Kdyby místo SMART hloupostí raději nudně a předpotopní technologií minulého století opravovali silnice a mosty a dostavěli pražský okruh.
Zlatej Bém. Po něm máme Blanku a já mu každý den v duchu děkuji za ušetřenou hodinu mého času. Na rozdíl od těhle hipsterských pitomostí ten tunel bude sloužit desítky let.
Tady nejde o strach, ale o kritiku pitomostí.
1) Co je na lampě chytrýho? Svícení to není, regulace jasu nebo automatický vypínání taky ne (to zvládne mechanický časový spínač nebo PIR čidlo). WiFi není chytrá funkce, ale normální AP. Zddroj +5V/1A s USB konektorem taky není kdoví jak chytrý. Jedině snad ten integrovaný teploměr, ten může kravaťákům připadat chytrý za předpokladu, že jejich menální schopnosti končí těsně před odečtem klasickýho rtuťovýho teploměru.
2) Jaký přínos má WiFi hotspot v lavičce, kteá je pod lampou s WiFi hotspotem? Připomínám zaplněnost pásem 2.4GHz a 5GHz.
3) Tyhle data se dají získat i jinak. Pokud je poblíž silnice s kolonama nebo velkým provozem, je tam hluk, smrad a prach. Na to není potřeba čidlo co pár metrů. Když je plácek mezi pětipatrovýma barákama, je v závětří a měření rychlosti větru nedává smysl,...
4) Úspora energie na VO je v technologii a jejím nastavení, ne v chytrosti lampy. Když vidím "moderní osvětlení" u nás, který má spořit, ale jeho intenzita je několikanásobek měsíce v úplňku, navíc skoro v modrým světle, raděj bych si připlatil a měl proti baráku zase sodíkovou výbojku. Prostor pro úspory je i u hloupých LED, stačí si uvědomit kvadratickou závislost svítivosti na proudu a to, jakou mají mít teplotu světla. Ale to žádný pablb neřeší, hlavně, že to sbírá data o kolemjdoucích (resp. jejich mobilech).
5) Jde i o to, kdo, jak a za kolik to realizuje. Byla na to veřejná soutěž? Jsou lidi, co o tom rozhodují, opravdu nezávislí?
Ano, Béma sice považuji za gaunera první kategorie, ale i mně šetří Blanka hodinu denně, což fakt není málo. Někde jsem četl, že Blanka prý zas tak strašně předražená nebyla, jen původní odhad byl hodně podstřelený. Pokud je to pravda, tak ještě, že tak, jinak by se stavět nezačala.
Osobně jsem příznivcem různých "smart" věcí a smart cities obecně, zrovna měření čistoty ovzduší mi přijde fajn. Jenže přesně, jak píšete, ne v době, kdy buď infrastruktura chybí úplně, nebo je v katastrofálním stavu. Milion k milionu a za chvíli tu máme náklady třeba na novou Trojskou lávku.
Je to neuvěřitelné, ale sodíková výbojka má o něco lepší konverzní faktor elektřiny na viditelné světlo než LED.
Druhou věcí je, že "bílé" světlo, produkované LED s vyšším podílem modré složky, má negativní vliv na zdraví, protože interferuje s regulací biorytmů (blokuje produkci melatoninu a po zhasnutí trvá hodiny, než se melatonin dostane na "noční" úroveň). Jsme prostě přizpůsobeni tomu, že denní světlo přechází do červánků a jeho modrá složka vymizí ještě před setměním a následně se svítí zdroji s minimem podílu modré (ať už jsou to pochodně, svíčky nebo klasické žárovky).
A poruchy produkce melatoninu = vyšší riziko rakoviny (mimo jiné).
Datova platforma je podle oficialniho zadani produkt bez oficialni ucasti CVUT a mel byt hotov do konce roku 2017. Je to totez o cem hovori clanek? Dodnes jsem nepochopil k cemu je mereni jakychkoliv bodovych hodnot a jejich publikace na lampach, tohle ma prece vyznam jen v kontextu, po vyhodnoceni hodnot z okoli - ostatne cele SmartCity by melo byt (mimo jine) o chytre komunikaci a analyze. Proto by me zajimalo, jak dopadla ta datova platforma, co umi, komu je pristupna, atd.
Takova mala perlicka, pod SmartCity patri i technologie CCTV kamer pro rozpoznavani obliceju (uspesnost zhruba nad 90%) a odezirani reci ze rtu (zatim zvladnuto jen na kamerach v dopravnich prostredcich, nikoliv na ulici). Proti tomu jsou nejake lampicky naprosto neskodna taskarice.
Kolem Blanky se především motá jedna lživá informace, které ale v duchu Goebelse po neustálém opakování leckdo uvěřil.
Jde o porovnávání různých čísel, kdy "údajný" plánovaný náklad byl zjednodušeně řečeno právě jen na tunel, zatímco u výsledné částky se berou kompletní náklady včetně všech souvisejících staveb. Pak vyjde spektakulární předražení o 100%, ve skutečnosti je ale při srovnání srovnatelného je rozdíl nesrovnatelně menší (maximálně 30%, ale možná dokonce jen 10%).
Samozřejmě to při výši celkové částky je pořád hodně peněz a kritika a ověřování je na místě stále, jenže celkové vyznění se posune dost jinam...
Tak si to spočítáme, jako v 8 třídě ZŠ.
Denně projede 80tisíc aut, to je za rok 365*80tisíc, zaoukrohleně 30 milionů. To je jaksi při ceně tunelu 30mld asi 1000kč na jeden průjezd. Pokud tunel vydrží 50 let, je to 20Kč/ auto. Váš nefunkční návrh s cenou 5000 je asi 250krát dražší než existující funkční řešení.
Venkovní Led lapmpy mají především o dost horší světlo to je samej stín pomalu i pod lampou všude kde vyměnili klasické výbojkové za led se osvětlení hodně zhoršilo. Jako Led mají smysl třeba na mostě kde je nežádoucí světelný smog mimo most tak krásně nasvítí jen vozovku ale třeba v parcích je to tragédie
Stavba dálnic je příliš pomalá, tvrdí kontrolní úřad
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/stavba-dalnic-je-prilis-pomala-tvrdi-kontrolni-urad-1342728
"Dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle," uvedl.
Zatímco důležité věci jsou prakticky v nedohlednu.
Ukázka naprosté totální neschopnosti řešit skutečné problémy:
Provizorní lávka v pražské Troji bude až za rok a půl
http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/provizorni-lavka-v-prazske-troji-bude-az-za-rok-a-pul/1579356
Jak by tihle šašci stavěli v Praze například metro v centru si neumím představit.
Je to horší. LED potřebuje regulovat proud. Napětí na ní má nějakou toleranci. Obvod se zapojí do několika větví paralelně na jeden zdroj, v každé větvi několik LED v sérii.
Vlivem tolerance napětí na diodách v jednotlivých větvích by něco svítilo míň, něco vůbec a něco hořelo. Takže proud větví je třeba srovnat. Nejjednodušší a nejlevnější je předřadný odpor.
Předpokládejme LED s jmenovitým proudem 100mA a napětím 3,5V. Ve větvi jich je 10, na odporu na vyrovnání tolerancí 5V (do zdroje 40V). Taková větev si vezme 40V*0,1A = 4W, ale na regulaci proudu "zmizí" 5*0,1A = 0,5W. To je 1/8 šťávy, která proteče řetězcem LED, se mění čistě na teplo a nedostane šanci svítit... No a těch 40V z 230V navíc vyrobíme s účinností (když dobře) 80%... Takže zatím co u žárovky měl člověk spotřebu sakum prdum, u LED má jenom to, co rve do čipů a skutečná spotřeba, účiník a deformační výkon jsou ve hvězdách. A nulák je rozžhavený do červena...
Náklady na údržbu jsou o řád až dva nižší než výstavba, takže to nic nemění na tom, že náklad na jeden průjezd auta je asi 1 euro.
Ostatní komunikace musíte udržovat a opravovat též, takže se relativní porovnání změní ještě méně, buď počítám údržbu všude - nebo nikde. A to ta životnost tunel bude asi delší než mnou uvažovaná minimální (pro stavby) 50 let, letenský tunel má už 65 let a nezdá se, že by nevydržel ještě jednou tolik.
Vaše čísla jsou z počátku provozu. Současná čísla provozu jsou vyšší a průměrná hodnota ve všední den je přes 90tis. i v prosinci, kdy byl všichni pryč...
http://www.tunelblanka.info/intenzity-dopravy-v-prosinci-2017/
Provozní náklady jsou nyní asi 20milKč/měsíc, tedy 240 ročně, ne 400. Takže tak 10Kč navíc k těm 20 a je to 30kč na průjezd.
Inflaci počítat jaksi nemusíme, neboť se bavíme o dnešních cenách, tedy pokud vývoj inflace odpovídá ceněn peněz i v budoucnosti, tak relativně to bude pořád stejný poměr ceny díla (povýšené o inflaci) a ceny údržby (povýšené o inflaci).
Ale i kdybych započetl všechno co se postavilo v okolí a co chcete a znevýhodnil tu stavbu jakkoli myslitelným způsobem, tak původní hausnumero na náklad průjezdu bylo o dva řády jinde a pořád se bavíme o částce srovnatelné s cenou 1 hodiny parkování v Praze.
Pak, že Bém tuneloval - tady krásná ukázka ANO a jejich programu vysávání peněz za takové nebetyčné hovadiny. Když si uvědomím, kolik bere pan Michal Fišer (ANO) - ředitel Operátor ICT, co jen za ně by se dalo pořídit za kvalitní věci, které by skutečně zlepšily stav Prahy.
Bohužel ty LEDky jsou jen o něco lepší než zářivky. Exaktní srovnání různých druhů zdrojů přes celé viditelné spektrum je zde:
http://www.popularmechanics.com/technology/gadgets/reviews/g164/incandescent-vs-compact-fluorescent-vs-led-ultimate-light-bulb-test/
Ukazuje, jak všechny zdroje mimo klasických žárovek mají potlačenou či dokonce zcela chybějící červenou část spektra.
Úplně nejlepší LED čipy mají okolo 180 lm/W (a laboratorně jsou snad možné 240 lm/W). Což už rozdíl je ... Jenže ty se asi používat nebudou ještě dlouho, cena je holt cena.
Ona jim ta úspora vychází spíš proto, že výbojka je tak nějak všesměrový zdroj, reflektor nereflektor. Čili svítí všude možně a výsledek je zlomek výkonu.
LEDky mají poměrně jasně definovaný vyzařovací úhel - na plochu tedy svítí víc. Jenže technická kvalita světla je jedna věc a použitelnost pro člověka druhá. Já mám z místa osvětleného LED sloupem vyloženě děsivé pocity, prostě jdu do tmy občas přerušené světlem. A když jedu přes přechod pro chodce takto osvětlený, tak se bojím, že někoho přehlédnu - nemám takový přehled o okolí přechodu.
tak tak na Budějovické zavřený podchod a jeden vchod do metra protože to tam padá na hlavu, ale máme nové smart lampy a lavičky s wi-fi :D Škoda jen že z parku na smíchově se na Folimanku pěšky nedostanete páč železniční most kvůli špatnému stavu lávky pro pěší je uzavřený co na tom že před pár lety zde probýhala rekonstrukce právě lávky por pěší.... Krnda made ANO bude líp
Princip spočívá v tom, že modrá část spektra tlumí sekreci melatoninu (s důsledky, které jsem už zmiňoval). Takže když budete do 23.00 svítit LEDkama, tak je to pro melatoninový systém stav, jako byste šel spát ještě před západem slunce. Pochopitelně s tím, že než se tento systém po zhasnutí zvrávorá, už vám zvoní budík. Zatímco pokud do těch 23:00 budete svítit žárovkou, tak už budete mít melatoninový systém (před)nastavený na spánek.
Okecat se to nedá - ze sítnice od čípků pro modré světlo jdou nervové dráhy rovnou do epifýzy.
Pomohla by tableta melatoninu, ale naráží to na ten problém, že melatonin je dlouho známá látka, postupy jeho přípravy jsou rovněž dobře s dlouho známé a navíc je prokazatelně neškodný. Takže se nedá patentovat a rejžovat na tom miliony, ani zakázat jako "nebezpečná droga".
V případě LED prakticky jo. Bílá LED je většinou modrá LED, jenom je přidaný luminofor pro žlutou. Podle množství luminoforu a jeho složení se dá regulovat barevná teplota. Modrá je odtrý peak, daný energetickýma hladinama polovodiče a nedá se rozšířit. Žlutá je zase daná složením toho luminoforu a taky se s tím nedá moc pohnout. Navíc u teď populárnách teplot tam žlutá už prakticky není, takže ani není potřeba se jí nějak zabývat.
Druhá možnost je RGB, ale tam jsou potřeba tři čipy, každý s jiným složením, nalepit, propojit,... Víc práce, vyšší riziko chyby. Cenově podstatně výš, ale z pohledu spektra jsou to furt tři čáry místo dvou. Prostě bída.
To mate tak, kdyz si ja poridim rekneme dum, tak porizovaci cena je pro mne jednim, sice pomerne zasadnim, ale nikoli jedinym parametrem. Jednou z velmi podstatnych nalezitosti ktere budu resit, je prave to, kolik mne bude stat udrzba toho domu - to lze pomerne dobre spocitat u libovolne stavby. A pak si zkratka kazdy mesic a rok budu davat na hromadku "udrzba" nejake mnoztvi penez, abych za tech 10, 15 ci 30 let mohl opravit ci vymenit to, co doslouzilo.
Nas stat postavi dalnice a kde vezme penize na udrzbu zacne resit v okamziku, kdy mosty stoji na podperach, na kazdych 100km je 80km omezeni rychlosti a v pravem pruhu by o pasy prisel i tank. Ale nikdo za nic pochopitelne nemuze.
Aktualne kuprikladu ministerstvo dopravy tak usilovne hleda provozovatele mytneho systemu, ze za +- 2 roky opet prohlasi, ze se nestihlo nikoho najit.
Jeste ze nasi predchudci staveli mosty kamenne, vetsina z nich drzi pohromade vyhradne vlastni vahou.
Tunel Blanka nebyl nijak zajímavě dražší, než měl být. Část zvýšení ceny šla na to, že si místní části vyžádaly lepší a dražší řešení (včetně třeba dobrého mostu). A část zvýšení celkové ceny šla na vrub zpomalení stavby (na žádost města).
V případě tunelu Blanka je ta vysoká cena vysoká jenom zdánlivě, protože primátor Bém mazaně uváděl v omyl radu, zastupitelstvo i voliče tím, že mluvil pouze o ceně přímých stavebních prací a tvářil se, že to je cena celého tunelu (aby mu ten projekt někdo schválil).
ja hlavne nechapu koncept myta, kdyz to jsou statni silnice - minimalne do 7,5 tuny myto vubec nema byt ..je prece uz zdaneno ve spotrebni dani z paliv....jezdis malo a zere ti to malo (malickaty smart) platis malo, jezdis milion kilaku se spotrebou 20/100 ? platis za ujetych milion kilaku. Veskere pokusy o vyber jsou jen zivnou pudou pro uz tak prebujelou byrokracii
Já mám pod LEDkama problém, "bílou tmu". Na mokru jsou vidět jenom dvě věci, černá kam nedosvítí LED a bílá všude jinde. Protože u polychromatickýho světla se při lomu světla částečně rozloží spektrum a je lepší kontrast, než když je tam jedna vlnová délka. Navíc nepřirozená intenzita brání přizpůsobení očí na jinou vzdálenost, než aktuálně osvětlený předmět.
U točivých strojů byl zákaz výbojek kvůli stroboskopickýmu efektu, na ulici by měl být zase zákaz monochromatických zdrojů světla.
Svetelny smog je nezadouci kdekoliv. Problem je, ze LED ho ve skutecnostni vubec neresi. Jde o konstrukci lampy, nikoliv o technologii. Jakmile se necha svitit nahoru a do okoli a nema rozumne stinitko, ktere svetlo smeruje jen dolu, tak je tu ohromne svetelne znecisteni. U LED vzhledem k barve svetla mnohem neprijemnejsi.
Pár doplnění:
Hustota provozu je 77 tis. v pracovní den, vikendy jsou min. o třetinu slabší, takže spíš 25 milionů. Cena tunelu (včetně napojení) byla reálně přes 43 mld. Provozní náklady byly první rok 400 mil. Kč, tj. za 50 let dalších 20 mld. (ale reálně těch 50 let bez větší rekonstrukce stejně nevydrží). Tedy spíš 50 kč za jeden průjezd, inflaci a cenu peněz nepočítaje.
To je ovsem tim, ze nechapete koncept dani. Kdysi davno zly feudal vybiral 10%. Dnes hodni socialiste vybiraji 60% a jeste je jim to malo. Jenze i sprosty poddany by mohl zacit protestovat, pokud by mu nekdo do rukou dal rekneme 50 000Kc a nasledne mu z toho 30 000Kc sebral. Tudiz se vam to sebere po kouscich. Vetsina lidi nevladne tou slozitou matematickou operaci zvanou scitani.
To ze platite Kalouskovo povodnovou stokorunu si take jiz nepamatujete, a ze by nekde byla nejaka rezervni hromadka penez na povodnove skody, na to muzete zapomenout.
Doporucuji pak ctenemu ctenari, necht si sam za domaci ukol spocita, kolik statu zaplati za "spotrebovani" automobilu.
Tak nevim, ale ten prvni graf zda se ukazuje, ze nejblize slunecnimu svitu ("az na cervanky") maj LEDky. A tak to vnimam i ja (muze mozna ale byt veci percepce) - ale pravda, nekupuju shity za 50Kc z IKEA. Navic staci cerveny "klobouk" na lampu. Proc lidi zapominaj, ze "digitalni" problemy se daji obcas resit "analogovou" cestou... (prirovnani nahovno, ale lepsi me ted pred praci nenapadlo)
Za poslednich vice nez 10 let jsem menil asi jen jednu nebo dve LEDky - shaity z ciny za pade, kdyz tady jeste ekvivalent stal cca 150-200. Vse ostatni vesele sviti dodnes a nemusim porad jak kokot lozit po zebriku a menit topna teliska.
Nejen ze se mi to uz vyplatilo na elektrice (zaplatilo se to), ale to pohodli a nereseni, jestli se nekde v byte nahodou nenechalo svitit... Ale jo, akademicka debata taky dobra...
Víte o tom že v Itálii mají na osvětlení skvělý zákon, který se čte jak detektivka ? Na začátku vám řeknou, kdo je „vrah“, poté co způsobil a nakonec jak to řešit. :) Zajímavé ? To není vše po letech modernizace tam pomalu nenajdete jedinou špatnou lampu :)
Docela dobrý oponent ve vztahu k vašemu názoru http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3844335
S tou sodíkovou výbojkou jste pobavil , na pondělí dobrý :)
Ono staci vzit do ruky kalkulacku pocet aut ktere Blankou za rok projedou vydelit nakladama na provoz tohodle tunelu v tunelu a pak je na zvazeni jestli by nebylo lepsi u vsech vjezdu postavit parkoviste a kazdemu kdo tam prijede tu 5000,- co jeho prujezd stoji dat za to ze dnes NIKAM NEPOJEDE (ja bych to bral)... Sice by to stalo stejne jako Blanku provozovat, ale usetrilo by se za stavbu :D
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.