Vlákno názorů k článku Second Life vyhrává cenu pro nejvyhypovanější projekt od Scalex - Dovolím si k článku přidat svůj pohled na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 4. 2008 7:53

    Scalex (neregistrovaný)
    Dovolím si k článku přidat svůj pohled na věc a na to, proč SL považuji za projekt povedený. Před časem byla móda SL adorovat, dnes je móda naň plivat. A jak už to tak bývá, pravda je kdesi uprostřed. Přehnaná očekávání se totiž týkají jen té ekonomické výtěžnosti. Pro firmy je jejich přítomnost v SL využitelná jako reklama, jako stánek na veletrhu, kde se člověk může zastavit, vzít si leták, propisku zdarma, kouknout hostesce na prsa a jít zas dál. V tuto chvíli od SL nelze čekat víc.

    To ale jen z pohledu firem. Z pohledu "hráčů" je situace jiná. Genialita SL je v tom, že svět je takový, jaký si jej hráči udělají. Není to předem připravený příběh, není to zábava, naservírovaná až pod nos, jako to bývá u běžných her. Vše zajímavé, co se v tomto virtuálním světě odehrává, si musí hráči sami zařídit. Například najít si tam takové přátele, se kterými bude radost si povídat a nepůjde jen o X minut či hodin zbytečného tlachání. V SL se konají koncerty skupin, které bych jinak těžko slyšel, neboť naživo jsou jinak k slyšení jen na opačné straně světa. Díky voice chatu se v SL konají všelijaké přednášky, výukové kurzy, dokonce i jazykové (onehdá jsem narazil na kurzy historické čínštiny).

    Když v SL narazím na něco, co mne hodně zajímá, rád za to zaplatím. V tomhle určitý ekonomický potenciál je. Spousta lidí v SL utrácí peníze za virtuální oblečení a předměty. Může se to opět zdát jako zbytečnost a hračka pro děti. Ale například já jsem v reálu nadšený dýmkař a tak jsem si pořídil kouřící dýmku i jako doplněk v SL (dokonce několik dýmek). A v SL už se mne několik lidí ptalo na věci ohledně dýmkaření a já tak vlastně šířil dál dýmkařskou kulturu. Takže k tomu SL může sloužit - jako propagace prakticky čehokoliv (můžete tam chodit s obrovskou lupou v ruce a když se vás někdo zeptá, co to znamená, dáte mu odkaz na www.lupa.cz).

    Vrátím se ještě k těm kurzům a přednáškám - i ty mohou být placené a obvykle jsou díky obrovské virtuální návštěvnosti mnohem levnější, než by byly v reálu. Zkusmo jsem se jedné takové zúčastnil, šlo o kurzy vaření, sešlo se nás tam kolem osmi set, naučil jsem se několik zajímavých receptů a kuchařských fíglů, pocvičil se v angličtině se španělským přízvukem a stálo mne to asi 10 korun a dvacet minut času. Bylo to zajímavé, chytlavé a věřím, že podobným způsobem se v SL dá udělat přednáška naprosto o všem.

    Souhlasím s tím, že hype okolo SL byl opravdu obrovský, nicméně úspěch mnoha firem a mnoha lidí v SL svědčí o tom, že potenciál tam je a jen je potřeba najít optimální vybalancovanou cestu k tomu, jak jej využít. A to závisí jak na firmách, tak na samotných "hráčích" (nechci slovo hráč psát bez uvozovek, protože SL nepovažuju tak úplně za hru). Někdo řekl velice trefnou větu: "Někdo se v reálném životě nudí. Tak si nainstaluje Second Life a nudí se i v něm."

    Second Life je zcela závislý na aktivitě všech, kdo do něj vstupují. Jak firem, tak jednotlivců. Je to univerzálně využitelná platforma, která nabízí možnost zajímavé prezentace. V něčem je lepší než klasický web, v něčem horší. Ideální je provázat obojí a využít to nejlepší z každé platformy.
  • 29. 4. 2008 10:13

    Maverick (neregistrovaný)
    Nezbývá mi než s Vámi souhlasit.
    Stejně tak (což už ale nemusí být Váš názor) mi z článku připadá, že autor je příkladem toho "Někdo se v reálném životě nudí. Tak si nainstaluje Second Life a nudí se i v něm.".

    Second Life je pro firmy naprosto skvělá reklama. Vemte si hráče této hry. V SL si třeba mohou koupit boty Nike, Adidas a Puma. Jiné nejsou, tak si vyberou jedny z nich. Co udělají v reálném životě? Pravděpodobně si zase koupí tu samou značku, nebo jednu z těch, které viděli ve hře. Proč? Odpověď je snad jasná.
  • 29. 4. 2008 10:28

    Scalex (neregistrovaný)
    K tomu bych jen dodal, že ekonomika SL je primárně zaměřená na snadno ovlivnitelné lidi (jak píšu jinde o těch logách a melodiích pro mobily). Já osobně si v reálném životě koupím boty, které mi padnou, budou slušet, budou kvalitně ušité a finančně z nich nevykrvácím. Jestli to bude Nike, Adidas nebo Puma, už zas tak moc neřeším. Třeba to bude švec Voňátko a boty na zakázku. 8^)

    SL je ale samozřejmě využitelné i pro imageovou a zejména pak produktovou reklamu.

    Já se opět musím vrátit k tomu přirovnání se stánkem na veletrhu. Takový stánek jsou pro firmu náklady, po ekonomické stránce se z něj nic hned nevrací. Ale přínos to rozhodně může být, zvýší povědomost o značce a vryje se lidem do paměti (a novináři o tom něco napíšou do médií, aniž by bylo nutné platit PR specialisty). Totéž platí o SL. S tím rozdílem, že u stánku v SL nemusíte zaměstnávat lidi, nikdo vám tam nic neukradne, přístupný je 24 hodin denně a klidně jej můžete navázat na firemní web (třeba pomocí nějaké ankety, za jejíž vyplnění hráč dostane herní odměnu, virtuální měnu a podobně).
  • 29. 4. 2008 10:51

    bez přezdívky
    Proč by měla jakákoliv firma zdarma na svém webu propagovat obskurní produkt jakési třetí firmy a nutit své zákazníky tento produkt používat?

    Vaše výřečnost mi připomíná prezentaci obchodníků Atlasu, Zlatých stránek, nebo Tejkííítu... Prodáváme chcíplou krysu, ale na všechno máme odpověď a kdo není u nás, ten jakoby ani neexistoval.
  • 29. 4. 2008 11:04

    Scalex (neregistrovaný)
    Poněkud nechápu tok vašich myšlenek v prvním odstavci.

    Pokud budu jako firma mít svoji budovu v SL a provážu ji z určitou částí svých webových stránek, pak to přeci vůbec neznamená, že by lidé, kteří jdou rovnou na můj web, museli o té "second-life" sekci vůbec vědět. Naopak, předpokládám, že ten, kdo půjde přímo na web, nechce být "obtěžován" podružnostmi a naservíruju mu přesně to, co si myslím, že chce obdržet (nebo přinejmenším to, co mu chci vnutit).

    Vůbec netvrdím, že by zákazníci firem měli být posíláni na SL. Výhodou Second Lifu pro firmy je opačný tok, tedy že se uživatelé SL s firmou seznámí (třeba prostřednictvím jejích služeb a výrobků v SL) a mohou pak zavítat i na web, kde se jim dostane dalších, tentokrát už nevirtuálních nabídek.

    Já takhle před mnoha lety vyzkoušel projekt eCity, který použila eBanka (tehdy Expandia Banka) jako zajímavý pilotní projekt při svém vstupu na trh. Mělo to spoustu much, ale hezky to předvedlo, jak vypadá internetové bankovnictví. Výsledek? Založil jsem si tehdy na zkoušku účet u eBanky a jsem jejím (víceméně spokojeným) klientem dodnes. A vím o mnoha dalších, u nichž to bylo stejné. Takže i hloupá webová hra vedla k tomu, že se z lidí stávali zákazníci. Samozřejmě, za tou herní částí musel být zajímavý produkt, aby to zákazníka udrželo i nadále.

    Tutéž možnost mají firmy v SL. Mají dobrou platformu pro vybudování té herní části. Mají možnost pochytat potenciálníá zákazníky. Je to na firmách a na jejich kreativitě, nakolik se jim to podaří. Kdo jen postaví v SL domeček a umístí do něj židli, stůl a leták s kusými informacemi, ten opravdu jen zbytečně utratí peníze a výsledek z toho nebude žádný.

    Co se týká výřečnosti, bohužel, už jiný nebudu. Jsem zkrátka upsaný.
  • 4. 8. 2008 12:19

    Jaroslav Peňaška (neregistrovaný)
    Skandální podnikání firmy Beneta.CZ v českém Second Life!
    Tiskové prohlášení firmy Jaroslav Peňaška - informační systémy (provozovatele www.virtualnisvety.cz a www.secondlife.sk) Beneta.CZ a pan Martin Dvořák alias Martin Duncker v Second Life nás i vás podvedli. Více na: http://www.virtualnisvety.cz/skandalni-podnikani-firmy-beneta-cz-a-beVirtual-v-ceskem-secondlife-second-life nebo na www.secondlifeprofessionals.com/vs
  • 14. 9. 2008 18:27

    secondlife.cz (neregistrovaný)
    Pan Peňaška s naší společností v roce 2007 několik týdnů spolupracoval. Spolupráce byla z naší strany ukončena a od té doby je naše jméno vláčeno desítkami internetových diskuzí a jsme obviňováni ze lží a podvodů. Všechna tato obvinění jsou křivá a jsou motivována pouze osobním zviditelněním se pana Peňašky na úkor úspěšných aktivit naší společnosti. Hledáme veškeré právní cesty, jak se tomuto internetovému pronásledování bránit. Aktuální stav tohoto "sporu" zveřejňujeme na adrese http://secondlife.cz/jaroslav-penaska.

    Omlouváme se všem čtenářům za obtěžování. Martin Dvořák, za tým společností BENETA.cz, s.r.o. a beVirtual, s.r.o.
  • 2. 5. 2008 17:10

    RJMX (neregistrovaný)
    SL je hra spíše pro programatory a grafiky nez pro obycejne lidi bez znalosti. Neni nic lepsiho nez zde neco vytvorit a pak to prodat. Asi tak k te hre kdyz pominu zabavu atd :)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).