Díky za celkem zajímavý článek. Jen mi přijde, že vedle zajímavých myšlenek obsahuje i nepřesnosti, které ho bohužel sráží. Z mobilu se mi to nechce rozepisovat,ale třeba úspěšnost Falconu není vůbec špatná a spojení "častých poruch a havárií" mi přijde úplně mimo. Stejně tak netuším, co má společného úspěšnost přistání Falconu se starty s lidskou posádkou. Nemyslím, že by posádka pristavala na nosné raketě. ;-)
- "Tesla není inovace" - Tak určitě, nejrychlejší sériově vyráběné auto, nejrychlejší dobíjení a nejdelší dojezd sériově vyráběného el. auta, nejlépe hodnocené sériově vyráběné auto. To vše bez inovací, že?
- "autopilot není o nic dál než konkurence" - Je dál, viz srovnávací testy.
- "Tesla a dotace" - Tesla dostavá stejné dotace jako jakýkoliv jiný výrobce elektromobilů. Za to můžeme kritizovat vládu, Teslu těžko.
- "SpaceX a dotace" - NASA a Pentagon platí desítky firem, SpaceX dostává ze stejné služby méně peněz než konkurence (Orbital dostává víc za zásobovaní ISS, ULA víc za vývoj dopravy astronautů a vynášení družic)
- "dosednutí modulu a kosmonauti" - loď Dragon má 8 úspěšných návratů na zem z 9 pokusů, jeden selhal protože vystřelení padáků nebylo naprogramováno pro případ selhání prvního stupně (což bez LES nemělo příliš smysl).
- "Gigafactory a dotace" - Tesla dostavá stejné dotace jako jakákoliv jiná velká firma. Musk by byl dbilní, kdyby si je nevzal.
- "Gigafactory je fakticky továrnou Panasonicu" - tak určitě, sice to vymyslela Tesla, většinu nákladů zaplatí Tesla, většina zaměstnanců bude Tesly, všechny baterie budou pro Teslu, ale továrna je fakticky Panasonicu 8-o
- "osobnosti jsou chodící reklamou" - překvápko, investoři věří šéfům firem, kteří už dosáhli velkých úspěchů 8-o
- "Tesla se propadá do stále hlubších ztrát" - Tesla vydělává na každém prodaném autě 20 tis. dolarů. Ve ztrátě je kvůli vývoji Modelu 3 a investicím do továren.
- "Musk sliboval..." - Musk nic neslibuje, říká cíle a špatní novináři z nich dělají sliby.
- "Musk potřebuje k Marsu finance NASA" - NASA má vlastní plán na cesty na Mars, jehož vývoj je a provoz bude několikanásobně dražší než plán SpaceX
- "Musk vymyslel Mars aby vytáhl prachy z NASA" - SpaceX vznikl kvůli cestám na Mars, ne obráceně.
Ano, na Muskovo počínání se lze dívat kriticky, ale tenhle článek je snůška nesmyslů vycházejících z těžkého nedostatku informací.
Pane Hlavenka,
Článek je šňůzka polopravd, které ve výsledku tvoří jednu velkou lež. Například vaše brutální dotace na gigafactory. Ano, pokud bude továrna fungovat 20 let a bude zaměstnávat 10 000 vysoce placených lidi, dostane každý rok 50 miliony dolarů + zohlednění o inflaci. Celkové investice během prvních 5 let do továrny se odhaduji nyní na 10 miliard dolarů. Zpět dostane Tesla 250 milionů dolarů. Porovnejte to například s hyundai Nošovice, kde na přímých dotacích dostala automobilka 2.5 miliardy korun při investicích 30 miliard korun. Zjistíte, že Tesla rozhodně nestaví brutálně dotovanou továrnu. At žije ropná propaganda.
Tak tam ještě nechte autora opravit těch 5 miliónů procent: "což znamená snížení nákladů o pět miliónů procent".
Takto napsáno to znamená, že když něco stojí stovku a já si to, zlevněno o 5 miliónů procent, koupím, místo zaplacení stovky naopak dostanu 4 999 900.
Když něco stojí stovku, po slevě o 10% stojí 90. Po slevě 50% stojí 50. Po slevě 90% stojí 10. Po slevě 100% je zdarma.
Dál je to už jen per analogiam, nebo musíte být Agrofert, po slevě 110% naopak zákazník obdrží 10% - neboli dotace.
Kolonizace Marsu může být ultimátní cíl, ale mnohem důležitější je cesta. I kdyby se Muskovi podařilo ujít třetinu nebo desetinu této cesty, pořád to znamená velké inovace, objevy a celkový pokrok ve výzkumu. Může vzniknout několik zásadních věcí, které najdou uplatnění v běžném životě. Může donutit k inovaci další společnosti, které na pokrok dlabou. SpaceX oceňujete, ale přitom se jedná jen o jeden z kroků velké vize, které nevěříte, protože na její konec nelze dohlédnout.
Kdyby Musk začal řešit problémy lidstva dialogem, tak se z něj stane jen o jednoho kecálka víc, který stejně nic nezmůže. To je jako říct všem vědcům, aby se vykašlali na hledání léku pro HIV a začali řešit situaci izolováním už nakažených lidí. I když ten lék neexistuje, tak díky výzkumu vzniklo několik pozitivních mezikroků, které mají pro lidstvo smysl a které dávají naději do budoucna. I zde je to financováno z grantů a nikdo jim to nemá za zlé.
Na rozdíl od autora si nemyslím, že by se všichni měli zaměřit na řešení negativních problémů. Musk by měl pokračovat v naplňování své vize.
Tento článek je největší snůška nesmyslů a polopravd, jaké jsem za poslední dobu četl. Nedostal jsem se dále, než za část o Tesle, protože už to na mě bylo příliš. Pokud si autor myslí, že by automobilky bez Tesly vyrukovaly s elektromobilem do pěti let, tak žije na obláčku v říši snů a vůbec netuší, jakým způsobem tato společnost funguje. Naprosto nic by se nezměnilo, automobilky by neměly důvod naprosto nic měnit a navíc jsou pod tlakem nadnárodních naftových společností. Pokud tomu autor nevěří, tak ať si zjistí osudy EV1, které v Americe vyráběl General Motors a který byl následně stažen z prodeje, násilně odebrán majitelům a do posledního kusu sešrotován (https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1). CO se týká inovací, tak Elon Musk nikdy netvrdil, že vynalezl něco převratného, elektromobily byly skutečně vynalezeny na začátku 20.století již v počátcích vývoje automobilů, a tehdy jich bylo dokonce více, než aut se spalovacími motory. Nicméně tehdy byl skutečně problém s bateriemi a výdrží a Henry Ford se svou výrobní linkou a inovacemi u spalovacích motorů elektroauta tehdy de-facto zabil. Elon Musk je ale první člověk po několika desetiletích, který má odvahu jít proti současnému statu-quo, proti nadnárodním ropným společnostem, i automobilkám, protože ti rozhodně nic měnit nebudou, budou udržovat stávající stav a hrabat peníze a to bez ohledu na hrůzný stav emisí, CO2, nevratné změny v ekosystému a globální oteplování (předpokládám, že autor si jistě myslí, že globální oteplování je hoax). Li-Ion baterie máme už dlouhou dobu, elektromobily mohla začít dělat kterákoliv z automobilek už dávno.
Tímto způsobem bych mohl pokračovat ještě dlouho a to jsem stále ještě jen u, nicméně bych rád požádal autora, aby si příště problematiku více nastudoval a nešířil své polopravdy a bludy mezi čtenáře. Na čtenáře bych rád apeloval, aby si na základě tohoto článku nedělali obrázek o Elonu Muskovi. Přečtěte si o něm něco jinde a hlavně od autora který si problematiku důkladně nastuduje (http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html).
Článek této úrovně mě na Lupě velmi zklamal, už jen z první části čiší tak velké množství závisti, ignorance a zášti a to vůči téměř jedinému člověku na planetě, který se skutečně snaží změnit věci, které budou mít pozitivní dopad na celý svět.
A jen tak mimochodem, kdyby se autor obtěžoval si o Elonu Muskovi něco přečíst ze zdrojů jiných, než jsou bulvární plátky, tak by zjistil, že peníze jsou to poslení, co ho zajímá. Ty on vydělává jen jakoby mimochodem, snaží se udělat svět lepší a při rozjezdu Tesly a SpaceX (a to tehdy v době krize) byl ochoten obětovat i poslední dolar, jen aby uspěl.
Tento článek je naprostý ODPAD!!!!
Nič proti Hlavenkovi, ale predviedol nám tu argumenty porovnateľné s tými, ktoré vedú chlapi v krčme. Tak sa pridám, moja úroveň znalostí je podobná.
Tesla - možno nič prevratné, ale vyrába sa dlhé 4 roky a za ten čas neboli schopní tradiční výrobcovia automobilov priniesť niečo konkurencieschopné. Dokonca ani len ich asistenčné systémy nie sú v stave ponúknuť rovnaké funkcie - čím to je?
Kozmické lety - ak si správne spomínam, bola to US vláda, ktorá prišla s požiadavkou lacnejších letov. Niet divu, každý jeden let stál cca miliardu, celý program NASA Space Shuttle cca 200 miliárd dolárov. Okrem Elona o vládne peniaze bojuje cca 5 ďalších spoločností a majú rovnakú šancu uspieť. Čo to prinesie? Znížené náklady, nezávislosť na Rusoch, nové technológie. Či bude Elon prvý na Marse netuším, podobné ambície má aj Boeing. Mne osobne je jedno, či vedľa Gagarinovho mena bude svietiť Musk alebo niečo iné (Elon to samozrejme vidí inak), ale baviť sa o kolonizácii Marsu ako o primárnom cieli je dosť krátkozraké, všetky takéto technológie majú prednostné využitie v armáde. K nám sa časom možno dostanú niektoré z funkcií, btw. vďaka vesmírnemu programu nemáme len mikrovlnky, ale aj GPS, satelitné mapy a kopec iných vecí, ktoré sme si pred pár rokmi ani len nevedeli predstaviť.
Elon (jeho tím) vyvíjal všetko od podlahy a dokázal sa dostať až sem, neznižoval by som jeho úspech.
Je to velmi zajímavý text, ale je v něm hodně drobných nepřesností, které ve výsledku jeho přínos zásadně snižují.
Například podle autora stojí vynesení 1 kg nákladu na oběžnou dráhu 15 000 USD. Tak tady je aktuální veřejný ceník SpaceX pro lety v roce 2018 a později (do té doby mají plno):
http://www.spacex.com/about/capabilities
2 700 USD na nízkou oběžnou dráhu (LEO), 7 400 USD na geosynchronní. S Falconem 9, s chystaným Falconem Heavy to bude méně.
Jde o veřejný ceník, ze kterého spíš dostanete slevu, než aby to bylo nějaké minimum. Je to samozřejmě pořád strašná pálka, ale prostě to není to číslo, co je v článku. A takových jednotlivostí je tam spousta.
Takže na Sibiři bylo 20km hluboké megaúdolí, které se zaplnilo, nebo jak to, že tam teď není 20km vysoké pohoří?
To zničení celé civilizace do max 80 let je velmi pravděpodobné. Určitě se o tom moc nemluví jen proto, aby nevznikla megapanika :) Geologové neumějí předpovědět ani zemětřesení na pár hodin dopředu (viz Itálie nedávno). Zde bych připomněl Cimrmana: "Poločasem rozpadu aktivního uhlíku ze špíny na Cimrmanových botách se pokoušel zjistit Cimrmanův příchod do Liptákova. Zjistil, pokud to teda byla jeho bota, že to bylo na podzim roku 1911 +/- 200 let"
Pamatuji si, jak se před lety všichni v podobném duchu SpaceX vysmívali, že soukromá společnost nemá na to aby postavila raketu a že je to ekonomický nesmysl a že zkrachuje. A ejhle SpaceX je najednou jeden z největších hráčů a daří se jí skvěle. Dneska se vysmívá že Musk chce na Mars, ale já věřím že za 20-30 let tam fakt bude (rozhodně tam nebude v termínu kterým se ohání). A než Musk umře tak tam bude kolonie. Vemte si jaký rozdíl byl mezi lety 1903 (první let Wrightu) a 1943 kdy Němci začali zavádět první proudové stíhačky. Kosmické cestování snadno může za 40let udělat stejný skok když bude snaha.
Druhá věc se kterou nesouhlasím je idea "vykašleme se na osidlování Marsu, je to riskantní a drahý ". Věřím, že něco podobného si říkala na začátku 16 století spousta lidí - proč cestovat přes oceán na druhou stranu světa. Je to riskantní, drahý a v Evropě je dost místa (v té době 100mil. Obyvatel, nyní asi 800mil.).
Neinformované žvásty, jak ostatně upozorňují i další komentátoři. Přidám jenom poznámku k úsměvnému tvrzení, že Autopilot "není možná o nic dál než “asistenti řízení”, které nabízejí v luxusních modelech jiné světové automobilky”: autor by možná neměl takhle autorativně mluvit o něčem, s čím nemá vůbec žádné zkušenosti a neví, o čem mluví. K samostudiu p. Hlavenkovi doporučuji např. tuto recenzi asistentů od novináře, který se autům narozdíl od něj věnuje a který to skutečně testoval: http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature — závěr je trochu jiný.
Jo, a ještě mi prosím vysvětlete, proč se technická civilizace rozvinula zrovna v Evropě, a ne někde mezi Eskymáky nebo v pouštních oblastech. Podle Vaší teorie tam přece mají podmínky mnohem "příznivější", takže historie tak, jak se udála, je strašně nepravděpodobná.
jeste stalo za zminku Muskovo napad na Hyperloop - normalne by to kazdej bral s rezervou jako scifi, ale tim, ze to rekl Musk, tak se to hned radi do kategorie reality zitrku. pritom predstava cca 1000km dlouhe roury s vakuem je vzhledem k technicky problemum i na scifi dost odvazna.
Tohle NASA zvažovala a vyšlo jí, že pobyt v délce několika měsíců až jednotek let ve skafandru nebo lehkém obydlí s ochrannou vrstvou nepředstavuje riziko. Při sluneční erupci by se nicméně astronauti měli schovávat pod silnější ochranný štít.
NASA let lidí na Mars plánuje a aktivně na něm pracuje. Po několika odkladech to teď vychází na cca rok 2035. Samozřejmě tam neplánují postavit milionové město a pro pobyt v délce desítek let ta radiace nemá snadné řešení.
Pan Musk predevsim ukazal, ze je mozne s neustrasenou vizi prinaset nove technologie pouzitelne v realnem svete. Kolik penez se v poslednich desetiletich utopilo v ruznych dotacnich programech a grantovych agenturach vseho druhu, a hlavne co za ne realne vzniklo? Reditele a donatori techto programu by se meli chytit za nos a uvedomit si, ze jim pan Musk ukazuje, jak se to muze delat efektivne v ramci dostupnych zdroju.
Technická civilizace nemůže přežít na "nějakém ostrůvku", když potřebuje suroviny z celého světa.
>> K žádnému skokovému zhoršení ekosystému v dohledné době nedojde.
Á, pán má křišťálovou kouli. Nedostatek vody v Africe a severní Americe, ani výrazný nárůst přírodních katastrof (hurikány, záplavy, sucha + rozsáhlé požáry), ho proto nijak nevzrušuje... taky přístup.
Článek je zbytečně pesimistický. Takhle byste mohli uzemnit v podstatě každého vizionáře. Díky tomu co Elon Musk již dokázal je nyní v pozici, že může veřejně přemýšlet nad inovacemi a lidi si nezačnou klepat na čelo. Naopak mu ještě investoři nasypou peníze k tomu "aby to zkusil". A to je přece dobře ne?
Hyperloop může být v základu naprostá pitomost, ale tím že to má veřejný zájem a lidé nad tím budou přemýšlet je dost dobře možné, že v budoucnu vznikne revoluční typ dopravy, o kterém si můžeme současně nechat jen zdát. A jak jsem psal, kdyby s Hyperloop přišel někdo jiný, byť známá osobnost, tak si lidi budou klepat na čelo a poslalo by celý nápad do kopru. Takhle je šance, že se z nápadu zrodí nový typ dopravy, kde bude opravdu možné cestovat za nízké náklady tisíc km do hodiny.
U Tesly Model S je záruka na baterii 8 let, pro 60 kWh s limitem 200,000 km, pro 85 kWh bez limitu kilometrů. Záruka ovšem nepokrývá "běžné opotřebení" baterie, aktuální průměrná čísla jsou třeba tady (https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/), jen pár jedinců je pod 90%. V laboratorních podmínkách se u Tesly dostali na 80% po 500 tis. km.
To přece nedává smysl. Nezbytná je masovost užívání, jinak žádné zisky nebudou (tedy vyjma státních zakázek), což není případ omezeného množství specialistů. Masovost ovšem znamená nízkou (resp. pro masy akceptovatelnou) cenu a to by asi byl problém. Navíc Ve Vámi uváděných příkladech pomíjíte nezbytnou místní dopravu - nádraží by asi nebyla přímo v nemocnicích.
Mimochodem, se podobným nápadem přišel již dávno spisovatel J. M. Troska ve svých sci-fi knihách (trilogie Kapitán Nemo, či Zápas s nebem), a ani on jistě nebyl první.
Překvapuje mne, jak zásadní nesmysly článek, nebo prvky elementární neznalosti, článek obsahuje. I přes jinak docela rozumný základ.
Cesta na Mars, pominemeli ekonomický zájem, má to úplně stejný význam, jako jakýkoliv výzkum a vývoj. Každý malý krůček nemusí na první pohled dávat viditelný smysl, ale ty větší cíle nelze splnit bez těch drobných, na první pohled ješte nepotřebných.
To že lidstvo na Zemi nebude na věky, to je vědci prokázaný fakt. A to není řeč o rizicích, které si děláme sami. Vybydlení planety, to je asi v pohodě. To si příroda na Zemi zreguluje sama. A když nás bude moc, tak prostě nastane událost, která počet obyvatel sníží zas na únosnou mez. Možná tu vyhubíme život svými zbraněmi. OK, to je asi věc, na kterou mohl autor narážet, že bychom se měli snažit, aby se to nestalo.
Asi se nikoho z nás netýká, ohrožení dopadem asteroiudu. I když kdo ví. Stejně jako se nikoho z nás netýká zánik planety, které bude zničena Sluncem. Což bude a vědci i řekli, kdy zhruba se to stane. Nikdo neví, jestli tou dobou ještě lidský druh bude existovat, ale není to něco, co by se mělo zanedbat a říct, že to není potřeba řešit. Dřív nebo později někdo bude muset zahájit výzkum a vývoj technologií pro cestování vesmírem. I když si to dnes neumíme představit. A postupnými kroky se připravit na to, že třeba jednou budou potomci lidí žít někde úplně jinde. A třeba to nebude ani na Marsu. I ten totiž to Slunce při svém zániku pohltí. Ale ten krok s Marsem je dost pravdepodobně velmi dobrým krůčkem, který bude časem jen jedním malým z mnoha, ne postačujícím, ale přesto nutným.
Nehynouci zásluha mu patří za to že dokazal, že auto na elektřinu neznamená standardní mechanické auto s jiným motorem, respektive, že je možné nahradit mechanické diferenciály a převodovky soustavou rovnic. Na druhé straně Musk v mnoha případech přinejmenším mlží. Mně otevřelo oči video, které rozebírá provozní parametry hyperloopu. Zatímco teď se v potu tváře snažíme zajistit bezpečnost na jednotkách kilometrů čtverečních (uzlech) letecké dopravy s hyperloopem by nás čekala ochrana celé trasy. Při jakémkoliv porušení tubusu se vnější vzduch vecpe dovnitř a začne se šířit rychlostí zvuku. Každý kdo se s tímto vzduchem v systému potká, umře bolestivou smrtí (na placku). Autoři videa se jen nemohli shodnout jestli to zároveň bude znamenat fyzickou destrukci celé zasažené trati. Vztaženo analogicky na leteckou dopravu, při havárii nebo teroristickém útoku na letišti v Ostravě najednou spadnou všechna letadla od Londýna po Moskvu a možná bude třeba obnovit všechny runwaye. A bojím se že takové detaily jsou ve většině jeho projektů.
Tvrzení, že technologie trvaly na stejné úrovni tisíce let, platí tak možná pro dobu kamennou. Každá civilizace rozvíjela velké množství technologií - svým tvrzením akorát dokazujete, že vůbec nic netušíte o vývoji architektury, mořeplavectví, válečného umění atd.
Za současný technologický rozvoj nevděčíme objevu parního stroje, nýbrž objevu vědecké metody: experimentálnímu testování teorií. Bez toho bychom tu neměli vědce, nýbrž filozofy hádající se navzájem o bezpočtu fyzikálních teorií.
>> A proto je technická, přesněji technologická civilizace tak cenná, cennější než okolní příroda, protože k jejímu vzniku dochází jen zřídka.
A není to naopak? Než vnikl inteligentní život, trvalo to miliardy let. Než inteligentní život vyvinul technickou civilizaci, trvalo to pár desítek tisíc let. Pokud můžeme z naší planety zobecňovat (Vy to děláte), tak lze říct, že problémem je vznik inteligentního života - technickou civilizaci už pak máte "v mžiku".
A snad se mnou budete souhlasit, že inteligentní život těžko vznikne bez oné "přírody", kterou tak strašně pohrdáte :(
Pokud vím, tak vyhynutí lidstva např. při hromadném použití jaderných zbraní spočívá v tom, že se přitom zvedne obrovské množství prachu a to až na několik desítek let zahalí celou zeměkouli, tím pádem zanikne fotosyntéza, nic se neurodí atd. a to stejné přece může způsobit větší meteorit.
Současná civilizace bude mít problém přežít skokové zhoršení ekosystému (globální změna klimatu), protože to přinese obrovské náklady (opravy poškozené infrastruktury a budov po přírodních katastrofách) spolu se zhoršenou dostupností zdrojů (výpadky v těžbě surovin, včetně plynu a ropy).
Rozvoj civilizace je závislý na přebytcích ekonomiky (zjednodušeně: když musí všichni okopávat políčka, aby se uživili, nemůže nikdo vést výzkum a stavět stroje).
To je vlastně klíčem k rozvoji civilizace v posledních dvou stoletích: více strojů vytvářelo více volných kapacit, které pak konstruovaly další stroje atd. atd.
Jakmile nám významnou část přebytků začnou užírat výše uvedené problémy, začne se to otáčet zpátky a technický rozvoj (množství inovací) bude zpomalovat - až pak nemusí být kapacity ani na pouhé udržení stávajícího stavu. A když se k nám planeta zachová opravdu ošklivě a "vhodně" se sejde vícero přírodních katastrof, tak dojde k hladomoru, prudkému snížení populace a skokovému návratu techniky někam do středověku.
Shrnuto: Je-li tedy pro Vás naše technická civilizace tak cenná, neohrnujte nos nad životem a přírodou.
Tak mi přijde, že si autor o Muskovi nic nestudoval a jediné co se snaží, je nahnat si čtenost honbou za senzací (tedy šít proti Muskovi). Chápu, že mnoho čechů trpí na závistivost a žárlivost, ale od autora na Lupě bych to nečekal. Jinými slovy proč se trápit snahou o empatii a chápání jiných názorů a jejich faktickým zdůvodňováním, když je můžu jen kritizovat, že?
Těch cca 400 km by stačilo spoustě lidem. Co ale spousta z nás nepřekousne je nabíjení. Mě moje Picasso neujede o moc více, jenže natankovat jsem stihl za 4 minuty. A to jsem měl na začátku (vypínala hlavice) a na konci (nebyl jsem první u kasy) prostoje. Ono se sice řekne, posedím, dám si kafčo, stejně jsou přestávky potřeba ... jenže už třetí začne neskonale vytáčet.
Plus tebou zmíněná nevyzpytatelnost ...
Také pokud elektro nabíjím desetkrát déle (v ideálním případě), tak potřebuji desetkrát větší počet nabíjecích stanic než pump. Domkářům se to tvrdí, že to není problém ... ve městě to problém je a vždy bude.
Proto máte nalinkován článek, který vychází z reálných čísel reálných aut, je tam i odkaz na Google Docs s konkrétními čísly. Jsou tam i auta, co mají 400 až 500 cyklů za sebou, a reálně mají kapacitu baterky na 90%. Elektronika baterií v Teslách je hodně sofistikovaná, nedovolí třeba úplné vybití, apod.
no nevím - když si teď koupíte teslu a pojedete z Prahy do Plzně, tak budete moci řídit jen asi 8 minut. Kde že je ten váš Google?
Tahle dvě řešení jsou naprosto neporovnatelná, Google dost možná vytvoří za dalších 5 let něco, co půjde opravdu instalovat a prodávat a bude to lepší než bude Tesla, protože to zvládne i těch 8 minut. Ale prostě do té doby bude Tesla mnohem lepší než Google, protože prostě Google ještě fakticky nemá nic, co by mohl nabídnout, co by někdo mohl vyzkoušet, co by už teď šetřilo čas a zachraňovalo životy.
A až to bude ten Google za těch 5 let mít, tak to hlavně bude nabízet automobilkám, protože sám žádné auto vyrábět nechce a neumí, takže v zásadě by si to pak mohla koupit i ta Tesla.
Ale co víc - Google sází na umělou inteligenci a samoučící algoritmy - jenže má jen několik desítek vozů, se kterými to zkouší, navíc to s nimi zkouší jen vycvičení řidiči a až na výjimky jezdí jen na pár místech. Oproti tomu má tesla tisíce skutečných řidičů po celém světě a i Tesla sbírá veškeré údaje o provozu, posílá je do centra a tam s nimi pracují.
Tedy ve skutečnosti má Tesla mnohem více a mnohem kvalitnějších dat než Google, síla Google je "jen" v jeho výpočetních centrech, ale to je zrovna něco, co se vyvíjí tak ohromným tempem, že výkon v AI výpočtech neroste o běžný dvojnásobek za dva roky, ale spíše řádově, A Tesla má tu mnohem větší bázi všech uskutečněných jízd (nejen s autopilotem), na kterých může své algoritmy znovu a znovu trénovat.
5 mil. aut je pravdivých, ale střední spotřeba zásadně nesedí. Reálně jsou výkony osobní doprav 70 mld. osobokilometrů, tj. při pesimistickém předpokladu 1 člověk na auto to vychází 40 km na den, tedy cca. 1/10 spotřeby za den a celkem 9 TWh, tedy méně než Temelín, pro srovnání minulý rok byl čistý export ČR 15 TWh elektřiny.
Četl jsem studii, že to bylo právě naopak. Apollo přineslo asi trojnásobek nákladů. Samozřejmě ne okamžitě a přímo. Typický příklad je suchý zip ... program apollo ho nevynalezl, ale uvedl do praxe. Teflon obdobně. A takových věcí je velké množství. I takové drobnosti, jako nehořlavé materiály ... viz apollo 1.
Vedle dálnice vést nemohou ani omylem. Rychlost je zhruba o řád, přetížení by tedy bylo též zhruba o řád. To už by pasažéři museli být připoutáni jak na horské dráze, a zároveň by museli dostávat blicí pytlíky jak v letadle. O tom, co by se pak při takovém neustále opakovaném přetížení dělo s těmi pytlíky a jejich obsahem raději ani nepřemýšlet;-/.
Děláte zásadní chybu v tom, že mluvíte o společnosti a přehlížíte lidi. Nastudujte si základy psychologie a sociologie, bez toho jsou Vaše názory stejně vzdálené realitě jako idea komunismu (akorát je máte vychýlené na tu krutější stranu).
V populaci máte vždy nějakou velmi malou část, která hledá nové možnosti (to jsou lidé s kombinací vysokého IQ, odvahy, vizionářství, píle a v neposlední řade i správného zázemí a vzdělání/zkušeností), a pak ta většina, která se veze, protože prostě těmito "k úspěchu nutnými, ale nikoli postačujícími" vlastnostmi zdaleka nedisponuje.
Takže když přijde nedostatek potravy, ta většina nebude hledat nové způsoby obživy nebo nová teritoria (protože na to nemá), ale prostě a jednoduše se mezi sebou porve o to, co je (protože to je maximum, na co jejich mozek stačí).
Máte pocit, že občanská válka by římské impérium zachránila?
Důvod proč Mars nemá atmosféru (respektive má jenom zbytky) a velmi pravděpodobně ji už nikdy nebude mít je že přišel o to co má například Země- magnetosféru, magnetické pole chránící před tvrdým kosmickým zářením a zabraňující slunečnímu větru postupně odfoukávat atmosféru pryč. Neustále se na to zapomíná a přitom TO je důvod proč je zbytečné terraformovat Mars. O to co tam terraformací vytvoříte brzo přijdete.
Umí Musk vytvořit magnetické pole velikosti planety?
Ne.
http://news.softpedia.com/news/Earth-s-Magnetosphere-Is-Way-Better-than-Mars-257480.shtml#sgal_0
Aha. V tom případě pro Vás asi bude překvapující informace, že obyvatelé všech vyspělých civilizací od starověku měli zjevně velmi vysokou schopnost myslet do budoucna a strategicky plánovat - jinak by těžko po staletí udrželi rozsáhlé, dobře organizované státy, s vyspělou architekturou a v neposlední řadě i s logisticky náročnou, velkou, moderně vyzbrojenou a skvěle vycvičenou armádou.
Takže bych řekl, že schopnost myslet na budoucnost je v lidské kultuře přítomna odjakživa a všude.
Ergo to nebude ten klíčový faktor, který vedl k rozvoji techniky v Evropě.
Máte druhý pokus.
To těžko. Ta vlaková trať tam zůstane, protože hyperloop je jenom pro dálkovou dopravu - a tu regionální zrušit nemůžete.
Krom toho, jak už tu někdo napsal k hyperloopu podél dálnic - pro řádově vyšší rychlost potřebujete řádově méně klikatou trasu. Takže i kdybyste byl ochoten oželit ty regionální tratě, stejně by to technicky nešlo.
To by mělo jít zjistit z ztuhlých hornin třeba po dopadu meteoritu, kdy železné částečky se orientují podle mag. siločar. Ono slabý magnetismus Mars asi má, ale tim jak je menší, tak má menší (méně výkonné) jádro a celkově dříve vychladl a v podstatě uvnitř už asi téměř vyhasl.
Země měla dříve atmosféru jako Mars, a co jako? Na Marsu se podmínky pro život nevyvinuli, nebo jen krátce a i kdybychom je tam vytvořili uměle, tak tam dlouho nevydrží.
Co se týče toho tvyho příspěvku výše o tom, že je nutné se odstěhovat, protože je tu prebujely pravni a sociální* systém, tak ono úplně stačí, aby patřičný lidi smackli patřičné čudlíky a budeme tu mít Mars hned. A bude to zadarmo a neni třeba se někam stehovat.
*Sociální systém pomáhá udržovat sociální smír. Nehledě na to, že skutečný socialismus tu má jen pár vyvolených miliardářů (Muska teď nemyslim, to je ještě malá ryba).
Jinak mě fascinuje, jak ty svý kydy o politice, ekonomice, zdrojích, samoregulaci a dokonalosti dokážeš nacpat úplně všude.
On ten hyperloop zase až tak nerealistický není. Co to vlastně je hyperloop? Je to vlastně vlak, který jezdí v tubusu, ve kterém se za účelem snížení aerodynamického odporu vytváří částečný podtlak. Technologicky je to zcela realistické, otázkou je spíše finanční stránka. Osobně bych se bál, že hyperloop dopadne jako maglev. Zajímavá technologie, ale v praxi stejně převálcovaná tradičnějšími způsoby dopravy.
Jenže tesla není auto pro normální lidi a pochybuju, že cílová skupina jezdí autem starším jak 5 let. Dojezd je poměrně dostatečný a doba nabíjení taky jde ( u tesla superchargeru za 40 minut 80%, za 75 minut je plná a pro vyšší modely je dobití zdarma). Samozřejmě je to víc než benzín, ale už je to v rozumných mezích. V americe je těch stanic už dnes rozumné množství a přibývají, v čechách máš smůlu (není se co divit, vzhledem k tomu, kolik u nás žije potencionálních zákazníků).
Než se to dostane k běžným lidem, tak to bude ještě pár let trvat, ale už je to spíš jen otázka času.
Autor je opravdu dost mimo. Kvalitni cteni o Mukovy a jeho planech a motivaci je tady: http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html
Nevím, jestli o Teslovi někdo říkal, že je hlupák. Nicméně proti střídavému proudu se stavěl Edison - bodejť by ne, když jeho byznys byl založen na proudu sejnosměrném. A měl i racionální důvody, třeba regulace otáček stejnosměrného motoru se řeší velmi jednoduše, zatímco u střídavých motorů až do vývoje frekvenčních měničů (prakticky až v závěru 20. století) vůbec nebyla možná.
Ještě dodávám, že Marsovo slaboučké magnetické pole možná je velký problém, možná největší, ale to kvůli slunečnímu větru.
Někdo tvrdí, že sluneční vítr neodstíněný magnetickým polem odtrhává marsovskou atmosféru a může za to, že je tak řídká.
Jenomže, Venuše má taky slabé magnetické pole a čelí silnějšímu slunečnímu větru a nedostatkem atmosféry rozhodně netrpí.
Ale nemá vodu. A taky někteří spojují se slunečním větrem. Podle této teorie sluneční vítr v atmosféře Venuše rozkládá vodu na vodík a kyslík. Vodík uniká do vesmíru a kyslík se slučuje s horninami (oxidací).
Ale tyhle věci nelze považovat za prokázaná fakta. Jsou to velmi slabě podložené teorie.
Clanek je sice plny chyb a nepresnosti (clovek pristal na Mesici v roze 1969, ne 1968, astronauti nepristavaji v navrativsim se prvnim stupni rakety, uspesnostjeho navratu zpet je tezce nezajima), ale to vas prispevek take...akorat druhym smerem. Elektromobily nebyly vynalezeny zacatkem 20.stoleti, jak uvadite, ale uz prvni polovine 19.stoleti (uvadi se rok 1835) z jednoducheho duvodu, jsou konstrukcne daleko jednodussi nez automobily se spalovacim motorem, maji jen jednu slabinu...baterie.
Automobilky experimentuji s alternativnimi zdroji energie pekne dlouho, pokud vezmu par prikladu z moderni automobilove historie - BMW v 90.letech a zacatkem tohoto stoleti experimentovalo s motory spalujicimi vodik (ostatne vodikove automobily tu mame, napr. VW Golf HyMotion), Honda a jeji pmodel elektromobilu s palivovymi clanky FCX, jehoz prvni seriovy vuz byl vyroben v roce 2002, nyni na nej navazuje model FCV. Ostatne i proflakla Toyota Prius, ktera odstartovala hybridni silenstvi, je z roku 1997. O alternative benzinu a nafty v podobe CNG ani nemluvim, ten sice neresi zavislost na fosilnich palivech, ale spalovani je mnohem cistsi. Jemne podotykam, ze Tesla Motors byla zalozena v roce 2003. Takze i bez Tesly tu vyzkum i jeho prevedeni do praxe bylo. Jedine, cim je Tesla inovativni, je ekonomicka stranka - jeji financni model pripomina letadlo. Tesla neprinesla zatim zadny technologicky pokrok, teda krom toho, ze naucila lidi zaplatit za jeste neexistujuci auto a pak na nej pokorne 4 roky cekat...tomu rikam husarsky kousek, ktery prekonava i Steva Jobse.
Nevím, zda lišíte „technickou“ civilizaci od prostě „civilizace“… což myslím nemá smysl. Civilizace ovšem nevznikla v Evropě, ale doputovala sem. Opravdu vás musím upozornit na Sumer a Egypt? Podmínky ve většině Evropy i po skončení doby ledové nebyly přímému vzniku civilizace zrovna nakloněny. Obecně sice správně tušíte, že civilizace vzniká spíše tam, kde se člověk musí snažit a nestačí mu jen natáhnout ruku, ale aby vznikla z ničeho, nesmí prostředí zas vyčerpat všechnu lidskou snahu na prosté přežití.
"Jedná se o první privátní firmu podnikající lety do vesmíru, první funkční koncept návratové (opakovaně použitelné) rakety a první využití téměř kompletní in-house produkce v kosmickém průmyslu. "
Nikoli. Tohle všechno zde už dávno bylo, je a bude. V USA (NASA( to tak bylo vždy, v ESA stejně tak, a do značné míry dokonce i v Sovětském svazu. Pokaždé zde byla, je a bude nějaká soukromá firma (konsorcium, nebo dodavatel se subdodavateli), která plnila, zpočátku výhradně, později převážně, státní zakázky (zadané prostřednictvím státních agentur, jako je NASA. Jsou to firmy Rockeddyne, Boeing, Martin Marietta, Thiokol atd. Tyto firmy prováděly, dnes spolu s Muskovými firmami, provádí výzkum, vývoj, výrobu, servis, provoz a i... ekologickou likvidaci VŠEHO, co se v komonautice používalo a používá.
Také není pravda, že se jedná o první "recyklační" dopravní prostředek. Například "Space Shuttle", tedy "americký raketoplán", je komplex provozovaný desítky let před Muskem (navržený v době Muskova narození (!)). Tedy návratová část, včetně hlavních motorů, a startovací motory (SRB), taktéž opakovaně používané. "Spotřební" je na celé věci jen nádrž.
Nicméně koncept opakovaného použití raketové techniky se objeevil, a v velmi omezené míře byl i v praxi používán, již za 2. světové války v Německu.
Ano, mohou vést vedle dálnic. Ale pak by šlo víceméně jen o regionální dopravu (v Evropě dálnice úplně perfektně propojené nejsou) a navíc v Česku... No to snad ani nebudu rozvádět... :-D
Navíc autoauta podle mne budou jen max padesáti procentním doplňkem standardních aut. Lidi totiž řídit chtějí...
(Jsem skočil na jiné téma - pardon)
neboli schopní tradiční výrobcovia automobilov priniesť niečo konkurencieschopné. ...
Jako myslíš auto za 2-3 miliny? Proč by to asi dělali, když prumerna cena auta bude někde kolem 500tis? Proc by dodavali na trh něco co nemá kupní potenciál v takové míře aby to k něčemu bylo?
Až na pár udivujících nepřesností, moc pěkný článek. Jen bych dodal naprosto zásadní věc. Kolonizace Marsu není možná ani v hodně divoké teoretické rovině. Jak už několikrát vysvětloval Jiří Grigar, Mars nemá skoro žádné magnetické pole na jeho povrch dopadá pro člověka smrtelné radioaktivní záření. Člověk by tam dlouho nepřežil.
@Robert Hronek: Presne to som chcel povedať, tradičné automobilky v roku 2016 nie sú schopné (alebo ochotné) dávať do áut bluetooth v základe. Vec, ktorá v nákladoch stojí 2 eurá (t.j. menej ako 0,02 % ceny v prípade veľmi lacného auta) a prispieva k bezpečnosti.
Z tohoto pohľadu teda vítam akúkoľvek konkurenciu, každého, kto prinesie niečo nové do stojatých vôd a posunie automobilky vpred.
Tak jednoduché to nebude, protože samozřejmě Falcon 9 neposkytuje takovou granularitu. A kdyby vynášel mračno malých družic, bude stejně muset mít každá ještě svůj motor, který ji umístí na správnou oběžnou dráhu.
Ale v principu to může být možné. A tato cena půjde dolů, protože jednak přijde větší Falcon Heavy a jednak tohle je cena, která nepočítá se znovupoužitím prvního stupně. A SpaceX očekává, že jakmile se budou první stupně rutinně používat, cena o 30 - 40 % klesne.
Já vím, že ještě i pak to poříd bude šíleně drahé. Ale bavíme se o poklesech o desítky procent v řádu jednotek let, zejména díky Muskovi.
A chystá se mnoho dalších nových nosičů, kosmonautika se právě teď přesouvá do zcela nové fáze, kdy v ní budou pořádně soutěžit soukromé firmy.
Tak to v tom máte nějaký zmatek. Naši předkové se v době ledové živili lovem, nikoli zemědělstvím, žádné zásoby na zimu si tedy nedělali.
Myslel jsem proto, že máte na mysli tzv. malou dobu ledovou - ochlazení začínající ve vrcholném středověku, jehož konec se kryje s počátkem technického rozvoje.
A mimochodem, zánik římské říše se kryje s počátkem jiné chladné etapy. Ochlazení patrně nezpůsobilo zánik říše samo o sobě, ale rozhodně k němu významně přispělo (nižší výkon zemědělství = méně zdrojů).
Což mě vrací na začátek diskuse: evropská civilizace pravidelně rozkvétala v teplých etapách, a upadala v etapách chladných.
http://shake.sci.muni.cz/system/attachment_files/files/000/000/039/original/Glob%C3%A1ln%C3%AD_zm%C4%9Bny_klimatu_v_historii_Zem%C4%9B2.pdf?1433714398
Nepodceňoval bych proto přírodu - pokud se nám v důsledku klimatických změn přestane dařit produkovat dostatek potravin, společnost se propadne do chaosu (boj o jídlo), technické znalosti ztratí hodnotu a budou mizet.
Mimochodem - k témuž vývoji dojde, pokud opustíme současný sociální model: necháte-li velké množství lidí na ulici umírat hlady, budou se bouřit, krást a rabovat. A to ekonomice rozhodně neprospívá :)
Abyste udržel pořádek, budete potřebovat tak drahou armádu, že sociální dávky jsou proti tomu velmi levné. Alternativně se můžete pokusit zavést totalitu a každého, kdo je bez práce, preventivně popravit (samozřejmě i s rodinou, kterou živí) - ale nemám pocit, že by taková vláda dlouho vydržela :)
Důležité je si uvědomit, že Hyperloop bude především náhradou železnice. Ovšem na rozdíl od železnice, nebude produkovat hluk ani žádné emise. A když se postaví na sloupech jak je navrhováno, tak ani nenaruší standardní pozemní dopravu.
Takže jasně, že to za barákem nikdo aktivně chtít nebude, ale vyměnit to za vlakovou trať kterou za barákem stejně máte? Všemi deseti.
Ono Musk sám kolonizovať Mars nechce iba vytvorí relatívne lacnú prepravnú linku o zvyšok sa postarajú iný súkromníci a vlády podľa mňa týmto musk chce sceliť ludstvo! Myslím že miliónová sebestačná kolónia na Marse je dosť náročná na to aby sa zabudlo na vojny. Tak isto ako mňa teraz bude väčšina brať za magora by brali aj Muska ak by to povedal ako cieľ :D
nesmysl
v tubusu nebude vakuum ale podtlak a na druhé straně za vozem přetlak. Protože bude stabilní a bude zde velmi nízké tření, bude docházet k permanentnímu zrychlení (Mimochodem - ani toto není nějaký nový vynález a už vůbec ne Muska, takovýhle tubus (byť pravda jen v délce několik set metrů) se používal před >100 lety v rakousku pro dopravu tuším uhlí. Problém tam byl s těsněním, které ohryzávali hlodavci a na slunci trouchnivělo)
Jednu bezpečnostní díru to má, tu přiznal Musk hned při úvodní prezentaci - kvůli vysoké rychlosti a nízkému tření nebude možné vozy rychle zabrzdit, budou potřebovat mnoho kilometrů, podobně to mají i klasické vlaky (kde je to dáno i jejich hmotností). Proto se počítá s tím, že vlaky budou jezdit v časových intervalech minimálně tuším 10 minut, aby stihly v případě nehody jednoho "vlaku" zabrzdit. Tedy váš příměr s letadly je naprosto zcestný.
Uf, nevím jestli to není rovnou "chyba v článku", ale výrok, že dopad planetky by znamenal "jen" dramatické zmenšení populace, se mi zdá jako veliké podcenění dané problematiky.
Nemluvím teď o "větších" asteroidech, ani o kometách, které by rozhodně nenapáchaly takové škody, jako bylo vidět např. ve hře SOMA. Mluvím o těch planetkách s průměrem začínajícím od 1km. Samozřejmě naši planetu z cca 70% tvoří vodní hladina a lidé obývají slabých pár procent pevniny, takže pravděpodobnost, že dopadne do neobydlené oblasti je vysoká. Samozřejmě, že prohledáváme "oblohu" a žádný tak velký objekt co by mohl ohrozit Zemi jsme nenašli.
Kdyby ale opravdu na Zemi měla dopadnout planetka, pak by takové škody už nebyly jen "dramaticky zmenšující populaci", ale potenciálně ohrožující globální spolupráci; V návaznosti, jak už bylo v diskuzi řečeno, může přijít citelná změna podnebí, možnost supervulkánů a dalších problémů, které dopad planetky může roznítit.
Ať jen nemluvím, tady je odkaz na "simulaci", jak by takový dopad vypadal z pohledu diváka: http://impact.ese.ic.ac.uk/ImpactEffects/ Případně lze najít i Flash verzi.
Rozumní lidé si takové otázky nekladou, prostě se to zkusí, a když se to zaplatí a vydělá si to na sebe, obhájí se to samo. A rozumní lidé takové otázky nekladou jednoduše proto, že si uvědomují omezenost svého rozumu, prostě předem to nikdy vědět nebudou.
Motivace pro tvůrce? Představa propojit velká města mezi sebou, být z Bratislavy ve Vídni za 5 minut. Jen tak, pro zábavu.
Proč by taková doprava nemohla být masová? Když se zúží průměr tubusu, zlevní se výstavba a může se tím dopravovat zboží. Provoz bude levnější, než provoz na železnici, protože se ušetří energie potřebná na překonávání odporu vzduchu.
Ale kvůli dopravě zboží by se do vývoje nikdo nepouštěl, je to málo poetické na to, aby to někoho zaujalo.
Lidstvo přepólování zemského magnetického pole ještě nezažilo, ale jeho zánik, byť dočasný, který je průvodním jevem přepólování, stoprocentně nepřežije. Nejen, že dojde ke zhroucení všeho, co používá elektroniku, ale sluneční vítr vše živé v krátké době uškvaří.
K přepólování magnetického pole Země dochází jednou za 200 až 300 tisíc let. Člověk je na Zemi asi 10 000 000 let, takže v historii lidstva k přepólování došlo asi 40 krát. Nějak jsem si nevšimnul, že bych byl škvarkem.
Nebo vy věříte tomu, že Bůh stvořil Zemi před 6 000 lety, takže ještě k žádnému přepólování nedošlo?
Pan Hlavenka je asi nejspíš věrným čtenářem Sputniknews a svůj světonázor si tříbí dle ac24 a v českém bulváru, protože jinak by nebyl schopen najednou splácat takovoudle hromadu houen.
Pokud bych vzal v potaz jen půlku nesmyslů, které vám vyvrátili diskutující Tonceq 10. 10. 2016 16:27 či Ahojsvete 10. 10. 2016 7:26, tak už je jasná kandidatura na vítěze Bludné Lupy 2016!!!
To je opravdu tragické, že Lupa.cz k nečemu takovému vůbec propůjčuje. Příspěvek této úrovně by odmítli i na Mimibazaru.
Lehce autora podezřívám z toho, že má z mediálního úspěchu Elona težké mindráky a jeho ego si je pak ventiluje na Lupě :D
Pokud chce pan Hlavneka v něco věřit, tak udělá nejlépe pokud se zaměří na boha a fakta ať nechá v klidu spát, protože jak zde názorně ukázal jsou mu zhola k ničemu.
p.s. Nepijte po ránu tolik mazutu, ucpává to mozkové závity ;)
cena 1 kg nákladu stála dříve 30k USD a ted 15k USD:
Nehlede na to, ze tu nekdo zverejnoval cenik kde jsou dost jine castky (o jeden rad mene za kilo), tak je treba brat i inflaci. 30 000 USD v 70 letech byly nejake penize...
Ja vidim jednoznacny prinos v Muskovi v jeho vizich i kdyz dotovanych (bez dotaci statnich i soukr. investorskych to nejde) a ze spousty zlepseni a postupu, ktere se casem dostanou i do beznych "produktu".
Musk nuti sve firmy i konkurenci... zabyvat se vecmi, které by jinak nechali byt.
NASA napriklad zakrnela do jakehosi exotickeho fotografa vesmiru..fotecky krasne, ale co takhle nove raketoplany? Vize? Plany?
Tenhle stafetovy kolik ted prevzali soukromnici jako je Musk.
Vas clanek beru jako vas nazor bez seriozniho podlozeni. Nazoru je...
No v podstatě mám stejný názor, let na Mars je chiméra a zbytečný (víceméně jen "sportovní výkon") a momentálně i z vědeckého hlediska kontraproduktivní (chceme tam ještě stále pátrat po známkách života?). Hawkingova a Muskova vize nutnosti druhé záložní planety je z popsaných důvodů úsměvná (co by se muselo stát, aby celé lidstvo vyhynulo a prostředí na Zemi bylo horší a neobyvatelnější než Mars? Srážka s planetkou a roztavení povrchu?). Jinak je v článku několik demagogických vývodů a autor uvádí pro své argumenty jen co se mu hodí (rakety neplánují na jedno drahé použití, mají jiné motory s vyšším tahem, astronauti se nevrací na prvním stupni rakety, nehodovost návratového 1. stupně má nějaký vývoj a tendenci atd.). Sorry.
Rad bych vymenil BT za 2 Eura ... za kvalitni loziska ... za 2Eura. Je to totiz presne (nakladove) rozdil mezi loziskem, ktere budete nekolikrat vymenovat, a loziskem, ktere prezije vuz. Jenze to by znamenalo, ze do toho servisu vymenit loziska nikdy neprijedete.
Jinak pochopitelne souhlas, u automobilu je aktualni hitech novinka USB. Navigace za 30k + dalsich 5+kKc rocne ... ptal jsem se nekolika prodejcu, kolik jich prodali. Bud se vykrucovali, nebo narovinu rekli ze zadnou. A to jsem ochoten rekneme 10k (byt i to je nehorazne mnoho) ... samozrejme vcetne aktualizaci za integraci do auta akceptovat.
Apropos, legracni je predevsim to, ze HW ve voze ... mate. Od pristiho roku dokonce povine. Defakto tech 30k platite za .. a ted se dobre posadte, protoze to je naprosto nepopiratelne faktum ... enablovani jednoho bitu v nastaveni vozu. A k tomu tedy dostanete data na CF, ktera kdyz umre, tak si ji musite (za 3-6kKc) koupit znova - i v pripade, ze o "aktualni" 10 let stara data nestojite.
No, že si takový výzkum můžete například dovolit i vy, nebo parta kamarádů, která se dá dohromady.
Nebo si bude moci umístit geostacionární družici nad ČR a nabízet nějaké služby snímkování, či analýzy povrchu, třeba i on-line. Nebo jen poskytovat propojení svých IoT zařízení.
Ta ,,zázračná" baterie, je sestavena z článků. používaných v noteboocích. Takže každý se může na vlastní kůži (a k vlastní škodě), přesvědčit, jak po pětistech cyklech nabití/vybití, dopadne. A nejsrandovnější je tvrzení, že elektronika zajistí nemožnost úplného vybití baterie! Když to auto bude s vybitou baterií stát měsíc v garáži, jak elektronika zajistí dobití, když majitel zapomene?!? Jenže kdyby hošánci přiznali po pravdě, jak to je doopravdy, penězovod by mohl vyschnout, takže se bude dál lhát a mlžit a mektat cosi o laboratorních podmínkách, které nemají s realitou všedního dne vůbec nic společného. A to už vůbec nemluvím o tom, že auto, které by mělo jezdit u nás potřebuje dost výkonné topení, (aspoň 8 - 10 kW) v zimě a klimatizaci v létě. Jenže v tu ránu se dojezd rapidně sníží a pokud v zimě baterka vystydne, spadne její kapacita o dalších až 50%. Čili: těch 400 km je pustá teorie. Takže pořiďte si elektromobil, (jakožo ekologicky uvažující lidé za něj čtyřnásobek ceny běžného auta jistě rádi dáte) a můžete si lebedit, ale jezdit jen na krátké vzdálenosti a opatrně, protože zůstat s vybitou baterií 20 km od nejbližší elektrické zásuvky = megaprůšvih. A počítejte s tím, že na baterii skončí záruka po šesti měsících a i když se o ni budete starat jak o kojence, nejdéle po pěti letech ji stejně budete muset vyměnit. (pokud budete jezdit, tak i mnohem dřív). Kolik to bude stát a co to bude obnášet, raději ani nechtějte vědět.
Ovšem stejně směšné byly mobily v době, kdy to byla krabice 10x20x30cm a vážilo to 2,5 kg, nebo výkon superpočítače Cray-I ve vaší kapse (grafika IPhone 5S).
Ad Hyperloop: http://ekonomika.idnes.cz/hyperloop-a-spojeni-brna-svetem-dnt-/eko-doprava.aspx?c=A160819_094653_eko-doprava_rny
Tím základem toho kulturního a technologického potenciálu, generovaného klimatem, byla nutnost vytvářet si zásoby na zimu a zároveň možnost, vytvořit si je v létě díky pěstování zušlechtěných travin. Což se v kultuře projevilo nutností myslet na budoucnost, aby lidé dlouhé období hladovění v zimě.
To obyvatel severu (lovec) nemůže, a obyvatel tropů(sběrač) nemusí, jejich mysl je tedy upřena na současnost, na stopy, které je přivedou k potravě. Období hladovění je krátké, od úlovku k úlovku. A to generuje jinou kulturu.
No nevím, to vzduchoprázdno bude mít tlak pouhé jedné atmosféry. Bude dost času na dehermetizaci části potrubí, jeho izolaci a vyfouknutí vzduchu mimo. V podstatě na to stačí zařadit řešetový díl s ventily ala papinův hrnec. Jakmile v potrubí bude tlak, ventily uzavírající potrubí díky tlaku vnějšího vzduchu se automaticky uvolní a tlaková vlna se tím řízeně zbrzdí.
Dokonce takový materiál lze pomocí 3D tisku vyrobit s ventily mikroskopických velikostí a tím dosáhnout dnes nevídaných vlastností.
Vyrobit takovou jednosměrnou membránu nebude až takový problém, hned mě napadá několik topologických řešení.
Stačí například využít vhodný tvar a různé destrukční zóny s různou pevností materiálu, kdy za běžného provozu bude hermetičnost zajištěna, průchodem tlakové vlny vhodné deformační zóny popraskají a tím dojde k narušení tlakové vlny.
Nebo další řešení, povrch stěny budou tvořit mikroskopické píšťaly, které budou při průchodu tlakové vlny generovat zvuk, který tu vlnu rozloží. (opak zvukové izolace), v podstatě by asi stačilo mít uvnitř tubusu další tubus s vhodně naříznutými otvory a "vzduchovou" mezerou mezi tímto brzdným a vnějším tubusem :-)))
Technická civilizace se vyvinula v Evropě díky tomu, že zde jsou zimy, a aby je lidi přežili, museli si dělat zásoby, což vedlo na vytvoření technické civilizace a to díky klimatické změně, nejprve ochlazení, doba ledová, pak oteplením na dnešní klima, kdy naše kultura využila k rozvoji využila nadbytečný kulturní a technologický potenciál, získaný právě v chladném období.
V tropech nic takového nebylo třeba, stačilo jen natáhnout ruku a utrhnout si jídlo ze stromu. Ovoce tam dozrává průběžně celý rok.
Na severu se zase dostatečně neoteplilo, aby podobný proces proběhl i u Eskymáků.
Navíc svět není lineární, ne vždy stejné podněty, vedou ke stejným výsledkům.
Mohou vést vedle dálnic. V tom, že je to tubus je výhoda, mohou být neviditelné, pracuje se na materiálech, které ohýbají světlo tak, že jimi obalené předměty činí neviditelné. Tady je navíc jednoduchý geometrický tvar, který řešení této úlohy zjednodušuje. Viz http://www.osel.cz/2576-neviditelnost-ve-viditelnem-spektru.html
Kdyby jste se trochu zajimal o ekonomiku, zjistil by jste, ze v nasi zemi skoro neexistuje spolecnost, ktera by nepobirala nejake dotace od statu. Nedavno jsem byl v penzionu v Ceskem lese, a i zde byla pouzita nekolikamilionova dotace na rekonstrukci. Neni problem v dotacich do podnikani, problem je ze se mluvi o dotacich z dani pouze v pripade Tesly. A zrovna u Tesly je to podle me obhajitelne, kdyz se stat podili na podpore rizikovych, revolucnich technologii. Urcite vice nez u standartni produkce s nulovym inovacnim prinosem.
V kosmickém průmyslu je třeba uplatnit v makroskopickém měřítku postupy, které naše technická civilizace využívá v mikroskopickém měřítku k výrobě elektrotechnických součástek. A tento proces může být plně automatizován, bez nutnosti do vzdálených míst dopravovat lidi.
Ad záření, časem vyřeší genová modifikace. Viz http://www.osel.cz/9013-nejdrsnejsi-zvire-sveta-si-chrani-dna-radiacnim-stitem.html.
Protože je autor článku omezená česká vovce, co si myslí, že cílem jeho života je psát závistivé články o bohatých američanech.
Až bude na smrtelné posteli Musk, může si říct, že změnil svět, nebo se o to snažil, až vy MOŽNÁ vám dojde, že ste byl uplně zbytečný.
Nekrade. Výběr daní až na výjimky (daňové exekuce apod.) nemá znaky krádeže, ale spíše vydírání nebo loupeže (lidé vydávají peníze pod pohrůžkou pokut, vězení apod.). Příjemce dotací se toho většinou přímo nedopouští, takže je maximálně spoluvinen, případně se může podílet na zločinném spiknutí.
Jednorazovy let na Mars je nesmysl, stejne jako byl nesmysl cely projekt Apollo. Defakto to byla jen politicko ekonomicka deklarace na tema "mame na to", ale z vedecko technickeho hlediska to neprineslo vubec nic. Defakto na Mesici byl jeden jediny vedec a to az s uplne posledni vypravou.
Smysl by melo vybudovani stale zakladny na Mesici, a pote (a prave az pote) co by se lide naucili dlouhodobe zit tam, v relativnim bezpeci a s pomerne slusnou moznosti pripadne zachrany, ma smysl vypravit na Mars automaty, vybudovat tam zakladnu a pak tam poslat lidi, kteri zustanou alespon radove rok nebo dva.
Pokud si dobre pamatuji, tak vzhledem ke startovacim oknum je totiz maximalni mozna doba pobytu za idealnich podminek pri "vyletu" na Mars neco kolem 3 mesicu. Pricemz celkova doba letu tam a zpet je vice nez 2 roky.
Technologický rozdíl mezi botami vyrobenými v Egyptě před 3000 lety, či botami v 15. století je minimální. Zpracování kovů rovněž, dřeva rovněž, ve stavebnictví se vymykaly v Egyptě snad pyramidy, za Starého Říma pak beton. Ale nic z toho nevedlo k exponenciálnímu nárůstu znalostí, k jakému dochází posledních 200 let.
Vůbec nemusí jít o ucelenou síť. Propojí-li se Bratislava s Vídní hyperloopem, vznikne z nich fakticky jedno město. Pak už se budou jen přidávat paralelní tubusy, aby se nápor cestujících zvládl. Připojí-li se i Brno, tak v Bratislavě přes Vídeň budete za 10 minut. Připojí-li se i Budapešt, tak vznikne virtuální metropole, která bude zahrnovat obyvatele v dojezdové vzdálenosti 2h od Brna, Vídně, Bratislavy, Budapešti. Znamenalo by to, že byste z Olomouce byl za 1hodinu 15 minut v Budapešti a za 1 hodinu 10 minut ve Vídni.
Prohloubí to lokální vazby. Lépe se využijí personální zdroje. Potřebujete odborníka z Budapešti v Brně? Na dva měsíce? Nemusí se nikam stěhovat, odcházet od rodiny, bude v dojezdové vzdálenosti. Nebo třeba chce Vídeňská nemocnice, aby specializovaný zákrok v ní udělal lékař z Bratislavy? Proč, ne. Odpoledne může ještě udělat další operaci v Brně. Přepravovat se tam bude 30 minut.
Podobným způsobem změnily naši kulturu mobily.
Pravda to je, ovsem ... musite splnit spoustu podminek. Ten dojezd totiz plati pouze v pripade optimalni teploty okoli (kolem 20 stupnu), nesmite ani topit ani chladit. Nesmi prset, nesmite svitit, musite mit zanovni vuz (maximalne jednotky cyklu) atd atd.
A to je zdaleka nejvetsi tragedie na vsech elektromobilech - naprosta nepredvidatelnost. Pak si vzpomente, jak se chovaji dalsi vase aku zarizeni (telefon ...), nekdy vam vydrzi zapnuty 3 dny, jindy, bez zjevne priciny ani 1/2 dne, pricemz spolehlivost ukazatele vydrze je tristni. Kdyz natankujete (bezny automobil), mate prakticky jistotu, ze bez ohledu na okoli a jizdu, zcela jiste najedete 600km. Pri normalnim jezdeni klidne 800, a pokud sporite, muzete se vyhoupnout i na 1000km. Navic mate v libovolnem okamziku prehled o tom, kolik vam v nadrzi zbyva. A tech 100km s tim svetylkem najedete take vzdy. Zkuste pouzivat svuj telefon dalsi hodinu, kdyz vam signalizuje ze je treba jej dobit.
Byly dobyty lidmi ze severu. Vysvětluji si to rozkvětem neolitického osídlení, které na jih přišlo ze severu po odeznění poslední doby ledové.
Proč v Londýně? Důvodem je kapitalismus, volný trh, jehož demokratické základy položil Cromwell, ideologicky pak protestanství jako reakce na prohnilost katolické církve a později prostá náhoda, která vedla k vynálezu parního stroje.
Velmi správně, na to můj model pamatuje.
Vy se ovšem mýlíte, když tu většinu považujete za zbytečnou, či snad méněcennou. Její role je v kopírování úspěšných řešení, ano ta hrstka inovátorů zkouší kde co, větší nebo menší nesmysly, některé z nich jsou však úspěšné, a zde přijde ke slovu ona většina, sleduje inovátory, a když se jim něco podaří, ihned to zkopírují, a tím kopírováním se šíří informace o úspěšných řešeních napříč systémem. Svět je dokonalý.
A není to vždy otázkou IQ, ale třeba jen chutí zkoušet nové věci, experimentovat. Třeba náhodně a s nejistým výsledkem. Ovšem, je-li něco úspěšné, okamžitě je to zachyceno většinou a kopírováno.
Většina zde hraje roli feromonu z algoritmu ACO, udržuje povědomí o optimálních drahách, v našem lidském pojetí o kultuře. A to vše se dynamicky proměňuje, je nalézáno optimální rozložení zdrojů, aniž bychom o to usilovali, či si to uvědomovali.
Ten dojezd je skutečně otřesný, jako pojízdná nákupní taška to jakž takž jde, ale nezkoušejte s tím jezdit někam dál, než za nejbližší roh. A vědomí, že za pět let budu muset celou baterii kompletně vyměnit, protože ty články víc, jak 500 cyklů nabití/vybití prostě nevydrží moc optimismu také nebudí. Dokud nebudou mít baterie stejnou energetickou kapacitu, jako plná nádrž fosilního paliva a životnost aspoň 250.000 ujetých km, je to pořád jen hračka. A dojezd 400 km? Vzhledem k tomu, jak dlouho dobití trvá a kolik je kolem silnic nabíjecích stanic, je to zoufale málo. Zatím je pořád levnější a pohodlnější jezdit na CNG.
@radaumacher: "celou dobu funguje vyhradne na dotacich a investorech" - to je jeden možný pohľad na vec. Ja vravím, že Elon sa pustil do projektov, ktoré presahujú súčasné technológie. Do veľkých a drahých projektov. Tak drahých, že na to potrebuje investorov. Verím, že to robí aby zásadne zmenil k lepšiemu veci, ktoré sa zlepšiť dajú a tradiční výrobcovia to nerobia (alebo len veľmi pomaly).
Ad dotácie - nepočul som o tom, že by využil niečo nezákonné, Ty áno?
V podstate si celkom vystihol, čo som sa pri čítaní článku v duchu pýtal sám seba - čo vadí Hlavenkovi?
- To, že sa (zrejme) nepoletí na Mars v roku 2025?
Ja vravím, že aj keď sa na Mars nepoletí, tak Elon už teraz priniesol obrovský pokrok do vesmírneho programu (ale nielen on, už som spomenul, že v hre sú aj iní). Z neúmerne drahej hračky pár vlád na svete sa stáva dostupná technológia. Už teraz používame vďaka vesmírnemu programu v každodennom živote desiatky vecí a bude len dobre, keď pribudnú ďalšie.
- Vadia mu dotácie?
Ak ich využíva nezákonne, tak preč s ním. Ale ani jediný dolár ktorý som videl spomenutý v článku nebol taký, že by ich nemohol dostať ktokoľvek iný. Ktokoľvek, kto by priniesol niečo porovnateľné.
- Vadí mu, že používa peniaze investorov?
Ale no tak, v momente keď si vezmeš úver, tak tiež využívaš cudzie peniaze. Všetko je založené na predpoklade, že tie peniaze vráti s príslušným ziskom (rovnako ako Tvoj úver v banke) a ak to nevadí jeho investorom, prečo by to malo vadiť nám? A patrilo by sa povedať, že aj Elon vložil do týchto projektov všetky svoje peniaze a nebolo ich málo (na predaji PayPal-u dosť dobre zarobil).
Možno by kritikom nezaškodilo najskôr si prečítať Elonov životopis. Chlap vybudoval doslova z nuly spoločnosti, ktoré menia odvetvia v ktorých pôsobia.
Nejak panove ale zapominate na to, ze tech 400km je teorie, za optimalnich podminek, a ze se to s kazdym dalsim dobitim zkracuje, pricemz zaroven plati, ze cim rychleji se nabiji, tim kratsi zivotnost akumulatoru.
Letita (a stale platna) poucka totiz rika, ze maximalni nabijeci proud by v zadnem pripade nemel presahnout 1/10 kapacity. Tzn, pokud ma aku 100Ah ... tak 10A je max. To sice neznamena, ze nelze (za urcitych podminek a konstrukce) ladovat do aku 100A, ale v kazdem pripade to je vzdy na ukor kapacity a zivotnosti.
Pro zajimavost, v CR mame cca 5M automobilu. Rekneme ze "stredni" kapacita aku je 50kWh. A rekneme, ze stredni spotreba je 1/2 denne. 5M * 25kWh = 125GWh ... kazdy den. Vykon jednoho reaktoru je +- 1GW, Temelin vyrobi cca 14TWh rocne. Nase "ekologicke" elektromobily ovsem rocne spotrebuji 4 Temeliny. O dimenzovani rozvodnych siti predevsim na lokalni urovni ani nemluve.
Ano, ale to byli potomci těch lidí, o kterých jsem psal v předchozím příspěvku. Bavíme se období před 70 000 lety. To žádná civilizace ještě nebyla.
Naše civilizace je i dílem náhody, vynálezu parního stroje, který ji rozpoutal. Například Římané taky byli blízko jeho vynálezu. Kdyby jim většinu zdrojů nevázaly sociální výdaje a měli volnější trh, možná by ho vynalezli už tehdy. Dnes by už byl Mars kolonizován.
Jinak středověk mohl trvat několik několik tisíc let, aniž by došlo k exponenciálnímu nárůstu znalostí.
Technická, či technologická civilizace je něco jiného, než civilizace před ní. U nich nedocházelo k exponenciálnímu růstu znalostí, technologie trvaly na stejné úrovni tisíce let.
Vše změnil až vynález parního stroje, který nás nakopl k exponenciálnímu růstu.
A proto je technická, přesněji technologická civilizace tak cenná, cennější než okolní příroda, protože k jejímu vzniku dochází jen zřídka.
No mohl by ty peníze taky použít na zničení naší civilizace tím, že by podporoval hladovějící v Africe. Jak to činí Soros. Taky záleží na tom jak své peníze použijete.
Musk své peníze používá mnohem rozumněji, protože neřeší nějaké přízemní problémy, ale realizuje své sny. A jen z toho může vzniknout nějaké dobro pro celé lidstvo.
Ne chladnější počasí, ale sociální dávky způsobily pád Říma. To, že se někdy urodí více, jindy dlouhodobě méně, je zřejmé. Proto je třeba vždy rozdělovat zdroje optimálně, a tomu brání právě sociální dávky, proto tedy Řím padl. Nebýt chleba zdarma pro římské občany, krizi by překonal. Římané by byli nuceni najít způsob, jak výpadek úrody nahradit. Chléb zdarma je nevedl k nalézání nových způsobů obživy, či hledání nových teritorií, třeba za oceánem, ale pouze k vyjadřování nespokojenosti s tím, že stát neplní, co slíbil a to je vždy kontraproduktivní.
K tomuelektroautu: Pokud nebude významnou součástí elektrického mixu vodní nebo jaderná energie (o větrnících a podobných krámech nemá cenu vůbec uvažovat), tak spotřeba fosilních paliv na jedno nabití bude vyšší než spotřeba fosilních paliv na naplnění nádrže klasického auta (mizerná energetická účinnost výroby a skladování elektřiny). A to nepočítám šílenou váhu akumulátorů, které jsou navíc stejně těžké plné i prázdné, versus že to, co proletí výfukem, z hmotnosti auta ubude.
Obecně není problém postavit motor, který utáhne standardní auto při spotřebě pod 1l/100km. Problém je, že ho nemůžete "krmit" vzduchem, protože se v něm bude při potřebném tlaku a teplotě slučovat kyslík s dusíkem ze vzduchu (o tom je i aféra Volkswagen). Musela by se vozit nádrž s okysličovadlem, buď 30% peroxid vodíku, jaký měly nejlepší německé ponorky na konci WW2, nebo kapalným kyslíkem. Pak by tento problém nebyl.
K tomu možnému zničení Země: V podstatě stačí, když Rusové sundají američanům letadla, letící bombardovat syrská vládní vojska, a můžemě během pár hodin (a možná i dřív) čuchat k atomovým hřibům zespodu.
Pořádný impakt může udělat taky svoje, a na co se zapomíná, na rozdíl od těch ještěrů v druhohorách máme automatické systémy na detekci jaderného útoku, které by taková událost mohla snadno "zblbnout", zejména pokud by se automaty nabyly s to spojit s lidskou obsluhou.
A řadu velkých těles, i větších než to, co zazvonilo umíráčkem dinosaurům, jsme detekovali až poté, co nepozorovaně prolétly kolem Země.
Autor článku je hloupý člověk.
1 - Let na Mars je prozatím spíše utopie, o tom žádná. Nicméně to není důvod na tom nezačít pracovat. A už vůbec to není důvod o tom snít. Víte kolik lidí se tím bude inspirovat?
2 - Díky kosmickým programům se vynaleznou mnohé technologie, které stanou součástí našich životů. Není to tedy jen ztráta času.
3 - Pan Musk na rozdíl od jiných peníze používá na něco co má smysl, jinak řečeno nekrade, jako je tomu jinde.
Last but not least. Tesla nevynalezla elektromotor, ale Nikola Tesla ano :) Takže Tesla využívá Teslův motor. Mimochodem i o Teslovi říkali, že je hlupák, že střídavý elektromotor je nesmysl, no a kam to dotáhl. Doporučuji přečíst jeho životopis.
Všechny teorie o geologické historii vzdálených planet nejsou dostatečně potvrzeny, může-li během přepolóvání trvat období slabého magnetismu stovky let, tak vzdálené zkoumání toho několik desítek není průkazné. Jsou to jen málo potvrzené hypotézy.
Dávkami kupovaný sociální smír nepotřebujeme. Je to zlo. Autodestrukční mechanismus.
Jinak na podobný dotační socialismus dojela civilizace, na kterou navazujeme. Abychom to překonali, potřebujeme podobný impuls, jakým bylo objevení Ameriky.
Ne "lepší" zákony a sociální smír, to nás přivedlo na pokraj katastrofy.
A trochu nadhledu nikdy neuškodí.
Dobrý den,
ten článek jsem si přečetl s velkou chutí. Možná tam jsou nepřesnosti, ale ty jsou zanedbatelné. Srovnání trolejbusu, holicího strojku a sekačky na trávu na baterii jsou taky komické. Trolejbusem jsem jezdil v mládí do práce, vzpomínám na to hezky, holicí strojek používám s úspěchem stále, ale když jsem se ptal v servisu, kde jsem si kupoval svojí motorovou sekačku na trávu na sekačku na baterie (taky mívám občas zelené sny), tak mi řekli, že to je dobré na ty předzahrádky v satelitech, 5x5m, ale na zahradu, která má 500m čtverečních to je úplný nesmysl. Upřímně řečeno, tu předzahrádku 5x5m bych posekal i tím holicím strojkem.
Napsal jste skvělý článek, pište dál, budeme se těšit.
No pokud by probíhalo přepólování Země, tak by třeba několik desítek, či stovek let, Země taky neměla měřitelné magnetické pole. To znamená, že nemůžeme s jistotou říci, že Mars magnetické pole nemá. Příčiny ztráty atmosféry mohou být jiné.
Jinak Země před 2 miliardami let měla podobnou atmosféru jakou má dnes Mars, taky bez kyslíku.
Měli bychom chtít tu planetu terraformovat a samozřejmě těžit tam zlato, stříbro, zinek, nikl, vzácné kovy. Totéž na asteroidech. Materiál, který vytěžíme na asteroidech, nasměrujeme na Mars, kde dopadne. Část shoří v atmosféře, část dopadne na Mars, tam se zpracuje. Vzhledem k menší gravitaci na Marsu, to pak levněji dostaneme na oběžnou dráhu a zpět do vesmíru. Co shoří bude vytvářet atmosféru Marsu. Vhodnou skladbou dopadajících asteroidů, lze na Marsu vytvořit potřebnou atmosféru a nebo dopravit tam vodu.
Podmínkou proto je vytvoření výkonného metanového raketového motoru, protože metan lze těžit z horních vrstev atmosféry povícero těles sluneční soustavy, což je nejlevnější zdroj energie.
Vytvoříte-li obrovské zrcadlo složené z mnoha malých odrazných ploch vhodně rozptýlených ve volném kosmickém prostoru (mesh mirror), získáte silný zdroj světelné energie, který bude schopen rozbít menší asteroidy na prach a tomu prachu dát dostatečný impuls k tomu, aby doputoval na Mars, kde přispěje k vytvoření atmosféry Marsu, či takto dopravíme vodu na Mars.
Laboratorní podmínky a běžný provoz jsou nebe a dudy. Stačí nechat tu baterii párkrát po sobě 24 hodin vybitou a jaká byla?!? Já zase bezpečně vím, že s BMW i3 se dá po dálnici dojet z Prahy max. do Turnova a to ještě s odřenýma ušima a pak elektroměr ukáže, po několika hodinách dobíjení, spotřebu 30 kW, takže při ceně 5 Kč za kilowatt stojí 100 km v elektromobilu 150 Kč. a po max. 600 cyklech nabití/vybití klesne kapacita baterie natolik, že už se s tím dá jezdit max. za roh na nákup. Kolik stojí nová baterie, ať si zjistí každý sám. V Tesle jsou použity notebookové baterie a jistě víte, jak dlouho v NB baterie, pokud je cyklovaná, vydrží. Takže nějaké PR kecy si nechte od cesty.
Nikoli, ten odhad respektive nastrel spotreby naprosto odpovida skutecnosti, on se akumulator i sam vybiji, navic uvedena kapacita take zdaleka neodpovida realite - napriklad ta tesla na onech deklarovanych 400 km potrebuje minimalne 80kWh. A ani to neni pravda, protoze aby se tech 400km dalo v ramci zivotnosti aku "garantovat", byl by to spise dvojnasobek.
Pri mnou deklarovanych 50kWh kapacity je "papirovy" dojezd automobilu kolem 200km, realne polovina.
Kolonizace Marsu je poslední šance na prodloužení života naší civilizace, která skončí, protože přestane míst smysl. Daňové zatížení, dluhy a nesmyslný koncept sociálního státu představují tak silné autodestruktivní prvky, že současná civilizace je nemůže přežít.
Na Zemi není cenný život a příroda, toho je pravděpodobně všude ve vesmíru dost, ale právě naše technická civilizace. Trvalo 4 miliardy let, než vznikla. První život na Zemi se objevil ihned po jejím vzniku a vychladnutí.
Není třeba zajistit rovnoměrný rozvoj všech lidí na Zemi, je třeba zajistit přežití technické civilizace.
K žádnému skokovému zhoršení ekosystému v dohledné době nedojde. Například vzrůst hladiny moří o 1m nic neohrozí. Naopak, vytvoří nové reálné ekonomické příležitosti pro stavbu nových domů.
Problém nejsou náklady, ale sociální výdaje, které uměle vytváří parazitní vrstvy.
Co by se muselo stát? to, co už se v dějinách planety Země stalo několikrát a co se neúprosně blíží. Jsou tři možnosti: 1/ Sopečná megaerupce, (na Sibiři došlo k obrovskému výlevu lávy, který trval několik tisíc let a vytvořil vrstvu místy až 20 km vysokou), aktuálně hrozí výbuch Yelowstonu. 2/ náraz asteroidu - jejen otázka času, kdy se do nás nějaký ten šutr trefí a 3/ přepólování zemských magnetických pólů - vše nasvědčuje tomu, že tento proces už započal, kompasy už dávno neukazují na sever, ale někam poblíž Hudsonova zálivu. Tento proces se vyznačuje tím, že několik desítek až stovek let zůstane Země bez magnetického pole, takže vše živé bude slunečním větrem usmaženo. A rovněž to není poprvé. Geologové tvrdí, že na Zemi je minimálně deset megasopek a některá z nich vybuchne a zničí celou civilizaci do max. 80 let.
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.