Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Připojená auta: kdo vyhraje závod o první auto, které se řídí samo? od Jindra - ja se hlavne tesim na to jak lidi...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 8. 2015 7:52

    Jindra (neregistrovaný)

    ja se hlavne tesim na to jak lidi prijdou na to ze tyhle auta budou strasne opatrna a snazit se zabranit vsemu moznemu, takze je pujde zastavit jenom tim ze naznacim chuzi smerem k nim nebo sikovne "lehce omezujicim" manevrem - treba v Prazskym agresivnim provozu, nebo na D1 takovy auto pojede pomalu a vsechny bude poustet, jenom protoze si bude chtit udrzet bezpecnou vzdalenost ode vsech, ostatni mu tam budou vjizdet a to vsechno do doby nez pasazer tom aute s nadavkama na umelou inteligenci prevezme rizeni ( "proc jsi ho tam poustel ty debile, nezastavuj, jed, uz tam nikoho nepoustej,kurna pust me k tomu!") :-)

  • 19. 8. 2015 11:30

    Petr (neregistrovaný)

    Už se těším na to GUI, kde budu zadávat autonomnímu autu cíl, kam mi má na zahradě nacouvat s vozejkem a při tom nic nerozbít...

  • 19. 8. 2015 11:25

    Luk (neregistrovaný)

    Tohle je důvod, proč se brzy ruční řízení zakáže - nebude s tím automatickým kompatibilní. Nejde jen o styl jízdy, ale například o vzájemnou komunikaci, která autu zajistí informace od těch, co jsou více vpředu. Auto tak bude vědět s předstihem o problémech na silnici, o stavu vozovky, povětrnostních podmínkách atd. a tomu všemu se přizpůsobí. Jakkoli to vypadá děsivě (a do značné míry to děsivé je), ruční řízení na silnicích nebude mít místo.

    Může to vypadat třeba tak, že v roce 2020 se začnou běžně prodávat automaticky řízené vozy (zatím ještě s povinnou přítomností řidiče a možností převzít řízení), 2025 už budou tyto vozy zcela autonomní (řidič nebude potřeba a ruční řízení bude možné jen omezeně v nouzovém režimu), 2030 už ruční řízení vůbec k dispozici nebude a současně se zakáže prodej ručně řízených vozů (pro provoz na silnici) a 2040 se ruční řízení zakáže. Možná to celé bude rychlejší, v závislosti na vývoji technologií a tlaku na zvyšování bezpečnosti.

  • 19. 8. 2015 12:21

    Petr (neregistrovaný)

    Chůzi a kolo mi zakážete taky? Po roce 2030 už jen prodej autonomních kol a bot? :) Ne nebude to celé rychlejší, bude to mnohem pomalejší, ta auta ještě spoustu situací vůbec nezvládají a ty datumy jsou leda tak kdy si to první nadšenci budou moct koupit než kdy to bude povinné.

  • 19. 8. 2015 17:03

    fd (neregistrovaný)

    Technika i finance by byly, neni vule.

    Kdyz se muze utracet stovky miliard za valceni ... otazka zni, k cemu by zakladna na Mesici byla dobra, co by se na ni dalo delat aby to melo smysl. Osobne si dovedu predstavit spis zakladnu navstevovanou jen obcas a rizenou automaticky, daly by se tam umistit teleskopy = nasobne zpresneni vsech informaci. Urcite by se tam daly zkoumat moznosti preziti, jenze ony se daji stejne dobre zkoumat na obezne draze.

    Mimochodem, kolem roku 2015-2020 mela startovat lidska vyprava k Marsu.

  • 19. 8. 2015 17:06

    Petr (neregistrovaný)

    snížení zátěže na zdravotnictví - To jsem zvědavý, jestli tyto úspory, které v podstatě nepůjdou státu ale pojišťovnám vyváží (pro stát) ty hromady nezaměstnaných od učitelů autoškol přes řidiče z povolání, klempíře po dopravní policisty, jestli se státu bude líbit nulový výběr na pokutách atd. Samozřejmě v dlouhodobém horizontu se tomu asi nevyhneme, ale rychlý nástup by státu přinesl víc problémů než užitku.

  • 20. 8. 2015 0:54

    Luk (neregistrovaný)

    Nulový výběr na pokutách nebude. Policajti se přesunou na cyklostezky (na silnice cyklisté přístup mít nebudou a ani to nebude potřeba, protože cyklostezky budou mít hustší síť než silnice) a budou vybírat pokuty od cyklistů. Kola budou pořád na ruční řízení a vzhledem k vysoké daňové zátěži aut bude hodně smrtelníků jezdit právě na kole, přestože podstatná část nerada. No, a protože cyklisté páchají přestupky mnohem častěji než řidiči (a určitě přibude mnoho nových pravidel pro cyklostezky), pokutové žně budou velké. I když ... možná to nebudou vybírat policajti, nýbrž automatické systémy s kamerami, které se tam "přestěhují" ze silnic. Ty budou samy posílat provozovatelům jízdních kol výzvy k úhradě stanovené částky.

  • 20. 8. 2015 0:57

    Luk (neregistrovaný)

    Já nikomu nic zakazovat nechci, ale všechno k těm zákazům směřuje. Postupně se stávají povinnými další a další systémy v autech, takže je to logickým pokračováním. Stejně tak se vynořují stále "ambicióznější projekty" v oblasti dopravní bezpečnosti, jako třeba známá Vize 0.

  • 21. 8. 2015 8:55

    dino

    Tohle je zajímavý aspekt, kde pro mě je důležité to "v dlouhodobém horizontu se tomu asi nevyhneme". Ono i dnes je nezanedbatelná část práce vykonávána čistě pro udržení iluze, že si na svůj chléb musí každý vydělat sám (jež by padla ve chvíli, kdy by pro většinu práceschopné populace práce prostě nebyla).

    Problém je, že "práce mas" se přesunula nejdříve ze zemědělství do průmyslu, relativně nedávno z průmyslu do služeb... No a teď pokrok začíná ovládat i ty služby.

    Rychlý nástup by jistě provázely "nepěkné jevy", jenže jak bude vypadat "pozvolná transformace"? V určitém bodě imho bude nutno říct "OK, neoliberální doktrína neodráží realitu." a čím déle se s tím bude otálet, tím větší rozpor bude mezi shora hlásanou a zdola žitou sociální realitou... A dle mého tím větší bude ten otřes.

  • 24. 8. 2015 9:21

    fd (neregistrovaný)

    Kdepak sluzby, 1/2 praceshopneho obyvatelstva ze zamestnava statni byrokracii. 3/4 z nich na strane statu, 1/4 na strane tech, kteri jeste neco produkuji. Vzdyt jen za poslednich 10 let se pocet tech lidi zdvojnasobil.

  • 24. 8. 2015 11:19

    dino

    To z mého pohledu spadá do služeb v tom smyslu, že jde o práci, jejímž výstupem není potrava ani (nejedlé) zboží. Byrokracie je pak "strojem na generování smyslu", vyplnit lejstro, které nikdo nečte, na deset let se založí do archivu a pak skartuje, by nikoho nenaplňovalo, ale když to nařídíte zákonem, stává se z toho "nezbytnost" a všichni v tomto procesu jakkoliv zainteresovaní jsou iluzorně na úrovni producentů, "uspokojují společenskou potřebu".

    Odstraňte "zbytečnou" byrokracii a nedostanete lepší svět, ale situaci, v níž je zbytečné kritické množství práceschopných jedinců. Ostatně, ta byrokracie by se dala značně zredukovat technologií, jenže k tomu není vůle, byrokracie je posledním Otesánkem schopným pohltit relativně neomezené množství pracovní síly (a tady můžeme byrokracii od služeb oddělit a považovat ji za čtvrté stádium přesunu pracovní síly), další zastávkou už je jen všeobecný základní příjem, kdy je "státním zaměstnancem" každý bez ohledu na to, co dělá. Ale to už je revoluce, zatímco rostoucí byrokracie je stále evolucí v mezích zákona (tedy doktríny).

  • 25. 8. 2015 10:55

    no problem (neregistrovaný)

    si zajdi do prodejny WW uz dnes prodavaji auta co s vozikem couvaji sama, oni ti to ukazou....

  • 19. 8. 2015 11:59

    Pepa z depa (neregistrovaný)

    Tak, dočetl jste pohádku a nyní se vraťte do skutečného vesmíru, ne toho virtuálního. V roce 1969 po přistání Apolla 11 na Měsíci také "prognostici" věřili, že okolo roku 1980 bude na našem souputníku trvalá základna, na dovču se bude běžně létat na orbitu na jednu z řady kosmických stanic.

    No a máme rok 2015 a naopak nemáme techniku (a finance) abychom zopakovali fenomenální úspěch projektu Apollo, během kterého kráčelo po povrchu Měsíce 12 pozemšťanů. Navíc na Měsíc v současné době člověka dopravit nedokážeme. Proto jste s tím vaším rokem 2020 a 2025 docela k smíchu :-)))

  • 19. 8. 2015 14:07

    dino

    To, že nemáme techniku, je sice pravda, ale není to příčina. Co v první řadě nemáme je důvod, proč lidi na Měsíc posílat. Za studené války šlo o prestiž, porazit "ty druhé" bylo cílem samo o sobě a ospravedlnilo to (vzhledem k "hmatatelnému užitku") absurdně vysoké výdaje i ohrožení životů těch, kteří nahoru cestovali (studená válka je pořád válka).

    Imho bychom techniku znova dohromady dali, i peníze by se našly (nejde o "přírodní zdroj", kterého je určité množství, to, co je třeba, je intelektuální a manuální práce), jenže by v první řadě bylo nutné zmobilizovat zájem expertů stejně jako mas, dostat člověka na Měsíc je "kolektivní čin".

    Autonomní auta jsou však úplně jiná pohádka, zde jsou naopak ve hře individuální zájmy (na mnoha úrovních, od skutečných jednotlivců přes firmy až dejme tomu po stát kvůli důsledkům, třeba snížení nehodovosti a z toho plynoucího snížení zátěže na zdravotnictví).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).