Zásadní chybu jste udělal v tom, že jste koupil zboží u firmy, která si váží svých zákazníků a ne u místních obchodníků. Tudíž šlo všechno hladce, rychle a příjemně a vy jste nedostal možnost zažít pořádné reklamační dobrodružství.
Mimochodem, u levných věcí je zcela běžné, že po mě americký prodávající ani nechce poslat poškozenou věc zpět, vystačí si jen s tím, že mu popíšu problém a on obratem pošle funkční kus zpět. Vychází z předpokladu, že jsem poctivý zákazník, který si nevymýšlí, a že by ho tudíž vrácení věci a zkoumání skutečného stavu stálo mnohem víc peněz, než když to prostě hodí za hlavu a zboží pošle rovnou (a že se na tom 0,00nic procenta podvodných zákazníků "napakuje"? Stejně to bude jen jednou, podruhé už si je ověří...). Vydělají na tom oba - zákazník má funkční zboží zpět velmi rychle, obchodník ušetřil na zkoumání poruchy a ještě si získal loajálního zákazníka (no co myslíte, až budu příště kupovat další podobnou věc, budu se vůbec namáhat s hledáním alternativního prodejce, který mi sleví půl dalšího dolaru, nebo půjdu rovnou tam, kde mám dobrou zkušenost?) - a nejspíš ne jen jednoho (až se mě někdo zeptá, kde by se dala koupit podobná věc, kam ho asi pošlu?).
A nejlepší na tom je, že na to není potřeba žádný zákon "o odstoupení ze smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů", stačí oboustranná důvěra.
Na zboží za 150 EUR (původní limit) stát na DPH nově získá 735 korun. Tím máme dán horní limit nákladů na výběr DPH. Velmi by mě zajímalo, kolik jsou skutečné dodatečné náklady na proclívání od 22 EUR (např. další úředníci, kteří všechny ty mrňavé balíčky musí otevřít a prozkoumat, odeslat upozornění na celní dluh, vyřídit přiznání, atd.).
Víc než snížení limitu mě štve doba, kterou teď balíček v celním řízení stráví, plus vyděračský přístup pošty s jejím výkupným za vydání balíčku (96 korun za "skladování", i když odmítnu jejich službu vyřízení celních formalit).
Tak naokraj - po změně limitu mi už přišlo z Číny 6 balíčků s deklarovanou cenou pod limit (u většiny to ani nebylo moc daleko od pravdy) a ani jeden nespadl do celního řízení, všechno šlo přímo.
Naznačuje to, že po zhruba prvním měsíci, kdy fakt magořili na kvadrát, se situace zvolna vrací do rozumnějších kolejí. Snad to takhle zůstane - ač se mě to dotýká, tak celkem akceptuji, že při zboží nad 100EUR by se DPH platit měla (vliv na domácí trh byl v řadě oborů citelný), naproti tomu buzerace u skutečných drobností smysl nedává.
Nic jineho nez blbost. Doporucuju si nastudovat, kdo je koncovy zakaznik (spotrebitel) na ktereho se obcansky zakonik vztahuje a kdo neni...
Pokud pouzivate PC k praci (k dosazeni odmeny) tak nejste koncovy zakaznik, PC pravdepodobne kupujete k zivnosti, a pravidelne odepisujte -> pak je vas vztah spite rizen obchodnim a nikoli obcanskym zakonikem.
Také jsem nakoupil v jednom evropském internetovém obchodě, zboží bylo za 30 tisíc, takže celkem drahé, no dorazilo během 3 dnů. Po několika měsících používání jsem musel na reklamaci. Avšak evropská záruka, v autorizovaném servisu ani nemrkli a hned se do toho pustili, samozřejmě zdarma v rámci záruční opravy. Stačila jen kopie faktury. Obchod a značku výrobku neuvádím, jde o to, že když se chce, tak to funguje k oboustranné spokojenosti.
Píšete "Od dubna 2011 byl snížen limit, od kterého se z dovezeného zboží musí platit DPH, na 22 EUR. Těžko říct, zda tento krok měl zvýšit příjem státní kasy, „ochránit domácí trh“ nebo ukázat lidem, co měli tu drzost a koukali se po světě, že největší ctností je stále nevyčuhovat, zalézt do řady a spokojit se s tím, co Moudrá Vrchnost milostivě povolí."
Krásně jste se rozepsal, ale jaksi jste zapoměl že DPH se platí u veškerého zboží nebo služeb které se v ČR nakoupí. Takže jeho uplatnění je jen zavedení férovějších podmínek i pro někupy na eshopech mimo EU.
Ze prodejce prodela me vubec nezajima, a mate narok nauhradu vsech nakladu spojenych s reklamaci - tedy samozrejme dopravy(vlastnim autem) a samozrejme i te zapujcky, kterou pouze snizujete skodu, kterou vam nefunkcnost/nemoznost uzivani produktu pusobi.
Pro informaci (vasi). Me napriklad jednodenni nefunkcnost PC pusobi skodu (tedy naklady reklamace) 10kKc. Pokud si tety za tisicovku na den pujcim prislusnou komponentu, tak tim tu skodu razantne omezuji a mam samozrejme narok na uhradu (a muzete jako prodejce byt rad, ze po vas nechci tech 10k). Existuje na to i soudni judukatura, ale hledat vam to nebudu.
Neprodavejte smejd a starejte se o spokojenost zakaznika.
Kdepak, s autem se sakra pletete. I kdyz za zbozi zodpovidate, tak mate jine moznosti dopravy a podstatne levnejsi (pokud to umoznuje podstata veci) - vlak, autobus, mhd... a v takovem pripade auto neni nutny naklad k uplatneni reklamace...
Imho. take to to ze si pujicite grafickou kartu neni nutny naklad spojeny s reklamaci (PC vam nezlouzi jinak nez pro zabavu), kdezto si zkuste zit mesic bez pracky, nebo sporaku. Zde je proplaceni jeho zapujiceni opodstatnene.
Doporucuji vam si nastudovat detailne obcansky zakonik a dalsi patricne zakony, nez placnete dalsi takovotou pitomost.
Jinak v zakone o veskereych nakladech neni ani slovo, ale je rec o nakladech nutnych - to ze ste zhyckany a neznate nic jineho nez auto neni nutnost, stejne tak to ze se neuimite o volnem case zabavit jinak nez u PC :-)
A netvrdte, ze vam PC slouzi k obzive, to by ste totiz nemohl byt koncovy zakaznik (spotrebitel) pro ktereho tyhle paragrafy plati :-)
S tim Kindle je to sice zajimave, nicmene lidi casto kupuji Kindle v CR. Proc?
- cena kolem 4300 Kc je pro mnoho lidi akceptovatelna.
- zaruka je 2 roky (nikoliv pouze rok jako u Amazonu).
- ctecku mate okamzite k dispozici, treba i ten den.
- spousta lidi neumi nakupovat v zahranicnich eshopech (navic Amazon je HODNE (!) neprehledny eshop, bez ohledu na to, ze si to jini nemysli) + nutnost pouzit platebni kartu.
- eventualni reklamace se neobejde bez komunikace v AJ
Takze suma sumarum, nevim, proc se nad tim autor pozastavuje, ze spousta lidi kupuje Kindle v CR. Vsechno neni jenom o cene a usetrit za kazdou cenu, to by uz autor clanku mohl vedet!
Jinak snizeni limitu na 22 euro je zalezitost narizeni Evropske Unie, ne CR, jak se autor snazi vsi silou ve clanku podsouvat ("Však my vás naučíme, že správný občan nakupuje v místním krámku a spokojí se s tím, co tam mají!")
Reklamoval jsem na jaře základní desku a měl jsem PC nefunkční dva měsíce (skrz opakované opravy/výměny), fakt lahůdka. Nakonec jsem to řešil výměnou desky+procesoru+pamětí, než abych ještě dál čekal. Pochopitelně u jiného prodejce, a moje další nákupy budou taky jinde, bez ohledu na pohodlí, které u původního prodejce mám (a určitých sentimentálních důvodů).
Reklamoval jsem dva různé disky Seagate, od kterých jsem dávno neměl žádný doklad. Žádné takové martyrium jsem podstoupit nemusel, dal jsem googlu seagate warranty, zvolil jeden z prvních odkazů, vyplnil sériové číslo, vybral si nějaký z nabízených kódů chyby, jako cíl zvolil Rakousko. Posláno jako doporučené psaní za lehce přes 200Kč, tedy s podacím lístkem a odpovědností pošty do cca 1000Kč.
Zakon o nakupu na ICO nemluvi a nikde o tom neni ani zminka. Zakon pouze rika, ze pokud jde o nakup zbozi za ucelem jeho vyuziti pro obchodni ucely => NIKOLI o jeho SPOTREBU, je smlouva uzavrena podle obchodniho zakoniku. ICO stim nema a nikdy nemelo nic spolecneho.
Pokud si tedy jakozto podnikatel koupite PC, ktere budete spotrebovavat (tedy jej nehodlate dal prodat nebo dodat jakou soucast nejake dodavky ...) tak kupujete (jakozto fyzicka osoba) dle obcanskeho zakoniku - bez ohledu na to, ze si na doklad nechate uvest ICO (ktere tam vubec nepotrebujete, protoze pokud me skleroza neklame, do 40k staci anonymni faktura, nebot jde o spotrebni zbozi).
Nezminuju samozrejme dalsi varianty, ze si PC koupite jakozto fyzicka osoba - nepodnikatel, a prodate jej fyzicke osobe - podnikateli (a klidne sam sobe) a to klidne "ustni" (a naprosto platnou) smlouvou, tudiz si jej muzete samozrejme dat do nakladu (pokud pominu DPH, samo).
Ad dodavatele - a on vas nekdo nuti od takoveho dodavatele neco nakupovat?
No taky si zde napíši zkušenost s reklamací. Tentokrát je to z trochu jiného soudku - u harddisků Seagate je 5letá záruka, ale prodejce ručí jen za 2 roky, pak jen výrobce (případně když prodejce zkrachuje). Měl jsem pár takových HDD, tak jsem se do toho pustil, tušil jsem, že to nebude procházka růžovým sadem. První chuťovkou bylo zjistit jak se to dělá, po dost dlouhém googlení jsem e-mailoval prodejce a ten mi posla odkaz. Tam jsem prostudoval desítky stran (kdy není reklamace uznána, za co Seagate neručí, velmi podrobný popis jak to zabalit - do 5 cm molitanu, mnoho fotek jak to nebalit...) abych vytušil postup. Ale detaily tam nebyly - třeba kam zaslat ty HDD, kde najít RMA... Zjistil jsem, že na reklamaci se musím zaregistrovat - ale po vyplnění adresy mi to nabídlo jako stát jen USA a Kanadu. Tušil jsem zádrhel - stránky si myslely, že jsem z Ameriky (tohle snad zvládne i mini e-shorp). Zjistit jak ho přesvědčit ke změně zabralo další kvantum času. Z www.seagate.cz to přesměrovávalo na ty americké. Našel jsem ale schovaný přepínač, už jsem mohl zvolit ČR. Pak několik desítek vlezlých dotazů (možná 50) než jsem se mohl zaregistrovat. Vyplnil jsem sériová čísla a typy, pak jsem zjistil, že to lze reklamovat jen v Rakousku či Polsku (nebo dále). Výrazně doporučují to poslat doporučeně (na což jsem se vybod). Také vyžadují dokumentaci T1 (bez dalšího vysvětlení o co jde - v EU to zákazník nepotřebuje). Cestou jsem potkal řadu odborných pojmů, na které se běžný uživatel absolutně nechytá. No a samozřejmě moje poštovné nezaplatí, a naše zlodějská pošta chtěla za balíček 420 Kč. 5 hodin práce. Pro menší množství disků je to finanční nesmysl.
Vcelku s vámi souhlasím, jen jsem upozorňoval na to, že není možné přepravu na reklamaci zbytečně prodražovat - to by nikdo neuhradil a ani soud by takový náklad neuznal. A souhlasím i s tím, že pošta někdy dokáže zničit i to, co by vlastně zničit nemělo jít. Nebo to ztratit. Navíc reklamační řád pošty vychází z předpokladu, že máte rentgenový zrak a vidíte, co s obsahem nepoškozeného obalu provedli - otevřít balík ještě před převzetím na poště a zkontrolovat obsah vám "dovolí" jen při viditelném poškození obalu (musíte je k tomu většinou donutit).
Jenže ani osobní přeprava vám nemusí pomoci. Rozmáhá se zlozvyk, že opravny fungují jen jako sběrny a stejně to pak nějaký dopravce vozí do centrálního servisu bůhvíkam a zase zpátky. Závadu posuzuje až ten centrální servis - takže s tím klidně o zem třísknout mohou. A vy se pak klidně můžete pár let soudit o náhradu škody...
A to je přesně důvod, proč mnoho elektroniky i počítačových komponent kupuji v Tescu za rohem.
Když je problém, tak to přinesu a je vyřízeno. Dokonce u měnších částek nedělají ani problém s tím, že přinesu věc ok, jen se mi nehodila a bez problémů vrátí peníze.
Samozřejmě vím co je kšunt a co ne. Kupuji jako znalý.
Dobry den, chtel bych se zeptat zdali nekdo z Vas ma zkusenosti nebo vi jak probiha reklamace u britskeho amazonu? Vim ze se musi zavolat na jejich infolinku a tam se s nima domluvit. Nicmene jde mi spise o to zdali budu muset hradit postovne do Britanie v pripade, ze budu vadne zbozi muset poslat zpet? A to rozhodne neni levne. Jde to pres 400 kc.
Však jsem to tu popisoval:
http://www.lupa.cz/clanky/reklamaci-zbozi-ze-zahranicniho-eshopu-se-nebojte/nazory/394812/
Britskému Amazonu je radno vyhnout se na sto honů.
Víte je velká spousta zákazníků, spotřebitelů, kteří zneužívají svých "práv". Souhlasím s Vámi, že prodejce se musí starat o spokojenost zákazníka, většina to určitě dělá, je to z hlediska dalších příjmů rozumné. Šmejd prodává ten obchodník, který má zákazníky, kteří šmejd chtějí koupit. Předpokládám že mi rozumíte. Takový zákazník má v hlavě nastavené přesně Vaše uvažování, tedy : "že prodejce prodělá mě nezajímá". Rozumný zákazník s prodejcem komunikuje, nekupuje šmejd a v případě reklamace většinou jde o proces, který obě strany zvládnou s přehledem. Vzhledem k Vašim vysokým příjmům, zkuste se posunout do kategorie zákazníků, kteří nekupují šmejdy a zkuste nakoupovat u obchodníků, kteří Vám budou schopni poskytnout takový servis, jaký očekáváte. Hezký den
Ja bych si rad smejd nekupoval, jenze drtiva vetsina prodejcu mi nabizi nalesteny houno, ktery vychvaluje az do nebe a pak se divi, kdyz jim "nachciju do krku" pri reklamaci.
A jesli mate pocit, ze marze 100% je malo, a ze utratit rocne za servis 100k je taky malo, tak ja mam pocit ze za svy prachy chci dostat odpovidajici vysledek.
Bohuzel pro 90% prodejcu plati, ze chteji ze zakaznikem vydrbat. Potom nezbyva, nez vydrbat snimi. Prodejci se jiste vyplati zacalovat 30k kvuli reklamaci veci za 500 ... ;D. Toz kdo chce kam...
Ja totiz od prodejce ocekavam predevsim jeho vlastni aktivitu smerem k minimalizaci problemu => pokud jdu reklamovat zbozi, ktere sem si "vcera" koupil, a on chce mesic zkoumat ... mno tak mu to jednoduse osladim, naprosto v souladu se zakonem.
Každý prodejce si může vybrat, jestli bude zmrd co se pohybuje na hranicích zákonných lhůt, nebo se bude snažit ze všech sil, aby u něj zákazník nakoupil i příště.
Btw, zákony jsou dynamická věc vznikající kodifikací ustálených společenských norem, ne kamennou deskou od boha s nápisem "reklamovanou věc 30 dnů zákazníkovi pozdržíš"
Dobrý den,
po přečtení článku, bych rád přidal svojí trošku do mlýna kdy právě s reklamací TomToma jsem docela bojoval.
Tak v jednom nejmenovaném obchodě jsem jí koupil né na osobu ale na IČO takže mě s tím poslali "do háje" a prý si mám řešit reklamaci přímo s TomTom. ten má opravdu, jak článek popisuje docela průhlednou a jednoduchou metodu, kdy zavoláte na českou linklu, pobavíte se, oni načnou případ a vy pak jen zabalíte a odešlete balík někam do Holandska. Potud je to krásné a běží to hladce jak liška. I lidé tady v ČR jsou na lince vstřícní a ochotní. Ale teď ke způsobu jakým v Holandsku ty reklamace řeší, to už je na mě silná polívka.
Takže - měl jsem baterii, která nevydržela ani 10 minut. Navigace tím pádem za jízdy chcípala. První poslání do Holandska a soudruzi to řešili tím že "nahráli jsme vám poslední verzi softwéru". hmm to mi přišlo vskutku kuriózní řešení problému kdy je vybitá baterie. Druhé poslání do Holandska skončilo výměnou kus za kus. Bez varování, prostě můj vyzkoušnej, chodící dobrej kus mi vzali a poslali nějakej novej. Kvůli baterce !! To kdybych tušil, tak si jí radši koupím za své a vyměním saám. No ale to czdaleka není konec. Pak mi novej kus tuhnul Ale tuhnul tak nějak záhadně. Jen po zahřátí a jen někdy. Ale pak se nedal třeba 2 hod používat než zase vychladl. Byl to teror. Když jsem to fakt odzkoušel (měsíce běžely) a volal na linku ať mi založejí novej případ, odbyli mě s tím že ať zkusím aktualizovat sw, že předtím mi to nepošlou. Já nasr* aktualizoval sw a další měsíce se trápil abych ověřil že to fakt intermitentně zlobí. Jenže když jsem volal dále, záruka už vypršela. Naštěstí to nevadilo a zalogovali mi nový případ a frrr do Holandska. Poučen předchozím zážitkem s aktualizací sw, ujišťoval jsem pána na telefonu ať to tam napíše že nechci řešit aktualizací sw a že jde o tvrdou chybu tj. zapnotu to a zdánlivě jim to tu chvíli bude fungovat. Na papír do krabice jsem dal ohromnou ceduli v EN s vykřičníkama popisující proč mi nemají upgr. sw. Ty kokoti holandský to ani nečetli. Přišel veselý dopis "povýšili jsme vám verzi softwéru" s vadným kusem. No ale když to šlo počtvrté tak už mi vyměnili kus za kus a ten zdá se podle všeho funguje. Celá ta peripetie trvala tak třičtvrtě roku, kdy jsem navigaci nemohl používat a musel jim dělat blba co jim to testuje to bylo nejhorší, furt za jízdy za volantem zkoušet co to dělá a nedělá. Prostě v TomTom mají nějaké procedury a podle mě prostě lidem mezi sebou prohazují vadné kusy. Tím každému znich tu jejich závadu "vyřeší" a jsou z obliga. Proto když se řekne TomTom a servis, doteď mě zamrazí v zádech. Přesto jsem nenašel pro mě lepší volbu navigace (po technické stránce) ale servis jsem mizernější nezažil.
Nakupoval jsem u Amazonu věc cca za 10K kč. V té době byl v USA známý, takže jsem využil jeho přechodnou tamnější adresu pro doručení zásilky. Vybral jsem si standardní dopravu (byla levná, doba dopravy asi 4 dny do jiného státu v rámci US). Zboží mělo být zasláno ze dvou různých míst a byli deklarovány dva balíky.
První balík dorazil....vše ok.
Druhý balík (cca za 9000) dle UPS dorazil a byl zapsán i čas předání zboží. Po kontaktování známeho jsem zjistill, že nic nedorazilo a UPS pokud tam bylo, tak v době jejich nepřítomnosti.
Čekali jsme ještě asi dva dny, jeslti se zboží neukáže (jeslti UPS zásilku nepřiveze po druhé pro nezastižení nebo tak něco). No nic se netalo a zboží stále nikde.
Obrátil jsem se na Amazon a vylíčil situaci, že balík u "kamaráda" nemám a on bude už za 3 dny odlétat. Ten den mi přišel email od Amazonu, že se velice omlouvají za způsobené komplikace a že okamžitě expedují nové zboží a aby zboží stihlo dorazit dříve než kamarád odletí (standardní dopravou by se to už nestíhalo), na jejich náklady, že zboží odesílají expresní leteckou dopravou.
Druhý den bylo zboží u kamaráda a mohl ho zabalit ke svým zavazadlům :)
U mě Amazon jednoznačně spokojenost :)
Ono by stacilo, kdyby kupujici bez vyjimek trvali na uplatneni vsech svych prav pri reklamaci - tedy vcetne nahrady zapujcky po dobu reklamace (na coz maji narok). Ono by se pak prodejci jednoduse vyplatilo jim to vymenit na miste kus za kus (pripadne jim alespon neco pujcit - uzasna vec kdyz reklamujete trebas VGA a mate mesic nefunkcni PC).
Když pominu to, že výši DPH u nás rozhodně za rozumou nepovažuji, není problém ani tak v samotném DPH (a clu), ale ve způsobu kterým jeho výběr probíhá. Pokud to přirovnám k těm reklamacím, tak stát se nechová ani jako český prodejce který požaduje originální balení a využívá plně lhůtu kterou má, nemluvě o chování obvyklém v USA, naopak, stát v tomto případě předpokládá že každý je zloděj, a nesmyslně vyžaduje fakturu a doklad o zaplacení paypalem i u věcí za 30 dolarů, místo aby vzal jako normální člověk v potaz to co je na krabici a podle toho vyměřil clo a DPH. Výsledkem jsou naštvaní lidé, sklady plné zboží které by tam vůbec být nemuselo a stav kdy zboží dojde do ČR za tři dny a pak je 4 týdny v celním skladu.
Co se reklamaci v zahranici tyce, tak se podelim o dve zkusenosti:
Pred nedavnen jsem si objednal u cinskeho power sellera na ebay GPS tracker. Dle popisu aukce se melo jednat o novejsi revizi pristroje. Po 14 dnech dosla krabice se starym typem pristroje. Uzivatel nejdrive namital, ze je to je jiste ten novy typ apod. Po nekolika mailech nabidl vratit 30% zpet nebo mam zaslat zbozi zpet a vrati mi celou sumu. Zvolil jsem variantu a. Dosud mi vsak vracene penize nedosly a na maily uz nereaguje.
Opacnou zkusenost mam s vyhlasenou kanadskou outdorovou znackou Arcteryx. Pred tremi lety jsem si pres ebay zakoupil v te dobe jiz rok pouzivany batoh asi za polovinu jeho puvodni ceny. Pred dvema mesici jsem zjistil, ze je na batohu vylomena plastova slouzici jako kloub pro spojeni s bedernim pasem. Netusim, jak k tomu u me ve skrini mohlo pres zimu dojit, ale kloub musel byt vylomen hrubou silou.
Rekl jsme si, ze otestuji dozivotni zaruku teto vyhlasene znacky. Pres webove rozhrani jsem nahlasil reklamaci, poslal popis vady i s fotkami. Doklad o koupi nebyl treba - stacilo abych orientacne uvedl datum nakupu. Do hodiny mi dosla odpoved z centraly s omluvou a instrukcemi - zbozi jsem mel zaslat do smluvniho servisu ve Svycarsku. Za postovne jsem dal asi 400 Kc. Do tydne mi prisel opraveny batoh zpet i s pruvodnim omluvnym dopisem.
Postovne do Svycarska jsem si sice musel platit sam, ale se zarucnimi sluzbami a komunikaci jsem byl maximalne spokojen.
PC nepoužívám zdaleka jen k zábavě, ale i k práci, či přístupu ke vzdělání, k informacím... Žít měsíc bez ledničky či pračky mi přinese menší komplikace, než bez notebooku - prádlo můžu vyprat v ruce a pokud nepotřebuji mít zásobu chlazených potravin, tak se není problém mít doma takové věci, kterým pokojová teplota nevadí, a ten jogurt, nebo šunku ke svačině si koupit v obchůdku za rohem.
Zapomínáte na to že se za vše platí, výrobce i prodejce si musí náklady na reklamace započítat do ceny, jestliže nakupujete za pět prstů tak se nedá čekat supr servis, existuje řada produktů které vaším požadavkům vyhoví, výměna kus za kus, servis u zákazníka, ale to je jiná cenová skupina. Zajmalo by mne jakou záruku na své produkty a služby dáváte, teda jestli vůbec něco vytváříte.
Mám přesně stejnou zkušenost, levné příslušenství k mobilu a jistý e-shop v Hongkongu (brando). Reklamace, posláno nové zboží, staré nechtěl zpět. Pro člověka uvyklého místním obchodníkům něco jako sen.
Ale abych zase nehanil všechny. Měl jsem zkušenost s Electroworldem, za pokažený DVD přehrávač mi dali slevu v jeho ceně z nového (ten starý už se neprodával) a to tentýž den. Ono když se chce, tak to jde...
Na druhou stranu jeden známý obchod s počítačovými věcmi asi tři týdny zkoumal v záruce nefunkční klávesnici, naštěstí mi na tu dobu zapůjčili jinou.
V zákoně je jasně uvedeno, že se hradí veškeré NEZBYTNÉ náklady - když si na cestu z Aše do Brna vezmete taxík, zcela zákonně budete poslán... někam pryč. I když tutéž cestu vlastním autem vám (neradi) zaplatí. Pošta nebo jiný dopravce ručí za všechno, co převezme - nemůže přepravované věci beztrestně ničit. A rozflákané zásilky musí nahradit podle zákona a svých podmínek přepravy. Pochopitelně, když pošlete drahou plazmovou tv a jako cenu zásilky uvedete 500,- Kč, pak také podle té udané ceny dostanete náhradu...
Mohu dát dva příklady za sebe: příklad první - kamera do auta (černá skříňka) z Číny. Zboží, co přišlo, zdaleka nemělo deklarované parametry (mj. úhel, rozlišení a výstupy, např. HDMI). Čínský e-shop na reklamace nereagoval, po měsíci urgencí z nich vylezlo, ať jim to na vlastní náklady pošlu a že se uvidí. Raději jsem neposlal, protože by se s jejich přístupem už nikdy nic vidět nemuselo.
Příklad druhý - nákup na Amazon.co.uk (u prodejce), zboží přišlo poškozené. Okamžitě jsem ho reklamoval, prý ho mám poslat zpět (nikoliv "přijedou si pro něj"). Poslal jsem ho zpět, dostal jsem nové vyměněné a s žádostí, ať mi uhradí poštovné za cestu k nim, se mi vysmáli. Obrátil jsem se přímo na Amazon.co.uk a připadal jsem si tam jak na infolince našeho Telecomu. Postěžuju si, že mi prodejce v rozporu s informacemi na stránkách Amazonu nechce vrátit poštovné za vadné zboží, dostanu odpověď, že nejsem v zemi, na kterou by se toto vztahovalo. Tak odpovím, že jsem v ČR, načež se dozvím, že vrácení poštovného je volitelné, nikoliv povinné. Dám jim odkaz přímo na jejich web, kde je to jasně uvedeno, že se poštovné vrací a oni mi odpoví, že to sice ano, ale mého případu se to netýká. Chci kontakt na nadřízeného, protože týdenní komunikace tímto stylem je na nic. Odpoví mi, že žádné kontakty dávat nesmí. No přístup naprosto neskutečný. Do konce jsem to dotahoval ze zvědavosti, protože rentabilita byla fuč po prvních dvou vyměněných mailech. Výsledek - i tak renomovaný e-shop jako Amazon se na vás vyflákne, na maily neodpovídá a když odpoví, tak buď na úplně něco jiného nebo nějakým nesmyslem a čeká, až vás to přestane bavit. To jsou zkušenosti za posledních půl roku, dávám si celkem pozor, kdy v cizině nakupuju, protože o nějakém vstřícném přístupu popisovaném v článku si můžu nechat zdát. Spíš mi přijde, že autorovi se jednou něco podělalo, náhodou udělal pozitivní zkušenost a hned z jedné ojedinělé zkušenosti udělá trenad a napíše o tom článek.
Myslím, že je to tím, že dopravu z US zajišťuje UPS. Objednával jsem v rozmezí tří posledních měsíců dva Kindly a žádné clo nebo dph jsem neplatil. Přitom přes celnici zásilky podle logu na stránkách UPS na Ruzyni prošly.
Soudím tedy, a zkušenosti z různých fór to potvrzují, že mezinárodní dopravci jako FedEx nebo UPS, mají proclení ošetřeno daleko lépe než Česká pošta - v jejich případě se doručení protahuje jen o několik málo dní, pokud vůbec.
Potvrzuju autorovu zkušenost, taky jsem koupil tomtoma v aukci (ale v čechách), taky zlobil, reklamace kurýrem do Holanska a 6 pracovní den zpátky i novýma mapama.
Ale mám pocit, že to je spíš o poctivém přístupu TomTomu, než nějaké pravidlo platící obecně u zahraničních nákupů.
Omyl! Pokud podnikatel něco kupuje jako spotřebitel (tj. nebude to dál prodávat, ale použije to), tak je úplně jedno, že díky tomu bude tvořit zisk. Navíc koupený počítač se už dávno neodepisuje ani neeviduje. Na to ceny příliš klesly. Takže by se na něj měly uplatňovat úplně stejná pravidla jako na ostatní spotřebitele. Včetně dvouleté záruky a zákona na ochranu spotřebitele.
Že si někteří obchodníci vymysleli tuhle historku o obchodním zákoníku? To je jen jejich názor, který ovšem soudy nesdílejí. Viz judikatura na toto téma.
Ja zas kupoval na anglickem Amazonu zbozi za cca 120 liber. Kdyz mi v rozumne lhute neprislo (posilaji to jako obycejne psani), napsal jsem jim, ze mi nic neprislo, a jak to mam resit. Obratem prisla odpoved, ze posilaji zbozi znova a ze se moc omlouvaji za nedodrzeni standardu. Navic mi vratili penize za postovne.
A pote, co mi ten druhy balicek uz prisel, bych se vubec nedivil, ze jsem ten prvni nedostal jen proto, ze mi postacka "zapomnela" hodit do schranky oznameni - tim, ze to bylo poslano jako obycejne psani, tak to CP nemela v systemu, takze i kdyz se po nem clovek ptal a nevedel, ze je to obycejne psani, tak ho proste "nevideli"...
Ale za sebe musim dat anglickem Amazonu za pristup 1*.
neni to mozna nutny naklad; nicmene nazor pravniho oddeleni opravdu velkeho domaciho obchodnika je, ze je - pro ne bohuzel - v teto veci spotrebitel temer vzdy v pravu. Na taxika jsou instrukce, aby se vsichni cukali co nejvic; nicmene prinejhorsim proplatit. Vlastni auto neresit a proplatit rovnou.
Vseobecne u nas mame paradoxni situaci, kdy je v reklamacich spotrebitel zvyhodnen pomerne vyrazne proti jinym zemim, nicmene temer nikdo toho nevyuziva a chovani prodejcu je tristni - v naproste vetsine pripadu nezakonne - a zehra se na to, ze prece kvuli takove blbosti nikdo zalovat nebude.
S Eelektrowordem mám ty nejhorší zkušenosti. Zakoupený PC byl v průběhu cca půl roku celkem 5x v opravě se stále stejnou závadou. Po vznesení požadavku na zrušení kupní smlouvy trapné výmluvy a nekompromisní odmítnutí. (když se Ti to nelíbí tak se budeme soudit). Nakonec PC skončil u souseda, který se nebál porušit pečetě, počítač rozebral a opět složil, nic nevyměňoval, přeinstaloval OS a PC od té doby bez závad funguje.
Takže ELEKTROWORD už nikdy.
Plkate z cesty, zda si nekdo kupuje dle obcanskeho/obchodniho zakoniku nema s tim zda si s danou veci vydelava nic spolecneho, nehlede na to ze to muze klido byt zamestnanec pracujici doma na svem PC.
Ani nemluve o tom, ze prodavajici neni ten, kdo rozhoduje o rezimu koupe. To je vzdy kupujici (i nepodnikajici fyzicka osoba muze uzavrit smlouvu dle obchodniho zakoniku), ovsem takova smlouva je neplatna, pokud by byla nevyhodna, coz v tomto pripade je.
BTW: Taktez s rezimem nema nic spolecneho to, zda kupujici chce/nechce doklad na kterem bude uvedeno ICO (navic koupe PC je dnes za penize, ktere se vpohode vejdou do anonymniho dokladu). Nekteri prodavajici taktez (trestny cin) odmitaji vydat danovy doklad fyzicke osobe.
Nez neco plknete, tak si to dohledejte, existuje rozhodnuti nejvyssiho soudu ze doprava vlastnim vozem je oduvodneny naklad reklamace. (!tecka!)
Reklamace je predevsim chyba prodejce je je tudiz ciste v jeho zajmu, aby se postaral ! I ! o dopravu takoveho zbozi. V principu totiz kupujici neni vubec povinen zbozi prodejci dorucovat. Staci, kdyz uplatni reklamaci - napr i mailem. Tim okamzikem zacina bezet lhuta pro jeji vyrizeni (nikoli okamzikem predani zbozi). Jak si prodavajici zbozi prevezme je ciste jeho problem.
Doporucuji vam neplacat kraviny, a uz vubec se to nepokouset aplikovat v praxi, ono se to celkem prodrazi (vam, nikoli kupujicimu).
Ostatne se 14ti dny na vraceni je to stejne - staci posledni den oznamit prodejci ze zbozi vracite a fyzicky jej musite predat v "rozumne" lhute, za kterou se obecne bere mesic. Jop, prodejci to nemaj snadny.
Já kupoval na Amazonu Kindle před i po snížení limitu a ani jednou mi clo/DPH nedoměřili. Informace o obsahu zásilky a jeho ceně byla naplepena v takové té fóliové pošetce zvenčí na balíku. Pokud je zároveň přelepena etiketou UPS jde ji snadno přehlédnout.
Jinak bych rád zmínil, že hodit Kindle bez obalu do kapsy batohu spolu se svazkem klíčů není vůbec šťastný nápad. :-(
Proto je soucasti predani k reklamaci veta, ze zbozi neni mechanicky poskozeno - je zakonnou povinosti prodejce mit na pobocce cloveka, ktery je schopen reklamaci prevzit, a toto vyhodnotit a to po celou oteviraci dobu. Pak necht si to rozflakaji a rozemelou na drt, to uz je jejich problem.
Vážený,přečtěte si občanský zákoník-kde máte nárok na zápůjčku během reklamace.
Vezměte si třeba menšího živnostníka,který bude měnit vadné zboží za nové,ale dovozce mu toto zboží již nevymění,pouze opraví-živnostník prodělá,protože toto zboží již neprodá,snad jen s výraznou slevou.
Zákazník bude spokojený,ale prodejce prodělá.
Kdepak, doprava autem je umerna vzdy - viz prislusna judikatura - a to predevsim proto, ze kupujici je za zbozi odpovedny az do okamziku predani a zaslani jakkoli jinak nez osobne v sobe nese riziko, ze prodavajici zbozi prevezme rozflakane a vrati zpet s tim, ze reklamace se neuznava (pripadne zbozi i sam rozflaka a tvrdi, ze to tak prislo).
Az prodavajici prevezmeodpovednost za dopravce, bude mozne bez potizi reklamovat postou.
Ad zapujcka, placate z cesty, nebot v zakone je jasne uvedeno ze prodavajici hradi VESKERE naklady spojene s reklamaci.
Ano, take mi to tak prislo. Jedna, dve kladne zkusenosti s reklamacemi v zahranici a hned je to udalost o ktere se musi napsat clanek + prihodit jen tak mimochodem nekolikanasobne vice poznamek o spatnych reklamacich v CR (a kde jsou ty dobre, co?).
Treba delka reklamace. Zakon proste rika, ze prodejce ma 30 DNU na vyrizeni. Takze i kdyz to treba nekdo v USA vyridil behem par dnu, je naprosto nesmyslne si stezovat, ze v CR to trvalo 3 tydny. To je proste doba, kterou zakon povazuje za akceptovatelnou.
Kdyz vam posta hodi s trebas VGA, tak to rozflaka aniz by byl poskozen obal (utrhne se chladic napr - a balit to muzete jak chcete, uz sem videl na vlastni oci totalne rozflakanou klikovku). Jakmile prodejce balik prevezme (aniz by jej na miste reklamoval - ale proc by to delal, ze), tak posta(nebo jinej dopravce) za zasilku jiz neodpovida (a je nereklamovatelna). => prodejce rozbali (vizuelne) neposkozenouo zasilku, shleda ze je utrzen chladic a posle vam zpet hromadku srotu, kterou si muzete nalozit.
Nemluve o tom, ze u nas neni vyjimecna ani varianta nasledujici - prodejce svihne kartou o zem a tvrdi, ze mu to presne takto prislo - dokazde ze ne.
=> zakladem jakekoli reklamace je osobni predani a piemny protokol stvrzujici, ze produkt nejevi zadne znamky mechanickeho poskozeni.
Taxik neni vlastni auto.
Omyl.
Zákon zcela jasně rozlišuje, zda je zboží kupováno tzv."na IČO", tzn. dáváte si jeho nákup do nákladů, nebo na koncového zákazníka. A podle toho nastupuje Obchodní, nebo Občanský zákoník. A to je velký problém i pro prodejce - koncový zákazník má právo např.na 30ti denní lhůtu, obchodník vůči distributorovi ne atd. Takže bit je většinou pouze prodejce, nikoliv výrobce, či distributor.
O náhradě jakýchkoliv nákladů si pak může jak prodejce, tak zákazník-podnikatel nechat jen zdát.
Je to podle mne špatná právní úprava, protože znevýhodňuje jednu stranu obchodního sporu (jde o spor, protože nefunkční zboží neznamená automatický nárok na bezplatné vyřízené), ale je momentálně platná a je potřeba ji znát a dodržovat.
Hezky to motáš dohromady. Ano odstoupení běží podle oznámení a nikoliv doručení, u reklamace je to ale naopak. Reklamaci musí někdo PŘEVZÍT a až pak běží lhůta.
No a když už jsme u toho, prodejce musí reklamaci ve lhůtě vyřídit. Ze zákona ale NEMUSÍ sám aktivně o vyřízené reklamaci informovat klienta. Opravené zboží může klidně čekat půl roku než se klient ozve jak to s reklamací vypadá.
"Ze zákona ale NEMUSÍ sám aktivně o vyřízené reklamaci informovat klienta. Opravené zboží může klidně čekat půl roku než se klient ozve jak to s reklamací vypadá."
Tak toto je naprosty blabol. Copak vy nevite, ze Nejvyssi soud prave v takovem pripade nedavno rozhodl, ze v takovem pripade zakaznik ma narok na vraceni penez? Jinak receno, i kdyz prodejce zbozi opravi v zakonem stanovene lhute, ale NEDA vedet zakaznikovi, ze reklamace je vyrizena, zakaznik muze prijit sam po uplynuti 30denni lhuty a pozadovat penize,protoze reklamace z pohledu zakona vyrizena neni.
Tady:
http://aktualne.centrum.cz/domaci/soudy-a-pravo/clanek.phtml?id=709994
Cituji: "Reklamace je podle soudců vyřízena až ve chvíli, kdy firmy písemně nebo ústně vyrozumí nakupující o výsledcích celého řízení."
Takze, co vy na to?
Nejvetsi sranda v tomhle ohledu je to, ze ve skutecnosti (dle zakona) ma na zhodnoceni uznavame/neuznavame obchodnik pouhe 3 dny (max) a tech 30 ma na vyreseni (tedy opravu/sehnani noveho ...).
Pokud by se tedy prokazalo, ze prodejce mel zbozi skladem, ale vymena mu trvala mesic, tak porusil zakon.