Vlákno názorů k článku SIPVZ: Smlouvu s ACOL je výhodnější vypovědět od n/a - No ja osobne jsem presvedcen, ze za takove...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 10. 2002 9:00

    n/a (neregistrovaný)
    No ja osobne jsem presvedcen, ze za takove spatne smlouvy musel ACOL hodne moc zaplatit na spravnych mistech, prece jen se jedna o kseft ta nekolik miliard se ziskovosti (pomer zisk/trba) vyznamne prevysujici standard a tak neni problem par desitek (stovek?) milionu dorucit na spravna mista. Neverim tomu, ze by takove pritimivni chyby a nedostatky ve smlouvach neodpovedni (nebo snad lide z MSMT za to nejakou odpovednost maji?) lide udelali zadarmo. Potom by bylo na miste ACOLu vycitat, ze pri honbe za vlastnim ziskem tady podporuje korupnci prostredi.
  • 20. 10. 2002 23:34

    Mirek (neregistrovaný)
    Bohužel stále narážíme na to, že měnit ex post špatné smlouvy a koncepce je obtížné, zvláště když se zainteresovaní zdráhají přiznat, že to je špatné.
    Souhlasím s názorem, že by bylo najlepší, aby si škola určovala, jaký sw chce používat. Podívejme se na další aspekty. Zelené školy měly být zejména takové, které neměly nic. Podle mého názoru, pokud měla škola osvíceného ředitele anebo šikovného učitele, vždy byla schopna nějaké počítače získat od sponzorů, Rady rodičů apod. Pokud nikoho takového neměla, pak určitě nebude schopna zajistit servis dodané techniky. Na tom nic nezmění školení, protože za týden se nikdo nestane odborníkem na výpočetní techniku, tak jako za týden se nikdo nenaučí učit třeba tělocvik. To ani nechci rozvádět, že během toho týdne se memorují části vytržené z kontextu, místo toho, aby se učila logika věci.
    Pokud vybavení škola měla, pak měla i zajištěný servis a uměla techniku využívat. V tom případě ale skončila mezi červenými školami. Mezi zelené se takováto vybavená škola dostala jedině tím, že část techniky zapřela. Byly i takové školy které "opomenuly" celou učebnu a 30 PC v kabinetech. Se třemi přiznanými PC se logicky dostaly mezi zelené školy s nejvyšší prioritou. Teď si ale stěžují, že si s počítači nemůžou dělat, co chtějí...
    Trochu odbočím. Z příspěvků pozoruji, že se diskuse účastní:
    1. odborníci ze škol
    2. remcalové
    3. univerzální odborníci na cokoli a zneuznaní vynálezci
    Nechci se tím nikoho dotknout. Co ale postrádám, je názor učitele ze zelené školy, proškolený viz výše, který dostal na starost učebnu IT a teď v tom plave, jak umí. Jeho názor považuji za velmi důležitý, dokonce důležitější, než odborníka z červené školy. Bohužel se jeho názor zde těžko dozvíme, protože neví o této diskusi, a i kdyby věděl, tak neumí a netroufá si uvést svůj názor. Takže je přehled diskusních příspěvků poněkud tendenční a jednostranný.
    S ohledem na kvalifikaci značného počtu ICTK-správců zelených škol se vůbec nedivím, že momentálně jsou jejich pravomoci značně omezené. Se vzrůstajími se zkušenostmi při správě by se však měly postupně jejich práva zvětšovat až po předání neomezených práv pro instalaci sw.
    Ohledně hw je situace složitější, protože je na leasing. A žádná leasingová firma nedovolí měnit předmět leasingu. To je nevýhoda této zvolené koncepce finencování.
  • 19. 10. 2002 23:56

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    CERES je v principu logický krok, ale má několik nevýhod. Především jeho současná implementace účinně brání různorodosti software používaného při výuce. Takže se studenti nebudou učit pracovat se spreadsheetem ale s Excelem, nebudou se učit pracovat s textovým editorem ale s Wordem, nebudou se učit pracovat s WWW prohlížečem ale s MSIE atd. Speciálně v případě free software CERES způsobí jeho praktické vyloučení z výuky. Významným faktorem je zde i cena za certifikaci, z pohledu ACOLu asi logická a pochopitelná, z pohledu těch, kdo by chtěli používat nějaký specifický software, naprosto nehorázná.

    MŠMT by možná mohlo zajistit a zaplatit certifikaci obvyklého software, ale především na specializovaných odborných školách se používá i neobvyklý software a je otázkou, jestli je únosné, aby MŠMT platilo tyto částky za software, který budou používat tři školy v republice. Školy na to mít nebudou docela určitě a dodavatel prokazuje svou dobrou vůli dostatečně tím, že zpřístupní produkt škole za výhodných podmínek, ale že by za to měl ještě platit, to už by bylo trochu moc.

    Možná by tu pomohlo, pokud by škola měla možnost převzít zodpovědnost za software, případně i hardware dodaný v rámci projektu. Kde by na to měli kvalifikované síly, starali by se o to sami a sami by si rozhodovali, co a jak nainstalují. Kde by je neměli, tam by se jim o to staral ACOL.

    Otázka, zda povinností vedení společnosti je maximální okamžitý zisk za každou cenu, i třeba za cenu totální likvidace pozitivního obrazu společnosti u veřejnosti, se tu přetřásá (především v souvislosti ČTc) poměrně často a podle reakcí z diskusí nemohu váš názor rozhodně považovat za univerzální. Osobně ho také nesdílím.

  • 19. 10. 2002 23:04

    Mirek (neregistrovaný)
    Omyl. 64k linka je do 12ti stanic. Pak by se musela navýšit na 128k (do 25), 256 (do 50) atd. Nemíním komentovat ceny za zřízení a provoz těchto linek, pro někoho je to hodně, někomu by to třeba připadalo úměrné.
    Na rozdíl od většiny diskutujících považuji CERES za logický krok. Už jsem za svoji praxi správce sítí zažil padlé počítače díky instalaci špatných ovladačů různých periferií či špatného sw, anebo použitím nesprávného postupu. Vyzkoušejte si na funkční PC s Woknama nainstalovat několik CD příloh z Levelu, oblíbená to zábava puberťáků. Dobrý výsledek bude, když se počítač jenom zpomalí a tak 4x denně zamrzne, většinou následuje reinstalace. A pokud jsem jako lékař čínského císaře placen jen za dobu, kdy je císař zdravý, tak se setsakra starám, aby něco nechytil. Domnívám se, že by MŠMT mělo zajistit certifikaci obvyklého sw a periferií ve školství ze svých prostředků. Rozhodně má větší sílu při vyjednávání ohledně ceny certifikace.
    Zajímavé je, že se nikdo nebouří proti povinnému schvalování telekomunikační techniky. Přitom jde opět o to, aby když připojíme telefon (fax, modem...) do zásuvky vše fungovalo a nevyhořela ústředna. Pokud si pamatuji, tak před léty to přišlo na 70 000,- za jedno zařízení.
    Nevyčítejme ACOLu, že se snaží vydělávat. Je to povinností představenstva vůči akcionářům, která vyplývá z Obchodního zákoníku. Vyčítejme MŠMT, že podepsalo špatné smlouvy a že existují domněnky, že nezajistilo transparentní a nekorupční prostředí. Za to zodpovídá ministr a potažmo celá vláda. Nezapomeňme, kdo si ušpinil ruce.
  • 17. 10. 2002 23:43

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    No Telecom byl ochoten tu pripojku zaplatit, paklize by stala mene nez privedeni jejich dratu (respektive zdigitalizovani jednoho vedeni v dratech, ktere na tu skolu vedou) :-)

    Telecom (a ACOL) to prezentovali jako dobrou vuli z jejich strany, jak HODNE jsou ochotni ustoupit pri integraci ...

  • 17. 10. 2002 17:49

    Artur Linhart (neregistrovaný)
    No, a to je prave ta zasadni chyba, je to jak za realneho socialismu....
  • 17. 10. 2002 17:15

    Vaclav Dusek (neregistrovaný)
    Zakaznik je ten kdo PLATI, a to je MSMT.
    Skoly maji techniku INDOSE pouze v uzivani!!!

    PS - nerikam, ze je to zcela dobre
  • 17. 10. 2002 16:34

    PaJaSoft (neregistrovaný)
    Mohu vedet na zaklade ceho mohl Telecom pozadovat po provozovateli MAN, ke kteremu byla skola pripojena, tu znacne aktualni ISDN pripojku? (ja bychho vyhodil, ale chapu, ze provozovatel radsi zaskripe zuby, protoze by taky mohl prijit o zakaznika...)
  • 17. 10. 2002 14:55

    Artur Linhart (neregistrovaný)
    Zakladni problem tkvi v pojeti zakaznik=MSMT. Ve skutecnosti je samozrejme zakaznik=skola... Diky tomu vznikl cely nesmysl s GD apod... Proste typicky socialisticky pristup kombinovany s klientelismem, ne-li primo s korupci...
  • 16. 10. 2002 20:30

    Radomír Švejcar (neregistrovaný)
    Já bych doplnil praktickou otázkou k čemu slouží pravé tlačítko na myši
    a) je zakázano používat, ale funguje
    b) je povoleno používat, ale nefunguje
    c) je zakázáno používat, ale prakticky se nepoužívá
    d) je polovelno používat, ale prakticky se nepoužívá

    Když nevím, vzpomenu na slogan a cé je správně.
  • 16. 10. 2002 19:49

    Vaclav Dusek (neregistrovaný)
    a nebo jak se zvetsi okno MSIE na celou obrazovku?
    Spravne - klavesa F11

    Kolikrat to kdo z nas pouzil?
  • 16. 10. 2002 19:38

    Vaclav Dusek (neregistrovaný)
    ad zakaznik=pan/
    Byt panem Svobodou, podivam se do smluv na co MAM narok, a dodavateli to patricne vysvetlim.
    Pripadne budu trvat na uzavreni dodatku k platne smlouve ;)
    To je snad standardni postup, nebo ne?

    To dava smlouva GD plnou moc na ciny zadavatele?
    To bych rad mel takovou smlouvu vuci svemu partnerovi.

    -

    O integraci toho mnoho nevim, jen to, ze se teprve rozbihaji za dosti podivnych okolnosti, ktere se neustale meni.

    -

    Kazda firma se snazi maximalizovat zisk a snizovat naklady - to je prece standardni trzni ekonomika. A je jen otazkou, co si ja - jako zadavatel - necham libit
  • 16. 10. 2002 17:52

    ČoČkin I. Líný (neregistrovaný)
    dost se da tipnout... ale nutit lidi odpovidat, ze mys se OBVYKLE pripojuje na seriovy port, je... obsolete :)
  • 16. 10. 2002 17:11

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Poznamku o Oblastnim manazerovi neber osobne :-)

    CERES - pokud by na nejakem sitovem disku existovaly obrazy disku pocitacu, je UPLNE jedno, kdo s tim pocitacem co dela. Po skonceni hodiny se proste pusti reinstalace a supky dupky za par minut (mene nez prestavka), mas system jako z cukru. Jak myslis, ze problem resi velke internetove kavarny?

    Co se tyce vztahu "pan = zakaznik", tak zrovna v tomto projektu si troufam tvrdit, ze jde o velmi tezkou utopii. Pote, co se MSMT zacalo chovat jako zakaznik (viz. pristup reditele Svobody), ze strany GD rozhodne nenarazil na "plne pochopeni".

    Pokud se tyce predstav o integraci. Pokud si myslis, ze Telecom by ze sveho platil svoji konkurenci, je to skutecne naivni predstava :-) Dokonce v mnou zminovanych pripadech Telecom pozadoval po provozovateli te MAN dodavku ISDN pripojky - coz pochopitelne po ethernetu neni uplne easy zalezitost (a to nemluvim o cene) :-)

  • 16. 10. 2002 17:00

    Radomír Švejcar (neregistrovaný)
    Kdyby stat zacal nakupovat automobily misto obcanu, protoze jedine on vi nejlepe, co obcane potrebuji, vzdycky to skonci prusvihem.
    Musi vyhrat nejbezpecnejsi model !!! Co na tom, ze by nekdo dobrovolne podstoupil riziko obycejne skodovky a misto draheho ... si koupil byt nebo garaz. Co na tom, ze by radeji jezdil podle predpisu nez aby svym hovadskym chovanim vystavoval sebe zvysenemu riziku. Dostanes auto na zapujcku a podepises, ze jej budes pouzivat v souladu s dobrymi mravy, jak se pise ve smlouve. Kdyz se nepripoutas, auto nenastartuje. Uzivani schvaleneho certifikovaneho benzinu a zbytecne nepretezovani zarizeni. Nikdy se nepodivas dovnitr, aby ses nahodou nedozvedel, jak to vlastne funguje vcetne te bezpecnosti.
    Mimochodem jak muze byt formulovana garance funkcnosti, kdyz v licencnim ujednani ruznych SW je napsano, ze SW je jak je a zadna garance se neposkytuje. Neni to divne?
  • 16. 10. 2002 16:37

    Vaclav Dusek (neregistrovaný)
    PS - jedna poznamka - to se vubec ale vubec nebavime o skoleni ucitelu - uzivatelu.

    Pokud by nekdo z Vas mel moznost slozit si test znalosti, kterym jsou ucitele proverovani na zaver skoleni, asi by si opravdu uzil.

    Muzu rict, ze jsem si to vyzkousel - nepripadam si jako amater - a dosahl jsem s odrenyma usima 91% z 30 otazek (a to jsem si odpovedi na vetsinu otazek overoval v pustenem Wordu a MSIE pod Win2k). Bez toho bych dopadl podstatne hur
  • 16. 10. 2002 16:32

    Vaclav Dusek (neregistrovaný)
    ad 1/ OK, proc ne, jen jak dostat rychle pripojeni do kazde Horni Dolni bez sluzeb Telecomu

    ad 2/ CERES je take dle meho nazoru trochu mimo, ale na druhou stranu, pokud mam neco garantovat, musim za to take neco pozadovat. Pokud garantuji funkcnost SW na pocitaci, tak si asi dokazes predstavit, co by s temi pocitaci udelala volnost administratoru za 1 mesic - a kdo by to platil? GD?

    Ocekaval jsem, ze CERES bude registrace SW za rozumny poplatek a bude z vetsi casti hrazena z projektu SW do skol a ne to, co z toho vzniklo - ze to budou hradit primo skoly ze svych rozpoctu, pripadne vybrane oslovene firmy.

    V zadnem pripade NENI vyresen pripad, ze si skola vytvori vlastni SW pro svou potrebu

    ad 3/ Musim poznamenat, ze opet dle meho nazoru by tyto veci melo koordinovat ministerstvo, jako platce. Vzdyt kdo drzi v ruce penize - zakaznik - ten je pan, a ten by si mel poroucet, a NE POSLOUCHAT.

    ad zbytek/
    - Ta zminka o oblastnim manazerovi - to od Tebe beru jako ranu pod pas ;). Ano jsem, resp. byl jsem, OM (pro nezasvecene).

    - Predstavy o integraci byly puvodne jine - alespon moje. Ocekaval jsem, ze GD prispeje umernou castkou na stavajici konektivitu skoly, pokud ma skola konektivitu lepsi, nez ji GD nabizi a skola si bude moci vybrat.
    Nutit ale vsechny skoly na linku 64K je skutecne v dnesni dobe NESMYSL.
  • 16. 10. 2002 16:20

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Myslim, ze zivot neni cernobily. Zrovna tak je spousta veci, ktere mohou ten spatne navrzeny projekt alespon castecne napravit.

    Napriklad (bez ladu a skladu a naroku na uplnost):

    1. Sit otevrit a udelat z ni normalni propojeni k Internetu pro jednotlive skoly
    2. Zrusit CERES a nahradit ho napriklad prohlasenim o zpusobilosti
    3. Integrovat nikoliv smerem do homogenni a restriktivni site, ale smerem k efektivnejsimu reseni (a nasledne treba ty penize prelit z konkretni skoly jinam).

    Mimochodem, myslim, ze by si vsichni, pocinaje Mirou Horakem a konce poslednim Oblastnim manazerem, meli konecne uvedomit, ze nikdy neslo o informacni system pro MSMT, ale o neco zcela jineho.

    Proc si to myslim? Znam dva priklady skol, ktere jsou pripojeny do opticke MAN rychlosti 100 Mb/s (kapacita MAN skol ma 1 Gb/s) - a jedna ucebna v kazde do INDOSe kapacitou 64 Kb/s. Generalni dodavatel si mysli, ze bude integrovat do 64 Kb/s zbyle ucebny :-)

  • 16. 10. 2002 16:05

    Vaclav Dusek (neregistrovaný)
    Ano, souhlasim, stali jsme na okraji propasti a nyni padame ->

    Ale v kazdem pripade ve smluvnich vztazich jsou rozhodujici smlouvy a jejich zneni, NE NASE POCITY.

    Pokud vyberova komise vybrala nejake reseni a rozjela se realizace, tak jsou 2 moznosti:

    1/ dokoncit rozjety projekt
    2/ odpiskat konec

    Je to stejne, jako kdyz nejaka firma zacne implementovat ekonomicky system. Ne vsechny implementace jsou dovedeny do uspesneho konce. A jen na zvazeni zodpovednych, zda mensi ztraty zpusobi pro firmu (v tomto pripade pro danove poplatniky) varianta 1/ nebo 2/.

    Ale snad si z dani platime odborniky, nebo NE!!!!!

    PS - nechci hajit generalniho dodavatele, ani hazet spinu na zodpovedne pracovniky ministerstva, ale takhle to vidim ja
  • 16. 10. 2002 15:46

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Vaclave,
    zapominas na jistou drobnost. Generalni dodavatel (ci jeho cast, ktera se zabyvala projekci celeho reseni) si nejdriv vykonzultoval na MSMT koncept Generalniho Dodavatele, aby pozdeji tento koncept realizovala.

    Jeste pred nedavnem (nyni uz neni ta firma soucasti generalniho dodavatele) pritom dotycni rozhlasovali, ze ONI nic, ze to vsechno zpusobilo ministerstvo.

    Skutecne jsme stali v lednu na kraji propasti ... Od te doby jsme udelali ohromny krok vpred.

  • 16. 10. 2002 14:30

    Vaclav Dusek (neregistrovaný)
    Nedá mi to, abych se také nepřipojil do diskuse

    Na celý projekt proběhlo výběrové řízení, které dopadlo tak, jak všichni víme - zvítězila 1 firma z 1 ;(

    Zadavatel podepsal s touto firmou smlouvu (jsou pod touto smlouvou podpisy konkrétních lidí) a generální dodavatel by se měl chovat podle této smlouvy. Pokud se tak nechová, zajisté ze smlouvy pro něho vyplývají sankce.

    Pokud se ale dle podepsané smlouvy chová, tak mu snad nemá nikdo co vyčítat.

    Nemáte tedy pocit, že v tomto okamžiku jednoznačně leží černý Petr na ministerstvu, v jeho kontrolních útvarech?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).