Pozoruhodný rozbor toho, proč to s Applem půjde s kopce, jakkoli je to dosud nebývale bohatá a tržně oceněná společnost, vydal v Guardianu Dan Crow, jenž údajně pracoval v Applu v době, kdy se do něj Steve Jobs vrátil, a později pracoval pět let v Googlu.
O průšvihu s mapami v iOS 6 jste si možná říkali: tohle by se za Steva nestalo. Ale proč ne? Apple i za Steva Jobse udělal chyby a vypustil některé nevalné produkty.
Dan Crow poukazuje na to, že za dřívějšími občasnými neúspěchy byla pořád snaha dodat uživateli jedinečnou a dokonalou zkušenost. Jenže mapy v iOS 6 — to je případ, kdy se Apple vědomě rozhodl pro podřadný produkt jen pro své obchodní soupeření s Googlem, do kterého uživatelům nic není.
Steve by nedopustil ani uvedení iPadu 4 jen šest měsíců po iPadu 3. iPad 4 není o mnoho lepší, a jeho brzké uvedení rozladilo spoustu teprve nedávných kupců iPadu 3.
A současné vedení Applu to při uvádění nových produktů prý prostě příliš přehání s nadsázkou. Prohlášení o revolučnosti jen mírně vylepšených produktů se oposlouchají a ztratí účinek.
Dan Crow dále zmiňuje nedávný odchod Johna Browetta. Jeho pouze sedmiměsíční působení na místě viceprezidenta pro koncový prodej provázel odklon od zaměření na uživatelskou podporu a příklon k záměru prostě na zisk. Steve se přitom jasně snažil o co nejlepší zákaznickou zkušenost od produktu samého až po prodej a zákaznickou podporu.
Dan Crow vysvětluje, že za Steva Jobse byl Apple vybudován jako tuhá hierarchická diktatura, v ostrém protikladu k tomu, jak je veden například Google. Stevovi právě takový Apple umožňoval řídit všechno. Jenže Steva nikdo nahradit nemůže a hierarchie Applu je nyní doopravdy bez hlavy, tápe, a ještě — jako po odchodu každého diktátora — dochází k šarvátkám o moc.