Distribuce zlevní snad jenom tím, že některý stanice vypnou SD a pojedou v HD. Ale provozovatelé pozemních a satelitních sítí, ti zlevňovat moc nebudou, tomu nevěřím.
Taky se zapomíná na jednu věc, a tou je SD v MPEG-4. To si myslím, že bude pro celou řadu stanic směr, kterým se vydají, protože jinak nemají šanci přežít.
IMHO - Řekněme za 5 let, budou náklady na HD distribuci stejné, jako dnes za SD distribuci. SD bude akceptovatelné jen na free kanálech (DVB-T, Sat), jakékoliv placené programy, pokud budou chtít být konkurenceschopné, budou muset být v HD nebo alespoň v pseudo HD a to za stejnou cenu jako za dnešní SD verzi. Podíl nativních HD programů na pseudo HD programech se bude postupně zvětšovat. Stejně jako HD distribuce zlevní i SD distrubice, ale ne o tolik (není moc prostoru pro snižování cen za SD), takže úspora nákladů oproti HD se oproti dnešku zmenší.
Kdo bude chtít HD zaplatí si placené programy (DVB-T2, Sat, kabel), ostatní dostanou SD.
Je sice pravděpodobné, že se časem stane HD standardem. Ale zatím se neví o žádném komprimačním formátu který by zajistil HD kvalitu, ale s SD prostředky. Ceny by šly dolů tehdy, kdyby neexistovalo omezení v šířce pásma a kapacitním využití příslušného frekvenčního spektra. U satelitů je zatím toto omezení malé, ale DVB-T, či i kapacitnější DVB-T2, konkrétní hranice má. Ani DVB-C není nafukovací a své hranice už dosáhlo. Alespoň v té oblasti, že se musí ubírat analogové verze na úkor digitálních a HD formátů. A jisté hranice má zatím i IPTV.
Zda bude za pár let všechno v 16:9 a HD, to nevychází z pouhého evolučního vývoje. Pokud nebude mít stanice dost peněz, nejen že na vyšší úroveň standardu nepřejde, ale třeba rovnou zanikne. Dokud do každé domácnosti nepovede optika, jak se to téměř povedlo u nás s tlf., dvojlinkou, o hromadné konzumaci HDTV a ještě zadarmo, nebo za pakatel, se nám bude ještě dlouhá léta v některých domácnostech jen zdát.
Schválně Davide,hoď sem nejlepší sestavu na HD příjem! ať my všicí vidíme kde se dá co zlepšovat a nebo jaké komponenty vyměnit na dokonalé vychutnání pravého HD nativního včetně zmíněného ARD a podobných,třeba mně se moc líbí De Luxe Lounge HD,a Travel CHannel HD,připadá mi obraz takový jako na ARD či ARTE samozřejmě v HD =)
Mimochodem tu nej sestavu na nej HD kvalitní příjem platí,co jsou ty nej komponenty?
Je to GO SAT sat reciver 7055-HDi nebo Technisat DIGIT ISIO S1 či jiný a dále jaký HDMI kabel? a dále jaký zobrazovač třeba Samsung nebo váš oblíbený Panasonic? a repro z tv a nebo domácí kino propojené přes HDMI?taková nej instalačka z nej co se dá koupit a pak ze satelitu kvalitní HD =)
V distribuci formát 16/9 ale oproti 4/3 nic nestojí, takže s ním není takový problém. Za HD se ale platí víc, kromě toho je pak HD ještě podmíněný tím, že musíš zachovat i SD kanál a platíš tak vlastně 2x, což u 16/9 vs. 4/3 není. Proto bych to ani nesrovnával.
HD se rozjede až v momentě, kdy lidi pochopí, že za každou službu se musí platit a nebudou čekat všechno zadarmo.
Zda rozpočtové reálie v ČT nikoho nezajímají, potom zbývá jen emigrovat do států, kde je HDTV v mateřském jazyce lepší. Pro ilustraci si jen dovolím ocitovat kousek z Bakalářské práce Koncesionářské poplatky Václava Malečka, studujícího na Právnické fakultě Masarykovy univerzity, Katedře finančního práva z roku 2009. Dnes je situace někde jiná, ale pro orientaci to snad stačí.
Výše poplatků v evropských státech
Stát Poplatek (v eurech) Podíl reklamy (v %)
ČR 80 1
Velká Britanie 146 0
Polsko 40 15
Slovensko 55 3
Slovinsko 126 15
Belgie 200 10
Dánsko 294 15
Finsko 215 0
Francie 118 10
Chorvatsko 86 15
Irsko 160 10
Itálie 106 4
Německo 204 1,4
Nizozemsko daň 15
Rakousko 263 2,7
Poznámka: TV poplatek v Nizozemsku je součástí daně
z příjmu fyzických osob
K úplnému srovnání by bylo nutné ještě kalkulovat se skutečným počtem platících koncesionářů, počtem stanic veřejnoprávní televize, rozlohou a charakterem území a s poplatky za provozování všech vysílačů.
Reklamou je masírován divák nejen v otázce HDTV, ale soustavně i o něčem jiném. Už si tedy mohl vypěstovat obranné prostředky na "klamavou" reklamu.
Dnes je stále HD chápáno jako luxusní zboží. Tomu odpovídají ceny distribučních tras a ceny práv na obsah v HD kvalitě. Za pár let už HD nebude žádných luxus, ale zcela běžný standard. Ceny za výše uvedené půjdou rychle dolu a dočkáme se i my v Čechách. Bude to obdobné jako z formátem 16:9. Pomalu jistě na něj dnes přecházejí i ty nejoskurnější kanály. Za 2 roky už bude v 16:9 všechno. I Noe. :-)
To samozřejmě chápu, ale toto nikoho bohužel nezajímá. Zákazník byl zmasírován reklamou na HD kvalitu, ale z větší části obdržel jen hodně solidní SD. Samozřejmě tu hraje roli i technika, která díky rozdílným HDMI kabelům, HD sat.receiverům a notabene i Full HD televizorům rozdíly stále vytváří a bude. Za málo peněz má koláč trochu máku, ale povidla s tvarohem chybí.
Davide, jistě jste schopen alespoň odhadnout, kolik má peněz v rozpočtu ARD a kolik ČT. Ten rozdíl je zkrátka nepřekonatelný a žádné "dohonit a předhonit" zde bohužel neplatí a nikdy platit nebude. Zkusil jste se jen nezávazně u svých zákazníků zeptat, kolik by si byli ochotni připlatit za "německou" kvalitu, když z koncesionářských poplatků na to ČT nemá?
Osobně s Lukášovým článkem absolutně souhlasím. Včera jsem prodal a nainstaloval dvoum zákazníkům HD sat.komplet se Skylinkem (TechniSat TechniBox SIR) a při miniškolení k používání na konci instalace jsem jim samozřejmě všech cca 74 dostupných programů od Skylinku předvedl a mezi už celkem zajímavou skupinou kanálů s označením HD jsem pouze asi u dvou třech mohl konstatovat, že toto je to pravé HD, zbytek byl upscale či lepší SD. Bylo mi z toho trochu ouzko, za ty peníze by lidé už mohli dostávat nativní HD, né jen u Travel Channelu a Eurosprotu občas :-) Abych jim předvedl solidní HD, musel jsem to přepnout na cizinu v podobě Das Erste HD, což je smutné. Večer jsme s manželkou zajeli do kina na film "Muži v naději" a v domnění, že už to všichni asi viděli (dávali to u nás v kině už asi po desáté) bylo kino plné k prasknutí. To bylo pravé "hádé". Mimochodem, kdo to ještě neviděl, tak do kina zajděte, stojí to za to!
Přiznám se, že trochu článek, nebo inspiraci autora nechápu. Podle mne, žádný obrazový standard, tedy co se týče kvality obrazu, nikde není a ani nemůže být definován. Nemám sice možnost, jako autor, sledovat vysílání, nebo lépe řečeno obraz z italských kanálů Sky Cinema nebo Sky Sport, ale přece jen se domnívám, že na situaci v HDTV si také dokážu udělat názor.
Kromě ryze technických kritérií, které primárně určují kvalitu TV obrazu doma, existuje fakt, že důležitý je i zdroj signálu a peníze, které do HD vysílání tečou. Na počátku také musí být na straně diváka kvalitní FullHD zobrazovač. A hned zde narazíme na rozpor v subjektivním vnímání obrazové kvality na CRT, LCD, LED a plazmě. Nativní rozlišení 1920 x 1080 je sice samozřejmé, ale třeba vyšší obrazová frekvence sice technicky obraz zlepšit nemusí, ale divácký vjem ano. Nemalý vliv na kvalitu pozorovaného obrazu má i sama vzdálenost mezi očima diváka a zobrazovačem.
Doma mám k dispozici několik zdrojů HD obrazu a několik FullHD zobrazovačů různých modelů a výrobců s odlišnými úhlopříčkami. Kromě BR přehrávače a několika BR disků i HD obraz z DVB-S2 z několika free stanic, přijímaných z několika satelitů pomocí paraboly na motoru. Počet stanic s logem HD tam neustále přibývá a je pravdou, že pozorovatelný kvalitativní rozdíl mezi nimi je vidět na první pohled. Dále mám solidní příjem HD v normě DVB-C od UPC a to, co nabízí v Praze MUX 4. Jistě mají jiní ještě více možností, ale ti se mohou vyjádřit sami.
Pokud je něco distribuováno vzduchem, vždy se na konečné kvalitě pochopitelně projeví způsob komprese, formát obrazu a velikost datového toku. Zde jsou asi rozdíly nejmarkantnější. Nezanedbatelným vlivem je pochopitelně zdroj obrazu. Jiný je obraz ze studia, sportovní akce, z digitalizovaného nového filmu, nebo z nekvalitní kopie a letitého archivu.
Ano, můžeme si hrát na vliv nativního a přepočítaného HD. Na důsledky a důvody distribuce v různých módech komprese při sdílení datového toku v jednom MUXu a počtu stanic v něm. To vše má nepřehlédnutelný vliv. Může ale na to mít vliv samotný divák? Jsou finance ve všech stanicích a jejich formách dostatečné pro výrobu, zpracování a distribuci HD TV dostatečné? Je kvalitní vysílání HDTV levné? Mají ČT i komerční stanice raději utrácet za obsah, nebo kvalitu obrazu svých pořadů? Jsou diváci ochotni si za skutečný HD obraz připlatit a kolik? Mají se placené služby nasadit i do pozemního vysílání? Není tady dost těch, kteří tvrdí, že se na televizor vůbec nedívají a vše jen stahují z netu a třeba si pouští na malém displeji PC, NB? Netvrdí zde mnoho praktiků, že v našich domácnostech je ještě plno CRT televizorů a většina placek jen s HD Ready?
Proto považuji volání po definici a povinnosti tuzemských stanic vysílat stejně kvalitně, jako to snad umí placené italské stanice, za přehnaně předčasné!
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).