Šéfredaktor MF DNES Robert Čásenský končí ve funkci k 15. listopadu letošního roku. Svůj odchod dnes oznámil redakci.
K odchodu se rozhodl už na konci června – tedy hned poté, co vyšlo najevo, že vydavatelství Mafra kupuje skupina Agrofert podnikatele Andreje Babiše. Nakonec ve vedení deníku zůstal na přechodnou dobu právě do poloviny listopadu:
„Nejde v žádném případě o krok neuvážený či o reakci na nějakou aktuální událost či situaci. Tento krok jsem zvažoval již delší dobu a od konce června o něm hovořil s bývalým i současným majitelem vydavatelství. Výsledkem těchto debat je nakonec můj odchod z funkce šéfredaktora MF DNES ke dni 15. listopadu 2013,“ napsal dnes Čásenský v e-mailu redaktorům, který má Lupa k dispozici.
„Abych předešel případným spekulacím, dodávám také, že v žádném případě nejde o rozhodnutí vynucené. To dokladuje i skutečnost, že jsem slíbil předsedovi představenstva, že mu budu k dispozici k případným konzultacím, jak mne požádal,“ dodal.
Čásenský serveru Lupa.cz dnes potvrdil, že jedním z důvodů, který jej vedly k rozhodnutí odejít z funkce, byl právě prodej vydavatelství skupině Agrofert.
V každém médiu po určité době zabíháte do rutiny a je dobré, když přijde někdo s novými nápady,
dodal Čásenský.
Nový šéfredaktor MF DNES bude podle Štěpána Košíka, předsedy představenstva mediální skupiny Mafra, oznámen v horizontu dnů, nejpozději však do 15. listopadu.
Kam Čásenský po svém odchodu z MF DNES zamíří, zatím neví. Jisté ale je, že vzhledem ke smlouvě, kterou s vydavatelstvím podepsal, nesmí několik následujících měsíců nastoupit ke konkurenci.
Osm let ve vedení
Robert Čásenský na post šéfredaktora MF DNES nastoupil v únoru 2006, kdy na něm vystřídal tehdejšího šéfa Pavla Šafra. Za posledních osm let se deník musel potýkat s propady reklamního trhu i s obecně klesajícími náklady tištěných novin a přesunem čtenářů ke čtení zpráv na Internetu.
rok | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013* |
průměrný denní prodaný náklad | 296 383 | 281 808 | 236 978 | 229 413 | 216 752 | 199 519 | 189 985* |
* neověřená data pouze za srpen 2013, zdroj dat: ABC ČR – kancelář na ověřování nákladu tisku
Vydavatelství Mafra se s propady příjmů v posledních letech vyrovnávalo velkými škrty či slučováním redakcí. V loňském roce se přesto poprvé v historii propadlo do ztráty – i když byla způsobena zejména finanční účastí ve firmách Mediaservis a PNS.
Mafře se ale daří proměňovat strukturu příjmů. Jak na nedávné konferenci Czech Internet Forum 2013 prozradil člen představenstva Roman Latuske, už 38 % příjmů tvoří výnosy z online služeb. Drtivou většinu z nich (90 %) pak přináší server iDNES.cz, doplnil na CIF 2013 Čásenský.
Čtěte souvislosti: Jak dostat média z krize? A jsou v ní vůbec?
Připravujeme podrobnosti.