Sám používám několik VoIP čísel, vždy pražské s předvolbou (0)2. Takových lidí jsou určitě tisíce. To se všem těmto lidem změní telefonní číslo? A co se bude dít pokud je číslo dokonce už v tel. seznamu?? No nechci ten bordel vidět..
Pokud vím, tak předčíslí má informovat volajícího o způsobu tarifikace hovoru NA dané číslo. Neboli rozlišovat mezi voláním na pevné telefony, mobily, linky se sníženou/zvýšenou sazbou. Při volání NA VoIP linku ale volající platí stejně jako při volání na pevné linky. Levnější volání se týká pouze volání Z VoIP. Nevidím tedy důvod přiřazovat VoIP linkám 9-ková čísla a vystavovat volajícího obavě ze zvýšené ceny hovoru tak, jak to bývá u 9-kové řady zvykem.
Je to cele pochopitelne nesmysl. Jiste, regulator bude argumentovat tim, ze bych se mel v takovem pripade dovolat na nejblizsi linku tisnoveho volani, ale s tim, ze se na ni nedovolam, musim prece v pripade, ze si sve telefonni cislo nekam prenesu, pocitat. Kam se ostatne dovolam na tisnove volani, budu-li volat z precisli 910? Nikdo nevi...
Nikomu do toho nic neni, ani kdybych v CR pouzival cislo holandske, cinske nebo od zulukafru (a ze to fyzicky mozne je). Regulace cislovaciho planu je dalsi regulaci, ktera je zbytecna a k nicemu. Podivejte se do IP sveta - je tu sice RIPE, ale nikdo zadnemu poskytovateli nezakazuje pouzivat adresy, ktere patri nekomu jinemu - samozrejme krome toho, ze mu na ne nikdo nebude nic routovat a tak to bude pro kocku (a jsou to pouze zakaznici dotycneho poskytovatele, kteri mu brani v podobnem jednani - a funguje to). Stavite-li vez, musite ji take stavet odspodu, zezhora to totiz jaksi nejde.
Dostupnost nouzovych linek se u VoIPu resi ponekud jinak. Je ale pravda, ze zcela staticky, tj. lokalita je zakaznikovi nastavena pevne. Tak to alespon funguje u profesionalnich operatoru. U (polo)garazovych to zrejme tak ruzove nebude..
„..že VoIP je při volání pouze přes Internet bezplatná služba a služba s výrazně nižší cenou hovoru než klasické telekomunikační spojení při kombinovaném spojení, kdy část spojení je vedena přes Internet a část přes klasické telekomunikační linky.“
O této větě nic nenamítám. A co se týká mne tak mé kontakty obsahuji zhruba 200 čísel, a z toho má 150 možnost VoIP. Takže opravdu hovory v ceně paušálu za internet. V ČR je VoIP teprve na začátku, ale pokud se rozšíří tak to bude bomba. Jen tak na okraj telefon Wi-Fi mobil na VoIP lze pořídit kolem 4000,- Ovšem zase na druhou stranu musí být v blízkosti nějaký AP. Ale to při snažení O2 je skoro všude.
Mam ten Zyxel v.1. Ta novejsi verze je urcite lepsi, ale kdo vi, at napise. Ta v.1 se musi v jednom kuse dobijet, vydrzi tak max 1 hodinu a to ma pomerne hodne kapacitni baterku a pri hovoru se znacne zahriva. Nabijet se da jen pres kolebku, takze kdyz volate a telefon scipne, mate smulu. V pohotovosti baterka taky dlouho nevydrzi. Telefon je dost malo citlivy a aby aspon trochu fungoval, musel jsem tam frehrat firmware. Ovladani je motykoidni. Telefon umi jen ulaw (nebo alaw, nepamatuju si presne) kodeky a obcas se zniceho nic resne. Pouzivam ho prakticky jen pro volani domu ze sluzebek v zahranici, nebot si nehodlam smazit do hlavy WLAN frekvence. Doma pouzivam VoIP pres pevny IP telefon.
No a jeste lepsi je nokia E60, ktera v pripade, ze neni wifi spojeni umozni hovor vest v GSM siti, mate tak na vyber a soucasne dve cisla v jednom pristroji.
Nechci byt zcela paranoidni, ale ona to za urcitych okolnosti nemusi byt jenom hloupa nedomyslenost. Naopak by se dalo uvazovat o tom, nemuze-li v tom byt zamer. Lze si totiz predstavit, ze existuje subjekt (subjekty), kterym by situace, kdy VoIP sluzby budou mit "neduveryhodne" cislo, mohla vyhovovat.
Nebojte, paranoidni nejste. V nasich koncinach totiz regulator nezastava roli, kterou by normalne mel delat, ale je jenom jakousi prodlouzenou rukou dominantniho operatora.
A tak se uz napriklad nikdo nedivi tomu, ze u nas ma jedna firma skoro 90% podil na trhu ADSL, zatimco ostatni se deli o ty zbyle drobky. Napriklad jeho matka ve Spanelsku je rada za podil asi 45%, coz se da povazovat za takovy prumer ve slusnych zemich..
S tím bych vcelku souhlasil. Těch pár informovaných to už spokojeně používá, velká většina ostatních nemá o VoIP ani páru (když nepočítám Skype a spol.).
Většina totiž nemá kde takové VoIP zařízení kde vidět a vyzkoušet, nechápe jeho možnosti a princip, a to nakonec není potřeba. Pak jsou dost překvapený, když jim nainstalujete SIP adaptér, odhlásí se pevná a liší si to jen tím, že neplatí paušál a volají skoro zadarmo. Ale aktivní propagace úplně chybí.
heh, toto je vpravde inteligentni reakce, vy si zajiste pamatujete presne ktera IP je kde umistena, komu patri a co na ni nalezente. A zajiste mi taky z pameti reknete vsechny mestske prevolby. Kazdy normalni clovek sebou totiz nosi cislovaci plan pripadne databazi ripe a nez nekam zavola, tak se podiva komu ze to cislo vlastne patri a kolik ze za to bude vlastne platit.
Váš argument je hezký, ale zavádějící. Pokud je někdo tak bl*ej, že si myslí, že moje číslo 910... je placená erotická linka a proto nezavolá, tak je fakt bl*ej... Jenže na tom budu bit já, protože jsem tak přišel o zákazníka.
Jinak řečeno, fakt, že já vím co to mám za číslo, je irelevantní, protože já si nevolám. Pro komerční účely je toto číslování nepoužitelné.
Hmm, co vim ja, tak je naopak vetsine VoIP operatorum uplne putna kde prave sedite, proste si reknete cislo jakeho regionu vam vyhovuje a muzete klido v CR pouzivat Francouzky telefoni cislo. Nekteri vam dokonce tech cisel prideli klidne vicero a klidne z nekolika ruznych regionu => muzete mit v principu na jednom ucte pridelena cisla z kazde zeme(idealne stejna a typu 111 111) a pro vsechny volajici pak budete dostupny v ramci lokalnich hovoru.
Ostatne, jeste sem nevidel cloveka, co by volal zahranku pres internet a asi to jeste hodne dlouho nehrozi.
Co nehrozi na situaci, ze moje babicka bude volat zachranku z pevne telefonni linky misto z mobilu, ktery by musela prvne zapnout, protoze permanentne setri baterku?
nechapu proc specifikujete VoIP jenom jako internetove volani .... pak vznikaji nedorozumeni jako ze ten a ten ma VoIP telefon a pritom ma cislo z normalni site ... Ono VoIP není to samé jako internetové volání.... ono hlavně zalezi na tom v jakém místě dochází ke směrování hovoru do normální sítě. Pokud máte VoIP bránu přímo v podniku a jste po lokání síti připojení VoIP telefonama tak máte samozřejmě číslo "geograficky správné"... pokud ovšem máte bránu např ve vaší centrále v praze... tak máte číslo s pražskou předvolbou.. pokud ovšem voláte tak že využíváte služeb nějakého VoIP providera... tak máte holt jinou předvolbu...
Situace může být komplikovanější například tak, že brána vám může přiřazovat jiné číslo pokud voláte na mobil, do internetu nebo na pevnou .....
Asi bude hlavní kámen úrazu v pojmu VoIP, zkuste si nejprve zjistit co to znamená ( shrunto voice over IP ... přenos hlasu po datové síti ) :D Připadá mi to jako kdyby někdo řekl kabriolet <=> auto
... jen drobnost pro upřesnění: VoIP = voice over internet protocol. VoIP je služba navržená a běžící na vrstvách ISO/OSI. Tudíž jde o "volání přes internet"/"intenetové volání". Teoreticky si lze představit VoIP na libovolné datové síti (nejen přes Internet), ale tato implementace mi připadne zbytečná. To Vy tu dáváte ekvivalenci mezi kabrioletem a autem:-) V ostatním s Vámi plně souhlasím.
až bude mít za pár let 910 číslo každý druhý, tak to nikoho překvapovat nebude. Vždyť kdo ví co je přesně 7xx či 8xx.
jestli se vám nelíbí 910, můžete si na voip zařídit jakýkoliv jiný prefix, voip není zákonem nijak definován (ono to jde i dost těžko) a jestli to pojmu jako klasickou telefonní linku, tak můžete mít klidně negeografické 8xx a nebo i 90x, no a nebo geografické, když mobilitu potřebovat nebudete. To že je v číslovacím plánu napsáno "Čísla s hodnotami 910 jsou určena pro účastnická čísla veřejně dostupných služeb elektronických komunikací založených na přenosu hlasu s IP protokolem (VoIP)." neznamená, že voip služby nemohou používat jiná čísla, ale to, že ne-voip služby nemohou používat 910 čísla. To že je to v číslovacím plánu je důležité proto, aby to museli operátoři směrovat.
imho by to mělo mít nějaký 7xx prefix (je to mobilní služba), devítka má ale také smysl kvůli onomu technologickému omezení. Možná by nejzajímavější bylo přidělení 600x, které je volné, po roce 2010 se pak uvolní dokonce 60x, lidé by tak navíc získali možnost zachovat si současné mobilní číslo tím, že by si jej znovu pořídili pro svůj voip telefon.
Co by mě ale zajímalo více je univerzální voip číslo. Je fajn že mám negeografické české číslo, proč ale probůh musím mít stále "české" takže vlastně geografické voip číslo?! To by byl teprv úžasný bordel v propojování ;)
Negeograficka VoIP cisla maji mezinarodni prefix +88299, ale nikdo je fakticky nepouziva. Zasadnim vedlejsim efektem negeograficnosti potom je, ze se na ne da volat jedine mezi VoIP aparaty, protoze nikdo nevi jak a kde by se to dalo spojit s klasickou PSTN siti.
Autor je mimo mísu a blábolí z horka. V číslovacím plánu je jasně napsáno co která předvolba znamená. Úvahy o předvolbě 9xx a erotické lince jsou nesmysl. To, že se běžný vohnout v předvolbách nevyzná, je jeho problém a záležitost jeho neschopnosti si něco zjistit a nastudovat.
ne. vetsina voip operatoru ti necha na vyber bud gaograficke (treba 2....) nebo prave toto negeograficke (910....). Spravne pokud cestujes s notebookem po republice a i po zahranici, mel by jsi spravne mit 910. Pokud to mas domu ci do kancelare, je spravne ze mas takove kde sidlis - tedy prazske, plzenske,...
Tato predvolba (910) je pouze pro lidi co cestujou (rozumnej chteji tuto predvolbu).
Vetsina lidi co si poridi VoIP (vcetne me) si necha pridelit cislo geograficke. Tedy 2xxxxxxxx zacinajici v Praze, 49xxxxxx v Hradci Kralove atd. O geograficke predvolby pro VoIP neprijdeme, toho bych se nebal. Mimo jine na nich trva i EU.
Pokud sedite napr. v Praze a pouzijete s VoIP cislo z jineho regionu, tak je to poruseni cislovaciho planu. Operatori maji obvykle v podminkach napsano, ze to delat nesmite. Pokud budete volat tisnove linky, dovolate se do regionu podle cisla.
Z cisel 910 se na tisnove linky dovolat neda.
Navic cisla 910 jeste v praxi moc nefungujou. Operatori si je nechali pridelit a umi je pridelit i vam, ale pouzitelnosti brani zejmena fakt, ze se na ne neda dovolat ze site Ceskeho Telekomu a to proto, ze si jeste porad nerozmyslel, kolik za to bude uctovat.