Proč jste zhruba před rokem či dvěma rozdali volné frekvence stávajícím operátorům s tím, že pro čtvrtého operátora by jich bylo stejně málo a teď to najednou jde? Kdyby budoucí operátor měl k teď dispozici i tehdy volné frekvence, určitě by byl zájem ze stran zahraničních operátorů výrazně větší. Třeba by se za těchto podmínek Orange přihlásil.
Kroky ČTÚ vypadají, že jde o výbor na ochranu TMobile, O2 a Vodafonu. Hlavně aby se sem nedostala žádná další konkurence.
musím pana Švrčka opravdu pochválit. napsal celý článek a přitom nám vlastně nic neřekl. k ničemu se nevyjádřil a všechny věcné výtky na adresu ČTÚ pominul. a nakonec se stihl ještě pochválit.
Pane Fisher Vás si vážím ale opravdu si myslíte jaká odborná diskuze bude s exposlancem, dále taktéž exčlenem dozorčí rady Českého telecomu, taktéž kdysi majitelem lobbystické firmy,? Ale teď uz lobbistou není přestoupil na druhou stranu, teď hájí zájmy občanů téhle republiky :)))
Člověk jehož lobbystická firma měla v referencích takvé perličky - jenom malý výtah:
- prosazení komplexního souboru návrhů klienta v zákonu o elektronických komunikacích (zákon č. 127/2005 Sb.)
- odvrácení pro klienty nepříznivých dopadů z dílčí novely zákona č. 127/2005Sb.
- prosazení zájmu klienta v novele zákona o hospodářské soutěži,
Opravdu si pane Fisher při vší úctě k Vám myslíte že takový člověk bude zastupovat zájmy občanů ?????
Opravdu si myslíte že tento člověk je nezávislý ?
Navíc po tomto co se o vás milý pane Švrčku dá zjistit za 10 minut na internetu, opravdu tu z lidí budete dělat blbce a kecat bludy o tržním prostředí ?? Kdysi se lobbysmus považoval za korupci , ted je z toho vážená profese a Vás dostala až do rady ČTU. Ale voly z nás dělat nemusíte .......
Vase nazory su mozno ovplyvnene Vasou funkciou, asi aj volania na mobil Vam uhradza CTU. Kartely sa tazko dokazuju, ale vacsinou skor ci neskor sa niektory ucastnik urazi a vyjde s farbou von. Vobec by ma to neprekvapilo. Cesky aj slovensky telekomunikacny trh je deformovany, zbytocne teda zdoraznujete vsemocnu silu neregulovaneho trhu. Ked je regulacia zbytocna, co maju CTU a TU SR na starosti? Rad by som poznal pocet tepluckych miest na tychto uradoch a ich rozpocet na 1 rok.
Preco cyperski operatori efektivne funguju pri prepojovacich poplatkoch 2 centy/min., ktore aj Redingova predvlani vyhlasila za ferove a postacujuce, holandki 4 centy/min.,atd? My sa ku nim priblizujeme v priebehu 3-5 rokov.
Preco sa v porovnatelnych krajinach vola 3-4 krat lacnejsie, pricom nase priemerne platy su sotva polovicne?
Kolega ViR v diskusii na predchadzajuci clanok vylicil amaterizmus, mozno zamer CTU ako sa zriect regulacnych pak. Preco k tomu nezaujmete stanovisko a nepoviete Vas nazor? Alebo zostava uz len skuvinat, ako to bude tazke a pracne a v rozpore s trhovymi mechanizmami?
Švrčku co tu plácáš za nesmysly. Tady nejsi v Blesku, tady jsi na odborném médiu, kde velká část lidí umí číst a přemýšlet najednou a lidé, kteří psali své kritiky na vás jsou lidé, kteří se v telekomunikačním prostředí a v regulacích pohybují déle než vy.
Přestaňte plácat plané kecy které nikoho nezajímají a vysvětlete nám 3 jednoduché body
a) jak je možné, že nezávislé mezinárodní srovnání vyhodnotilo práci ČTÚ ve většině oblastí (mimo jedné, za kterou ČTÚ nemůže) za absolutně nejhorší ze všech sledovaných zemí?
b) jak je možné, že máme nejdražší mobilní volání v celé Evropě opět podle mnoha nezávislých srovnání a přitom naši mobilní operátoři mají největší ARPU na světě?
c) proč rozdáváte frekvence stávajícím operátorům a ani se nepokusíte najít jiné operátory (výmluvy na to, že těch frekvencí je málo si nechte od cesty, vezměte si licence přidělené v tendru a porovnejte s tím, co jste už skutečně rozdali. v jiných zemích na stejném uzemí mají výrazně více operátorů). Proč netrváte na podmínkách v tendrech a nepokutujete pravidelně podle evropských pravidel (procenta z celkového obratu) jejich nedodržení? Schválně kdy tady měl mít který operátor jaké pokrytí 3G?!?!
Jděte do prdele s těmihle výmluvami, chceme jasné odpovědi. Nikdo po ČTÚ nechce, aby regulovala koncové ceny, to nedělá žádný regulátor. Ale můžete regulovat povinnosti typu umožnění vstupu virtuálních operátorů, vnitrostátní roaming, povinná vteřinová tarifikace, sdílení stožárů a tak dále. Prostě to co dělají už 15 let všichni ostatní regulátoři.
Nikdo tu nevolá po regulaci cen. Volá se tu po regulačním zásahu, který bude z principu ,,deregulační,, Volá se po tom, aby jste nařídili součásným operátorům připustit virtuální operátory na základě skutečných nákladů nebo rozdali zbytek frekvencí 4. OP a nařídili národní roaming. Kolik by bylo virtuálů ukáže až trh. Ale ganatuji vám, že ani jeden ze současných 3 z našeho kondike trhu neodejde ani poté.
Prostě aby zde vzniknul subjekt, který bude o zákazníka bojovat cenou. Naši 3 oligopolisti bojují marketingem.
Nevím, kým máte nařízeno hájit současný stav, ale ten je do očí bijící. Působíte jako B právní oddělení současných operátorů. Hádáte se za ně s EK, děláte studie, které maskují 8x vyšší ceny pro rezidentní trh a píšete už i na lupu.
i když na té pohodlnosti je docela hodně pravdy, je třeba vidět to i z druhé strany. udělej opravdu seriózní srovnání cen jednotlivých operátorů a třeba tak jako jiní zjistíš, že oligopolní cenový rybníček je plný bahna.
a pak zavolej stávajícímu operátorovi a ten, protože náklady jsou hodně pod 1/10 zákaznických cen, ti ze tvého tarifu v rámci retenční nabídky sleví 50% nebo ti přidá minuty navíc. a klidně natrvalo, pořád mu zbude několikanásobně víc, než operátorovi v civilizovaném státě. a je po migraci.
Všemocná ruka trhu rozhodně není všemocná. Ano, v 99 % vyřeší situaci nejlépe, ale zbývající procento je zapeklité.
Neviditelná ruka trhu nedokáže řešit monopol, oligopol, kartel, ... . Také nedokáže řešit problematiku omezených zdrojů (viz. GSM frekvence a nebo i pitomé minerální vody, kdy skoupením všech významných pramenů lze diktovat cenu bez ohledu na konkurenci)
Souhlasím s Vámi že svobodný trh je nej alternativou, ale určitá míra regulace ve výše zmíněných situacích je skutečně užitečná
Stat neni u nas schopen nic udelat s zadnymi kartely, ktere neexistuji. Banky nemaji kartel a presto vsechny maji poplatky a ceny, ktere si jinde nemohou dovolit. Telefonni operatori take nejsou domluveni, formalne spolu bojuji ale cenu nesnizi, protoze by byli blbi. Benzinky taky nejsou dohodnute, ale cenu zvednou behem dvou hodin ale snizuji po desetnikach za dva tydny.
Naproti tomu pekari byli narceni z kartelove dohody, kdyz PO ROCE, co jim zdrazili vsechny nakladove polozky, chteli zdrazit pecivo. Najednou to byl kartel !
U nas je vsechno postavene na hlavu. U pekaru holt nekdo nema velke penize a kamarady.
Ivo řešil jste někdy něco na půdě ČTÚ? Já ano, jako člen Internetu pro Všechny jsme vyjednávali podmínky pro výhodnější dial-up a mohu vám říct, že je to naprosto nahovno. Spousta keců, zdržování atd. Přesně tohle by ČTÚ vyhovovalo, jsou to úředníci, kteří si libují v lejstrech a jednáních, ale skutek utek
podmínky tam jsou dostatečné, ale nikdo na nich netrvá. ČTÚ jim klidně mohlo tu licenci odebrat pro nesplnění podmínek, a to by se posrali. Ale ne, oni jim laskavě počkají, až se laskavě uráčí něco udělat. Zejména je to úžasné když si vezměte, že ve všech tendrech bylo jedním z hodnotících kritérií datum spuštění a nějaké penetrace. Takže firmy si tam napíšou nějaké termíny, kvůli tomu vyhrají tendr a pak se na ně s klidem vyserou a ČTÚ je to totálně u prdele.
ad (c) - nejenom 2009 - klidně jim přidělili i frekvence na 28 GHz, na kterých mohly běžet zajímavé PtMP profi sítě, přidělili jim 3,5 GHz frekvence, takže naprosto zabili možnost smysluplného WiMAX u nás a tak dále.
Nebudu tady pro dotyčného dělat detailní analýzy, nejsem za to placený, díky za odkazy na fb, kde má pár podkladů, jestli chce víc, může sednout ke google a bude mít za pár hodin srovnání třeba všech zemí a může si listovat historickými nástěnkami ČTÚ do aleluja.
Facebook nemam a o fungovani volneho trhu jako nejefktivnejsi forme rizeni spolecnosti jsem presvedcen.
Nikdo te nenuti, aby sis zjistoval nejlepsi nabidky na trhu. Potom ale bud zticha a nevolej po regulaci, ktera by ti sluzby bezpracne zlevnovala (ve skutecnosti regulace vzdycky zdrazuje).
"To přece nebyla regulace, ale její přesný opak, poskytnutí monopolu!" - je videt, ze se v tom opravdu vyznas :)). Zkus si precist neco od Misese, Rotharda a jinych autoru rakouske skoly.
Také nechápu, proč by měl úředník blábolit do médií. Za úředníka mluví především jeho činy a ty všichni dobře známe.
Stav českého telekomunikačního trhu byl mnohokrát nezávisle zdokumentován a všem je jasné, že tu není něco v pořádku. Pokud představitelé ČTÚ pořád melou svou oproti řadě odborníků, tak jsou buď úplně vypatlaní, anebo podplacení. A já si myslím, že vypatlaní nejsou. Ale i kdyby byli, v obou případech nemají na svých pozicích co dělat.
Nebo si snad někdo myslí, že úředník napíše "připlavali kapříci ,no tak jsme rozhodli jak jsme rozhodli"?
Místo toho vyplodí bezpohlavní blábol, který se drží dál od čehokoliv konkrétního, aby nemohl být úspěšně oponován.
Asi tak. To se ale asi autorovi článku do krámu nehodilo, takže tam o tom není ani zmínka.
Já jsem také zastáncem volné ruky trhu, minimální regulace, atd. Ale na trhu, kde ta konkurence není (a to právě tím, že to ČTÚ dlouhodobě sabotuje, např. neumožněním fungování 4. mobilního operátora, jako v jiných zemích), je na místě udělat taková opatření, aby mohli fungovat bez problémů virtuální operátoři.
Jinak opravdu nechápu, jak můžou lidi podobných názorů sedět v takových funkcích. To už je možný tam jmenovat jakýhokoliv blba z Horní Dolní.
Uvedu takovy maly priklad. Bratr zije v Londyne a vola pres operatora, ktereho si bohuzel nepamatuji. Plati si tarif v prepoctu okolo 1000 korun, v librach to staci na takovou slusnou veceri ve dvou. A ted co za to ma: 600 minut volani, zpravy neomezene, data neomezena (neomezene znamena opravdu neomezene) a iPhone za cenu, za kterou ho tady nemaji ani s tim nejdrazsim tarifem. A nepamatuju si, ze by nekdy rikal, ze porovnaval tarify anebo ze by menil operatora. Bylo to prave naopak - operator volal jemu a nabizel tarify a k tomu zadarmo hitech telefony, jednou rocne. Kdyz mi to vypravel, tak jsem si rikal, ze asi je na jine planete. Jak je to mozne nevim, ale myslim, ze se tomu rika KONKURENCE. To je neco co u nas diky CTU vubec nezname.
Jinak od pana Svrcka opravdu hezky demagogicky clanecek.
Nedelate dobre svoji praci? Nevite jak byste ji mel delat? Mate svazane ruce?
PODEJTE VYPOVED a najdete si praci treba jako funebrak lidi si vas budou vice vazit
Nedělejte z diskuze politickou agitku. Já schválně neuváděl politickou příslušnost pana exposlance a kamaráda ministra který ho do funkce dostal aby tu nenaběhli blbci co si musí dokázat jak jsou na výši tupým agitováním ( a osobně mě je barva knížky jedno, zajímá mě co člověk dělá a ne jakou knížku vlastní ale zkontrolujte si sám z které strany je )
Lobbystu ( korupčníka, ano lobbying je legální korupce kterou lze ještě odepsat z daní ) za businesmana nepovažuji, ikdyž busines je busines za mnou potopa hlavně že to sype.
Za liberální názory lze lehce schovat nechut praštit přes prsty zbachřatělé, líné a přežrané operátory :))
A liberální názory v místě kde je pouze velmi omezený počet licencí jsou tak trochu k smíchu, opravdu to považujete za konkurenční prostředí ? Tohle je pouze udržování status quo který nahráva mobilním operátorům - viz odložení řízení na 4 operátora atd.
Všemocné ruce trhu nevěří pouze komunisti a částěčně i socani a všude kde to komunisti a socani vezmou do rukou, tam to dříve nebo později přivedou na buben. Naopak zkušenosti jasně ukazují, že čím svobodnější společnost tím bohatší. Jestli jste napojen na nějaké ty bruselské fondy, asi se to těžko chápe, ale je to tak.
Je jasne, ze pan z CTU haji svoje rozhodnuti a tvrdi ze kartely neexistuji a ze je vsechno v poradku -- koho chleba jis, toho pisen zpivej, zeano, a vubec bych se nedivil kdyby pan cvrcek a jeho kolegove dostali semtam neco bokem od operatoru.
Co nechapu je, proc davat vubec zkorumpovanemu urednikovi prostor k vyjadreni, kdyz vsichni predem vedeli co bude rikat?
Autor velmi manipulativně zaměňuje regulaci a přítomnost dominantního subjektu. Příklad s xDSL je ukázkou situace, kdy selhal regulátor, který měl zajistit možnost rozumného vstupu konkurenčních subjektů na pole poskytovatelů internetu typu xDSL - to pak otevřelo dveře alternativám na jiné technologické bázi. Jedná se tedy jednoznačně o selhání regulátora tváří v tvář dominantnímu poskytovateli technologie.
Naopak u mobilních operátorů si není možné nevšimout pozitivního zásahu regulátora při vstupu (tehdy) Oskara na trh, kdy zákaz odlišného účtování volání do této sítě mělo zabránit vstupu konkurence na trh - zde tedy regulace prokázala svá pozitiva a došlo ke zvýšení konkurence na trhu a potažmo i k umožnění lepšího splnění předpokladů efektivního fungování trhu. Podobný zásah umožňující další zvýšení konkurence na trhu (například vytvořením vhodného rámce pro vstup virtuálních operátorů) v současnosti chybí a jedná se o selhání regulátora v neprospěch celého trhu (zejména pak zákazníků).
Pokud autor svým článkem chtěl říct, že je v práci líný, pak věřím, že z toho jeho zaměstnavatel vyvodí důsledky.
Vždyť si přečtěte článek - zaměstnanec regulátora si myslí, že nejužitečnější je, když nereguluje. Je to podobné, jako kdyby si zaměstnanci drah mysleli, že nejužitečnější je sypat písek do ložisek.
Rozhodne ne "nechci nic delat", ale zcela urcite "mam taky jine starosti". Je dobre si pripustit, ze lide sluzby pouzivaji, protoze je k necemu potrebuji jako instrument, ne proto, ze je to jejich konicek a libi se jim to. Tudiz nevenuji vsechen svuj cas pruzkumu zamerne zavadejicich tarifu, akci atd.
Dokud vetsina lidi bude nadavat na vysoke poplatky, ale pri zmince o zmene banky z nich vypadne, ze zadnou banku menit nechteji, ze je to slozite, ale ze ji ma nekdo naridit, at ma vsechno zadarmo... tak se ty banky budou jen smat a vesele kasirovat. Proc taky ne, kdyz lidi porad plati?
Jenže se ho nikdo neptal. Napsal jen to co chtěl. Proto také nezmínil problematiku alternativních operátorů. Pokud by je zákon podpořil, jakákoliv další regulace by byla zbytečná ...
Tohle je přesně ukázka toho proč to v Česku nefunguje. U nás by všichni rádi "komplet balíček" a přesvědčují o tom i poskytovatele mobilních telekomunikačních služeb. A ten jim vychází rád vstříc, nabídkami telefon + Internet + TV on-demand + ... O to více by si rád účtoval za "nekomplexní a omezené služby".
Když pominu, kolik normálních občanů si, řekněme jednou měsíčně, může dovolit (a opravdu si dovolí) vyhodit si z kopýtka a pozve svoji drahou polovičku na romantickou večeři, řekněme za osm stovek...
Platit 2000 Kč měsíčně (a více) za neomezený telefon + Internet nechce každý. Klidně bych se vsadil, že většina Čechů není ochotna vydat měsíčně za mobilní služby více jak 400 Kč.
Také si myslím, že kdyby se někdo vrátil k poctivému účtování, pouze za provolané vteřiny (v horším případě minuty) bez nutnosti volit tarif podle "volných minut" v ceně tarifu, bylo by vše jinak.
Kdyby na tomhle regulátor zapracoval, pravděpodobně by se pak mohla tato instituce zrušit, protože by pak asi začala fungovat samoregulace trhu.
Jelikož ve spoustě zemí, a nejen těch vyspělých, funguje telekomunikační trh na stejném principu, a lépe než u nás, regulátor tímto směrem uvažovat nikdy nebude.
Ano, regulace ma byt implementovana ex-ante, s idealne ex-post efektivitou. Ovsem pokud se dela blbe ci je tento postup neucinny (vznik ticheho kartelu), je nutne provest adekvatni zasah. Coz je pripad Komise a jejiho vstupu do roamingu.
Odkaz na pravni ramce - je jen ukazka, kde je to blbe, protoze regulace se dela z ekonomickych duvodu, nikoliv pravnich. Pravo je jen nastroj, ktery pro ekonomickou regulaci vytvorili a pouzivaji pravnici (v lepsim pripade, v horsim lidova tvorivost poslancu), kteri ovsem o ekonomickych moznostech regulace a jejich vazbe na samotnou strukturu trhu, hracu a technologii vedi pramalo.
Asi nejlepe si v tomto ohledu vede britsky Oftel.
já přiznávám, že jsem sice pomalej v myšlení, ale proč tolik averze k tomuto článku, když:
+ zástupce ČTÚ se zapojil do diskuze;
+ zástupce ČTÚ má v řadě věcí pravdu;
+ cílový stav musí být kompromisem zájmů všech stran;
Podotýkám, že se taky počítám mezi kritiky praktických (ne)kroků ČTÚ. Mimo jiné jsem i spoluautorem produktu, který má značně usnadnit provozování VoIP sítí a fungování VoIP operátorů (viz můj podpis). Podle mne je třeba nyní přijmout výzvu a začít věcně diskutovat, nejlépe přímo na půdě ČTÚ. Je otázkou, zda vůbec má ČTÚ partnery k jednání, kteří kvalitně a vyváženě reprezentují zájmy zákazníků, operátorů, průmyslu, ... atd.
vase urazka smerem k prezidentovi cr jen dokazuje vasi omezenost. vk naopak dokazal rict, ze se jedna o podvod. upravenym statistikam mereni oteplovacu tak muze verit jenom hlupak. vy jiste verite i pruzkumum stemu jako velkej jyrka coz?
ČTÚ se nevyjádřilo a ani jedné konkrétní výtce ke své práci, ignorovalo výtky evropské komise i OECD. proč si myslíš, že pár článků na lupě něco změní?
Díky za článek. V zásadě nemám co vytknout. Příjemně mě překvapilo, že je to od někoho z ČTÚ (tedy od někoho, kdo může reálně mluvit do věcí), to bych celkem nečekal.
je jasne, ze pan Svrcek mal radsej mlcat alebo sa mal ozvat kompetentnejsi regulator. Ale ked sa teraz neozve predseda CTU s nejakym zmysluplnym prehlasenim, bude to ubohe.
Naopak, ve chvili, kdy ze dotycny zacne zivit sam, dojde mu, ze ta neviditelna ruka trhu opravdu funguje, Jen nesmi byt omezeny a chapat ty principy komplexne, ne vytrzene z komplexu, coz je presne problem nekoho, kdo tvrdi to, co vy...
Jinak poskytnuti monopolu je pochopitelne take formou regulace. To jen tak na okraj.
Cely prispevek by se dal shrnout jako "Chci usetrit (chci vic penez), ale nechci nic delat."
Tohle je jedna z veci, se kterou v clanku plne souhlasim. V CR je "tupa" masa, ktera nadava na ruzne poplatky, ale pri zmince o tom, ze mohou jit jinam odveti, ze je to slozite a ze chteji, aby nemuseli nic delat.
Tak cumlaji pivko v hospode, nadavaji, ale pravidelne plati. Proc by jakakoliv spolecnost mela zlevnovat, pokud ma dost zakazniku, kteri bez problemu plati?
Je ale zvláštní, že do pole působnosti patří též Česká Pošta. (tedy žádný zahraniční gigant ketrému se ČTU bojí postavit) ČTU nutí českou poštudržet zbytečně služby zdarma lidem, ketří nejsou schopni nahlásit svou adresu, nevědí kde bydlí nebo se vyhýbají soudním obsílkám. Vynutí si 3-4 lete nezvyšování ceny pro konečného spotřebitele, nebo jiné socialistické vymoženosti regulátora -> absolutního vládce.
Váš názor by měl smysl, kdybyste se nedíval, jak to vypadá v okolních státech, a to i takových, které mají podobnou velikost trhu. Je smutné, když vyjde zboží ze zahraničí nakoupit několikrát levněji včetně poštovného. Nebo tedy spíš je to smutné pro obchodníky, protože věci jako oblečení v ČR už prakticky nenakupuji.
ale i z té části, kterou jsem četl je jasné, že nejlepším řešením je zcela ČTU zrušit. V tom okamžiku by se EU začala zajímat o to, zda telekomunikační operátoři nemají mezi sebou kartelovou dohodu. Pokud existuje regulátor trhu, zde náš ČTU, tak není možné toto udělat.
autor článku je zjevně liberál pracující na regulačním úřadu, už to samo o sobě nemůže fungovat, ale hlupák snad nebude aby nevěděl jak jiné úřady v Evropě postupují proti oligopolu operátorů - takže pořád čekám na odpověd´ proč to nejde i u nás?
Jsem jeden z 2,5 mil. platcu do statni pokladny. Pracuji a jsem OSVC. JA jsem stat. JA jsem moje frekvencni pasmo. JA jsem muj zajem a zajem MOJI zeme. JA jsem vzduch nad moji zemi a JA rozhodne nechci poslouchat, ze nechci regulovat. Kdo kdyz ne ja, chce mit hranice, kolik me muze najemce me frekvence v me zemi v me ekonomice, v horni - primerene hranici podojit? A take na to JA mam CTU. Nepotrebuji "odbory na ochranu zajmu operatoru", potrebuji spolek, ktery me ochrani pred neuhlidatelnym, neprimerenym "dojenim". Nechci behat z deste pod okap od operatora k operatorovi a zpet bez vysledku. Nechci mit na vyber jen ze 3 operatoru nebo jen 6. Chci zit, pracovat, spat i odpocivat, ne studovat ktery me vic doji nez ten minule a pod. Od toho tady mam CTU. JA ho mam, ale vidim, ze nepracuje pro mne. Co s tim udelam a co s tim udelat muzu?
Dvě následující "chyby" regulátora zdeformovaly telekomunikační trh na roky až desetiletí a způsobily stagnaci celého oboru. Jsou to:
A) Privatizace SPT Telecom tak jak proběhla. Myslím, že dnes již nikdo nepochybuje, že monopol měl být rozstřelen a prodán zvlášť jako minimálně 2 firmy a to Zákazníci a.s. a Dráty a.s. Důsledky tohoto kroku jsou stále markantní i po letech. (ČR je například světovou velmocí WiFi sítí, jen z tohoto důvodu)
B) Sloučení firem Telecom a Eurotel. Zde měl ovšem též zasáhnou ÚOHS.
Tyto dvě "chyby" jsou příčinou zakonzervování jak technologií, tak obchodních modelů všech operátorů někde na přelomu století. Jen namátkou - humorné přenosové rychlosti dat v sítích GSM, virtuální pokrývání signálem 3G sítí, žertovné "nabídky" AžDSL připojení, Ceny místních hovorů dražší než ceny hovorů do zámoří...
Nebyl stanoven počet tři a konec!! Může jich být klidně 300, ale musí si obhájit důvod svojí licence - tj. musí předložit schopný business plán a musí se v dohledné době dostat do ČERNÝCH ČÍSEL (tj. do ZISKU!).
Příkladem operátora, který neměl dostat licenci na CDMA je například takový U:Fon - volání zdarma, všechno zdarma je super, ale operátor kvůli tomu musel zrušit všechny značkovky a v podstatě se úplně vykašlat na volání a teď se drží v předsmrtné křeči v které ještě poskytuje nějaký mobilní Internet... Ale vypadá to, že zanedlouho se zatřepe a chcípne :-(
Jinak nutit operátory k pouštění virtuálů do sítě nelze - síť a infrastruktura operátora je jeho soukromý majetek, který si vybudoval. Je to jako kdyby k Vám domů chtěl někdo nastěhovat rodinu Oláhovu a Deméterovu, protože těm chudákům někdo přes noc vytrhal parkety a uřezal topení a někde bydlet potřebují :-DDD
Microsoft neni zadny monopol. Muzete si svobodne koupit reseni od rady jinych dodavatelu. Jedine skutecne monopoly vznikaji statnim zasahem, ktery lidem zakaze ci znemozni pouzivani alternativy, jinak vzniknout nemuze a nikdy ani nevznikl (ani ten Standard Oil ne).
Koukám, že se zde sešlo dost frustrovaných uživatelů, kterým připadá, že platí moc vysoké ceny. A víte co? Já ten pocit mám taky. Platím moc za mléko, za nájem, za rohlíky, za oblečení a nedávno jsem si chtěl koupit nové auto a zjistil jsem, že je drahé a mě to přijde nehorázné! Chci levné a kvalitní věci a chci je hned! Je jasné, že stát selhává při regulaci cen a existuje jediné řešení - EK paušálně nařídí snížení všech cen na všech trzích na nulu. Tímto jednoduchým opatřením dramaticky zvýšíme životní úroveň všech obyvatel, protože si všichni budou moci dovolit vše. Nechápu, proč to dosud neudělali, asi jsou všichni podplacení
Velmi se omlouvám za obhroublé výrazivo, ale takový blábol jsem už dlouho nečetl. Jímá mne hrůza, že autor zřejmě může z titulu své funkce (?) ovlivňovat dění v oblasti telekomunikací u nás. Podle mne je ideologicky zaslepen a apriorně odmítá akceptovat realitu.
Především na pohádky "O všemocné ruce trhu" snad už nikdo dávno nevěří, možná tak facebooková generace; až se ale začne živit sama, probere se také.
Autorovi bych doporučovat vylézt mezi lidi - jeho výrok "uživatelskou leností zbývající šedé zákaznické masy" mne uráží. Opravdu si myslí že někdo má čas neustále zkoumat, která nabídka toho či onoho operátora je momentálně výhodnější a hlavně absolovovat pokaždé příslušný byrokratický kolotoč? Nebo chce říci, že uživatelé v zemích s výrazně levnějšími službami toto provozují jako oblíbenou kratochvíli? Už dávno je pryč doba, kdy bylo účelné odlišovat období slabého a silného provozu či národního a mezinárodního provozu (navíc v síti jediného operátora), přesto se to děje. Za vrchol zvrhlosti poovažuji názor, že "trh ... xDSL. Ten je v ČR regulován v podstatě od začátku ...". To přece nebyla regulace, ale její přesný opak, poskytnutí monopolu!
Proč se např. v licenčních podmínkách neobjevily jasné a striktní sankce, pokud operátor podmínky nedodrží nebo podmínky jasně odrbe (např. Vodafone UMTS). Proč jsou ty podmínky často gumové?
Tak jinak pánové, pohár trpělivosti už přetekl. Nehledejme chybu v ČTÚ - lidi na ČTÚ prostě dělají hovno, protože je nikdo nenutí, aby dělali něco jiného, jediný okamžik kdy makali, bylo krátké období s ministerstvem informatiky, kde seděli lidi, co tomu trochu rozuměli a měli nějaké plány.
Za poslední 4 roky spadal ČTÚ pod 3 různá ministerstva a 3 různí ministři, za měsíc se navíc bude opět přeskupovat. Nyní radu ČTÚ volí a jmenuje Ministestvo obchodu a průmyslu, která má tuhle oblast velmi krátko.
Takže pojďte udělat nějaké profesionální memorandum a požadavek na odvolání celé rady, protože prostě podle objektivních hledisek dělá svou práci dlouhodobě špatně, stanovme nějaké priority, které požadujeme a pojďte je bombardovat. Pojďte z toho udělat nějaký argument do volebních debat, ať nám tady Paroubek slíbí že nám dá mobily zdarma ze zisku ČEZ a ostatní strany ať slíbí, že se tomu budou věnovat. A pak je pojďte každý týden veřejně jebat jestli tak neudělají.
Jestli jste si nevšiml, lidé chtějí určitý druh regulace (ne nařízení snížení cen) na trhu který má omezené vstupní podmínky. Rohlíky může prodávat každý, alkohol může prodávat každý kdo dostane formálně licenci, ale u mobilních operátorů byl stanoven počet tři, konec. Zásadní to rozdíl.
Ja taky neuvadim politickou prislusnost, pouze dedukuji, ze pan Svrcek ma spise liberalni nazory a domniva se, stejne jako ja, ze "zbachrateli, lini a prezrani operatori" dostanou drive nebo pozdeji pres prsty pouhym fungovanim trznich mechanismu, nikoliv zasahy nejakych uredniku, kteri nemaji ani know-how ani informace ani motivaci k tomu, aby provedli jakekoliv zasahy kompetentne.
Na rozdil od vetsiny prispevatelu se nedomnivam, ze mi pomuze nejaky urad a snazim se vlastnim pricinenim bud a) sehnat si levnejsi variantu nebo za b) si na to, co chci, vydelam.
Vas nazor na lobbying, to uz je ciry vyron naivity. Bud se naucite pragmaticky vnimat realitu a podle toho se v zivote zaridite a nebo jste naveky odsouzen k planemu hudrovani na forech :o)
Když vám nedochází princip, tak snad raději nic nepište. Na rozdíl od oligopolu mobilních operátorů je trh s rohlíky trhem s vysokým počtem soutěžitelů a regulace by na něm byla zbytečná.
Problém je, že i když v Česku během 5-10 let (každý dle svých možností) změníte (kvůli nespokojenosti) několikrát banku, poskytovatele telefonních služeb či Internetu, změna nenastane prakticky žádná.
Prostě, něco málo se zlepší a něco málo se zase zhorší. Záleží které to "málo" momentálně více využíváte...
Dnes, pokud nemusím, tak experimentuji minimálně. Čas strávený hledáním ideálním varianty (u mne nevyhrává vždy zrovna ta nejlevnější varianta, ctím hodnotu věcí a poskytovaných služeb) a ztracené nervy jsou pro mne cennější než, často nepatrná, roční úspora (cenu vztahuji zpravidla na kalendářní rok, měsíční odhady bývají zavádějící).
Až někdy nebude takový bordel v informacích poskytovaných zákazníkům tak možná budu některou z uvedených služeb chtít měnit častěji. V současnosti, je pro mne většina změn, které jsem ještě ochoten posoudit, k horšímu. U některých vyzkoušených služeb jsem se po pár kolečkách vrátil k původní službě, dnes již zpravidla nenabízené...
To myslíte tak, že liberální názory diskvalifikují každého z možnosti zastávat takovouto funkci a regulační úřad by měl být výhradně obsazen sockomouši, kteří si myslí, že úředník je schopen lepších úvah než businessman?
Z oboru?!
Tak proč sám nemluvíš profesionálně?
a) Opravdu jde o srovnání regulátorů? A nezávislé?
b) Dokázal by jsi to doložit čísly?
c) V kterých letech se přidělovaly kmitočty pro mobilní služby?
Pokud si budeš umět odpovědět, pak se podivíš i pobavíš.
S 3G je to zábavné, teď se snaží všichni - ale ne kvůli nařizování, kvůli vzájmené konkurenci.
Nemělo by místo výčtu vedlejších opatření zaznít spíše něco zásadního - třeba "Co dělá ČR pro vytváření podmínek pro příchod investic do sítí 4.generace mobilních komunikací"? A co pro rozvoj optických přístupových sítí? Je snad pro blízkou budoucnost něco důležitějšího? Uměním je rozlišit která regulace pokrok přináší a která brzdí. Abychom nebyli brzy skanzen....
Ta anketa je vtipná. Myslím si, že ten náš by měl regulovat méně, protože to dělá tak blbě, takže bude lepší, když do toho nebude moc šmatat. A teď co mám zaškrtnout?
S tímhle názorem nemůžu souhlasit. Banka dávno vyřešená - za soukromý i firemní účty neplatím prakticky nic (jen inkasuju úroky), úroveň služeb vynikající. Pevný telelekomunikace taky - spolehlivný kvalitní VoIP, účtování 1+1, sazby většinou nízké až zanedbatelné. V obou těchto oborech ale funguje normálně konkurence, takže tam to opravdu závisí možná na pohodlí (lenosti) lidí.
Ale mobilní komunikace je bez skutečné konkurence, takže tam bylo pro mě řešením jen snížit spotřebu na minimum, pokud možno k 0. Rozumnou nabídku, která by byla opravdu využitelná, jsem nenašel ani u jednoho ze 3 operátorů a ani u podstatně levnějších šedivých operátorů.
Ale pane kolego, píšete nesmysly! Jde totiž o to, že pro mobilní veřejné telefonní služby je omezený počet dostupných frekvencí. Takže pokud se objeví jakýkoli nový žadatel mimo státem organizované "výběrové řízení", bude s pravděpodobností blížící se jistotě odmítnut. A to právě z důvodu nedostatku frekvencí pro přidělení. Ostatně, můžete si to vyzkoušet - požádat o příděl může prakticky kdokoli. Všechny ostatní podmínky, jako černá čísla a pod., jsou vcelku podružná selekční kritéria až v okamžiku, kdy ono výběrové řízení probíhá.
Pokud se týká Ufona, ten se k postu "čtvrtého mobilního operátora" dostal tak říkající zadními vrátky a proti záměrům ČTÚ. Totiž tehdy, když implementace evropské legislativy umožnila, provozovat mobilní telefonii i na frekvencích MobilKomu, dříve určených pouze pro trunkové radiostanice.
Zcela pravdu také nemáte v otázce virtuálních operátorů, byť je nepopiratelné, že infrastruktura operátora je jeho soukromý majetek. Co ale není soukromé, to je rádiové spektrum, které mobilní operátoři využívají! Přidělené frekvence jsou totiž "národním bohatstvím" (jinak řečeno, každý občan vlastní přibližně desetimilióntinu spektra), které v naší demokratické společnosti stát jen spravuje, a to prostřednictvím ČTÚ. A operátoři si kmitočtové příděly nekupují, ale jen "pronajímají". Specifické přitom je, že služby pak operátoři poskytují faktickým vlastníkům toho národního bohatství, které si "pronajali". A je evidentní, že pokud by ten vztah nebyl upraven nějakými "regulemi", mohl by nájemce snadno vlastníka "přechytračit". Takže je celkem logicky možné a žádoucí, přijmout taková opatření, aby nájemci nezneužívali své postavení vůči vlastníkům. A takovým opatřením (podstatně mírnějším, než přímá regulace koncových cen) může být například "věcné břemeno", spočívající v povinnosti operátorů, poskytnout za náklady a přiměřený zisk možnost využití síťové infrastruktury jiným subjektům. Další možností je například tzv. "funkční separace" která umožňuje rozdělení operátora na část síťovou a část služeb, s tím, že síťová část je pak povinna umožnit za nediskriminačních podmínek přístup k infrastruktuře vedle své "službové" složky i jiným poskytovatelům. (Funkční separace je zakotvena v novém evropském regulačním rámci a zatím neplatí. Mimochodem, příznačné je, že jedním z nejvíce protestujících národních regulátorů proti uzákonění takové možnosti byl náš ČTÚ.)
Volny trh je nejefektivnejsi forma rizeni ekonomiky, ovsem s tim, ze musi byt naplneny jeji predpoklady - coz v realite nenastava. Takze zustavaji jen dve moznosti - bud ji regulovat tak, aby se odstranil rozpor mezi predpoklady a realitou, nebo je vysledkem prusvih.
Proc by mela zlevnovat, kdyz tu jsou dve jine varianty, ktere jsou uplne stejne drahe ... a lidi to vedi, proto na zmenu operatora rezignuji. Usetrit 5Kc mesicne a kvuli tomu menit operatora ? Musel bych byt blazen. Znam nekolik lidi, kteri uz prostridali vsechny varianty, znam i takove, ktery cyklus zvladli i dvakrat. A jejich konstatovani ? Vsude je to stejny, tihle ti daji o desetnik lepsi SMS, ale o korunu drazsi hovor, tihle maji tarifikaci 1:1 a 4Kc/min, tamti maji 60+60 a 3Kc/min ...
Uz jen porovnat v(naprosto umyslene vytvarene) dzungli cenovych programu alespon jeden od kazdeho aby si +- odpovidaly je prace na nekolik tydnu.
Mam i nekolik kolegu, kteri pracuji pro operatory a operator nema porebu resit odchazejici zakazniky, za stejne obdobi k nemu prijde stejne mnoztvi zakazniku od "konkurence", kteri odesli z naprosto stejnych duvodu.
Regulator by mohl napriklad povine roztrhnout provoz infrastruktury od provozu sluzeb a pozadovat, aby provozovatel infrastruktury fakturoval vsem stejne ceny. To by bylo vubec to nejlepsi, co by se mohlo stat a melo by to takto platit pro veskere omezene zdroje(v tomto pripade frekvencni pasmo) regulovane statem.
Plky. Monopoly nevznikají jen dílem státu, ale mnohdy zcela samovolně v důsledku věcí, třeba jako výsledek technologického lock-inu (Microsoft), nebo jako výsledek postupného vývoje a rozdílné tržní síly jednotlivých soutěžitelů.
Na všemocnou neviditelnou ruku věří jen hradní klimatolog a pár absolventů jednoho žižkovského gymplu. V realitě jsou splněny předpoklady efektivního fungování tržního mechanismu jen částečně - proto je ostatně třeba regulace, která de-facto napravuje nenaplnění předpokladů pro efektivní fungování tržních mechanismů.
Autor článku spotřebitele obviňuje z lenosti hledat tu nejvýhodnější nabídku mobilních operátorů.Jenže vlivem jejich monopolu,tiché dohody a nečinnosti ČTU lze tu nejvýhodnější nabídku hledat jen velmi těžko.Jako příklad uvedu sebe-nechci paušál protože moc nevolám.Hledal jsem tedy něco výhodnějšího mezi předplacenkami všech tří operátorů a zjistil jsem,že jejich ceny jsou prakticky totožné.Všichni nabízejí v základu pouze jedno poměrně drahé volání zhruba za 6 Kč/min.
Pokud neexistuje určitá tichá kartelová dohoda mezi operátory,jak mi někdo vysvětlí toto:
1)proč dva ze tři operátorů upustili od vteřinové tarifikace
2)proč všichni tři zrušili výhodnější sazby do vlastní sítě
3)proč mají všichni totožné ceny.
Takže vlastně nemáte na výběr neboť od všech operátorů se dovoláte všude bez ohledu na sít za přemrštěných 6 kč.Pokud chcete nějaké zvýhodnění,musíte si připlatit,takže jste vlastně s úsporou zase na nule.
Všude ve světě je volání do vlastní sítě výhodnější,jen u nás ne.
Další kapitolou jsou datové tarify.Předražené paušály za které dostanete mizernou rychlost a směšný FUP.Jeden operátor nabízí za 38 kč týdně 15MB FUP týdně a přístup je omezen na email a web n walk.No to je směšné,za 15 MB stáhnu akorát mail s pár fotkama.Ostatní tarify nejsou o moc lepší-drahota a samá omezení...
Ano, ja retenci mam a za nedlouho bude jeste lepsi. Stejne tak jsem presvedcil vetsi cast rodiny. Ale casto slysim "Ja na operatora volat nebudu, stejne zrovna me nic neda, tak to nema cenu"...a ty lidi plati dal.
VOIP je pro ne slozite, nechteji vic telefonu. Chteji jen min platit a nic pro to nedelat.
Mrkvosoft je pravděpodobně jediný významný monopol (nebo spíše firma která se může chovat jako monopol) který vznikl bez podpory států (nebudu mluvit o případech kdy v jedné mrňavé zemičce někdo skoupí určitou výrobkovou oblast)
Co se týče druhého odstavce, veškerá literatura co jsem si kdy nastudoval mluvila o opaku. V realitě jsou splněny prakticky všechny předpoklady k efektivnímu fungování tržních mechanismů. Ale jsou vyjímky potvrzující pravidlo, většinou v oblastech ztížených vstupních podmínek (kam telekomunikace rozhodně patří), kdy určitý státní zásah může být prospěšný. Nicméně se ona regulace nesmí přehánět, spíše než regulace se hodí "pobídka ke zvýšení konkurence", zde např. podpora alternativních operátorů