Hlavní navigace

První platba proběhla ve firemní kantýně aneb Jak v Česku startují platby Apple Pay

Jan Sedlák

Platební službu Apple Pay v Česku momentálně podporuje pět bank a také Twisto a stravenky Ticket Restaurant.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

V Česku dnes po dlouhém čekání, ve kterém nás předběhly i země, jako je Ukrajina, konečně byl spuštěn mobilní platební systém Apple Pay. V první vlně podporu nabízí domy Moneta Money Bank, Komerční banka, Česká spořitelna, Air Bank a mBank. Připojují se také platební služba Twisto a stravenky a benefity Ticket Restaurant.

Důvodů, proč start Apple Pay v Česku trval poměrně dlouho, může být několik. „Pro Apple je důležitých několik faktorů. Zajímá ho například, kolik se v dané zemi prodalo a používá iPhonů,“ popisuje pro Lupu Jakub Komenda, který se coby vedoucí týmu mobilního bankovnictví Smart Banka v Moneta Money Bank podílel i na nasazení Apple Pay. Roli hraje i to, kolik lidí se „naslepo“ snaží autorizovat platební kartu.

Moneta zároveň stojí za zřejmě první aktivací české platební karty v celém systému. „Na vývoji Apple Pay jsme začali pracovat v srpnu roku 2018, kdy proběhla i první aktivace neboli tokenizace naší karty. Přes iPhone jsme s ní platili v naší firemní kantýně,“ usmívá se Komenda.

E-mail Cookovi

Lidé z Monety na nasazení Apple Pay od začátku spolupracovali přímo s Applem. Ke kontaktu s Applem se dostali v době kolem představení iPhonu X, který přišel i s ověřováním uživatele pomocí obličeje (Face ID). „Chtěli jsme se k Apple Pay dostat a začít pracovat na spuštění. Napsali jsme tedy e-mail Timu Cookovi, který nás nasměroval dále. Už ale nevíme, zda nám tehdy odpověděl opravdu on osobně, či někdo z jeho sekretariátu,“ vzpomíná Komenda.

Jak vypadá přidání karty do Apple Pay:

Zástupci Monety se následně vypravili do Londýna, kde v Applu proběhla prezentace toho, jak vypadá bankovní prostředí v České republice. Na lidi z Applu prý udělalo dojem, jak daleko ve srovnání s jinými evropskými státy jsou české finanční instituce s digitálním bankovnictvím. I když samotný vývoj Apple Pay odstartovaný v Monetě loni v srpnu už šel poměrně rychle, pro jeho nasazení bylo třeba mít připravený bankovní back-end, zejména tedy tokenizaci. Ta je nutná pro stavění jakýchkoliv mobilních plateb a pro některé banky může jít o výrazný „bottleneck“.

„K dnešnímu dni nabízíme čtyři možnosti mobilních plateb, vedle Apple Pay ještě Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay. Spustit Apple Pay bylo nejnáročnější, protože Apple nedává běžný přístup k funkci NFC,“ popisuje Jan Hruška, který v Monetě vede tým pro platební karty.

Karty tuzemských bank a finančních institucí, které podporu Apple Pay spouští, lze ode dneška vložit do mobilní aplikace Wallet. Mastercard a Visa vytvoří virtuální číslo, které se přiřazuje k fyzickým kartám a prezentuje i směrem k obchodníkům, kteří tak nedostanou údaje o fyzické platební kartě, což by mělo zvyšovat bezpečnost.

Aktivace i skrze aplikaci

Konkrétně Moneta přichází také s integrací Apple Pay přímo do své mobilní aplikace Smart Banka. V sekci s platebními kartami lze klepnout na logo Apple Pay, díky čemuž proběhne spárování. Automaticky dojde ke stažení aktivačních klíčů od Applu, aktivování, následnému odeslání zahashovaných údajů Applu, odkud už se rozběhne proces směrem k systémům Mastercard a Visa, které pak pošlou token.

Takto lze aktivovat všechny vaše karty, ovšem není to možné s platební nálepkou. Apple Pay lze zprovoznit také na iPadu a Apple Watch. Celý proces zabere pár vteřin a není k němu potřeba mít u sebe plastovou kartu.

Vyžadováno je, aby se uživatel ověřoval i při platbách do 500 korun (u Google Pay lze do 500 korun platit bez ověřování). Využít lze identifikaci přes Touch ID a Face ID, což jsou preferované metody, ale využít lze také PIN k iOS zařízení. Telefon není nutné při placení „probouzet“, u hodinek se pak pro aktivaci Pay musí dvakrát stisknout postranní tlačítko.

Platba pomocí Apple Pay je možná na všech bezkontaktních terminálech s NFC, jejichž infrastrukturu má Česko jednu z nejlepších na světě. Pokud nastane situace, kdy není k dispozici mobilní signál, je možné provést 10 transakcí, které se následně při dosahu signálu synchronizují.

Bez dalších poplatků

Zajímavost: 642 000 Kč za prvních šest hodin

Podle dat České spořitelny si službu Apple Pay během prvních šesti hodin po spuštění aktivovalo 13 000 klientů (zhruba každý šestý uživatel iPhonu, iPadu, respektive hodinek Apple Watch z řad klientů ČS), kteří:

  • provedli 3128 transakcí (10 998 iPhone, 2788 Apple Watch, 126 iPad)
  • zaplatili 642 000 Kč u obchodníků
  • zrealizovali výběry z bankomatů v objemu 64 000 Kč

Uživatelům a obchodníkům za využívání Apple Pay nejsou účtovány žádné dodatečné poplatky a jde v podstatě o stejnou transakci, jakou je ta v případě fyzické karty. Poplatky musí Applu odvádět banky. To, jak jsou velké, je ovšem obchodní tajemství a finanční domy číslo nezveřejňují.

Lze očekávat, že Apple Pay ještě více zvýší povědomí a zájem o mobilní placení. A to i přesto, že uživatelů s produkty Apple je méně než těch s Androidem (u Monety je z 265 tisíc uživatelů aplikace Smart Banka 30 procent uživatelů iOS). Je pravděpodobné, že se s nástupem Apple Pay o mobilních platbách začne mnohem více mluvit a dojde k edukaci trhu.

Moneta má dnes tři procenta platebních karet tokenizovaných ve službách typu Google Pay. „Do konce roku se chceme dostat napříč námi poskytovanými platformami pro placení přes chytré telefony a chytré hodinky na 10 procent, tedy asi 100 tisíc našich klientů,“ počítá Hruška.

Wt100_SEO

Interní statistiky bank ukazují, že placení přes mobily je pro uživatele pohodlnější. Moneta uvádí, že prozatím je měsíční průměr plateb přes Google Pay 15 transakcí na uživatele, což je více než v případě použití plastové karty.

Platební služba Twisto si od Apple Pay slibuje například to, že přiláká uživatele, jejichž banka tuto službu prozatím nenabízí. „Věříme, že díky Apple Pay si k Twistu najdou cestu zákazníci, jejichž banka tuto platbu neposkytuje, ale i ti, kteří k moderní platbě budou chtít stejně moderní mobilní aplikaci s instantními notifikacemi po platbě a větší přehled o svých výdajích,“ uvádí šéf Twista Michal Šmída.