Tesla k tomu určitě vybavená není.
Ten nejdůležitější z "pár senzorů" co chybí je, alespoň podle tvrzení Googlu, LIDAR (https://en.wikipedia.org/wiki/Lidar) a to je sranda, která stojí několik set tisíc Kč.
Pochybuju, že má Tesla v sobě součástku za půl milionu, která je "jen SW vypnutá".
A pokud ji nemá - což asi nemá - tak to je jeden z těch "pár senzorů", který chybí, bez kterého to ovšem nefunguje.
Autonomní auta se začnou ve velkém vyrábět, až cena takového senzoru klesne na desetinu.
Kolem roku 2025 je to asi realistický odhad.
Tak já řešil čistě časový aspekt a přirovnání ke spánku. Pokud jde o efektivitu, byla by obdobná jako u dnešní hromadné veřejné dopravy, některé spoje skutečně mrtvé budou, úplně se tomu vyhnout nedá (tedy teoreticky dá, pokud bude mít každý svůj osobní vůz a bude se vždy přepravovat jen jím).
Ovšem otázka energie je zajímavá z globálního pohledu, vezmeme-li v úvahu, jak na ní je současná společnost závislá, pak jsou v horizontu několika generací dvě možnosti, buď přijde technologie, která energii zlevní natolik, že otázka mrtvé jízdy bude nezajímavá... Nebo dospějeme do stavu, v němž autonomní vozy nebudou na pořadu dne (protože "obyčejného člověka" bude zajímat, zda urve kus půdy, která ho uživí). Pravděpodobnost balancování mezi těmito extrémy se s přibývajícím časem snižuje.
Franta s Pepou by se většinou mohli o auto dělit, časy jejich pravidelného cestování se míjejí.
Za předpokladu, že Pepa začne s cestou tam, kde Franta skončil a naopak. Jinak musí auto vykonat "mrtvou" cestu, kdy jede prázdné. Někdy může být tento předpoklad splněn, ale typicky se cestuje ráno z venkova do měst a odpoledne naopak, takže aby mohlo stejné auto svézt někoho dalšího, často bude muset takovou cestu vykonat. Tím se samozřejmě zbytečně spotřebovává energie, opotřebovává auto i silnice a zahušťuje se provoz. Je otázka, jestli toto bude dostatečně kompenzováno tím, že bude aut méně, spotřebuje se tedy méně energie a materiálu na jejich výrobu a bude potřeba méně parkovacích míst.
Bude to pro Vás zřejmě šok, ale přesně tak to je.
a) Franta vstává v půl páté, od šesti do dvou je v práci, pak jede domů, cestou nakoupí, doma je ve čtyři.
b) Pepa vstává v osm, v práci je od devíti do pěti, po práci nakoupí, doma je v půl sedmé.
Franta s Pepou by se většinou mohli o auto dělit, časy jejich pravidelného cestování se míjejí.
Ale pozor, teď přijde značně náročná myšlenka, Franta i Pepa ve tři ráno spí v posteli (a coby heterosexuály je myšlenka jejího sdílení ve stejný okamžik nijak zvlášť netěší).
Wow, jak je to možné? Jak mohou v tentýž okamžik spát, když jiné věci dělají v odlišné časy? To je nějaká magie? Nebo někde v předchozím lžu?
Abyste si nezavařil mozek, tak řešení prozradím, fór je v tom, že spánek je nepřetržitá činnost trvající výrazně déle než jednotlivé jízdy autem a nelze ji kouskovat, je žádoucí, aby postel, v níž usnete, byla táž jako ta, v níž se vzbudíte, a též, abyste nějakou (tedy tu jednu) postel měl k dispozici po celou dobu spánku.
Právě délka spánku je příčinou toho, že lidé se značně rozdílnými "denními rytmy" ve tři ráno spí, ať už konkrétní jedinec v tu dobu spí hodiny a ještě hodiny spát bude, šel spát před chvílí či za chvíli vstává, v onen okamžik potřebuje vlastní postel.
Jistě, existují lidé, kteří ve tři ráno nespí (a to dokonce většinou či aspoň pravidelně), protože žijí v noci a spí ve dne, jenže těch je oproti ostatním příliš málo na to, aby se dalo uvažovat o "celospolečenském sdílení postelí".
Už je to o něco jasnější, nebo potřebujete nějaký detail rozebrat ještě podrobněji (možná bych zvládl i obrázky)?
Celá ta diskuze vznikla v podstatě okolo věty v článku "podle odhadu IEEE by pak v roce 2040 mohlo být až 75 % aut na silnicích autonomních". Vývojáři si s tím samozřejmě hlavu nelámou a vyvíjejí, jistě se najde i pár oblastí na světě, kde bude výskyt těchto aut vyšší, jako je tam třeba nyní vyšší výskyt hybridních Priusů, ale většina světa si pojede "svoje". A vzhledem k i zde popsaným problémům, jaká budou mít autonomní auta mezi těmi normálními, bude jejich nástup podle mě mnohem těžší než nástup hybridů/elektro. A nějaký velký třesk, kdy se v blízké budoucnosti vše neautonomní zakáže, mi přijde totálně nereálný.
Zaparkovat do díry v řadě je něco úplně jiného, než přejet město plné křižovatek, uzavírek, změn v dopravním značení, tramvají, nepozorných ostatních účastníků atd atd. To co jste napsal mi přijde jako že pro let z Prahy na Měsíc už letadla máme, jsou to ty co doletí do Karlových Varů, jen je třeba zvětšit nádrž.
No, treba Tesla pokud vim je hardwareove vybavena pro samoridici jizdu uz te, ale neni povolena v SW. Taktez vetsina dneska prodavanych aut co ma "automaticke parkovani, puste volant a zaparkuje samo" uz ten HW vicemene ma (az na par sensoru).
Takze to vubec nemusi byt utopie, v prubehu 10-ti let se klidne muze stat ze 80 % vozidel bude pro samoridici jizdu vybaveno, a bude stacit jenom nahrat novy SW...
Reaguji na příspěvek začínající "u nás", tj. myslel jsem ČR, kde je všechno relativně hrozně blízko a kromě nějakých obchoďáků jen minimum lidí jezdí často nějakou dálniční štreku. I na ty chaty to má většina lidí do 2 hodin jízdy a situace na místě, třeba na horách v zimě je často taková, že jí autonomní auto stejně v dohledné době nezvládne. A když si dnes lidi nepřiplatí pár tisíc třeba za ten tempomat, nevidím důvod, proč by najednou chtěli zaplatit mnohem více za tyto systémy, aby to za ně 2x týdně kousek odřídilo.
Autonomní vozy ale (pokud se prosadí) znamenají totální změnu paradigmatu vlastnictví auta. Dneska zaplatíte statisíce Kč za auto, které v reálu využíváte jednotky procent času, max tak 10 % (to by bylo necelé 2,5 hodiny denně v autě). 90 % čas tedy auto zahálí, jen někde zabírá místo.
Plně autonomní vozy umožní to, že auto nebudete vlastnit. Bude tu několik poskytovatelů typu Uber s flotilou aut, která budou kroužit po silnicích. Vy na telefonu (nebo co tou dobou budeme používat) jen kliknete že chcete tam a tam a auto do pár minut bude u vás. Nasednete, odveze vás to, z účtu se vám strhnou peníze podle nějakého vašeho tarifu, kvality auta, počtu pasažérů... Celkový počet vozů bude výrazně menší než dnes. Asi ne 10 % dnešního stavu, na to je provoz přece jen hodně koncentrován do špiček, ale třeba polovina vozů by to být mohla.
Přestanete řešit parkování, opravy, bouračky... Získáte spoustu času v autě, kdy nebudete muset řídit.
Podle mě to je reálné, i když jestli a jak rychle se to stane nevím.
Ja bych vsechny ty dopravni prostredky zakazal, povolil bych jen dalkove centralne rizene krabice - prepravniky na dobytek. Vsechno na cip a otisk prstu. Kdo by domital a chtel se snad po svete pohybovat na vlastni triko, tak zastrelit, urcite je to tajny agent, co podporuje uprchliky.
Kdo nic spatneho nedela, nema co skryvat. Krome statu, ten muze skryvat spoustu tajnych dokumentu a tajnych sluzeb, ale nic spatneho nedela.
Odhaduji, že 80% lidí má auto na ty nákupy a pár km do práce, dlouhou cestu po dálnici (víc než hodinu) řeší možná 4x ročně (já ani to ne). Budou si ochotni připlatit třeba 200 k za všechny ty autonomní systémy kvůli pár km ročně, když si dnes nejsou ochotni připlatit mnohem méně třeba za tempomat? Velká skupina lidí si takové auto (dokud nebude muset) nikdy nekoupí a stará auta si podle mě neodváží zakázat, tak jako dnes může na silnice stále Trabant a Avie.
U nás je na výměnu 3/4 celkového počtu automobilů potřeba tak 15 let, tzn. aby se předpovědi naplnily, muselo by se za 10 let prodávat 100 % vozů autonomních (a to je samozřejmě utopie).
A hlavně nechápu tu honbu za PLNĚ autonomními vozy, každý tu řeší nejšílenější situace (kdy se auto za mlhy s 5m viditelností bude rozhodovat mezi přejetím opilce na kole mimina v kočárku) a přitom by bohatě stačilo nechat auto odřídit nejnudnější a nejdelší části trasy - dálnice a kolony. Ten zbyteček, dojet si autem na nákup, snad zvládneme i bez asistence, nebo ne?