Vidím veliký, veliký rozpor. Vydavatelé bědují, že Google vydělává gigantické peníze, ze kterých oni nevidí ani korunu. A přitom, představte si to, já třeba Googlu nic neplatím. A ještě k tomu jsem si nikdy na Googlu žádný článek nepřečetl, protože tam prostě není. Na Googlu vidím jen nadpis a jednu, dvě řádky, celý článek si přečtu až na webu vydavatele. Tak safra, kde je zakopaný pes?
Problem je v tom, ze si lide proste "zvykli" na to, ze obsah na internetu "je zadarmo".
A malokdo si uvedomi, ze ten obsah nekdo vytvoril a ze mu to dalo nejakou praci.
Nazory typu "kdyz budu muset platit, tak si to najdu beztak jinde" anebo "kdyz on to da na internet tak musi pocitat s tim, ze je to verejna informace zdarma" toho jsou jasnym prikladem. Nejsou to argumenty, ale vymluvy za ktere se schovavaji ti, co chteji zabavu, ale ne za ni platit.
Vsichni pak nadavaji na reklamy na webech a vysvetluji, ze "kvalitni web se preci zaplati sam i bez reklamy" a "je treba si zapnout adblock" anebo "prece si muzou najit jine financovani nez reklamu"...
Ja vam dam priklad:
Mam obsahovy web, na ktery chodi okolo 100.000 navstevniku mesicne. Soubory co tam take davam dispozici (vytvorene mnou) uz presahli pul milionu stazeni... Komentare jsou 99% pozitivni.
Problem je, ze na dalsi rozvoj nemam cas. Poptavka by byla, ale cas neni - mam praci, hypoteku atd. Rekl jsem si, ze pokud by web neco vydelal, mohl bych pracovat treba jen na 4/5 a 20% casu se venovat rozvoji webu...
Ale ouha... Uz jsem zkusil nekolik metod: dar pres paypal, nekolik placenych nastroju a prirucek, affiliate pres Amazon (doporucene knihy a manualy)... Nic z toho nefunguje - tedy funguje, ale jsou to drobky. 100.000 navstev a je z toho tak 50€/mesic.
Tak jsem, s tezkym srdcem zkusil reklamu pres Google. A to je opravdu to jedine co funguje. Lidi nadavaji, ale 90% prijmu mi jde opravdu z reklamy. Ja ji tam nechtel, ale i vsechny "alternativni" metody dohromady nedaji ani 10% toho, co reklama.
A proc?
Je to jednoduche: reklama na webu uzivatele nic nestoji. Ty alternativni metody apeluji na jeho penezenku. A z vyse uvedenych cisel si muzeme odvodit, ze uzivatel proste platit nechce. A rady o "alternativnich zpusobech financovani" proste nefunguji... Takze uzivatel bude koukat (a nadavat na reklamu) a konzumovat kvalitni obsah, ktery je mu uzitecny, ale za ktery proste platit nehodla...
Howgh...
Jako samozřejmě, s reklamou počítám, vím že je nutná a proto ji také nikdy neblokuji. I když mně někdy štve když zdržuje načítání stránek. ALE ... tak jako si dává Google reklamu na své stránky, tak stejně si tu reklamu na své stránky mohou dát i poskytovatelé obsahu. A také si ji tam dávají. Tak v čem je problém? Na stránkách Googlu strávím poměrně málo času, opravdu minimum. Mnohem více času strávím na jiných stránkách, a tam také shlédnu mnohem více reklam. Takže z tohoto pohledu by měl být Google "chudý příbuzný". Někde je asi chyba ...
Taky co by to udělalo s celkovými příjmy, kdyby byl veškerý obsah placený. Teď těch placených online médií moc není, ale čim víc jich bude, tim víc se začnou přetahovat o omezený rozpočet čtenářů. Takže ti co mají platící návštěvníky dnes o ně mohou i přijít na úkor jiných webů, které by placení zavedly. A zmizej příjmy z reklamy z bezplatného přístupu.
Samozrejme, ze google platite, nicmene ne naprimo, ale skrze inzerenty, kteri si ty poplatky google zapoctou do ceny sluzby/produktu, ktery pote spotrebovavate.
Nicmene jak sam rikate, jdete na google proto, abyste napr. nasel clanky nebo informace. Google diky tomu vydela, jdete tam, neco vam to nabidne, uvidite reklamu, nekdy i kliknete apod. diky tomu, ze tam ma ten nadpis a par radku tam jdete. Tudiz zije z obsahu jinych webu.
Nicmene nikdo nikoho nenuti, aby chtel po google penize. Kazdy se muze svobodne rozhodnout, zda za svuj obsah, ktery google ke svemu zivotu potrebuje od nej bude chtit penize nebo ne. Tudiz kazdy vyvolavac svobodneho pristupu ke vsemu muze google darovet vsechno, klidne i sve vlasy.
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.