Ten dojezd je skutečně otřesný, jako pojízdná nákupní taška to jakž takž jde, ale nezkoušejte s tím jezdit někam dál, než za nejbližší roh. A vědomí, že za pět let budu muset celou baterii kompletně vyměnit, protože ty články víc, jak 500 cyklů nabití/vybití prostě nevydrží moc optimismu také nebudí. Dokud nebudou mít baterie stejnou energetickou kapacitu, jako plná nádrž fosilního paliva a životnost aspoň 250.000 ujetých km, je to pořád jen hračka. A dojezd 400 km? Vzhledem k tomu, jak dlouho dobití trvá a kolik je kolem silnic nabíjecích stanic, je to zoufale málo. Zatím je pořád levnější a pohodlnější jezdit na CNG.
Jenže tesla není auto pro normální lidi a pochybuju, že cílová skupina jezdí autem starším jak 5 let. Dojezd je poměrně dostatečný a doba nabíjení taky jde ( u tesla superchargeru za 40 minut 80%, za 75 minut je plná a pro vyšší modely je dobití zdarma). Samozřejmě je to víc než benzín, ale už je to v rozumných mezích. V americe je těch stanic už dnes rozumné množství a přibývají, v čechách máš smůlu (není se co divit, vzhledem k tomu, kolik u nás žije potencionálních zákazníků).
Než se to dostane k běžným lidem, tak to bude ještě pár let trvat, ale už je to spíš jen otázka času.
Nejak panove ale zapominate na to, ze tech 400km je teorie, za optimalnich podminek, a ze se to s kazdym dalsim dobitim zkracuje, pricemz zaroven plati, ze cim rychleji se nabiji, tim kratsi zivotnost akumulatoru.
Letita (a stale platna) poucka totiz rika, ze maximalni nabijeci proud by v zadnem pripade nemel presahnout 1/10 kapacity. Tzn, pokud ma aku 100Ah ... tak 10A je max. To sice neznamena, ze nelze (za urcitych podminek a konstrukce) ladovat do aku 100A, ale v kazdem pripade to je vzdy na ukor kapacity a zivotnosti.
Pro zajimavost, v CR mame cca 5M automobilu. Rekneme ze "stredni" kapacita aku je 50kWh. A rekneme, ze stredni spotreba je 1/2 denne. 5M * 25kWh = 125GWh ... kazdy den. Vykon jednoho reaktoru je +- 1GW, Temelin vyrobi cca 14TWh rocne. Nase "ekologicke" elektromobily ovsem rocne spotrebuji 4 Temeliny. O dimenzovani rozvodnych siti predevsim na lokalni urovni ani nemluve.
5 mil. aut je pravdivých, ale střední spotřeba zásadně nesedí. Reálně jsou výkony osobní doprav 70 mld. osobokilometrů, tj. při pesimistickém předpokladu 1 člověk na auto to vychází 40 km na den, tedy cca. 1/10 spotřeby za den a celkem 9 TWh, tedy méně než Temelín, pro srovnání minulý rok byl čistý export ČR 15 TWh elektřiny.
Nikoli, ten odhad respektive nastrel spotreby naprosto odpovida skutecnosti, on se akumulator i sam vybiji, navic uvedena kapacita take zdaleka neodpovida realite - napriklad ta tesla na onech deklarovanych 400 km potrebuje minimalne 80kWh. A ani to neni pravda, protoze aby se tech 400km dalo v ramci zivotnosti aku "garantovat", byl by to spise dvojnasobek.
Pri mnou deklarovanych 50kWh kapacity je "papirovy" dojezd automobilu kolem 200km, realne polovina.
Ta ,,zázračná" baterie, je sestavena z článků. používaných v noteboocích. Takže každý se může na vlastní kůži (a k vlastní škodě), přesvědčit, jak po pětistech cyklech nabití/vybití, dopadne. A nejsrandovnější je tvrzení, že elektronika zajistí nemožnost úplného vybití baterie! Když to auto bude s vybitou baterií stát měsíc v garáži, jak elektronika zajistí dobití, když majitel zapomene?!? Jenže kdyby hošánci přiznali po pravdě, jak to je doopravdy, penězovod by mohl vyschnout, takže se bude dál lhát a mlžit a mektat cosi o laboratorních podmínkách, které nemají s realitou všedního dne vůbec nic společného. A to už vůbec nemluvím o tom, že auto, které by mělo jezdit u nás potřebuje dost výkonné topení, (aspoň 8 - 10 kW) v zimě a klimatizaci v létě. Jenže v tu ránu se dojezd rapidně sníží a pokud v zimě baterka vystydne, spadne její kapacita o dalších až 50%. Čili: těch 400 km je pustá teorie. Takže pořiďte si elektromobil, (jakožo ekologicky uvažující lidé za něj čtyřnásobek ceny běžného auta jistě rádi dáte) a můžete si lebedit, ale jezdit jen na krátké vzdálenosti a opatrně, protože zůstat s vybitou baterií 20 km od nejbližší elektrické zásuvky = megaprůšvih. A počítejte s tím, že na baterii skončí záruka po šesti měsících a i když se o ni budete starat jak o kojence, nejdéle po pěti letech ji stejně budete muset vyměnit. (pokud budete jezdit, tak i mnohem dřív). Kolik to bude stát a co to bude obnášet, raději ani nechtějte vědět.
U Tesly Model S je záruka na baterii 8 let, pro 60 kWh s limitem 200,000 km, pro 85 kWh bez limitu kilometrů. Záruka ovšem nepokrývá "běžné opotřebení" baterie, aktuální průměrná čísla jsou třeba tady (https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/), jen pár jedinců je pod 90%. V laboratorních podmínkách se u Tesly dostali na 80% po 500 tis. km.
Laboratorní podmínky a běžný provoz jsou nebe a dudy. Stačí nechat tu baterii párkrát po sobě 24 hodin vybitou a jaká byla?!? Já zase bezpečně vím, že s BMW i3 se dá po dálnici dojet z Prahy max. do Turnova a to ještě s odřenýma ušima a pak elektroměr ukáže, po několika hodinách dobíjení, spotřebu 30 kW, takže při ceně 5 Kč za kilowatt stojí 100 km v elektromobilu 150 Kč. a po max. 600 cyklech nabití/vybití klesne kapacita baterie natolik, že už se s tím dá jezdit max. za roh na nákup. Kolik stojí nová baterie, ať si zjistí každý sám. V Tesle jsou použity notebookové baterie a jistě víte, jak dlouho v NB baterie, pokud je cyklovaná, vydrží. Takže nějaké PR kecy si nechte od cesty.
Proto máte nalinkován článek, který vychází z reálných čísel reálných aut, je tam i odkaz na Google Docs s konkrétními čísly. Jsou tam i auta, co mají 400 až 500 cyklů za sebou, a reálně mají kapacitu baterky na 90%. Elektronika baterií v Teslách je hodně sofistikovaná, nedovolí třeba úplné vybití, apod.
Pravda to je, ovsem ... musite splnit spoustu podminek. Ten dojezd totiz plati pouze v pripade optimalni teploty okoli (kolem 20 stupnu), nesmite ani topit ani chladit. Nesmi prset, nesmite svitit, musite mit zanovni vuz (maximalne jednotky cyklu) atd atd.
A to je zdaleka nejvetsi tragedie na vsech elektromobilech - naprosta nepredvidatelnost. Pak si vzpomente, jak se chovaji dalsi vase aku zarizeni (telefon ...), nekdy vam vydrzi zapnuty 3 dny, jindy, bez zjevne priciny ani 1/2 dne, pricemz spolehlivost ukazatele vydrze je tristni. Kdyz natankujete (bezny automobil), mate prakticky jistotu, ze bez ohledu na okoli a jizdu, zcela jiste najedete 600km. Pri normalnim jezdeni klidne 800, a pokud sporite, muzete se vyhoupnout i na 1000km. Navic mate v libovolnem okamziku prehled o tom, kolik vam v nadrzi zbyva. A tech 100km s tim svetylkem najedete take vzdy. Zkuste pouzivat svuj telefon dalsi hodinu, kdyz vam signalizuje ze je treba jej dobit.
Těch cca 400 km by stačilo spoustě lidem. Co ale spousta z nás nepřekousne je nabíjení. Mě moje Picasso neujede o moc více, jenže natankovat jsem stihl za 4 minuty. A to jsem měl na začátku (vypínala hlavice) a na konci (nebyl jsem první u kasy) prostoje. Ono se sice řekne, posedím, dám si kafčo, stejně jsou přestávky potřeba ... jenže už třetí začne neskonale vytáčet.
Plus tebou zmíněná nevyzpytatelnost ...
Také pokud elektro nabíjím desetkrát déle (v ideálním případě), tak potřebuji desetkrát větší počet nabíjecích stanic než pump. Domkářům se to tvrdí, že to není problém ... ve městě to problém je a vždy bude.