někdo před lety předvídat. Momentálně už je snad to hnízdo chyb zlikvidované a snad se vracíme do stavu, kdy Java v prohlížeči prostě funguje bez nějakého nastavování, navíc v aktuální verzi. Zvlášť, když jiná možnost není. Vysvětlovat někomu, že si musí nainstalovat poštovního klienta, propojit ho s jeho webmailem, stáhnout vyplněný formulář z webu, přiložit do e-mailu a ten podepsat – to je ještě daleko složitější, než podepsat to s pomocí Javy v prohlížeči.
Máte bohužel pravdu, v extrémním případě, kdy je to samostatná OSVČ a chce paušál tak se to nejmenuje daňová evidence, ale evidence příjmů a pohledávek :)
Opravuji tedy svůj argument, pokud chce mít dobré vztahy s FÚ tak by měl vést aspoň evidenci příjmů a pohledávek :)) V extrémním případě se to dá i bez počítače :)))
Naopak, u kopie mate potvrzeno, ze ste odevzdal presne totez. Jestli to urednik nekontroluje, to je ciste jeho problem. Stejne jako kdyz nekdo podepise smlouvu, kterou necet.
Ale i kdyz pominu takovou jasnou vec, tak minimalne mam potvrzeno, ze sem na ten urad dorucil formular "priznani xyz". Kdezto kdyz poslu dopis, tak sem jim taky moh poslat "vlezte mi na zada", ze. Navic mi na ty socialce (pro jirsaka prekvapko) rovnou vytisknou potvrzeni, vcetne vyuctovani za minuly rok. A dokonce se me zeptali, co maj udelat s nejakym tim korunovym preplatkem (kterej si samo nenecham vracet, paac to by me stalo vic, nez kolik bych dostal).
je, že přes ní nepošlete úřednici na berňáku žádnou kytici/bonbóny a ani jí nepochválite její nový účes/šaty.
Můžete mít jakýkoliv názor na tuto skutečnost, ale nejvíce peněz mi ušetřila paní z berňáku a jakýkoliv problém se vždyřešil kompromisem.
Dokonce jednou mi radia, jak mám postupovat proti nim a spor jsem vyhral.
Ani napodruhé jste na jasnou otázku nedokázal odpovědět nic konkrétního, takže to beru tak, že jste jen někde něco zaslechl a vaříte z vody. Tak příště už budete vědět, že buffer overflow není jediná chyba umožňující spuštění kódu, a že i chyby umožňující spuštění kódu jsou různě závažné (např. je rozdíl mezi chybami zneužitelnými jen lokálně a vzdáleně, je rozdíl, zda se kód v prohlížeči spustí bez vědomí uživatele nebo zda záměrně spuštěná aplikace získá víc práv).
Já jsem se neptal na obecný odkaz, o kterém vy tvrdíte, že tam někde něco je schované, a já si myslím, že to tam schované není. Já jsem se ptal na nějaký konkrétní případ. Že byste třeba vybral jednu konkrétní chybu buffer overflow třeba z let 2006 až 2011, která umožnila z Java Pluginu bez vědomí uživatele spustit libovolný kód.
Nebo jinak. Jde i o to zjistit, zda se mýlím já, když si myslím, že v JVM od Oracle (dříve Sunu) nebyla v poslední době žádná chyba buffer overflow umožňující útok přes Java plugin. Nebo zda se mýlíte vy, protože jste zaznamenal, že v poslední době bylo objeveno několik bezpečnostních chyb umožňujících v Java Pluginu spustit kód – a to, že jde o buffer overflow a že takové chyby se v Javě objevují trvale roky je už jen vaše fantazie.
Jo, tohle jsem zažil u Genearli před cca 3 lety. Na zaručený podpis nemají procedury, ergo podepsaný mail je k ničemu. Ale můžu napsat a podepsat (netřeba podpis ověřit) papír, ten poslat faxem, nebo klidně naskenovat a poslat jako nepodepsaný mail. Oni si to vytisknou a založí do složky, a mají bumážku a tedy klid.
Ne, vy jste si to nevymyslel, vy jste jen netušil, že existují i jiné typy zranitelností umožňující spuštění kódu, než jen buffer overflow. A taky jste netušil, že zrovna buffer overflow vzdáleně zneužitelný přes java Plugin je hodně nepravděpodobný. Mozilla, Secunia ani Oracle si to také nevymysleli, oni totiž žádné informace ani opravy týkající se buffer overflow nevydali.
Nakonec, vy už to víte také, protože na začátku jste psal o buffer overflow a já se na to také důsledně ptám, a vy se tomu v odpovědích důsledně vyhýbáte. Ale musíte sám uznat, že dost průhledně -- přece vám musí být jasné, že argument o tom, že Oracle vydal nějaké bezpečnostní opravy (což nikdo nezpochybňuje), neříká vůbec nic o tom, že by to byla bezpečnostní oprava chyby typu buffer overflow.
Že si jenom děláte legraci, to jste měl napsat na začátku, já jsem pořád tajně doufal, že se něco dozvím.
"Oracle si to také nevymysleli, oni totiž žádné informace ani opravy týkající se buffer overflow nevydali."
http://download.oracle.com/sunalerts/1020226.1.html
http://cve.mitre.org/cgi-bin/cvename.cgi?name=CVE-2013-2465
http://cve.mitre.org/cgi-bin/cvename.cgi?name=CVE-2010-3552
http://cve.mitre.org/cgi-bin/cvename.cgi?name=CVE-2009-1098
Jenže ta pani tim razítkem shodu s originálem neověřuje, to by to muselo mít další náležitosti.
Navíc ta kontrola by byla zbytečná ztráta času. Není žádný problém vzít třeba tu titulní stranu daňového přiznání s podacím razítkem kde kromě adresy není naprosto nic a k tomu si vytisknout úplně jiné podání.
Shodu s originálem by na té podatelně rozumně mohli zajistit jedině tak, že by sami udělali kopii. Ve skutečnosti nikde žádnou kopii nedělají, a většinou ani nijak nezkoumají ten opis, který jim k orazítkování dáváte.
Navíc aby ten orazítkovaný papír z podatelny dokládal něco jiného, než jenom že ten konkrétní papír byl v podatelně, muselo by to být v nějakém zákoně. Ve vyhlášce 259/2012, která stanovuje způsob příjmu dokumentů v podatelně nic takového není -- který právní předpis to tedy podle vás určuje?
Kdyz sem kdysi pred lety sel na policii pro svuj prvni OP, vystavili mi ho namiste a na pockani za cca 10 minut. Kdyz sem posleze sel pro svuj prvni ridicak, dostal sem jej cca hodinu po te, co jsem slozil zkousku - z cehoz 45minut trvalo, nez sem dosel na sluzebnu.
Kdyz chci OP dnes, trva to mesic ... kdyz chci RP dnes, trva to mesic ... tak kde je ta uzasna casova uspora, dana elektronizaci?
Mám opravdu veliké množství dokumentů, které uchovávám více než pět let. Namátkou: rodný list, všechna školní vysvědčení, všechny pracovní smlouvy, všechny výpisy plateb za sociální a zdravotní pojištění. Mám pokračovat ?
Představte si, že máte všechny tyto dokumenty elektronicky a že se o ně musíte každý rok starat (nebo platit...) aby zůstaly platné. Bomba ne ?
P.S. Kontrola z finančáku může požadovat dokumenty hrubě za 5 let... (Bylo to 10, ale domnívám se, že to snížili na sedm - to nevím)
Az budou nasi potomci (netreba mluvit ani o vnucich) zjistovat, jak ze se to na tom prelomu 20/21 stoleti zilo, tak zjisti, ze neexistuji zadne pouzitelne zaznamy.
Az budou resit po nasi smrti vyporadani uzavrenych smluv, tak ti, kteri neprozretelne smlouvy nebudou mit na papire, budou totalne vprdeli, protoze nase deti nebudou schopny ony smlouvy najit/precist/...
Špatně informován jste vy. Elektronický podpis je považován za platný, pokud se neprokáže opak. Opatření elektronickým podpisem nepřidává žádnou expiraci.
Každý podpis (vlastnoruční i elektronický) se vždy ověřuje k okamžiku vzniku. U vlastnoručních podpisů tím technologická podpora končí a pokud o okamžiku vzniku podpisu vznikne spor, nastupují znalci, chemické a grafologické rozbory nebo třeba radiokarbonové datování, když vám to pomůže. V případě elektronického podpisu jde technologická podpora dál, a můžete dokument s podpisem označit časovým razítkem. Časové razítko si snadno každý může ověřit sám, nepotřebuje k tomu soudní znalce ani laboratoř. Po dobu platnosti certifikátu autority časových razítek (která je např. 5 let) nikdo rozumný zpochybňovat platnost časového razítka nebude – a pokud by ji zpochybnil, neuspěje. Po skončení platnosti certifikátu autority časových razítek jste na tom stejně, jako když máte papírový dokument – odpůrce by musel zpochybnit platnost časového razítka a tím i podpisu a musel by tu neplatnost časového razítka prokázat. Což se mu nepodaří, pokud je příslušný algoritmus stále považován za bezpečný a pokud neunikl privátní klíč od (už neplatného) certifikátu autority časových razítek. Vy jako vlastník dokumentu samozřejmě máte možnost před skončením platnosti certifikátu CA dokument přerazítkovat, případně to za vás rovnou udělá CA.
Stručně řečeno, s elektronickým dokumentem můžete zacházet úplně stejně, jako s papírovým (věřit, že platnost nikdo nezpochybní, a pak to případně nechat na znalcích). Máte ale jednoduchou možnost navíc tam přidat časové razítko, a tím zabezpečení dostat na vyšší úroveň (které byste u papírového dokumentu dosáhl třeba notářským ověřením).
Problém je, že právě to platné časové razítko je jedinou zárukou uznání pravosti dokumentu (a tudíž nutnost ho každých 5 let, nyní - kdo ví, jak to bude v budoucnosti, obnovovat). Na to, že vám uznají dokument s prošlým časovým razítkem nelze při kvalitě dnešních soudů vsadit ani zlámaný pěťák, zejména pokud bude vaším odpůrcem státní instituce.
Únik algoritmu nebo klíče je zcela mimo vaši kontrolu, já osobně nevěřím, že by zde existovala státní autorita, která by toto nějakým způsobem nezpochybnila, pokud byste se soudil se státní institucí. I z tohoto důvodu jsou klíče a razítka přidělované státem dosti nedůvěryhodné.
Problém je v tom, že elektronický podpis a časové razítko jsou jen a jen série jedniček a nul, tedy něco konečného a do vyčerpatelnosti prozkoumatelného. Žádná další informace tam prostě není. Naproti papírový dokument je v podstatě nevyčerpatelný, ať ho prozkoumáte jakkoli, vždy naleznete další level, který je možné ještě zkoumat.
Další věcí je, že stačí dostatečně silný elektromagnetický impulz a jakákoli digitální data jsou v ...
Však nemusíš, můžeš si majitelem nemovitosti bydliště nechat zrušit, pak ho budeš mít na obecním úřadě, nebo se od pobytu odhlaš úplně. Ale obce podle bydliště dostávají část tvých daní, tak se pak nediv, když lidi s bydlištěm dostanou přednost třeba při přijímání dětí do školky.
V momentě, kdy někdo zpochybní platnost dokumentu s prošlým časovým razítkem, je majitel tohoto dokumentu v háji zeleném, protože jeho pravost nemá jak obhájit. Program, který převede pdf pořízené programem X na pdf pořízené programem Y napíše kdejaký "rybízek".
Obávám se, že tlak na elektronizaci veškeré agendy (včetně majetkové) je přípravnou palbou na velké majetkové přesuny "v mezích zákona". Podobně jako když Habsburgové 2. 6. 1541 spálili zemské desky, a tím vytvořili podmínky k následným majetkovým přesunům, dovršeným po třicetileté válce.
To samozřejmě nepatří. Patří to jen do kriminálnického spolku zvaný stát. Do 21 stoleti patří právo svobodné volby a poskytnout to co každému nejlíp vyhovuje.
Časem mužou přijít že všichni budou jezdit na kole, protože se v 21 století postavily kilometry cyklistických stezek. Všichni! Beznohý ochrnutí upoutaní na lůžko.
Souhlasím s názorem, že pokud si někdo tu frontu vystát chce, ať si ji vystojí. Pokud je někdo je schopný celou agentu zvládnou sám pomocí DS, ať to udělá. Ty fronty pak budete mít kratší. Pokud se na SSZ rozhodnou, že vyhází pár pracovníků a nebudou už přijímat lidi z front, pak smůla. DS zůstane jako jediná varianta a podnikatelům nezbude nic jiného než si na tu práci s počítačem najmout někoho, kdo tomu rozumí. To je jako s daňovým přiznáním. Kdo to nezvládne sám, tak si na to někoho najme.
Když jste tu dost slušnou analýzu četl, proč pak tvrdíte, že asymetrická kryptografie je pravděpodobně prolomena, když v té analýze je výslovně napsán opak?
Bezpečnost datových schránek je oproti elektronickému podpisu záměrně výrazně oslabena. Abychom věděli, že zde existuje ověřená a používaná technologie, která je bezpečnější než DS, na to není potřeba žádné nové posuzování, to je zřejmé už od začátku.
A jaký je aktuální stav? Já to před pár lety chtěl vyzkoušet, ale nepodařilo se mi to rozchodit v počítači (nenačítala se stránka, resp. byla bílá, nebo to nepouštělo v krocích dál), nefungovalo mi to ve Firefoxu a kupodivu ani v MSIE.
Tak jsem vyplňoval přiznání ručně.
lol ... cece .. kopie = je na ni aspon podpis/razitko ... cokoli (byt okopirovane) ... kdyz si nekam ulozim cosi, byt trebas v podobe papiru, a budu tvrdit, ze tomu uradu sem poslal presne tohle, tak je to zhruba totez, jako kdyz si vytisknu vyplatni listek a na nej si uvedu, ze beru 10M. Samo podle toho si pak necham spocitat duchod ...
Kdyz poslete na socialku cokoli pres DS, tak jedine co se vi je to, ze ste jim cosi poslal ... a ani to se za par let nejspis vedet nebude (vazne chci videt, jak to budou uchovavat rekneme alespon 100 let ...).
Pokud to pošlete přes DS, doručenku máte v DS, ne v e-mailu.
Kopírování médií jste si úplně zbytečně přidal sám, já jsem psal o e-mailu. Pokud vám to v nějakém freemailu nestačí, můžete si to zkopírovat ještě do jednoho nebo dvou cloudových úložišť. Pak by mne docela zajímalo, zda také podací lístky od pošty máte uložené na třech místech. A taky by mne zajímalo, jak vypadají po deseti letech, a co byste jimi prokázal.
Jak je to s přerazítkováním zpráv je jasné. Nutnost konverze je opět váš výmysl. Placený e-mail na vlastní doméně rovněž, el. podpis rovněž – když používáte DS, nepotřebujete ještě k tomu el. podpis.
Pro kritiku DS není nutné si vymýšlet spoustu nesmyslů, jak jste právě předvedl, úplně stačí kritizovat to, co je reálné a co je na nich doopravdy špatně.
Aha, dmnt jirsak neumi pouzit googla a najit si zcela konkretni diry ... tak jirsak, radsi zalez pod postel, tam budes pred tou javou v bezpeci.
Mimochodem, proc myslis jirsak, ze je ve FF java oznacena (trvale) jako nebezpecny plugin, ktery je treba pouzivat nanejvys opatrne? Nepis proto, ze je zcela bezpecny, ze ...
dvě minuty, elektronická deset. A těch deset minut je čas, který má praktik u nás v průměru na jednoho pacienta (ordinační doba / počet pacientů za den). Další věc je, že na papírové neschopenky dodává formuláře správa sociálního zabezpečení, elektronické neschopenky musí lékař tisknout sám a za svoje.
Je zde i negativní příklad lékárníků, kteří se nebránili elektronickým receptům a výsledkem je mnohem pracnější a časově náročnější postup na vyřízení jednoho receptu (pozitivní z hlediska zaměstnanosti je, že na to větší lékárny musely nabrat lidi, protože se stávajícím personálem se to nedalo zvládnout, takže klesla - trochu - nezaměstnanost).
Uvědomte si laskavě, že ty programy jsou vesměs bastly totálních programátorských impotentů, jejich ergonomie je příšerná a naprostá většina standardních administrativních úkonů na tom trvá podstatně déle než na psacím stroji. A doktoři u nás musejí mít cca 3 násobek pacientů za den oproti např. Německu aby se z plateb od pojišťoven měli šanci uživit. Takže opravdu nemají čas bojovat s programovými exkrementy nějakého blbce.
Pokud bude nepřebrání zásilky důvodem k nekonání úřední moci, je fikce doručení zcela v pořádku. Kdysi, když jsem ležel v nemocnici, dostal jsem obálku s modrým pruhem, kterou neměl kdo převzít. Moje chyba, měl jsem dát manželce plnou moc. Nicméně dva dny po tom,co jsem se vrátil, byla obálka, bez jakéhokoli úřadování, ve schránce, záležitost jsem promptně vyřídil a bylo. Takže, nepřebíráš úřední zásilky - poneseš si následky!
Není pravda. Podpis datové zprávy (ZFO z datové schránky) si můžete skrze rozhraní datových schránek prodloužit. Jedný problém je že k tomu není žádné API, takže se tam musí házet jeden soubor za druhým ručně. (Ikdyž jsem už někde viděl program který to dokázal udělat automaticky nad celou složkou s uloženými ZFO soubory.) Pokud máte pár dokumentů které chcete uchovat, žádný elektronický podpis ani kvalifikovaná časová razítka nepotřebujete a je to tedy zdarma.
A vy si chodíte s každým podáním na daný úřad pro razítko? Pokud ne, tak nevím jak to budete prokazovat vy :-)
A papír rozhodně není neprůstřelný jak tvrdíte. Dokumenty chodí mnohastránkové s jedním podpisem až na konci. U soudů se běžně stává, že jedna strana tvrdí, že předchozí stránky jsou zfalšované nebo je sfalšovaný podpis, atd.
Poslední věta je pravdivá na sto procent pokud se příjemce dlouhodobě či trvale zdržuje v cizině. Vůbec nemusí jít o podnikatele. Podle dnešní úpravy jste si deset dní po fiktivním doručení všechno přečetl a nesete důsledky. Tak se může stát, že po svém návratu můžete mít i exekučně "vymalováno". Náš zákonodárce předpokládá, že stále jen sedíme doma na zadeli a s napětím očekáváme zprávy od vrchnosti. DS je řešením. Jenže budou ji všechny úřady respektovat? A co když některý ne? Dostal jsem obsílku, nebo ne?
Jiste, ony zustanou v DS naveky, zcela gratis, pripadne HDD tak bezne vydrzi spolehlive 100let ... stejne jako se zcela bezne 100let pouziva tentyz format souboru ... mame stim prece uz tisicilete zkusenosti.
Takze se jirsak predved, dodam ti 8" diskety, a chci videt, jak je nejen prectes, ale jak mi zobrazis obsah souboru, ktere na nich jsou. To je medium jen nejakych cca 25let stare.
Povinnost mít datovou schránku je nesmysl. Smysl by měla povinnost KOMUNIKOVAT prostřednictví datové schránky pro všechny subjekty (nejen orgány státní moci), které vůči právnickým či fyzickým osobám, které DS vlastní, uplatňují nějaký závazný "akt". Podnikatel může chtít zasílat upomínku nebo změnu smluvních ustanovení a pokud se KDOKOLIV rozhodne, že bude mít jako primární doručovací adresu DS, měl by mu každý doručovat ZÁVAZNÉ dokumenty právě sem. To se samozřejmě netýká reklam a nezávazné komunikace ze které nikomu neplyne žádná povinnost. Pokud půjdeme do důsledku a bavíme se o komunikaci ze "sociálkou", "berňákem", úřadem práce atp. pak stejně nejspíš bud emuset mít DS každý podnikatel, protože má závaznou komunikaci s těmito úřady danou zákonem.
Máte několik možností: 1) podepsat certifikátem, 2) datovou větu poslat přes datové schránky, 3) datovou větu vytisknout a podepsané odevzdat na podatelně a konečně 4) pokud vznikne povinnost doplatku daně a zaplatíte tu částku, nemusíte ani nic podepisovat. Tak to je aspoň DPFO.
Mě stát vždycky vrací nějaký přeplatek, takže možnost 4 neplatí, volím 3 (přece si kvůli jednomu papíru ročně nebudu pořizovat DS nebo certifikát).
Takže se zdá, že se celkem rozumně předpokládá, že k daním se za vás nikdo nebude přiznávat. Co by z toho měl?
Ano, není to neprůstřelné, ale zase to není buzerační.
Jakou dlouhou frontu? Co to melete? Nikdy jsem tam (FÚ, ČSSZ, a nakonec i ta pošta) za ty roky nestrávil víc než 15 - 20 minut, většinou jdu na řadu v podstatě hned. Zase jeden teoretik co chce odstraňovat problém co neexistuje, resp. existuje v jeho ideologických představách.
Mimochodem jsem zjistil, že zahraničním zaměstnavatelům nelze zřídit datovou schránku ani elektronický podpis (museli by si vyřídit české IČO) - toto jsem osobně prověřoval na Hlavní poště v Praze (CzechPoint) i na CzechPointech městského úřadu Praha 1 a Praha 7 a telefonoval jsem též na infolinku datových schránek zřízených ministerstvem vnitra.
Na PSSZ mi poradili, že zahraniční zaměstnavatel může udělit plnou moc daňovému poradci a hlášení může podávat on se svým elektronickým podpisem :-)
Takže už aspoň víme, kdo si tento nesmysl v podobě elektronických podání vylobboval.
Nechápu, proč se u ní sociálka nepoučí. Daňové formuláře vyplníte prostě v prohlížeči, neřešíte žádné rozhraní a VREP a podobné nesmysly, a po vyplnění máte na výběr - podat přes datovou schránku, podat s elektronickým podpisem, podat bez elektronického podpisu s tím, že systém vytiskne jednostránkové shrnutí, které stačí podepsat a do 5 pracovních dnů zaslat poštou nebo doručit osobně. Je to mnohem jednodušší, léta už to funguje a vybere si každý.
Takže zase řešení jen pro ajťáky, zkuste zedníkovi, který právě slezl ze štaflí vysvětlovat, že si má v prohlížeči nastavit certifikát a Javu...
V Anglii vyplňování formulářů pro finanční úřad funguje normálně na webové stránce, nebo v PDF (lze si vybrat), bez nutnosti jakýchkoli dodatečných IT znalostí.
Na eds.mfcr.cz to jde dokonce bez datových schránek a elektronického podpisu! Vyplním formulář (DPH) a odešlu - vytisknu papír se sumací informací z odeslaného formuláře, podepíšu a pošlu poštou.
Jim přijde podepsaný papír a poznačí si k mému podání, že je podepsáno :-) Nemusí jej přeťukávat do počítače.
DS jsou prostě udělány špatně. Kdyby stát garantoval trvalou (např. 100 let?) archivaci jím vydaných dokumentů a současně jim automaticky dal časové razítko (aby po X letech neztratily platnost), tak by to už bylo skoro použitelné.
Je to presne naopak, FU ma zcela nebetycny problem, kdyz mu chcete naprosto cokoli predlozit v nepapirove podobe. Zakaznik prave kvuli tomu skladuje cca 100 palet plnych faktur. Vcetne faktur vydanych samo, nikoli jen ty prijate. Onehda po nem chteli dolozit vsechny obchody s nejakou firmou za 3 roky ... a na dotaz, zda jim to staci jako pdfka ... byla odpoved "ne, chceme "originaly"" ...
Pominme na chvili legislativu ...
A ted mi vysvetlete, proc je treba priznani k dani, osvc ... podepisovat? On nekdo z ty muri nohy pozna, ze sem to podepsal ja? On nekdo z pripadnyho epodpisu pozna, ze to nepodepsal nekdo jiny?
Co kdyby to fungovalo na chvili opacne ... => pokud chci, donesu jim papir, pokud chci, prijdu na web a vyplnim tam formular ... s moznosti loginu = bude si to napriste pamatovat nacionale.
A pokud se jim neco nebude zdat, tak me proste kontaktujou. Jinak totiz vazne nevim, nac ten stat mame - rozkradou vse co se vybere a jeste vopruzujou.
Zavisi asi na situaci, ale u drobnych zivnostniku to vypada z 99% tak, ze prijdou, vrazej papir, ona (on velmi vyjimecne ;D) opise RC, opise castku v kolonce prijmy, castku v kolonce vydaje ... a podiva se, jestli vysledek sedi na ten na papire (nevim, proc to mam pocitat ...). Vytiskne a odchazi. 1x rocne max 10 minut. Vzhledem k tomu, ze si na danich plati 2,5clovekodne ...
Takze dalsi nedilnou soucasti pouziti DS je placeny email na vlastni domene ? Pouze u neho mate alespon nejakou jistotu (a moznost reklamace) ze do ni email dojde a do druheho dne nezmizi. Tak si to srovnejme:
Soucasny stav:
- mit oznacenou postovni schranku, tu vybirat
- vyplnovat papirove formulare (k tomu staci stul, zidle, propiska)
- povrzene formulare archivovat v supliku
Pouziti DS nebo podani s elektronickym podpisem
- mit pocitac
- mit internetove pripiojeni
- nejmene kazdych 10 dni kontrolovat stav DS
- zpravy si na vlastni naklady archivovat, tedy stale kopirovat na media s aktualni technologii (kdo dnes precte 5.25" disketu, ze).
- dodnes neni jasne jak se to s "prerazitkovanim" zprav, takze se vsim letet na Czechpooint a konvertovat za 30 Kc / strana
- mit placeny email na vlastni domene, platit 400 Kc rocne za el.podpis
- nutnost stale kontrolovat i postovni schranku, protoze zrizeni DS negarantuje ze ji urad ve 100% pripadu vzdy pouzije
To uz by snad nadelalo mene skody ty penize za DS rozkrast zcela verejne, ale nezatezovat lidi takovou strasnou blbosti. Porad je nadeje, ze nektera z budoucich vlad ten paskvil snad zrusi. Ostatne mohl by to byt jeden z predvolebnich programu ;-)
A čo si vlastně, Kefalín, predstavujetě pod slovom pokrok? Akési čudáctvo, ktoré vas nutí robiť to, na co opravdu pracující a hodnoty tvořící člověk nemá chuť, čas, ani náladu? nebo na způsob, jak vytvářet zbytečná pracovní místa pro zbytečné úředníky, které ti opravdu pracující musí živit a oni se jim za to odvděčují tím, že jim jen zbytečně komplikují a otravují život? Každá civilizace, a že jsme jich poznali, skončila krachem v okamžiku, kdy ti tažní už nedokázali ty přemnožené chovné uživit a s naší civilizací už to brzy dopadne stejně. Pokud nezačneme zkvalitňovat a zjednodušovat veškeré své konání, skončíme tak, že tažní vyhynou, chovné nebude mít kdo živit a ti pak vyhynou také.
V článku se píše: "K tomu je vhodné dodat, že předepsaná a jednotná forma elektronické komunikace se týká samotného formátu dat, ale nikoli již způsobu, jak se tato data dostanou ke svému příjemci. Zde není předepsáno, že by se tak muselo dít skrze datovou schránku."
Takže když jim to tam dotáhnu na flešce do podatelny, tak to bude OK, ne?
Nevím, jestli záměrně lžete, nebo jste jen špatně informován, ale cokoli, co je opatřeno elektronickým podpisem, má relativně krátkodobou (měsíce až několik málo let) expiraci a poté to už není možno autentizovat, proto to nemá žádnou právní závaznost, tudíž je to zcela bezcenný shluk jedniček a nul.
Řešil se tu před pár měsíci problém, že vám do DS može klidně přijít dokument s expirací elektronického podpisu několik málo hodin = může se stát, že přestane být platný ještě dřív, než si ho z té DS vyzvednete.
Prostě tyhle věci jsou naprosto bezcenný shit.
Samozřejmě by to šlo i bez datové schránky!! Pokud nemá živnostník jinou možnost, tak se "podepíše" na tom Czechpointu. Třeba za správní poplatek 50 Kč (ono to podání přes datovku bude pro soukromníka zadarmo?!!). Nemuselo by jít přímo o konverzi, dodá vyplněý formulář třeba taky přes úschovnu.
A ty neschopenky, ty opravdu v tomto provedení budou jen zdržovat, přínos možná pro ten ministerský úřad. Pro ostatní nebetyčná komplikace.
Takto muzete prokazat to co vam od uradu prislo, ne to co jste posilal vy (coz DS umoznuji, i kdyz za poplatek). Ja si navic 5 let starou komunikaci s FU ani zadnym jinym uradem schovavat nebudu, bavme se realne.. Pokud vy si je schovavate a kazdy mesic (platba DPH) minite cestu na postu, tak je na miste se bavit o tom, jestli v usetrenem case neni lepsi vydelavat penize a zaplatit si uchovani starych zprav DS :-)
DS jsou bezesporu pokrokem v komunikaci se státní a veřejnou správou. Přirovnal bych to k elektronickému bankovnictví. Někomu vyhovuje, jinému ne. Nelze jak DS, tak ELB nikomu nařizovat. Není to náboženství, jako za doby Rakousko-Uherska. Ale státní a veřejná správa DS musí "umět", stejně jako každá moderní banka ELB. Nejsme všichni stejní, konekonců ani od "přirození" těch asi 4 % jsou také božími dětmi, jak říká Martin C. Putna. Já jsem sice OSVČ, ale s pozastavenou činností a teď nevím, jestli si mám DS zřídit, nebo ne. ELB si však ponechám a dokonce jsem si zavedl do svého tabletu. Jenom podotýkám, že neumím hrát golf, a také nehraji na žádný hudební nástroj, přesně řečeno, pokoušel jsem se učit několik let hrát na housle, ale bez kladného výsledku. Kdyby mě k tomu někdo nutil, bych velice nešťastný a zřejmě bych se nestal docela dobrým inženýrem.
zajedte si do pitomeho chorvatska a zjistite ze ipad plus tiskarnu ma i ten nejmensi zivnostnik jinak ten jejich racun nevytiskne. na lahev vody vam ji da jako na kopecek zmrzliny a nikdy nevi kdy jeho uctenku nekdo zaregistuje. tj ja jsempro online evidenci uctu proste app vyzada od mfcr identifikatory aby to jelo onłine a ty musite vyplacat a jakmile je doklad v evidenci tam smolik dostanete hash a uz s castkiu nehnete i kdyby jste se. a hned se trh vycisti ted jede pulka zivnostniku na cernotu a takto to tu vypada. jak to delaj sami tak to toleruji vrchnosti a problem se leje spolecnosti
Jednou jste se naučili používat telefon, platební kartu, mikrovlnnou troubu, email a někteří dokonce i auto. Facebook máte skoro všichni.
Takže se naučíte používat i datové schránky - to prostě k 21. století patří. Ano, i když jsou na začátku a o dokonalosti DS nemůže být řeč; auta taky dřív neměla střechu a parkovací asistenty.
Zatím většina z vás hledá jen způsob, jak si DS vyhnout.
:))) pokud je OSVČ a chce vycházet s finančákem, měl by vést aspoň daňovou evidenci.
Předpokládám, že pokud nemá počítač, tak si neumí ani udělat účetní uzávěrku a vyplnit daňové přiznání.. o silniční dani a DPH (které jinak než elektronicky už stejně nejde) ani nemluvím...
takže má účetní, která to za něj udělá a to elektronické přiznání mu i odešle :))))
Kde vidíte problém?
Jistě může existovat živnostník, který nevede účetnictví, nemá zaměstnance, nemá auto, není plátce DPH, nemá počítač ani chytrý telefon, nemá děti s počítačem, nemá příbuzné s počítačem, manželka v práci nemá počítač, neslyšel o internetové kavárně ani o czech pointu a tomu by nezbylo než daňové přiznání smolit večer pisátkem na břidlicové tabulce.... ale ten má jistě dost rozumu, aby si na účetnictví a spol. najal odborníka, neboť ten by si to asi ani neuměl spočítat.
Elektronický podpis je považován za platný, pokud se neprokáže opak. Čemu říkáte „klíče a razítka přidělované státem“?
Vlastnoruční podpis je taky jen série molekul inkoustu zachycená na papíře. Jako můžete zkoumat složení inkoustu a charakteristiky tahů pera, můžete zkoumat třeba charakteristické stopy, které zanechává v digitálním dokumentu daný software.
Když na papír vytisknu binární data dokumentu převedená do BASE64, nebo jako QR kód, tak je elektromagnetický impulz zničí, ale když tam vytisknu přímo dokument, tak se nic nestane? CD s organickou vrstvou elektromagnetický impulz zničí? Nehledě na to, že kdyby došlo k silnému elektromagnetickému impulzu, budete mít úplně jiné starosti, než že se vám ztratilo vysvědčení ze ZŠ…
Dokazuje se neplatnost, nikoli platnost. Vytvořit PDF, které bude vypadat jako vytvořené programem Y v odpovídajícím prostředí, je stejně „snadné“, jako věrohodně zfalšovat něčí vlastnoruční podpis. Ono nejde jenom o změnu názvu programu a data vytvoření v metadatech souboru. Ten PDF soubor má nějakou vnitřní strukturu, jsou v něm vložené fonty, znaky jsou umístěné na určitých pozicích, jednotlivé části dokumentu jsou komprimované… To všechno dělá každý program jinak. V tom všem tedy může znalec hledat rozpory.
Vaše paranoia má drobnou trhlinu – papírová evidence a dokumenty jsou proti cílenému útoku mnohem zranitelnější (sám píšete o pálení). Pokud máte opravdu takový strach o své elektronické dokumenty, prostě je jednou za pět let všechny najednou přerazítkujte jedním časovým razítkem. I když ta časová razítka koupíte s vysokohorskou přirážkou, bude vás to stát 10 Kč za 5 let. To je docela slušná cena za zabránění velkých majetkových přesunů, nemyslíte?
Datové schránky získala stoprocentně Česká pošta úplatkem a bohužel titíž uplacení úředníci na ministerstvech pořád sedí. Důkazem budiž jejich zamítnutí stížnosti na spam zaslaný ČP do datové schránky pouhým odkazem na to, že k porušení zákazu zasílat spam nedošlo. Spam se tedy do mé schránky dostal jak?
Kategorizace DS pro fyzické osoby rovněž musel vymyslet někdo, kdo se snažil celý systém zkomplikovat a prodražit. Proto jsem se na to vykašlal a nechal si zřídit jednu DS (pro nepodnikající). Ještě že tak, společně s povinnou schránkou pro s.r.o. mi spamy od ČP chodí již jen 2x.
Přitom MF to má vyřešené poměrně vstřícně - EPO2. Zdá se, že tam šlo opravdu o to, aby dostali data pokud možno elektronicky s maximální možnou kontrolou formálních chyb. A nejsou nutné datové schránky, ani certifikát. Dokonce nemusíte ani dodat papír s podpisem datové věty, když máte doplatit daň a zaplatíte, považuje se to za ekvivalent podpisu (ověření) daňového přiznání.
Jak to tak poslední dobou sleduju, tak je asi nezbytnou podmínkou pro zvolení do parlamentu a vůbec vstup do politiky, aby byl člověk naprosto dementní.
S tím jedním lejstrem, kvůli kterému by si mělo pár milionů lidí udělat DS schránku je to totiž v praxi tak, že když ho přinesete na SSZ, tak ho obsluha zadá do počítače, provedou se opravy, úpravy, všechno podepíšete, vyjede vám potvrzení a splátkový kalendář. I když mi ten formulář vypadává z počítače už prakticky vyplněný, nikdy se mi nestalo, že by čísla úplně odpovídala údajům SSZ a nebylo potřeba řešit třeba jiné zaúčtování záloh. Je to jednou za rok práce na 10 minut a je to pak vyřešené.
No a teď si představte tohle řešit dopisováním přes DS.
Ještě bych doplnil, že v civilizovaných zemí neexistuje něco takového jako Hitlerem zavedený institut trvalého bydliště, kdy se bez upozornění vrchnosti nesmíte vzdálit od své pastoušky, aby vás mohl kdykoliv najít dráb. Takže tam slovní spojení "nepřebírá úřední poštu" postrádá smysl.
Připomeňme si, že causa Snowden nám ukázala, že asymetrické šifrování je ohroženo a nejspíš i prolomeno.
Na jeho neprolomitelnosti ale stojí celý systém elektronického popdpisu.
A my teď budeme všem povinně zavádět elekronický systém, kdy místo přezkoumatelného papíru budu držet v ruce jen CD s kupou nul a jedniček?
Kde je nedotknutelnost soukromého vlastnictví, když kdokoliv může vygenerovat falešnou smlouvu na cokoliv?
Vazne nevim kam chodite stat dlouhou frontu ... na financaku dam papir, dostanu zpet orazitkovanou kopii ... max minuta. Na socialce mi hned tisknou, ze to mam dobre (nevim proc) => trva to max 3-5minut.
A ja osobne, jakozto ITka vybaven pocitacem i internetem, si radsi vystojim klidne hodinu na urade, protoze pak mam orazitkovanou kopii, nez abych se s timtez uradem za pul roku dohadoval, jestli sem to priznani podal nebo nepodal, protoze jim se ztratila data.
Nemluve o tom, neni vubec reci, ze by to nemelo jit elektronici - zcela dobrovolne. Navic to dobrovolne funguje uz hafo let ... a vetsi zamestnavatele to zcela bezne pouzivaji.
Tohle je dost slušná analýza situace: http://tech.ihned.cz/c1-60638990-kryptopokalypsa-nsa-ma-pri-prolamovani-sifer-naskok
Když něco dokáže bezpečnostní služba, dokáže to i soukromník s dostatečnou motivací a zásobou zdrojů.
Podle mě je ideální čas na nezávislé posouzení bezpečnosti datových schránek. A ne do toho cpát další a další lidi.
Mno ... rek bych ze to neni az tak pravda. FU muze udelit sankci nejdele za 3 roky zpet, to ale neznamena, ze nemuze chtit kontrolovat listiny i starsi. A povinosti podnikatele je, ty doklady mit 10let. => Muze dostat flastr za to, ze je nema.
Nehlede na to, ze az se rozhodne zivnostnik odejit do duchodu, tak bude muset dokladat, ze socialni platil ... a sem vazne moc zvedav, jak to bude prokazovat v pripade, ze si ty papiry neschova (pripadne to bude posilat, at uz postou nebo jinak).
Z podstaty věci musíte v intervalech rok + všechny dokumenty uložit s novým razítkem, protože platnost toho starého je krátkodobá. Právě tohle dělá z datových schránek a dokumentů přes ně doručených naprosto bezcenný shit, jehož zavádění se lidé oprávněně brání.
Jistěže je to mj. dané programátorskou impotencí těch, kdo celou tuhle koncepci vytvořili a nedokázali to kvalitně naprogramovat, aby dokumenty zůstaly po uložení platné nějakou rozumnou dobu (desítky let minimálně). Proto také tento shit nikdy nemůže konkurovat papírovým dokumentům. MMCH smlouvy a další dokumenty na hlíněných destičkách, nacházené při vykopávkách v Mezopotámii, by byly použitelné dodnes.
Zase to nepřehánějte, živnostníků, kteří nemají počítač nebo aspoň chytrý telefon zase tolik nebude, a ten na to stačí také, když je potřeba. Skoro každý živnostník má dítě, a dítě bez počítače dneska snad ani neexistuje.
1x za rok snad přinejhorším zajde do knihovny, internetové kavárny nebo na obecní úřad :))))
Omlouvam se vsem ze nebudu jak kaze ceska natura nadavat na vsechno, co mi prijde pod ruku. Cokoliv co DS jsou, tak je to porad tisickrat lepsi, nez jako OSVC chodit s kazdym papirem na prepazku nebo posilat formular postou.. Kdo zazil oba zpusoby podavani tak si myslim ze bude souhlasit. Pokud mi nekdo vysvetli v cem je posilani papiru s nacmrkanym klikihakem bezpecnejsi nebo lepsi, budu rad :)
Papír je papír. A potvrzená kopie z podatelny neprůstřelná. Pokud budou datové schránky vázány na konkrétní O. S. (windows), bez toho, že by šly používat i s jinými O. S. jde o diskriminaci. A jestli to bude fungovat tak ,,dobře", jako registr vozidel, tak potěš koště, chudáci živnostníci.
Chlapi, když vidíte, že Jean Laroux nám píše z army.cz tak proč na ty bliance reagujete?
1) je to guma zelená
2) je to parazit co ho živíme z našich daní
3) zjevně nemá v pracovní době co dělat, že tu diskutuje
4) zneužívá prostředky nás daňových poplatníků pro soukromé účely
5) je zadarmo drahý a vyrazit s ním dveře
6) posílám sken obrazovky s dotazem na ministerstvo co jako je.
Jeden z nás dvou přesně cituje zákon, zatímco druhý ho volně převypráví, napíše, že je to zásadní rozdíl, a uráží ostatní diskutující. Zvláštní, jak se to tak vždycky sejde, že ten, kdo píše největší nesmysly, je zároveň největší hulvát. A taky je zvláštní, že si ti hulváti neuvědomují, že ty jejich nadávky drtivé většině ostatních diskutujících napovídají: „Tenhle komentář psal člověk, který o tom nic neví, tak aspoň nadává.“