Pracoval jsem z domova asi pul roku a nemuzu ric, ze by me to nejak nadchlo. Hlavne mi schazely bezne nezavazne "corridor talks" - tedy neformalni setkavani s kolegy treba v kuchynce nebo na obede, nemoznost jen tak se obratit na zidli a zeptat se "hele, jak se dela tohle a tohle", proste mi vadila ta izolace.
souhlasím. a není to jen o lidech ale i o prostředí. doma se bydlí, v práci se pracuje. už v rámci zachování duševního zdraví je nutné umět přepnout. změna prostředí je k tomu nutnou podmínkou, alespoň tedy u mne.
nedávno jsem měl možnost pronajmout si kancelář přímo v domě kde bydlím, jen bych sjel výtahem do přízemí. neudělal jsem to protože to bych z baráku už "nevylezl".
Ještě větší vopruz je hnát člověka desítky kilometrů do práce jenom proto, aby celej den seděl na prdeli před počítačem, zavřený sám v kanceláři a přitom neměl kolikrát prakticky nic na práci, leda tak čumět po netu, ovšem za debilním firewallem, který díky svojí "intelygenci" dokáže blokovat i (zejména anglické) stránky HW či SW firem, protože se na nich vyskytuje nějaké dle jeho mínění "nemravné" slovo. Daleko rozumnější byla ta dlouhá léta, kdy jsem sám seděl doma a programoval stylem zapnout v 6 ráno a vypnout o půlnoci, samozřejmě včetně sobot a nedělí, přičemž výhodou bylo i to, že člověk si mohl nakoupit třeba ve středu dopoledne a nemusel se pinožit po nacpaném hypermarketu mezi pátečně odpoledními davy, no a samozřejmě jsem mohl v klidu v noci pracovat. Jde přece o odvedenou práci a ne o to, zda si člověk ráno na vrátnici píchne příchod a odpoledne zase cvakne odchod (pokud nečte denní tisk jako Hujer ;-o) ...).
Dle meho nazoru by se na tuto moznost spoluprace meli pripravit vsichni lide, tj. nejen potencionalni zamestnanci, ale take zamestnavatele. Zkuste dneska sehnat nejaky job, kde vam umozni jednoduse pracovat z domova. Povetsinou musite u zamenstavatele travit celou pracovni dobu (pokud zrovna nejste na pracovni ceste).
Myslim si, ze s teleworkingem castecne souvisi i moznost pracovat jako freelancer, tj. nebyt primo zamestnancem. I zde maji nasi zamestnavatele co dohanet.
"Myslim si, ze s teleworkingem castecne souvisi i moznost pracovat jako freelancer, tj. nebyt primo zamestnancem. I zde maji nasi zamestnavatele co dohanet." - V tomto případě má co dohánět parlament. Socialisté tuto možnost prakticky zrušili.
Sobotkovce a Skromachovce nesnasim, ale myslim ze Swarc system neni problem pro lidi z oboru IT. Delam z domu na svem PC, s svou organizaci prace, to prece neni problem. Alespon to takto 100x prezentovali. Teleworking kde by to mohl byt problem by snad mohly byt operatorky pracujici doma v pevne danych smenach, na PC zadavatele, fakturace pouze jednomu subjektu apod.
Swarc system zacne byt problemem v okamziku, kdy vam "zamestnavatel" hodla platit totez jako zamestnanci (=> trebas 100Kc/hod), jenze jako zivnostnik mate daleko vetsi naklady, musite si vest vlasni ucetnicvi ... .
pise se zde o zamestnancich, zamestnavatelich, ja ty 3km dojedu i na kole, ale co zbozi? Vzdyt uz neumime/nechceme se uzivit a byt sobestacni. Je proste levnejsi vozit tvaroh z Nemecka, nez jej vyrobit ve vedlejsi vesnici. Bez ohledu na zasoby ropy.
Až bude stát benzín x-krát tolik, než stojí dnes, protože ho bude na světe y-krát méně, tak už to možná levnější nebude. Naštěstí. Osobně si myslím, že pokud nebude uveden do praxe alternativní zdroj energie/pohonu, bude to znamenat mimo jiné i částečnou obnovu lokálních výrob a hospodářství. Taková malé de-globalizace :)
Pracovat doma je pekny napad, ale pokud se podivate jak vypada typicke ceske obydli (panelakove 2+kk, maximalne 3+1), zjistite, ze tam pracovat nemuzete, je to nocleharna kde je nutno se peclive seskladat abychom se vzajemne nekopali kdyz se otacime na druhy bok :-))
Samozrejme, pokud vlastnim rodiny dum, je to o necem jinem. Ale vlastnictvi rodineho domu je pro vetsinu lidi naprosto neuskutecnitelny sen, neb typicky cesky plat sotva postaci na hole prezivani.
Mate pravdu - jen se to jeste musi trochu rozlisit s ohledem na vek :). Co by svobodny, lebedil jsem si sam v 2+1. Jeden pokoj loznice a druhy obyvak/pracovna/kancelar podle situace. Pro tuhle skupinu to je skoro idealni. Jakmile si poridite deti, je to o tom baraku - proste jedno patro je vyhrazeno pro praci. Pri cenach bytu 5(6) + 1 v Praze si za stejne penize poridim dum se zahradou v prvnim satelitu na okraji. Komunisticke planovani se projevilo i tady. Prvorepublikove byty meli jeden pokoj jako pracovnu. Byty postavene po valce uz ne ...
Ty v Lucerně, které měly 8 pokojů, halu, kuchyň a pokojík pro služku nebo pavlačáky na Žižkově s jedním hajzlíkem a jedním kohoutkem na patře, vstup z pavlače do kuchyně a pak jeden pokoj?
Uz delsi dobu existuji/jsou vyzkousene/provozovane alternativni pohony. Za 2. svetove valky to byl napriklad drevoplyn (s mizernym vykonem). Ja osobne vidim nejvetsi perspektivu pro lih, ktery je siroce pouzivan v Jizni Americe. Existuji i jine nahrady ... Co se prosadi uvidime. Soucasny stav vyuzivani ropy vidim jako vysledek historickeho vyvoje (ropa byla levnejsi), regulacnich problemku (lih by se dal pit a stat na nem hodne vydelava) a loby naftaru, kteri alternativy skrti jak muzou.
Taky je potreba uvazovat o splodinach produkovanych alternativnimi palivy. Nejde jen o to, zbavit se zavislosti na rope, ale snizit emise sklenikovych plynu.
Z tohohle pohledu se zda byt vodik a jeho para jako emise, nejlepsim resenim.
Drevoplyn - jak nazev napovida - potrebuje drevo. A toho roste prilis malo na zasyceni energetickych poterb soucasne automobilove dopravy.
Jak to spravne upozornil Dundee, jde take o emise - motory na drevoplyn produkuji pri stejnem vykonu o nekolik radu vic skodlivych emisi nez soucasne benzinove motory.
Co se vodiku tyce - nekde potrebujete ziskat energii na vyrobu toho vodiku z vody. "Alternativni zdroje" nezaplati ani sebe (bez dotaci), tudiz tudy cesta k dostupnemu pohonu pro auta postavenych na vodiku nevede.
Jedina existujici technologie schopna zajistit dostatek levne energie v horizontu nasledujicich stoleti az tisitileti je stepeni jader, ktere bohuzel brani zeleni fanatici.
Fanatikem (jadernym) lze nazvat vas, hlupak je vsak lepsi slovo. Uranu je omezene mnoztvi, navic produkuje mnohem nebezpecnejsi odpad. Jeho ukladani do podzemi je nesmysl. Lidstvo neni schopno zajistit bezpecnost na 100 let, natoz na tisice let.
Alternativni zdroje se zaplati, a bohate, prave diky nedostatku jinych zdroju. Je treba zvysit ucinost slunecnich clanku a dalsich moznosti je spousta. Dnes neni problem postavit naprosto energeticky sobestacny dum. Zatim (zduraznuji ze zatim) to neni prilis ekonomicke.
Nemluvil jsem o uranu, ale o stepeni. S vyuzitim mnozivych reaktoru - coz je technologie vyvinuta, ozkousena a funkcni - lze spalovat U238 a Th232, jehoz zasoby jsou pri soucasne spotrebe na ~6000 let.
Souhlasim s tim, ze ukladani do zeme je nesmysl - ostatne prosazuji ho zvlaste zelene iniciativy - soucasne "vyhorele" palivo je vyuzitelna surovina.
Kazda technologie produkuje odpady. Pouze jaderna jich produkuje dostatecne malo na to, abychom je dokazali bezpecne odstinit od zivotniho prostredi, dokud nevyvineme technologie, kterak je zuzitkovat (napriklad ADTT).
Ze je neco "neekonomicke" znamena, ze je to take "neekologicke" - mnozstvi materialu, energie a prace potrebne na "ekologicky dum" se nevrati v materialech, energii a praci takto usetrenych.
Cili se jedna o zbytecne plytvani, prestoze je to plytvani zabalene v libivem obalu popularnich ideologii o "ekologicnosti" a "sobestatecnosti".
Problémem zůstávají oxidy dusíku vznikající ve spalovacím prostoru vodíkového motoru. Jejich množství závisí na přebytku kyslíku, teplotě, tlaku a době zdržení spalin při vysokých teplotách ve spalovacím prostoru. Co se týče exhalací oxidu uhličitého a uhlíkatých sloučenin z vodíkového motoru, ukázaly analýzy, že jsou minimálně o tři řády nižší než u stejně silného motoru spalujícího benzin, naftu či zemní plyn. Všechny exhalace ve vodíkovém motoru přitom pocházejí z tepelného rozkladu motorových olejů ulpívajících na stěnách válců, popřípadě mazacích a těsnicích turbinových olejů. Nelze však opomenout, že z charakteru hoření, které je u vodíku výrazně rychlejší, vyplývá poměrně vysoká, dle provozních podmínek motoru až o řád vyšší koncentrace nenasycených uhlovodíků (zejména benzenu) ve spalinách.
Pracoval jsem tři roky z domova (s tím, že minimálně jednou za 14 dní se všichni zaměstnanci museli v jeden den sejít na společné schůzce) a lepší způsob práce neznám. Telefon a e-mail byl dostatečným komunikačním prostředkem, práce byla časově naplánována, takže každý zaměstnanec věděl, do kdy má mít svoji práci hotovou, takže kdo je ranní ptáče, vstával v šest a programoval od rána, kdo si rád přispal, vstával ve tři odpoledne a klofal dlouho do noci. Podstatné bylo, že práce musela být odeslána v daném termínu - a našeho zaměstnavatele nezajímalo, kolik hodin jsme na tom strávili, byli jsme placeni za odvedenou práci a ne za p*del, otlačenou osmapůlhodinovým sezením v kanclu.
Zaměstnavatelé se bojí, že se jim lidé doma budou flákat. Ale to je dáno tím, že řada zaměstnavatelů pořád uvažuje jen v rámci těch odpracovaných hodin. Zaměstnavatel se od toho musí odpoutat, musí cenu te práce spočítat jiným způsobem a nabídnout zaměstnanci plat nikoliv hodinový, ale za odvedenou práci.
Samozřejmě tohle se týká primárně profesí, které tímto způsobem pracovat mohou. My jsme byli webdesignerský tým, takže grafici, copywriteři, htmlkodéři i programátoři mohli dělat doma a jen si vzájemně předávat hotovou práci mailem nebo přes společné FTPčko. Fungovalo to bezchybně.
Možnost být doma a pracovat z domova je skvělá třeba proto, že máte čas vyřídit si mnoho svých osobních záležitostí - nákupy, úřady a podobně. Nemusíte se honit z práce "rychle než mi zavřou".
Samozřejmě, práce doma vyžaduje kázeň jednak vaši (neodkládat práci na potom, neflákat se až příliš, být k dispozici kolegům, kdyby něco hořelo), jednak vašich blízkých a spolubydlících (když pracuji, tak PRACUJI a manželka musí pochopit, že to, že jsem doma, neznamená, že jí jsem automaticky k dispozici, ať už by mělo jít o sex nebo o vynášení odpadků).
Myslím, že zaměstnavatel, který chápe výhody teleworkingu a umí své telezaměstnance správně motivovat a řídit, může výrazně ušetřit (nemusí pronajímat drahé prostory, příspěvky na domácí počítače a internetové linky ho mohou vyjít levněji, než pořizovat kompletní vybavení pro kancelář), mohou ušetřit i jeho zaměstnanci (dojíždění není žádná láce a ne každý zaměstnavatel ho proplácí, nehledě na časové ztráty).
Když jsem si to jednou spočítal, trávil jsem prací cca 10 hodin denně. Kdybych dělal standardně dojížděním, dělal bych jen 8 a půl, ale i s cestou bych byl mimo domov 12 hodin. A kdybych chtěl dělat těch 10 hodin i v kanceláři, rodina by mne prakticky neznala. Takže další výhoda teleworkingu jsou v obrovských úsporách osobního času zaměstnanců. Ta hodina, dvě, které trávíme dojížděním, je setsakra znát a můžeme ji věnovat něčemu příjemnějšímu, než je kodrcání se po dálnici nebo v zatuchlém vagónu Českých drah. Nebo ji můžeme věnovat zaměstnavateli a pracovat pro něj o trochu déle, což se nám odrazí na mzdě.
Jenže aby toto vše fungovalo, musí existovat jedna základní věc, bez níž to nejde: osvícený zaměstnavatel.
Presne jak pisete, problem je predevsim na strane zamestnavatelu.
Mam praci, kterou bych v poklidu mohl delat doma. Jenze zamestnavatel ma predstavu asi nasledujici:
Ted sedi v praci 8h a ma nejaky plat/h. Ale co kdyz to doma stihle rychleji ? Preci mu nebudu za 6h prace platit totez jako ted ?
On me proste neplati od odvedene prace, ale od odsezenych hodin. Ze cast s nich je opravdu jen odsezena nemusim predpokladam zduraznovat. Jsou obdobi kdy je prace tolik, ze se nestiha a obdobi kdy neni do ceho pichnout.
Dalsi obava je "nj, ale to ho pak nebudu moct kontrolovat", pricemz si jasi zapomene uvedomit, ze mu kazdy stejne s radosti sehraje komedii na tema "jak sem velmi vytizen", kdykoli je treba.
Nejzasadnejsi problem je ovsem v tom, ze sef/zamestnavatel nerozumi tomu co zamestnanec dela, nema predstavu jak to je ci neni casove narocne a hlavne vubec nema predstavu, kolik by za tu praci mel zaplatit.
Jak se dena prace kontrolovat?
U nejakeho urednika je to treba pocet nevyrizenych dokumentu,
u programatora pocet hotovych celku ze specifikace .... co se na tom neda kontrolovat?
To prece nefunguje stylem - tady mas udelat teto projekt, tady je zadani, mas na to pul roku. A za pul roku se zeptat, kde je hotovy produkt - je jasne, ze se to musi sledovat prubezne.
nas tym pracuje take z domova, ale proste nekteri lide nas po case opusti, protoze nejsou shopni takhle pracovat... je to velice narocne a je to o zodpovednosti jedince...
navic kdyz tym musi spolupracovat - a kazdy pracuje v jinych pracovnich rytmech - tak se hure resi problemy
"Jenom" se bude postupně zdražovat - ostatně už to začalo. Takže nenastane situace, kdy by čerpadla natáhla poslední litr - a šlus. Problém se tudíž vyřeší sám i bez regulačních zásahů. Ten s lichými a sudými značkami byl prověřen a ukázal se být blbým - v Athénách tak chtěli řešit ucpanost města a smog. Athéňané zareagovali promptně a pořídili si dvě auta do rodiny, pochopitelně se "správnými" značkami. Takže počet aut vzrostl, problémy s parkováním taky.
Jo - až bude benzín za 50 (v dnešních korunách), tak se to vyřeší samo.
A uvědomte si, že práci z domova může dělat jen menšina lidí. Pořád ještě se pracuje nejen na počítači, ale velká většina něco skutečně vyrábí, nejen honí bity sem a tam.
Existuji jeste dalsi reseni a take uz se deji, ac se to snazi vsichni maskovat za ochranu demokracie, o tu jde az v posledni rade.
Zkratka ekonomika je zalozena na rope a preci nebudem platit za benzin jako v Evrope, to by volici asi neprezili => nutnost ovladnout zdroje ropy. Veskere alternativni technologije jsou podstatne drazsi => ten kdo ovladne ropu na tom bude (dokud bude) podstatne lip. Az nebude tak si za usetrene $ koupime uz hotove reseni temer zadarmo.
Až ropa nebude, budou na tom ti, kdo budou do poslední chvíle na ropu spoléhat, dost blbě. A ti, kdo budou mít hotové řešení, zase naopak.
Jen se bojím, že to bude spíš Čína než Evropa.
To se divim, ze se zase objevil napad se sudymi a lichymi dny, s SPZ atd.
Tohle zavedli nekdy pocatkem 80tych let v Rime a dopadlo to tak, ze si lidi bud prehazovali otrocky SPZ na aute, kdy si "sehnali" oboji, nebo si - jednoduse - poridili dalsi auto, takze vysledek byl 2x kontraproduktivni ...
Teleworking je bezvadna vec, ale aktualne muze fungovat cca u 5% populace, ktera je samomotivacni. Pokud by se mel globalne zavest, museli by se prevychovavat deti, aby byly samostatne, coz pri dnesni vychove proste lidi nejsou.
Ale k veci. Teleworking je bezvadna vec, ale nefunguje na 100% ani u lidi co to dokazi. Je tu hlavne velky problem s komunikaci, ktera nejde vyridit po telefonu. Pres 50% komunikace totiz probiha na citove a nikoli mluvene urovni. Telefon je v tomhle ohledu dosti nevyhodny. Navic lidi izoluje, coz je taky problem. Vetsina lidi neni schopa povidat si na porade, napady vas napadaji ted a ne kdy si usmyslite.
Nicmene i tak to muze fungovat. Mel jsem v praci kolegu co ve firme pracoval asi 2-3 dni v tydnu po 4 hodinach, a neexistoval problem. Podle zkusenosti jsou 2 dny v tydnu nejvice funkcni reseni. Ja jsem provozoval teleworking, kdy jsme meli schuzky 1xmesicne a to neslo. Fakt ne. Nicmene i tak doma udelam vic prace nez v praci, protoze me nikdo nerusi a mam lepsi prostredi
a Tobe zrejme spiknuvsi se konsorcia spolu s tajnymi sluzbami a Astranem Seranem zamknuli do trezoru schovaneho v hlubinach potopene Atlantis ten konecne funkcni navod na perpetum mobile, coz?
Temer vsechno ve Tvem okoli je radioaktivni. Vzduch, zeme a patrne i zidle, na ktere sedis. Navic nekolikrat za vterinu Tvym telem proleti radioaktivni a elektricky nabity mion z kosmickeho zareni, zanechavaje ionizacni stopu agresivnich radikalu OH- a H3O+, co leptaj membrany bunecnych organel a narusuji strukturu DNA. Hruza, co?
Tyhle zpravy znamenaji: "uz to skoro mame, kupte si nase akcie resp. dejte nam dalsi grant nebo dotaci", aneb slovy klasika "patlama patlama vypatlama".
Praticky veskery vyzkum se deje paralelne na mnoha mistech na svete, moznosti jsou dane technologickou urovni civilizace - nebot relevantni fyzikalni zakony jsou uz dlouho znamne - a predstavam, ze nekdo nejaky objev (v aplikovanem vyzkumu) taji, je zcela absurdni.
Behem mesice by na nem konkurence vydelala balik a tajuplna technologicka firma by sla rychle do kytek.
Ostatne i vetsina relevatnich objevu v zakladnim vyzkumu v 2. pol. 20. stol. se udala nezavisle na sobe na nekolika mistech na Zemi v rozpeti tydnu az mesicu.
No to se nedivte, takova bomba! Ti Vasi paru z vyfuku staci zkondenzovat, a muzete vesele znovu extrahovat vodik! Ja myslim, ze to drzi hlavne lobby uklizecek na benzinkach, protoze by prisly o praci :-DDD
Základním problémem vodíku je jeho výroba a skladování.
Výroba je velmi náročná na spotřebu energie. Pokud někdo máte čísla, docela by mě zajímala efektivnost procesu (el.) energie->vodík->spalování->(pohybová) energie.
Skladování je ještě náročnější než u propanbutanu, protože, vzhledem k malé velikosti molekul, neustále prostupuje stěnami tlakových lahví a navíc tím způsobuje degradaci jejich materiálu. Přitom rizika ze skladování a čerpání hořlavých plymů jsou mnohem vyšší něž u kapalin. Práce vodíkem v kovové fázi nebo vázaného v jiné pevné látce zatím nemá jiné využití než v labolatorních experimentech vzhledem k ekonomickým ukazatelům.
Z tohoto důvodu se IMHO jeví jako ekonomická náhrada jiným kapalným palivem - lihem, rostlinnou ropou, ...
Dosti akademická úvaha, řekl bych. Manuálně pracujících je přeci jen více než kancelářníků, a k soustruhu či lopatě se ani skrze všemocný internet nedostanou.
Ono by se to muselo dotáhnout do důsledků. Namísto dělníka bude nekvalifikovaný imigrant; ten bude žít přímo na pracovišti (žádné cestování) a český dělník ho bude dálkově řídit prostřednictvím wi-fi (podobně jako virtuálního panáka ve videohře). Plat si rozdělí 1:1. ;)
Až dojde ropa, tak se bude jezdit na vodík - je to poměrně už dost dlouho, co byl vynalezený vodíkový motor, který je schopný extrahovat a spalovat vodík z obyčejné vody!! a z výfuku vychází jen čistá vodní pára...
--
Jediný důvod proč se nepoužívá je ten, že benzinky a ropné společnosti se spojili do ohromného konsorcia, vládnoucí neuvěřitelnými finančními prostředky, tento patent koupili a zamkli ho do toho největšího trezoru, kde rovněž odpočívají další projekty - jako např. pneumatiky, které díky své houževnatosti mají vyšší životnost než automobil (takže by každému stačily jen jedny nebo dvoje za celou dobu provozu automobilu!!!)
No ostatně myslím, že tohle je stará známá věc, patenty na CD, DVD taky pěkně dlouho "spinkaly" v sejfu vývojových firem, než je pustili do běžné výroby... jenom než se dočkáme technologie blueride v praxi, tak to bude doba... a fluorescenční disky se uvolní možná až já budu v důchodu :-(((
No nedelal bych si z toho srandu.
Protoze napriklad o zminenem FMD (Fluorescent Multilayer Disc, kapacita asi 200x dnesni CD) jsem cetl uz pred vic jak 5ti lety.
Takze by me vazne zajimalo co se s tim vyzkumem stalo..
Prima vyroba vodiku v aute by asi mozna nebyla, ale jeho tankovani (i kdyz tam uz by ta bezpecnost musela byt hodne vysoka..vzpomente na Heidenburg) by technicky mozne bylo.
A pokud se podari rozvinout vedu o stabilni jaderne fuzi (jakoze az to bude potreba tak se vsichni budou divit jak to jde najednou rychle) tak vyroba vodiku zase takovy problem nebude..hmm aby sme se jednou nedockali fuznich motoru v tech autech (fuze je teoreticky mnohem bezpecnejsi nez stepeni a produkuje vice energie)