Mnoho zakazniku dneska nakupuje ve skladech typu Penny, Hyper-cosi, Makro, Mega-... apod. Jednou za cas se tam taky rad podivam, ale jinak se mi hnusi nakupovat v takovych prodejnach. A zakaznici se tam vlecou i peknou dalku jen proto, ze tam je zbozi o neco levnejsi, nez v kramku na rohu. Pritom si neuvedomuji, ze prave tim, ze tak malo v kramku "na rohu" nakupuji, nuti mistniho drobneho obchodnika zdrazovat a tim spis k nemu pak nechteji. A az kvuli nim zkrachuje, tak BUDOU MUSET jet kilometry daleko a vystat fronty kvuli kazde zapomenute drobnosti (kousek drozdi do buchet nebo mrkev do polivky). A nadavat pak budou moci tito zakaznici jen sami sobe.
No nevim, ale mne to prijde ze v teto oblasti zacina panovat jista symbioza mezi velkymi a malymi. U nas to funguje tak, ze skoro vsichni jezdi do Tesca na velke nakupy, no a takove ty bezne kazdodenni housky, zapomenute drozdi a cokoladu pro babicku k narozeninam kupuji prave v kramku na rohu pricemz akceptuji jeho vyssi ceny. Ten kramek uz tu koexistuje s Tescem nekolik let a nekrachuje. Da se rici, ze vicemene supluje donaskovou sluzbu, tj. vyssi cena za moznost nakupu pres ulici.
Samozrejme neco jineho je prime okoli v dochazkove vzdalenosti, ale tam stejne nikdy moc kramu nebylo uvedomime-li si kde se hypermarkety stavi.
To je dost vystizne a zrejme to tak ma byt, je to proste prirodzeny vyvoj, vytvaranie rovnovahy, rovnako ako v prirode, ako sa spominalo vyssie. Apelovat na zdravy rozum, alebo na akusi uvedomelost zakaznika, ktory by mal podporit ten "kramek na rohu" je nezmysel.
Jedine, co si zakaznik uvedomuje je, kolko to stoji, alebo este lepsie, ci je to lacnejsie ako niekde inde, a samozrejme porovnava prave s tym malym obchodnikom.
Potom je cely stastny, ze kupil rozok o 50 hal.
lacnejsie a neuvedomi si, ze to co usetril, minul na veci, ktore by si inak (v tom kramku na rohu) nikdy nekupil a bez ktorych by sa celkom dobre zaobisiel. Iste, su vynimky, ktore v Hyper... kupuju len to co naozaj potrebuju,
keby to vsetci zacali robit, polovica hyperkociek skrachuje.
A tiez existuju vysinute uvedomele bytosti, ktore planovito odmietaju usetrit a kupuju vsetko v "kramkoch na rohu".
Ale tym si nie som taky isty, ja medzi nich nepatrim...
A vsetky tie cipy a karty a ulahcenie obchodnikom a usetrenie pre zakaznika...
z opice divej sme sa vyvinuli a mam niekedy pocit, ze smerujeme k opici cvicenej.
je to o prizpusobovani podminkam a optimalizaci, jde o to nebyt liny a hloupy (ti budou vzdycky prezivat v chudobe)
protoze uz se mi velmi slusne podarilo zvladnout logistiku (a nakupni seznamy), nakupujeme cca po dvou tydnech v supermarketu - i kdyz si pripoctu "plat a cestovni naklady", furt mi to vyjde jako celkem slusna uspora casu a penez, vybrane polozky jeste podstatne levneji od prvovyrobcu (brambory, cast zeleniny a ovoce)
dalsi bod v planu - prirodni lednicka ve sklepe - v unoru si necham udelat par metraku ledu (z podzimni destove vody a venku, tj. zadarmo) a do srpna nebo zari je vystarano s chlazenim mlika, jogurtu a pod
klidne muzou vypnout proud a na sklipek to nema vliv
To je vyborny napad. Tajici destova voda vam bude ve sklipku urcite pekne vonet. Velmi pravdepodobne tak urychli vas presun k dalsimu bodu v planu - zbaveni se nutnosti konzumovat mlecne a jine chladumilne potraviny.
Usetrene penize se projevi ihned, na druhou stranu zbytecny sklipek ted bude ztratovy. Nezbyva nez pred rodinou smele odhalit dalsi bod planu - presun domacnosti do sklipku :)
urcite potom zavolejte Premkovi Podlahovi, to se mu urcite bude hodit do jeho poradu, fantasticky, kdo ma dneska takovej skvelej napad s prirodni lednickou :)))
Tomu nevěřím. Proč jsem se vůbec kdy do hypermarketu podíval (a zvykl si tam nakupovat)? Protože ti malí obchodníci u nás měli ceny nehorázně vysoké (lecky až o třetinu), než bylo v hypermarketu.
Je fakt, že od té doby člověk zjistil, že řada věcí v hypermarketu je stejně drahá či dražší než u malých obchodníků, ale pokud člověk umí nakupovat, je to stále výhodné.
V době, kdy hypermarkety začínaly, čili malé obchodníky ještě nikdo nedrtil. Věřím, že dnes už to pravda je. Ale před pár lety to pravda nebyla.
Jenže zapomínáš na jednu věc. Ten malý obchodník potom měl na to, aby si tě objednal třeba jako řemeslníka. Kdežto hypermarket tě nepotřebuje. Maximálně tak abys 12 hodin denně rovnal zboží do regálu za 8 hodinovou mzdu.
A to už ani neříkám, kam jdou zisky z něj.
ale pokud člověk umí nakupovat, je to stále výhodné - mozna vam to uniklo, ale vetsina toho "vyhodneho" zbozi je specialni edice prave pro takovyto "vyhodny" prodej. V cem je to osizeno Vam vykladat nebudu, jste presvedcen o te vyhodnosti a ja nerad delam zbytecnou praci...
To by mě docela zajímalo. Mám-li seznam věcí, o kterých vím, že jsou zrovna "v akci" a jdu-li pouze pro ně (jsem si vědom toho, že zase řada jiných věcí je dražsí) a jedná-li se o zcela identické zboží, co nabízejí dvakrát tak draho u nás v krámě, opravdu nevím, kde jsem jako soudruzi z NDR udělal chybu.
No ono totiz casto TYP zbozi neni stejne zbozi... - co se podivat treba na modelovou radu atd. - tim nechci rici, ze by presne identicka serie nebyla prodavana v ruznych typech retail obchodu. Je to vsak s nizkou pravdepodobnosti, protoze takoveto zbozi byva specialne vyrabeno na objednavku primo vyrobcem pro potreby retezcu a tedy ten obchodnik od vedle je bud pouhy posunovac krabic (a proto to ma 2x tak drahe, protoze to nakoupil hodne draho) a nebo prodava kapanek neco jineho...
No jo, jenže já jsem nemluvil o stejném typu, ale přímo o stejném zboží. Nejsem zase tak blbej, abych šáhl po první krabičce, co mi padne do ruky, je-li něco obzvláště levné, hned se podívám na složení a často se nestačím ani divit. Ostatně i u nás v Bille jsem se jednou podivil. Moje oblíbené rybičky (tentokrát šproty) měli za relativně slušnou cenu, tak jsem prozkoumal složení a zjistil jsem, že vypadají úplně stejně, jako ty, co prodávali dříve (a občas i za ještě lepší cenu), akorát místo pevné části 160g tam najednou bylo 140g pevné části. Nebo brambůrky, co vždy byly 200g, najednou stojí pořád stejně a je jich tam 190g či méně. Tohle jsou všechno fígle, co znám a používají je úplně všichni, malými obchodníčky počínaje a velkými řetězci konče.
A přiznám se, že silně pochybuju, že do těch mých oblíbených tuňáků, co prodávají v Bille, dávají něco jiného než do těch, které podstatně levněji prodávají třeba v tom Makru, dokonce i uváděné složení vypadá úplně stejně (většinou se zajímám o hmotnosti masa, je-li tam nějaké jiné Éčko apod. nevím, zase tak pečlivě to nestuduju).
No zrovna v Makru ma vetsina masa tracing... - doda Vam ho Billa? A presto je jeste Makro levnejsi v techto pochoutkach nez Billa, pravda, nekoupite po kousku... Verte, ze stejny obal ci stejne deklarovana hruba vaha toho co kupujete jeste neznamena, ze kupujete skutecne to same, ono je take otazka osetreni, nakladani se surovinou pred konzervaci, zpusob konzervace atd. atd. Jak rikam, retezce maji libive zbozi "optimalizovane" na cenu, vsechno ostatni jde bokem... koupil jste treba v nejakem takovem kseftiku masne ci uzenarske vyrobky od Steinhausera (snad to pisu spravne)? Ne, a vite proc? Protoze jeho spekacky nestoji libivou cenu pod 50,- Kc a nepripecou se Vam na tycku (spolu s tim, ze kdyz to baleni otevrete, hned vite, ze to neni jen tak nejaky spekacek - zkuste privonet), jako ten humus co prodava Tesco, Hypernova & spol. a vydava za spekacky za super prize 45-50,- Kc.
Teď jsme se v diskuzi dostali trošku jinam. Já sice mohu věřit tomu, že stejně vypadající konzerva z Billy se stejným obsahem (dle štítku), je obsahově maličko jiná, než ta z Makra, ale pořád to nic neřeší.
Za prvé - zrovna u soukromníčka s prodejnou potravin (o kterých tu byla původně řeč, že díky supermarketům zajdou) u nás na Žižkově jsou ty samé věci (a to doslova), co v Makru, vždy zhruba 2x tak drahé. Takže nákupem u tohoto soukromníčka akorát prodělám (a pomohu mu přežít), věci kupuji úplně ty samé (ty samé fazole, tuňáci, nanuky, saláty apod.)
Za druhé - i když Billa asi v Makru nenakupuje, jak můžete vědět, že ta jejich konzerva není ještě horší než ta z Makra? Jen proto, že je dražší?
Kdyby šlo jednoznačně říct "čím dražší, tím kvalitnější", tak není co řešit. Bohužel dnes se opravdu velmi snadno může stát, že koupím dražší výrobek s vidinou, že bude kvalitnější, a obchodník si akorát víc namastil kapsu a já nekoupím nic extra. Viz nedávný průzkum ohledně nebio "biomasa".
Díky za tip se Seinhauserem, zkusím od něj něco sehnat. Uzeniny kupujeme na chalupě, tam je soukromý řezník a přestože (teda spíš právě proto) není nejlevnější, má uzeniny výborné.
Tak například u nás měla tahle válka velmi pozitivní výsledek.
U nás u baráku je taková větší sámoška. Asi 12 minut autobusem od ní je Kaufland a asi 8 minut pěšky velká Delvita.
Takže lidi, co chtěli ušetřit (včetně mě) jezdili do Kaufladnu, ti, kterým to bylo jedno a chtěli velký výběr, chodili do Delvity.
Výsledek ten, že se v téhle sámošce střídali majitelé (BeNe, Včela, Knedlík, Made a další si už nevzpomenu) kteří jí vždy (více nebo méně) zrenovovali, nějakou dobu tam "existovali" a potom odešli. Byla totiž neustále poloprázdná, často tam bylo víc zaměstnanců než zákazníků.
No a teď to tam rozjela Norma. Nemůže sortimentem konkurovat té Delvitě, ale cenami konkuruje tomu Kauflandu, takže výsledek je, že máme u baráku celkem slušně zásobenou sámošku s velmi příznivými cenami ;-)
A vypadá to, že už zůstane, protože tolik zákazníků co tam teď je pamatuju naposledy za komančů, kdy to byla jediná sámoška široko daleko.
Tak tomu bych spíš říkal negativní výsledek. Především proto, že kromě ceny je pro mne důležitá kvalita sortimentu a kultura nakupování. Takže bych u Vás musel volit nejmenší zlo a chodit do té delvity.
> je pro mne důležitá kvalita sortimentu a kultura nakupování.
> Takže bych u Vás musel volit nejmenší zlo a chodit do té
> delvity.
Ehm, neprotirecite si trochu? Delvita a sortiment? Delvita a kultura nakupovani??
Momentalne si z hlavy vzpominam na dve Delvity - na Florenci a na Letenskem namesti. Ta prvni je prisernost - neporadek, hnusne prostredi apod. Na Letne to vypada lip, nicmene v obou maji celkem velke nic...
Tady musím dát za pravdu kolegovi který obhajuje tu Delvitu.
Tu na Florenci znám, ta je zoufalá, ale ta o které mluvím, je u stanice metra Pankrác (pod Bauhausem) a ta je celkem slušná, i když ve srovnání s Kauflandem nebo tou Normou předražená.
Treba na Petrinach je Delvita i Norma vedle sebe. Je to nesrovnatelne. Norma nema NIC - a to, co ma, ma od neznamych vyrobcu, precpane rostlinnymi tuky a umelymi sladidly a podobnymi hnusy. V Delvite je ve srovnani s Normou draho, ale nabidka podstatne vetsi.
Od Delvity me dost mrzi ten napad s "CITY" obchody. Navstivil jsem dva nezavisle na sobe a zjistil jsem asi tolik: proti normalni Delvite je sortiment polovicni, chybi hlavne nebalene lahudky a chlazene napoje. Jinymi slovy obchod k nicemu, protoze to, co tam maji, maji i kdekoliv jinde.
Delvita na Florenci je trochu speciální případ, tam jsou limitováni velikostí, která je pro klasickou samoobsluhu naprosto nedostatečná. Architekt (nebo majitel) se to rozhodl ignorovat a výsledkem je samoobsluha, kde nákup připomíná řešení klasického hlavolamu patnáctky.
Mě ta Norma celkem vyhovuje. Je to úplně čerstvě renovovaná prodejna (takže kultura prodeje OK), kvalita sortimentu je také celkem slušná. Rozdíl oproti Delvitě je, že nemají vážené saláty a salámy, jen balené.
no a me zas stve ze cekam ve fronte se staryma babkama pricemz kazda si s prodavackou 5min pokeca . jo a uplne nejlepsi jsou samosky typu masna v obchode a jedna prodavacka jede pokladnu i masnu :))) no proste jednou za tyden kopnu do vrtule z vesnice si zajedu na nakup do globusu a hotovo. nedelam z toho rodinny vylet ani cestu do kostela s rodinou ale ciste ucelovou vec :) nemam rad cekani ve frontach a jestli tohle tuto praci urychli beru to .
No tak na čekání ve frontách jako za totáče si naopak už zase díky supermarketům zvykám. Ideální je třeba Terno po 22 hodině - 1 pokladna a ta se zasekne díky Matěji, který chce platit za 1 pívo kreditkou, spojení nejede, není koho zavolat :-).
Nehledě na to, že přístup v supermarketech taky silně připomíná socialistický obchod - seber si to, zaplať a vypadni.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).