Společnost SAT Plus působí na českém trhu od roku 2003, a když v roce 2006 poprvé zajišťovala natáčení a přenos mimo televizní studio, zvolila z ekonomických důvodů rackové řešení, které bylo možné umístit do jakéhokoli vozu. Tato varianta nicméně představovala značnou režijní zátěž – sbalenou techniku bylo nutné přivézt na požadované místo, vyložit ji, zprovoznit a po dokončení natáčení ji zase sbalit, naložit a odvézt.
Pomocné práce tak byly poměrně náročné, a to nejen věcně, ale také časově – obvykle zabraly čtyři až pět hodin před přenosem i po jeho skončení. Produkční tým byl navíc silně závislý na lokálních podmínkách.
Místo pěti hodin patnáct minut
Spolu s rozšířením nabízených služeb o sportovní přenosy se tento přístup stal neudržitelným a společnost SAT Plus se proto v loňském roce rozhodla postavit plnohodnotný přenosový vůz s vestavěnou technikou a místem pro kompletní zpracování a přenos.
Za základ nového řešení byl vybrán dodávkový automobil značky Volkswagen Crafter s prodlouženou délkou a zvýšeným stropem a navržen interiér s pěti pracovními místy a veškerou technikou. Nechybí místo pro grafika a v případě nepřízně počasí zde najde útočiště i komentátor. Doprovodné příslušenství je včetně kabeláže převážené v přívěsu. Přípravné práce jsou tak vysoce efektivní a natáčení je možno zahájit už během čtvrthodiny od příjezdu na místo.
Nejprve byly po dobu prvních deseti měsíců využívány klasické reportážní P2 kamery Panasonic. Vzhledem k technologickému pokroku a jednodušším možnostem řízení jednotlivých obrazových signálů z kamer bylo rozhodnuto o výměně za studiové kamery Panasonic AK-UC3000 doplněné o objektivy Fujinon ZA12X4.5BRDX a Fujinon XA20SX8.5BERM.
Ultra HD přenosy ze dvanácti kamer
Aktuální podoba přenosového vozu umožňuje pořizovat záběry ve 4K rozlišení, a zákazníci tak mohou pro budoucí zpracování získat záznam ve špičkové kvalitě. V současnosti se sice v tomto rozlišení standardně nevysílá, nicméně kvalitativní rozdíl je natolik významný, že z pohledu archivace pro pozdější využití je vhodné o 4K uvažovat již dnes,
vysvětluje spolumajitel společnosti Milan Hanuš.
Navíc díky dalšímu projektu, v rámci kterého si společnost nechala vyrobit druhý prakticky identický přenosový vůz, dokáže nabídnout natáčení ve 4K rozlišení s využitím až dvanácti studiových kamer. Studiové kamery přináší uživatelům řadu výhod, například velké hledáčky nebo pokročilé korekce,
doplňuje výčet inovací Branislav Šimkanin ze společnosti Panasonic.
Samotný přenos je většinou zajišťován pomocí internetové konektivity, nicméně v případě její nedostupnosti má tým k dispozici speciální technologii umožňující Full HD vysílání i prostřednictvím 4G sítě mobilních operátorů.