Se Starzone do inkubátoru (1.)

23. 7. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Po vydání článku Starzone.cz - příliš brzy narozené dítě čtenáři často poukazovali na to, že šlo o nemístnou kritiku projektu, který si spíše zaslouží být chválen. Také jsem se doslechl, že kritizovat je velmi jednoduché, ale že jsem nenabídl žádnou alternativu. Zkusme se nyní na problém podívat v širších souvislostech.

Úvodem je potřeba říci, že věřím tomu, že pokud bude legislativa v oblasti autorských práv nastavena podle dnešního modelu, bude na (placené) distribuci uměleckých děl po Internetu možné vydělat peníze.

Druhá moje poznámka směřuje k formě hodnocení. Má úvaha je zcela triviální. Počítám s tím, že Český Telecom chce prostřednictvím portálu Starzone.cz vydělávat peníze (je samozřejmě možné, že účel je jiný – od vytváření dojmu, že „něco děláme“, až po hračku managementu). Pokud Český Telecom nemá za cíl vydělávat prostřednictvím portálu Starzone.cz peníze, pak mu níže uvedené rady budou nejspíše k ničemu (ale možná se budou hodit někomu, kdo peníze bude chtít vydělávat).

Jak už jsem konstatoval v předchozím článku, hlavním problémem Starzone.cz je velmi malá zákaznická základna. Proto by se aktivity tvůrců Starzone.cz měly orientovat jednak na její rozšíření a jednak na vylepšení portálu tak, aby přišlo maximální množství zákazníků. A především, aby se tito zákazníci vraceli (a utráceli další peníze).

Rozšíření zákaznické základny je možné několika způsoby. Český Telecom samozřejmě může nabídnout tento materiál pro Internet (možná ho to bude stát nějaké peníze navíc na licenčních poplatcích), případně ho omezit na Internet v ČR. To mu v případě omezení na český vysokorychlostní Internet umožní zvětšit počet zákazníků nejméně na nějakých 200.000 uživatelů (což je nárůst nejméně na desetinásobek).

S tím se pojí možnost oddělit kanál pro data (stažení filmu) od kanálu pro zaplacení. Film o 90 minutách na bitové rychlosti 1Mbit/s bude mít nějakých 680 MB. Oproti tomu autorizační data tvoří několik desítek KB (v závislosti na nasazeném systému). Rozdíl je evidentní. Uživatel si může film stáhnout kdekoliv, nebo ho dokonce dostat na CD na Telepointu (další možnosti můžete navrhnout v diskusi), a následně se připojí modemem pro autorizační data. A nemusí se ani připojovat na číslo ISP IOL (i tam je to možné), ale například na nějaké prémiové číslo.

Pokud rozdělíme autentizační a datový kanál, můžeme získat řádově milióny uživatelů. Což je nárůst na stonásobek.

Možnost placení svým telefonním účtem je sice (alespoň na našem trhu s pevnými linkami) inovativní, nicméně přináší výrazná omezení. Samozřejmě jsou k uvážení i další způsoby placení. Zde je potřeba překonat dvě překážky. První z nich, technická, je integrace do DRM (Digital Rights Management) systému provozovaného Českým Telecomem. Druhá je, podle mého názoru, hlavním problémem. Je jím uvažování managementu společnosti. V současné době existuje velká skupina lidí, která služby od Českého Telecomu nevyužívá, protože se jí to prostě nevyplatí. Český Telecom nedělá nic proto, aby je chytil jinými službami. ADSL a Starzone.cz jsou typickým příkladem. Pokud chci ADSL, není důvod (ani technický), proč bych si měl pořizovat telefonní linku (pro kterou nemám využití). Stejně tak, pokud si chci koupit film, tak není důvod, proč bych si měl pořizovat ADSL (a telefonní linku).

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Posledním diskutovaným vylepšením je nabídka koncových zařízení (CPE). Ruku na srdce, kolik z nás se schází večer v pracovně kolem osobního počítače? Troufám si tvrdit, že obývací pokoj a televizní obrazovka jsou to médium, kam sedá dominantní část populace. Český Telecom před nějakým časem prezentoval produkt počítače na splátky. V seznamu produktů se mi počítač na splátky nepodařilo najít, nicméně co brání Českému Telecomu, aby nabídl nějaký set-top box, snadno připojitelný k televizi, za stejných podmínek? Na trhu jsou krabičky, které formát Windows Media zvládají bez problémů, a pokud bude set-top umožňovat připojení počítače, určitě si svoji zákaznickou skupinu najde.

V dokončení se podíváme na možnosti vylepšení portálu Starzone.cz

Koupili byste si film ke stažení za desítky korun?

Autor článku

Autor je nezávislý konzultant v oblasti Internetu, telekomunikací, videa a komercionalizace technologických výsledků výzkumu a vývoje. Pohybuje se na rozhraní akademické vs. komerční sféry a internetové infrastruktury vs. přenosů videoobsahu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).