Hlavní navigace

Názory k článku SIPVZ: Seminář ACOL k CERES

  • 1. 11. 2002 12:03

    Artur Linhart (neregistrovaný)
    No, tak tohle se mi zda opravdu byt typicky priklad clanku, ve kterem se clovek pres sebevetsi snahu prakticky nema sanci orientovat. Radil bych autorovi, pro ktereho je cela problematika dennim chlebem, aby priste pri prvnim uvedeni kazde zkratky napsal jeji vyznam a pak teprve s ni v textu pracoval - ne kazdy ma tu moznost nebo smulu, ze je s celou problematikou konfrontovan dnes a denne a ne kazdy ma takovou pamet, aby si snadno zapamatovaval zkratky. I pro lidi, kteri se snazi se v tehle splati alespon povrchne orientovat je dosti znazny problem si pamatovat co znamenaji vsechny ty IKI a ICTK apod. - vim, je mozne kliknout na odkaz a pak to tam nekde hledat, ale to opravdu orientaci v clanku neurychluje... A propos - ASW je aplikacni software? Tuhle zkratku jsem dnes videl opravdu poprve, prominte mou nevzdelanost.

    Jinak ale je jiste potesujici, nicmene znacne ironicke, ze konecne na MSMT (ministerstu skolstvi ;-)))) ) prisli na to, ze v popredi je skola jakozto skutecny zakaznik, presto ze ona primo faktury neplati...

    Treba se i nekdo dostane casem k tomu, ze se zacne ptat, jestli neni pro vec vyhodnejsi pozvat reditele skol pred ministerstvo a pak vyhazovat penize z jeho oken, nezli timto zpusobem...
  • 1. 11. 2002 18:15

    ..... (neregistrovaný)
    Zcela s Vámi souhlasím, že newspeak, kterým zahrnuli projekt připojení škol na internet jeho autoři, je strašný, ničí ucho každého češtináře a jeho hlavním účelem bylo zamixovat se všemi pojmy tak, aby bylo znemožněno jakékoliv srovnávání čehokoliv z jejich dodávky s jinými produkty jiných firem. Na to navazuje geniální metoda konstrukce ceny, kdy veškeré komponenty dodávky za 4,43 mld. hodili tvůrci do mlýnku na maso a přemleli to na tzv. službu za paušální měsíční poplatek a akontaci.

    Zkuste pak říci, zda 177.000,- za jeden připojený počítač, zapůjčený škole na cca 3,5 roku je nehorázně předražené, hodně předražené, obyčejně předražené nebo v pořádku !!!!!

    Abyste pochopil ten stračný podfuk s newspeakem, který se naučili u Orwella, uvádím pár příkladů:

    zkratka - popis newspeakem - popis normální řečí

    SKP - standardní klientské pracoviště - PC neboli počítač s monitorem

    IKI - informační a komunikační infrastruktura - PC + LAN + připojení do intranetu (+ centrální server intranetu a napojení na internet - normální, v původní koncepci vlády použitý výraz byl "připojení na internet"

    ICTK manager - information and communication koordinátor manager (osoba, která vystupuje za školu během instalace zařízení) - v normálním světě je to buď ředitel školy nebo správce sítě

    ICTK správce - viz hore (osoba, která odpovídá za provoz indoší učebny a sítě) - správce sítě

    ICTK pedagog - viz hore (osoba, která by měla pomáhat ostatním učitelům pracovat s IT) - opět správce sítě, specializovaná funkce jak si ji představuje Palata a spol. na školách neexistuje

    Rozhodčí institut - dle ACOLU tzv. trojka (jinak známá z padesátých let, která nahrazovala soudy) složená ze zástupce ACOL, školy a zřizovatele, která by měla rozhodovat o tom, co a jak dostanou školy, na které se zatím státní projekt vykašlal, od božského Autocontu - v normální řeči bych to popsal jako křečovité úsilí si po všech skandálech udržet mocenskou pozici i u dalších investic do škol přes fakt, že mé politické krytí očividně zesláblo

    IT bonita školy - hodnocení ACOLU, podle kterého by špatně zhodnocené školy nemohly dostat přímo peníze, ale vše by musely dostat přes Autocont - normální řečí viz výše

    Atakdále, atakdál, je to opravdu přesně orwellovské zmatení pojmů, ve kterém se každý nespecializovaný člověk ztratí, jak jste správně uvedl. Janek Wýgner se tomuto absurdnímu divadlu "indoš" věnuje dlouhodobě, takže mu odpusťme určitou provozní slepotu. (Jestli je Vám víc jak 30, tak určitě také nepožadujete vysvětlení pojmůjako VUML, SČSP :-))

    Pro mne osobně je tenhle tunel do škol lakmusovým papírkem demokracie a nezávislosti policie a soudů v této zemi, protože tak nehoráznou korupci snad není možné donekonečna přehlížet. Uvidíme ...

    Zdravím, Martin
  • 1. 11. 2002 19:51

    Jan Wagner (neregistrovaný)

    Omlouvám se a pokusím se o nápravu, v jednom z materiálů jsem nalezl následující vysvětlivky, ponechal jsem všechny jako určité memento:

    • ADL Advanced Distributed Learning
    • APZ Aktivní politiky zaměstnanosti
    • ASW Aplikační software
    • CAD Computer Aided Design
    • ČFIS České fórum pro informační společnost
    • CIS Centrální informační server
    • CSVŠ Centrum pro studium vysokého školství
    • CŽV Celoživotní vzdělávání
    • ČR Česká republika
    • CSU Český statistický úřad
    • CSI Česká školní inspekce
    • DV další vzdělávání
    • DVPP další vzdělávání pedagogických pracovníků
    • DZS Dům zahraničních služeb
    • EU Evropská unie
    • GA generální auditor jmenovaný ČR-MŠMT
    • GD generální dodavatel, ACOL a ČTc
    • HK Hospodářská komora
    • ICT informační a komunikační technologie
    • ICT koordinátor osoba jmenovaná školským zařízením
    • IG Informační gramotnost
    • IKI - informační a komunikační infrastruktura P III
    • IP Informační portál
    • IPPP Institut pedagogicko-psychologického poradenství
    • ISVS Informační systém veřejné správy
    • IZ Informační zdroje
    • MK Ministerstvo kultury
    • MPSV Ministerstvo práce a sociálních věcí
    • MSMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
    • MZ Ministerstvo zdravotnictvi
    • NK Národní knihovna
    • NUOV Národní ústav odborného vzdělávání
    • OECD Organisation for Economic Co-operation and Development
    • PI Projekt I: Informační gramotnost v rámci SIPVZ
    • PII Projekt II: Vzdělávací software a informační zdroje v rámci SIPVZ
    • PIII Projekt III: Infrastruktura v rámci SIPVZ
    • SCORM Sharable Content Object Reference Model, soubor specifikací sestavený Advanced Distributed Learning (ADL) na podporu interoperability
    • SIP Státní informační politika
    • SIPVZ Státní informační politika ve vzdělávání
    • SOAP Komunikace mezi jednotlivými programy
    • SPIS Sdružení pro informační společnost
    • SŠ střední školy
    • SW Software, programové vybavení
    • SWOT Analýza silných a slabých stránek a analýza příležitostí a ohrožení
    • SP Školský informační a vzdělávací portál
    • UIV Ustav pro informace ve vzdělávání
    • UNESCO United Nations Educational, Scientifíc and Cultural Organization
    • UVIS Úřad pro veřejné informační systémy
    • VIS Vzdělávací infrastruktura
    • VISK Veřejný informační systém knihoven
    • VP Vzdělávací portál
    • VSIZ Vzdělávací software a informační zdroje
    • VŠ vysoké školy
    • VUP Výzkumný ústav pedagogický
    • ZŠ základní školy

  • 3. 11. 2002 17:28

    Yusaku (neregistrovaný)
    V podobnem duchu bych rad poprosil autora, aby v pristich clancich vice pouzival oznaceni funkci - nemusi to sice porad byt "vrchni reditel politbyra Autocontu a.s. pro veci vztazene k tunelovacimu projektu INDOS, tj. Internet do Skol"; ale na stranu druhou clovek uz v polovicce clanku ztraci prehled jestli honza novak je z ministerstva a karel novak z autocontu nebo naopak.

    Ale jinak dekuji za prvni pozitivni zpravu v tehle afere :)
  • 4. 11. 2002 8:23

    Artur Linhart (neregistrovaný)
    Diky za ten seznam, nekam si ho schovam :-))). Koukam, ze co je tam trosku odbornejsiho, o tom se da pochybovat - treba zkratka SOAP... Predpokladam, ze se jedna o komunikacni protokol SOAP, ne neco jineho - jeden z nepreberneho druhu komunikace mezi systemy, urcite ne obecny vsezahrnujici pojem pro komunikaci mezi programy... Zajimalo by mne, ktery umelec tyhle vysvetlivky sepisoval :-))). Kazdopadne - velmi poucne...
  • 4. 11. 2002 8:49

    Jan Wagner (neregistrovaný)
    Přehled zkratek jsem zkompiloval jednou v dobrém rozmaru s použitím nejrůznějších materiálů MŠMT k SIPVZ. SOAP byl konkrétně použit v materiálu KONCEPCE PROJEKTU ŠKOLSKÉHO INFORMAČNÍHO A VZDĚLÁVACÍHO PORTÁLU od Petra Korduleho a spol:

    První úroveň integrace - "URL-able"

    "URL-able" - každá část obsahu (vzdělávacího a informačního) musí být z ostatních programů dostupná pomocí unikátní URL adresy. Tato primitivní, jasná a snadno technicky realizovatelná vlastnost přináší obrovské možnosti využití.

    1. úroveň integrace by měla být povinná pro všechny moduly. Díky ní bude možné jednotlivé části centrálně spravovat a řídit. Pro žádného partnera by splnění této úrovně nemělo být technickým problémem nebo omezením.

    Druhá úroveň integrace --- "HTML&XML-aware"

    Všechna data jsou zobrazitelná v HTML browseru. Všechny části informačního i vzdělávacího SW jsou schopny si mezi sebou předávat své výsledky dle dohodnutého protokolu (např. HTML event), stejně tak i jednotlivé datové celky dávají k dispozici svůj obsah v dohodnutém XML formátu.
    Spolupráce modulů musí být založena na normách - otevřených standardech HTML (zobrazení informací), XML (výměna dat a definice datových struktur) a SOAP (komunikace mezi jednotlivými programy). Jsou žádoucí základní úrovně těchto norem, dle hloubky integrace, kterou splnění dané normy zajistí:
  • 4. 11. 2002 10:23

    Artur Linhart (neregistrovaný)
    Aha. Tak v tomhle kontextu to az zas tak mimo neni :-)... Jinak ale, pokud budete ten seznam zkratek nekde zverejnovat, tak SOAP je proste jen jeden specificky druh komunikacniho protokolu, bazirujici na XML apod., bezici nad protokolem HTTP/HTTPS ci jinym protokolem nizsi urovne. Ten popisek u nej v te dnesni forme je dosti zavadejici. ;-)